رایج ترین علت های روشن شدن چراغ چک در شرایط مختلف

روشن شدن چراغ چک خودرو از جمله معضلاتی است که برای هر اتومبیلی پیش می‌آید، این معضل با توجه به مدل خودرو شما می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی کلی آنها بپردازیم تا شما بتوانید با اطلاعات کامل نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

از آن جایی که هر خودرویی از قطعات مختلفی تشکیل شده است، مسلما پیدا شدن مشکل و ایراد در هر قطعه در شرایط مختلف بدیهی است، نکته اینجاست که راننده نمی‌تواند تمام این مشکلات را بخصوص مشکلات فنی متوجه شود به همین دلیل هم سازندگان خودرو به فکر راه حلی بودند که بتوانند راننده را از وجود یک مشکل در خودرو مطلع سازند. چراغ چک خودرو به این هدف در خودرو های امروزی استفاده میشود. در ادامه بیشتر به چراغ چک ماشین خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

چراغ چک چیست؟

چراغ چک موتور در خودرو، چراغی زرد رنگی است در پشت آمپر خودرو قرار دارد. علامت چراغ چک را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید شکلی شبیه به موتور خودرو از کنار که با رنگ زرد مشخص میشود. همانطور که گفته شد از آنجایی که راننده نمیتواند متوجه خرابی ها و مشکلات فنی و موتوری خودرو شود، در زمان هایی که موتور خودرو به مشکل خورده و به هر دلیل به درستی کار نمیکند چراغ چک روشن و وجود نقص در سیستم فنی خودرو را به راننده اطلاع میدهد. این مشکل میتواند از یک خرابی ساده قطعه برقی که اختلال جدی در کارکرد خودرو ایجاد نمیکند باشد تا خرابی که منجربه خاموش شدن موتور خودرو شود.

چه زمانی چراغ چک خودرو روشن می‌شود؟

بررسی دلایل و علت روشن شدن چراغ چک ماشین

اینکه چرا و چه موقع چراغ چک ماشین روشن میشود (?why my check engine light is on) میتواند دلایل مختلفی داشته باشد اما آنچه مسلم است وقتی چراغ چک ماشین روشن می‌شود حتما مشکلی فنی در خودرو وجود دارد که باید سریعا بررسی و مرتفع گردد. حتی در برخی موارد این روشن شدن و اخطاری که از سمت کامپیوتر مرکزی به شما داده می‌شود می‌تواند به صورت همزمان تلفیقی از چند مشکل مختلف در خودرو باشد، از جمله “دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو” می تواند موارد زیر اشاره کرد. توجه داشته باشید که خرابی هایی که با یکدیگر به بررسی آنها می پردازیم رایج ترین علت های روشن شدن چراغ چک هستند و اگر چراغ چک ماشین روشن شود میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد موارد زیر برای اکثریت خودرو ها صادق است:

۱٫ خرابی سنسور اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن یا همان حسگر اکسیژن تنظیم میزان ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور است. خرابی یا کثیفی این قطعه را میتوان رایج ترین “علت روشن شدن چراغ چک” دانست. سنسور اکسیژن قطعه ای بسیار مهم و حساس در خودرو محسوب می‌شود. خرابی سنسور اکسیژن به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که باعث درست کار نکردن موتور و در نتیجه روشن شدن چراغ چک خواهد شد. اگر سنسور اکسیژن خودروی شما تمام شده است، میبایست این قطعه را تعویض کنید. برای مشاهده قیمت سنسور اکسیژن ماشین میتوانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

۲٫ انسداد کاتالیزور

روشن شدن چراغ چک گاهی اوقات به دلیل بسته شدن شبکیه های کاتالیزور خودرو و در کل وجود گرفتگی در کاتالیزور است. در صورتی که کاتالیزور خودرو پر یا مسدود شده باشد، راه خروج دود های حاصل از احتراق موتور بسته شده و در نتیجه تخلیه دود به درستی صورت نمیگیرد. انسداد کاتالیزور فشار زیادی را به موتور خودرو وارد کرده و این مشکل باعث میشود تا کارکرد موتور کاهش یافته و در نهایت چراغ چک ماشین روشن شود.

۳٫ مشکل در کوئل

کوئل یکی از قطعاتی است که به سیستم برق خودرو مربوط می‌شود، در واقع می‌توان گفت که کوئل خودرو همان قطعه ای است که انرژی خروجی از باتری را تقویت کرده تا شمع ها بتوانند جرقه بزنند، اگر کوئل خراب یا ضعیف شود در کارکرد موتور اختلال وارد کرده و می تواند موجب روشن شدن چراغ چک شود.

۴٫ خرابی شمع یا وایر

شمع ها و وایرها قسمت بعدی خودرو هستند که خرابی آن ها می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود، شمع برای روشن شدن و حرکت کردن خودرو جرقه می‌زنند که در نهایت باعث سوختن بنزین می‌شود، وایرها هم نیز نیروی الکتریسیته تولید شده توسط باتری را به شمع ها می‌رسانند، ممکن است وایرها پوسیده شوند و انتقال انرژی دچار مشکل شود و یا آن که شمع ها پس از مدتی استفاده مستهلک شده و یا به دلیل دیگر مشکلات بر روی آن ها چربی و دوده قرار بگیرد، در هر صورت هر اتفاقی که برای شمع یا وایر خودرو رخ دهد، سیستم احتراق دچار مشکل شده و میتواند یکی از عوامل روشن شدن چراغ چک باشد. در نظر داشته باشید که کیلومتر تعویض شمع ماشین بستگی به کیفیت شمع ها و سبک رانندگی شما دارد که اگر شمع ها فرسوده شده باشند به وضوح کم شدن شتاب ماشین و بالا رفتن مصرف سوخت را حس خواهید کرد.
شما میتوانید لیست قیمت شمع ماشین را به تفکیک برند در بخش تخصصی فروش این محصول مشاهده نمایید.

۵٫ خرابی انژکتور

انژکتور قطعه بعدی محسوب می‌شود که ممکن است باعث روشن شدن این چراغ در پشت آمپر خودرو شود. مواردی که می‌توانند سبب خرابی انژکتور در طولانی مدت شوند شامل خالی بودن طولانی مدت باک بنزین، عادت های بد رانندگی و یا حتی عدم تعویض طولانی مدت فیلتر بنزین و یا فیلتر هوا است. به هر حال خرابی انژکتور به هر دلیل، علت روشن شدن چراغ چک موتور ماشین خواهد بود.

۶٫ نصب اشتباه دزدگیر

وصل کردن دزدگیر یا جی پی اس به کامپیوتر مرکزی خودرو جزو امکانات جانبی محسوب می شوند که به خودرو اضافه می‌شوند بنابراین احتمال بروز خطا در آنها بسیار زیاد است، این خطاها زمانی بیشتر می‌شوند که دزدگیر و یا ردیاب به درستی سیم کشی نشده باشند. در این صورت امکان برق دزدی از باتری پیش آمده و در پی آن چراغ چک خودرو دائما روشن خواهد بود.

۷٫ خرابی ترموستات

ترموستات یک قطعه بسیار ساده است که در عملکرد درست بخاری و کولر و همچنین گردش مایع خنک کننده موتور نقش مهمی را بر عهده دارد، در صورتی که ترموستات خراب شود، روشن شدن چراغ چک موتور حتمی خواهد بود.

۸٫ خرابی باتری

عمر مفید باتری خودرو به طور متوسط ۲ الی ۵ ساله است، در صورتی که به هر دلیلی پیش از تمام شدن عمر مفید خود مشکل پیدا کند، چراغ چک خودرو روشن می‌شود، در این شرایط این چراغ حتی در زمان تمام شدن باتری و نداشتن انرژی لازم برای به حرکت درآوردن خودرو هم نیز روشن خواهد شد.

۹٫ خرابی سیم کشی خودرو

علت روشن شدن چراغ چک مربوط به سیم کشی کلی خودرو می‌ باشد، اگر در یک یا چند قسمت از سیم کشی خودرو، پارگی و یا اتصالی وجود داشته باشد، برق به قسمت های مختلف خودرو به درستی نمی‌رسد و در ادامه ممکن است خودرو یا به طور کلی روشن نشود و یا به درستی کار نکند.

۱۰٫ خرابی سنسور هوا

سیستم چرخش گاز یا به صورت اختصار ERG، یکی از مواردی است که می‌تواند در صورت خرابی سبب بروز مشکل و روشن شدن چراغ چک خودرو شود، این سیستم به کمک سنسور هوا، میزان هوای مورد نیاز برای احتراق کنترل و باعث می‌شود تا در حجم گسترده و در طولانی مدت، میزان گازهای آلاینده تولید شده توسط خودرو کم شود.

۱۱٫ خطا ECU

در خیلی از مواقع به دلیل‌های مختلف، مثل کیفیت پایین بنزین‌ها و … ECU خودرو خطا و اخطارهایی میدهد که با باعث روشن شدن چراغ چک موتور خواهد شد. در این مواقع علت روشن شدن این چراغ خرابی قطعات نیست و در اصل مشکل نرم افزاری است و با دیاگ و پاک کردن خطا چراغ چک نیز خاموش خواهد شد.
گفتنی است در برخی خودرو های روز دنیا به دلیل کیفیت پایین بنزین ایران و سازگار نبودن بنزین با موتور آنها روشن بودن چراغ چک اتفاقی طبیعی است و حتی با حذف کردن خطا ها به کمک دیاگ بعد از مدتی مجدد این چراغ روشن میشود.
البته برای آشنایی بیشتر با حساسیت این قطعه مقاله ی وظیفه ECU چیست؟ را مطالعه نمایید.

علت روشن شدن چراغ چک و خاموش شدن ماشین

علت روشن شدن چراغ چک و خاموش شدن ماشین ممکن است به دلیل مشکلات جدی در سیستم الکتریکی یا موتور خودرو باشد. این مشکلات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

۱. مشکل در سیستم شارژ باتری

اگر باتری خودرو دچار مشکل شود، می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک و خاموشی ماشین شود. در این صورت، نیاز به چک کردن و تعویض باتری خواهید داشت.

۲. مشکل در سیستم احتراق

اگر سیستم احتراق در ماشین (مانند کوئیل‌ها، سیم‌ها و پلاتین‌ها) دچار مشکل شود، می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک و خاموشی همزمان ماشین شود. در این صورت، تعمیر سیستم جرقه‌زنی ضروری است.

۳. مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

اگر سیستم سوخت‌رسانی ماشین (مانند پمپ سوخت، فیلتر سوخت یا سنسورهای مرتبط) دچار مشکل شود، ممکن است چراغ چک روشن شود و ماشین خاموش شود. بررسی و تعمیر سیستم سوخت‌رسانی اهمیت دارد.

علت روشن شدن چراغ چک بعد از روشن شدن کولر

“علت روشن شدن چراغ چک بعد از روشن شدن کولر” می‌تواند به دلیل مشکلاتی در سیستم الکتریکی یا موتور خودرو باشد. در ادامه، برخی از علل ممکن را بررسی خواهیم کرد:

۱. مشکل در سنسورها کولر

خودرو دارای سنسورهای مختلفی است که در صورت وجود مشکل در یکی از آنها، ممکن است چراغ چک روشن شود. برخی از سنسورهای مرتبط با کولر شامل سنسور دما، سنسور فشار مبرد و سنسور سرعت فن هستند. اگر یکی از این سنسورها خراب یا معیوب شود، ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک شود.

۲. مشکل در سیستم برقی کولر

در بعضی مواقع، خرابی در سیستم برقی کولر خودرو می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در کابل‌ها، فیوزها، رله‌ها یا سوئیچ‌ها رخ دهد. در این صورت، بررسی و تعمیر سیستم برقی کولر ضروری است.

۳. مشکل در سیستم کنترل کولر

اگر ماژول کنترل کولر دچار خرابی شود، ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک شود. این ماژول مسئول کنترل عملکرد کولر و تنظیمات مربوطه است. در این صورت، نیاز به تعویض یا تعمیر ماژول کنترل کولر وجود دارد.

رایج ترین علت های روشن شدن چراغ چک در شرایط مختلف

علت روشن شدن چراغ چک در سرما

علت روشن شدن چراغ چک در سرما ممکن است به دلیل عوامل زیر باشد:

۱. مشکل در سیستم شارژ باتری

در آب و هوای سرد، قدرت شارژ باتری خودرو کاهش می‌یابد و این می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. باتری کم قدرت ممکن است نتواند تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو را به طور کامل تامین کند و در نتیجه، چراغ چک روشن می‌شود.

۲. مشکل در سیستم جرقه‌زنی

در آب و هوای سرد، سیستم جرقه‌زنی (مانند کوئیل‌ها، سیم‌ها و پلاتین‌ها) نیز ممکن است دچار مشکل شود. در این صورت، ممکن است چراغ چک روشن شود.

۳. مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

در آب و هوای سرد، مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی (مانند پمپ سوخت، فیلتر سوخت یا سنسورهای مرتبط) رخ می‌دهد. سوخت مناسب در دماهای پایین می‌تواند مشکل سوخت‌رسانی را تشدید کند و در نتیجه، چراغ چک روشن می‌شود.

علت روشن شدن چراغ چک بعد از بنزین زدن

علت روشن شدن چراغ چک بعد از بنزین زدن ممکن است به دلیل مشکلات مرتبط با سیستم سوخت‌رسانی خودرو باشد. در نظر داشته باشید که در برخی مواقع این مشکل ممکن است در روشن شدن چراغ بنزین نیز تاثیر داشته باشد. در زیر، برخی از علل ممکن را بررسی خواهیم کرد:

۱. مشکل در سنسور سوخت

در بعضی از مواقع، سنسور سوخت ممکن است خراب یا معیوب شود و به درستی اطلاعات سطح سوخت در مخزن را منتقل نکند. این مشکل می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک بعد از بنزین زدن شود. بررسی و تعویض سنسور سوخت می‌تواند راه حل باشد.

۲. مشکل در سیستم تهویه مخزن سوخت

در خودروهای مجهز به سیستم تهویه مخزن سوخت، اگر این سیستم دچار مشکل شود و مخزن سوخت به درستی تهویه نشود، فشار در داخل مخزن افزایش می‌یابد و ممکن است چراغ چک روشن شود. بررسی و تعمیر سیستم تهویه مخزن سوخت می‌تواند مشکل را حل کند.

۳. مشکل در سیستم بخار سوخت

سیستم بخار سوخت (EVAP) مسئول مدیریت بخار سوخت و کنترل آن است. اگر این سیستم دچار خرابی شود یا مانعی در جریان بخار سوخت وجود داشته باشد، ممکن است چراغ چک روشن شود. بررسی و تعمیر سیستم بخار سوخت الزامی است.

علت روشن شدن چراغ چک در حال حرکت

علت روشن شدن چراغ چک در حال حرکت ممکن است به دلیل مشکلات مرتبط با سیستم‌های مختلف خودرو باشد. در زیر، برخی از علل ممکن را بررسی خواهیم کرد:

۱. مشکل در سیستم انژکتورها

انژکتورها مسئول تزریق سوخت به سیلندرهای موتور هستند. اگر یک یا چند انژکتور دچار مشکل شوند (مانند گم شدن تعادل سوخت، خرابی در سوزن انژکتور و غیره)، ممکن است چراغ چک روشن شود. نیاز به بررسی و تعمیر انژکتورها وجود دارد.

۲. مشکل در سیستم اشتعال

در سیستم اشتعال، عواملی مانند کوئل‌ها، سیم‌ها، پلاتین‌ها و بوجی‌ها مشغول به کار هستند. اگر یکی از این عناصر دچار خرابی شود، ممکن است چراغ چک روشن شود. بررسی و تعمیر سیستم اشتعال ضروری است.

۳. مشکل در سیستم کنترل موتور

سیستم کنترل موتور واحدی است که عملکرد موتور را کنترل می‌کند. اگر این سیستم دچار مشکل شود، ممکن است چراغ چک روشن شود. بررسی و تعمیر سیستم کنترل موتور الزامی است.

علت روشن شدن چراغ چک در سرعت بالا

علت روشن شدن چراغ چک در سرعت بالا می‌تواند به دلیل مشکلات مرتبط با سیستم‌های مختلف خودرو باشد. در زیر، برخی از علل ممکن را بررسی خواهیم کرد:

۱. مشکل در سیستم اشتعال

در سرعت بالا، نیاز به اشتعال قوی‌تر و پیوسته‌تر در سیلندرهای موتور وجود دارد. اگر سیستم اشتعال (مانند کوئل‌ها، سیم‌ها، پلاتین‌ها و بوجی‌ها) دچار مشکل شود و نتواند اشتعال را به درستی تامین کند، ممکن است چراغ چک روشن شود.

۲. مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

در سرعت بالا، نیاز به سوخت کافی برای تأمین توان موتور بیشتر است. اگر سیستم سوخت‌رسانی (مانند پمپ سوخت، فیلتر سوخت و سنسورهای مرتبط) دچار مشکل شود، ممکن است چراغ چک روشن شود.

۳. مشکل در سیستم توربوشارژر یا سوپرچارجر

در برخی خودروهای توربوشارژر یا سوپرچارجر داراییم که برای افزایش توان موتور استفاده می‌شود. اگر این سیستم‌ها دچار مشکل شوند (مانند خرابی توربین، سیستم خنک کننده یا سیستم کنترل توربوشارژر)، ممکن است چراغ چک روشن شود.

علت روشن شدن چراغ چک قبل از استارت

علت روشن شدن چراغ چک قبل از استارت دلیل خاصی ندارد و یک امر طبیعی است. وقتی که سوئیچ را می‌چرخوانید، برق به پشت کیلومتر می‌رسد و چراغ‌های کیلومتر روشن می‌شوند. در صورتی که چراغ چک بعد از چرخواندن سوئیچ روشن ماند، شما باید اقدامات لازم برای رفع این مشکل را انجام دهید. اگر نمی‌دانید که چطور باید این مشکل را رفع کنید، پیشنهاد می‌کنید که حتما به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید تا مشکلتان را رفع کند.

علت روشن شدن چراغ چک بعد از حذف کاتالیزور

علت روشن شدن چراغ چک بعد از حذف کاتالیزور ممکن است به دلیل تغییر در سیستم تخلیه گازهای خروجی خودرو باشد. کاتالیزور مسئول کاهش آلودگی ها و تمیز کردن گازهای خروجی است. با حذف کاتالیزور، سیستم تخلیه گازها دچار تغییراتی می‌شود که ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک شود. در زیر، برخی از علل ممکن را بررسی خواهیم کرد:

۱. سنسورهای کاتالیزور

در بعضی خودروها، سنسورهایی برای اندازه‌گیری و کنترل عملکرد کاتالیزور استفاده می‌شود. با حذف کاتالیزور، این سنسورها ممکن است دچار مشکل شوند و اطلاعات نادرست به سیستم الکترونیکی خودرو ارسال کنند. این مشکل می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود.

۲. تأثیر بر تعادل سوخت و هوا

حذف کاتالیزور می‌تواند باعث تغییر در تعادل سوخت و هوا در سیستم سوخت‌رسانی شود. این تغییرات ممکن است سیستم را به نحوی تحت تأثیر قرار دهد که چراغ چک روشن شود.

۳. نیاز به تنظیمات مجدد

با حذف کاتالیزور، ممکن است نیاز به تنظیمات مجدد در سیستم الکترونیکی خودرو وجود داشته باشد. در صورتی که این تنظیمات انجام نشود، چراغ چک ممکن است روشن بماند.

علت روشن شدن چراغ چک با روشن شدن فن

علت روشن شدن چراغ چک با روشن شدن فن ممکن است به دلیل مشکلات مرتبط با سیستم خنکایش خودرو باشد. در زیر، برخی از علل ممکن را بررسی خواهیم کرد:

۱. مشکل در سیستم خنکایش موتور

فن خنک کننده موتور مسئول خنک کردن موتور و جلوگیری از افزایش دما و شاید خرابی آن باشد. اگر فن خنک کننده دچار مشکل شود و نتواند به درستی کار کند، ممکن است موتور دچار گرمای زیاد شود و در نتیجه چراغ چک روشن شود.

۲. مشکل در سیستم سنسورها

در بعضی خودروها، سنسورهایی برای اندازه‌گیری دما و عملکرد سیستم خنکایش استفاده می‌شود. اگر این سنسورها دچار خرابی یا نقص عملکرد شوند، ممکن است اطلاعات نادرست به سیستم الکترونیکی خودرو ارسال کنند و در نتیجه چراغ چک روشن شود.

۳. مشکل در سیستم الکترونیکی خودرو

سیستم الکترونیکی خودرو مسئول کنترل عملکرد مختلف خودرو است، از جمله سیستم خنکایش. اگر سیستم الکترونیکی دچار مشکل شود (مانند خرابی یا نقص در مدارهای الکترونیکی)، ممکن است چراغ چک همزمان با روشن شدن فن روشن شود.

علت روشن شدن چراغ چک بعد از گرم شدن

علت روشن شدن چراغ چک بعد از گرم شدن ممکن است به دلیل مشکلات مرتبط با سیستم خنکایش و موتور خودرو باشد. در زیر، برخی از علل ممکن را بررسی خواهیم کرد:

۱. مشکل در سیستم خنک‌کننده

اگر سیستم خنک‌کننده خودرو دچار مشکل شود و نتواند به درستی حرارت را از موتور کاهش دهد، ممکن است موتور دمای بالایی بگیرد و در نتیجه چراغ چک روشن شود. مشکلات مرتبط با فن خنک کننده، آب خنک کننده، ترموستات یا سیستم سردکننده ممکن است این علت را ایجاد کنند.

۲. مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

اگر سیستم سوخت‌رسانی خودرو دچار مشکل شود، ممکن است سوخت به درستی به موتور تزریق نشود و در نتیجه موتور دمای بیشتری تولید کند. این مشکل می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک بعد از گرم شدن شود.

۳. مشکل در سیستم اشتعال

اگر سیستم اشتعال خودرو دچار مشکل شود و اشتعال به درستی ایجاد نشود، ممکن است موتور دمای بیشتری تولید کند. مشکلات مرتبط با بوجی‌ها، کوئل‌ها، سیم‌ها یا پلاتین‌ها ممکن است این علت را ایجاد کنند.

بررسی علت روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو

در بسیاری موارد شاهد “روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو” هستیم. باید بدانید در صورتی که خودرو پس از روشن شدن چراغ چک شروع به لرزش کرد مشکلی نگران کننده و جدی در سیستم فنی خودرو شما رخ داده و در صورت عدم رسیدگی به آن احتمال آسیب دیدن سایر قطعات نیز وجود دارد. رایج ترین دلایل که باعث این اتفاق می‌شوند عبارت‌اند از:

بروز مشکل جدی در سیستم احتراق خودرو

رایج‌ترین دلیلی که باعث میشود شاهد روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو باشیم وجود مشکل در سیستم احتراق خودرو است. در صورتی که خودرو نتواند به درستی کار کند شاهد لرزش‌های زیاد موتور خواهیم بود. این مشکل میتواند در هر بخش از سیستم موتوری خودرو پیش آید.

خرابی شلنگ های ماشین

یکی از دلایل در واقع خوردگی، شکستگی و یا شل شدگی یکی از شلنگ های سوخت، هوا و یا مایع خنک کننده رادیاتور است. این مشکل در عملکرد موتور اخلال بوجود آورده و باعث روشن شدن چراغ چک و به لرزش درآمدن خودرو میشود. این اتفاق به این دلیل میوفتد که خرابی شیلنگ ها باعث کم شدن آب رادیاتور میشود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت کم کردن آب رادیاتور را در وبلاگ یدک یار بررسی کنید. این مشکل به سادگی با تعویض شلنگ مورد نظر هم باعث خاموش شدن چراغ چک می‌شود و هم آن که لرزش خودرو از بین می‌رود.

بروز مشکل در تسمه تایم و تایم موتور

خرابی تسمه تایم و یا به هم ریختن تایم موتور هم باعث روشن شدن چراغ چک خودرو و هم باعث ایجاد لرزش محسوس در ماشین می‌شود، دقت داشته باشید معمولا برای تشخیص لرزشی که در پی خرابی و یا عدم تنظیم تسمه تایم در موتور به وجود می‌آید به دقت و تخصص نیاز است.
چنانچه مکانیک شما تشخیص به تعویض تسمه تایم دادن، می توانید با مراجعه به صفحه فروش تسمه تایم ماشین در وبسایت یدک یار، برند ها و قیمت های مختلف را باهم بررسی کنید.

روشن شدن چراغ چک و افت شتاب خودرو

بررسی علت روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

روشن شدن چراغ چک و افت شتاب خودرو” بسیار رایج است بصورتی که پس از روشن شدن این چراغ شتاب خودرو افت چشمگیری میکند و عملا برای شتابگیری فشار زیادی به موتور وارد میشود. این مشکل میتواند به دو دلیل رایج رخ دهد:

رایج ترین علت خراب یا مسدود شدن کاتالیزور خودرو است، این قطعه به دلیل خرابی سنسور اکسیژن، بنزین نامرغوب و یا حتی فرسودگی می‌تواند معیوب می‌شود. در شرایطی که شاهد افت شتاب و روشن شدن چراغ چک خودرو هستیم به احتمال زیاد مشکل از کاتالیزور بوده و بهتر است در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید.

دومین دلیلی که می‌تواند همزمان هم باعث روشن شدن چراغ چک و هم افت شتاب در خودرو بشود، مربوط به خرابی کویل و سیم کشی خودرو است، این مشکل باعث میشود تا برق مورد نیاز برای احتراق شمع ها در شتابگیری به خوبی تامین نشود لذا بدیهی است شاهد افت شتاب باشیم.

سمند EF7 از خودروهایی است که به کررات با این مشکل رو به رو می‌شود. این خودروها به علت نوع موتورشان و انرژی برق زیادی که مصرف می‌کنند، در صورتی که در تابستان همزمان بخواهید هم از کولر و هم از ضبط ماشین در حال حرکت استفاده کنید، چراغ چک سمند EF7 روشن می‌شود و افت شتاب و قدرت بسیار محسوسی را در پی خواهد داشت. دقت داشته باشید شما می‌توانید به راحتی با تقویت کردن سیم کشی های این خودرو و همچنین تقویت کویل از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

بررسی علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

علت روشن و خاموش شدن چراغ چک یا به عبارتی چشمک زدن چراغ چک خودرو معمولا میتواند دو مورد باشد:

  1. احتمال اتصالی در سیستم برق خودرو وجود دارد که باعث روشن و خاموش شدن این چراغ میشود
  2. خصوص به وجود آمدن باگ، خطا یا اخطار در ECU یا همان کامپیوتر مرکزی است. با وصل کردن ECU به دستگاه دیاگ می‌توان مشکل را بصورت دقیق تشیخیص و برطرف کرد.

چگونه چراغ چک ماشین را خاموش کنیم؟

برای خاموش کردن چراغ چک مطمئن ترین کار برای عیب یابی و بررسی علت روشن شدن چراغ چک این است که از دستگاه دیاگ استفاده کنید. دستگاه دیاگ می‌تواند در عرض چند دقیقه برای شما مشخص کند که دلیل روشن شدن چراغ چک ماشین چیست و حتی در برخی از موارد با پاک کردن خطا ECU ماشین، موجب خاموش شدن چراغ چک می‌شود و نیازی به تعویض قطعه وجود ندارد. در هر صورت پس از عیب یابی و یافتن علت روشن شدن چراغ چک و رفع آن مشکل باید به کمک دستگاه دیاگ خطا های ECU را پاک کنید تا چراغ چک خودرو خاموش شود.

حال فرض کنید که در جاده های خارج شهر هستید و به هیچ تعمیرگاهی دسترسی ندارید و چراغ چک خودرو روشن شده، چگونه باید آن را خاموش کنیم؟ نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که روشن شدن این چراغ در اصل نوعی اطلاع رسانی است تا راننده از مشکلی فنی مطلع شود، لذا در شرایطی که خودرو به غیر از روشن شدن چراغ چک علائم دیگیری ندارد الزامی به سریع خاموش گردن چراغ چک نیست و میتوانید با احتیاط خودرو خود را تا تعمیر گاه ببرید. با اینحال می‌توانید با جدا کردن سر باتری قطب منفی، به نوعی ماشین سیستم برق ماشین را قطع و پس از گذشت یک دقیقه دوباره سیم را متصل نمایید، در بیشتر اوقات در صورتی که مشکلی جدی وجود نداشته باشد با این کار چراغ چک خودرو به صورت موقتی خاموش می‌شود.

علائم روشن شدن چراغ چک را بدانید

روشن شدن چراغ چک می‌تواند به مشکلات و خطاهای مختلف در خودرو اشاره کند. در زیر، برخی از علائم روشن شدن چراغ چک را ذکر می‌کنیم:

  1. چراغ چک که پس از استارت موتور روشن می‌شود و سپس خاموش می‌شود: این ممکن است نشان دهنده عملکرد صحیح سیستم الکترونیکی خودرو باشد.
  2. چراغ چک که در حال حرکت روشن می‌شود: این می‌تواند نشان دهنده مشکل در گیربکس، سیستم ترمز، سیستم تعلیق یا سیستم ترموستات موتور باشد.
  3. چراغ چک که هنگام ترمز کردن روشن می‌شود: این می‌تواند به مشکلات در سیستم ترمز خودرو، مانند کاهش سطح روانکاری سیال ترمز یا خرابی سنسورها، اشاره کند.
  4. چراغ چک که هنگام شتاب دادن روشن می‌شود: این ممکن است به مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی، سیستم اشتعال، سیستم ترموستات یا سیستم تعلیق مربوط باشد.

خطرات نادیده گرفتن روشن شدن چراغ چک خودرو

عوارض روشن شدن چراغ چک خودرو، اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند هزینه زیادی را بر روی دستتان بگذارد و خرابی‌های زیادی را به همراه داشته باشد. در زیر، برخی از عوارض احتمالی را ذکر می‌کنیم:

۱. امکان بروز خرابی در سیستم خودرو

عدم رسیدگی به روشن شدن چراغ چک می‌تواند منجر به خرابی و نقص در سیستم‌های مختلف خودرو شود. اگر علل مشکل را نادیده بگیرید و تعمیرات لازم را انجام ندهید، احتمالاً خودرو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد که باعث هزینه‌های بیشتر برای تعمیر می‌شود.

۲. خسارت به موتور

روشن شدن چراغ چک ممکن است به خاطر مشکلات در سیستم خنکایش موتور باشد. اگر این مشکلات نادیده گرفته شوند و موتور در دمای بیشتری کار کند، ممکن است موتور دچار خسارت و آسیب شود که باعث هزینه‌های بالا برای تعمیر آن می‌شود.

۳. کاهش عمر مفید قطعات

اگر علل روشن شدن چراغ چک نادیده گرفته شوند و مشکلات رفع نشوند، قطعات و تجهیزات خودرو ممکن است به طور ناگهانی خراب شوند یا عمر مفید کمتری داشته باشند. این به معنای هزینه‌های بیشتر برای تعمیر یا تعویض قطعات است.

۴. بروز مشکلات ایمنی

روشن شدن چراغ چک ممکن است به مشکلاتی در سیستم ترمز، سیستم تعلیق یا سیستم رانندگی اشاره کند. اگر این مشکلات نادیده گرفته شوند، ممکن است بروز حوادث و مشکلات ایمنی جدی در رانندگی رخ دهد.

روش های خاموش کردن چراغ چک خودرو

جمع بندی

روشن شدن چراغ چک شرایط متفاوتی دارد و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد، به عنوان مثال همان طور که گفته شد، اخطار دادن این چراغ گاهی اوقات می تواند به دلیل خرابی قطعات یدکی رخ بدهد که این قطعات شامل شمع، وایر، انژکتور، سنسور اکسیژن و…است.

به منظور این که بتوانید از بروز این خطا و هزینه های چند برابری آن جلوگیری کنید، کافی است این قطعات یدکی را از مراکز معتبر و مطمئن خریداری کنید، فروشگاه آنلاین یدک یار یکی از همین فروشگاه های معتبر است که به جهت جلب اعتماد بیشتر مشتریان خود، ضمانت نامه اصل بودن کالا را نیز در کنار قطعه یدکی ارائه کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن سفارش شما را به دستتان می‌رساند.

علت روشن شدن چراغ چک چیست؟

وجود ایراد در سنسور اکسیژن، کاتالیزور، کوئل، شمع، انژکتور، ترموستات، باتری، سنسور هوا و ecu

علت روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو چیست؟

وجود اشکال در سیستم احتراق خودرو، شلنگ ها و تسمه تایم خودرو

چراغ چک خودرو چیست؟

چراغی است پشت آمپر، که بعد ایجاد شدن اشکال در ماشین روشن می شود و به راننده اخطار می دهد که عیب و ایرادی در خودرو وجود دارد و باید رفع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 نظرات
  1. شکیبا می گوید

    سلام من ماشینم پرایده چراغ چکش روشن شده بود بردم دیاگ زدم گفتن از موتور فن عوض کردم بازم آمپر تا وسط میاد به محض اینکه فن کار میکنه چراغ چک روشن میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال داره مشکل از فیوز، جعبه فیوز و یا نهایتا سیم کشی خودرو شما باشه. اتصالی کردن سیم کشی باعث میشه برق دزدی در خودرو رخ بده و چراغ چک روشن بشه. حتما خودرو رو به یک برقکار حرفه ای نشون بدید تا مشکل رو بررسی و علت روشن شدن چراغ چک رو دقیق عیب یابی کنه.

  2. حسن یوسفی می گوید

    با سلام خدمت شما خودرو من ۲۰۶تیپ دو مدل ۸۳ می‌باشد مدتی است وقتی جراغ چک روشن میشود بعدازان ماشین شروع به قطع و وصل کردن میکند پدر بعضی موارد حالت خاموشی خودرو هم میشود پمپ بنزین و ایسیو ووایرشمع وشمع را تعویض کردم نتیجه نگرفتم حالا سوزن انژکتور دوبارتعویض کردم چندروز خودرو خوب بود دوباره چاغ چک روشن میشود مکانیک می‌گوید باید انژکتور سبز والئو اصلی نصب کنی مشکلات خودرو برطرف میشود میخواستم راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هر چیز دقت کنید که این مشکل شما حتما باید توسط متخصص از نزدیک بررسی شود و مواردی که در اینجا به شما پیشنهاد میشود تنها تجربه مشتریانی است که قبلا پس از روشن شدن چراغ چک خودور خود با آن روبرو شده اند. لذا این موارد ارزش بررسی داشته اما الزاما مشکل شما را رفع نمیکند و قبل از هر چیز پیشنهاد میکنم خودرو خود را به مجموعه ای مجهز به سیستم دیاگ پیشرفته نشان دهید.
      یکی از دلایل رایج در این مواقع مسدود شدن کاتالیزور است که باعث میشود خروج دود به خوبی صورت نگیرد و به اصطلاح موتور خودور خفه کرده و خاموش شود. از دلایل دیگر که معمولا برای پژو ۲۰۶ های قدیمی زیاد رخ میدهد مشکل برقی و مشکل در سیم کشی موتور است که سلامت آن باید توسط متخصص بررسی شود. مورد بعدی که ممکن است مشکل خورده باشد جعبه فیوز داخل موتور است که معمولا ۲۰۶ هایی که بصورت غیر استاندارد از خودرو برقی اضافه بگیرند، مثل زنون یا سیستم صوتی باعث آسیب دیدن جعبه فیوز داخل موتور و یا سیم کشی موتور میشود.

  3. وفا ازادی می گوید

    ماشین من صفره و هیچ لرزش یا کم شتابی نداره ، اما چراغ چکش روشنه دلیلش چیه؟ ماشینو فقط از نمایندگی تا خونه آوردم البته بنزینم نداره

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      علت روشن شدن چراغ چک ماشین شما باید توسط متخصص بصورت دقیق به کمک دستگاه دیاگ بررسی بشه تا مشکل مشخص بشه.

  4. حمید جان قربان می گوید

    سلام ماشین رو وقتی بعد چند ساعت خاموشی یا ابتدای صبح که روشن میکنم چراغ چک روشن میشه و بعد از یک ربع خاموش میشه دستگاه زدم نوشته بود خطای دائمی در سیستم خنک کننده ولی فن ها درست کار میکنن و مشکلی ندارن.خطارو پاک کرد ولی روز بعد دوباره هم چک روشن شد و هم همون خطا اومد.مشکل از چیه؟؟ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند از فشنگی آب یا سنسور ها یا حتی فیوز های مرتبط به سیستم خنک کننده ماشین شما باشید. در این مواقع مدل ماشین خیلی مهم است، برخی از خودرو های خارجی سنسور های خاصی در بخش های مختلف دارند که خرابی یا حتی کثیفی سوکت آنها باعث روشن شدن چراغ چک میشود. بررسی علت روشن شدن چراغ چک در این شرایط باید توسط متخصص و با دستگاه دیاگ به روز صورت گیرد.

  5. سعید می گوید

    سلام .خودرو من سمند ef7 مدل ۹۰میباشد چراغ چک روشن شده بود ک بردم دستگاه زد گفت خطای تسمه تایم میده در صورتی ک تسمه تایم نشان دادم به تعمیرکار مشکلی نداشت و پاک کرد خطا رو ولی باز چراغ چک روشن میشه بعضی موقع ها قطع و وصل میشه چراغ چک. مشکل از کجاست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد تعمیرکاری که تسمه تایم خودرو شما رو تعویض کرده به درستی این کار رو انجام نداده. یعنی ممکن هست دندانه های تسمه تایم به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند یا زمان تعویض، میل سوپاپ ها به درستی تراز نشده باشند. در این شرایط ارور تسمه تایم به روی دستگاه دیاگ نمایش داده میشه.
      یکی از نشانه های اینکه تسمه تایم به درستی نسب نشده باشد این است که خودرو شما مثل قبل شتاب نداشته و موتور خوب کار نمیکند.

  6. علیرضا می گوید

    ماشین من یه مدت طولانی هست که چراغ چکش روشن نمیشه . به نظر شما مال چی میتونه باشه ؟ شمع و کاتالیست و انژکتورها تعویض شدن.

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      توجه داشته باشید که چراغ چک باید قبل از استارت و چند ثانیه بعد از روشن شدن ماشین روش شود و این نشان دهنده این است که عملکرد بررسی و چک کردن سیستم های مختلف خودرو شما به درستی توسط کامپیوتر مرکزی انجام میشود، این مشکل که چراغ چک ماشین شما هیچ وقت روشن نمیشود نشان دهنده مشکلی در سیستم بررسی سلامت بخش های مختلف خودرو است که باید در سریع ترین زمان ممکن رفع شود.
      دقت داشته باشید که خرابی شمع و کاتالیزور یا انژکتور و … باعث روشن شدن چراغ میشود و در شرایطی که چراغ چک ماشین اصلا روشن نمیشود اول باید مشکل روشن شدن آن را بررسی نمود و بعد بررسی کرد که آیا این قطعات مشکل دارند یا خیر.
      در خودرو های مختلف روشن نشدن چراغ چک میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید توسط متخصص بررسی شود اما بصورت کلی در قدم اول باید دیاگ کامل و جامعی بزنید تا مشکلات کامپیوتر مرکزی مرتفع شود و پس از آن باز هم اگر چراغ چک روشن نشد باید لامپ چراغ چک در پشت آمپر را بررسی کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

  7. احمد می گوید

    سلام من دنا پلاس توربو اتومات دارم حدود ۳۰۰ تا کارکرد داره بعد از زدن بنزین برای اولین بار چراغ چکش روشن شد که نمایندگی گفت سوزن انژکتور مشکل داره و عوض کرد ولی بعد چند روز مجدد چراغ چک روشن شد که اینبار نمایندگی گفت به خاطر بنزین هست باید اکتان بهش اضافه کنید البته ایران‌خودرو گفته مکمل واس این ماشین ممنوع هست منطقه ما بنزین سوپر اصلا وجود نداره به نظرتون چیکار کنم؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خودرو هایی که موتور توربو دارند به کیفیت بنزین بسیار حساس هستند و حتما لذا برای نگهداری درست و جلوگیری از آسیب دیدن موتور حتما باید بنزین با کیفیت استفاده کنید که در حال حاضر میشه بنزین سوپر. علت روشن شدن چراغ چک ماشین شما بخاطر استفاده از بنزین بی کیفیته، با توجه به شرایط فعلی که بنزین سوپر به سختی پیدا میشه شما ۲ راهکار دارید:
      ۱- ریمپ ماشین
      ۲- استفاده از مکمل استاندارد
      هر کدام از این دو روش مزایا و معایب خودشون رو دارند، لذا حتما با مکانیک و متخصص مورد اطمینان خودتون هم مشورت کنید تا آسیب کمتری به خودروتون وارد بشه.
      با توجه به اینکه ایرانخودرو گفته مکمل برای این خودرو ممنوعه باید از نمایندگی سوال کنید که راه حل چیه، چون روشن شدن چراغ چک به دلیل بنزین بی کیفیت و استفاده از بنزین با اکتان پایین در آینده نچندان دور آسیب جدی به موتور توربو خودرو شما میزنه و هزینه زیادی رو برای تعمیر و خرید قطعات باید پرداخت کنید.

  8. مهسا ابریشم می گوید

    خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون، من همیشه مشکلات فنی ماشینم رو اول میام تو سایت شما دنبال راهکارش میگرم و اگر نتونم درستش کنم میرم تعمیرگاه، اطلاعاتی که تو مجلتون منتشر میکنین خیلی مفید و کاربردی.
    من به یه مشکل جدید خوردم من برلیانس دارم سر بالایی چراغ چک اش روشن میشه من مشکل خاصی احساس نمیکنم.
    دلیلش چیه ممنون میشم مثل همیشه راهنماییم کنین.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بهترین راه تشخیص علت روشن شدن چراغ چک خودرو دیاگ زدن است، با دیاگ زدن دقیقا مشکل خودرو شما مشخص میشود و حقیقتا به این شکل و بدون بررسی دقیق خودرو نمیتوان تشخیص قطعی داد.
      اما بصورت کلی باید گفت باتوجه به اینکه خودرو شما فقط در سر بالایی و زیر فشار بیشتر چراغ چک روشن میکند، باید گفت به احتمال زیاد مشکل در بخش احتراق بوده که زیر فشار ضعف خود را نشان میدهد. این مشکل میتواند به دلیل گرفتگی کاتالیزور، ضعیف شدن شمع، وایر یا حتی کوئل رخ دهد.