سر پلوس ماشین چیست؟

سر پلوس یکی از اساسی ترین قطعات جلوبندی هر خودرویی است که وظیفه‌ی مهمی را بر عهده دارد. سر پلوس نیرویی را که از گیربکس و میله های پلوس دریافت می کند را به چرخ های ماشین انتقال می دهد و موجب حرکت ماشین می شود. ما در این مقاله به بررسی سر پلوس و علائم خرابی آن پرداخته ایم تا اطلاعات بیشتری راجع به این قطعه پیدا کنید.

اگر شما صاحب خودرویی کارکرده باشید به خوبی می‌‌دانید که تعمیر جلوبندی خودرو هزینه‌های زیادی را بر گردن صاحب خودرو می‌‌گذارد. جلوبندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که یکی از آنها “سر پلوس” است. در این مقاله در مورد قطعه سر پلوس (CV Joint) صحبت خواهیم کرد، اما قبل از صحبت کردن راجع به سر پلوس، به سراغ تشریح پلوس می‌رویم.

پلوس خودرو

پلوس خودرو

پلوس یک از اجزای دیفرانسیل خودرو و قسمتی از جلوبندی است. دیفرانسیل هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم انتقال قدرت در  یک ماشین می‌باشد. نیرویی که موتور تولید می‌کند مسیری را می‌پیماید تا به دیفرانسیل خودرو برسد. در این مسیر قطعات مهم کلاچ، گیربکس و میل گاردان وجود دارند. در این جا است که نیرو از طریق دیفرانسیل به چرخ‌های متحرک ماشین انتقال پیدا می‌کند. این قطعه پلوس است که نیروی محرکه را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. پلوس از یک طرف به دیفرانسیل خودرو و از طرف دیگر به چرخ‌های متحرک خودرو متصل است. می‌دانید که در برخی از خودروها دو چرخ جلو متحرک است، در برخی دیگر دو چرخ عقب متحرک است و در خودروهای پیشرفته دنیا، هر چهار چرخ خودرو، متحرک می‌باشند. بنابراین بسته به نوع دیفرانسیل خودرو، پلوس روی چرخ‌های عقب، جلو و یا دو ردیف چرخ‌های خودرو قرار دارد. در واقع پلوس میله‌ ای است که بین دیفرانسیل و چرخ‌ها قرار گرفته است و این دو بخش را به هم وصل می‌کند. علاوه بر این، پلوس نیروی چرخشی دیفرانسیل را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. 

سر پلوس

سر پلوس قطعه ای است که خرابی آن جزء رایج ترین خرابی‌های جلوبندی خودرو است. بعید است کسی چند سال خودرو داشته باشد و سر و کارش به تعمیر سر پلوس نیفتاده باشد. سر پلوس یکی از اساسی ترین قطعات جلوبندی هر خودرویی است. وقتی موتور ماشین روشن است یک مقدار نیرو تولید می‌کند و این نیرو توسط کلاچ خودرو به گیربکس خودرو منتقل می‌شود. گیربکس هم به محض دریافت این نیرو، توسط میله‌های پلوس، این نیرو را به سر پلوس‌ها انتقال می‌دهد. در نهایت هم سر پلوس‌ها نیرویی که گرفته اند را به چرخ‌های ماشین فرستاده و موجب حرکت ماشین می‌شوند.

علائم خرابی سر پلوس

علائم خرابی سر پلوس

در صورت “خراب شدن سر پلوس“، در هنگام پیچیدن یا دور زدن با ماشین، از سمتی که میخواهید بپیچید صدایی از چرخ همان سمت به گوش شما میرسد که مانند صدای تق تق هست. این صدا حاکی از این است که سر پلوس خودروی شما خراب شده است. برای تست سالم بودن سر پلوس یک خودرو، فرمان را باید تا انتها بپیچانید از هر طرفی که صدا شنیدید بفمید که سر پلوس آن طرف خراب شده است. احتمال دارد خراب شدن سر پلوس سطحی باشد به نحوی که فقط گردگیر پلوس پاره شده باشد و گریس موجود در آن کم شده باشد. اگر مشکل از گردگیر پلوس باشد با هزینه نه چندان زیادی مشکل برطرف می‌شود ولی اگر مشکل از خود سر پلوس باشد باید سر پلوس خودرو را تعویض کنید. قیمت گردگیر پلوس برای خودروهایی مانند پراید و پژو و رنو و تیبا و ساینا که در کشور ما بیشتری فراوانی را دارند، چیزی حدود ۳۵ تا ۷۰ هزار تومان است. البته این را هم بگوییم که برای عوض کردن گردگیر پلوس باید گریس هم خریداری کنید. در هر حال قیمت سر پلوس یک سمت خودروهایی مانند پراید، پژو و رنو در ایران معمولا بین ۲۹۰ هزار تومان تا نزدیک یک میلیون تومان است. شما باید به این عددها، هزینه دستمزد مکانیک جلوبندی ساز را هم اضافه کنید. دستمزد تعویض یک عدد سر پلوس در ایران بین ۱۲۰ هزارتومان تا ۲۰۰ هزار تومان است.

 همیشه به این نکته دقت داشته باشید که گردگیرهای پلوس خودروی خود را چک کنید. البته اگر چک کردن آنها برای شما سخت است با هر مراجعه ای که به تعویض روغنی یا مکانیکی دارید از تعمیرکار بخواهید که گردگیرهای خودروی شما را چک کنند.

عواملی که به سر پلوس خودرو، آسیب وارد می‌کنند

  1. اولین مورد این است که راننده کلاچ را یک دفعه رها می‌کند که موجب ضربه شده و این ضربه باعث خرابی سر پلوس می‌گردد.
  2. بکسل کردن یک ماشین توسط ماشین دیگر هم می‌تواند به سر پلوس خودروی بکسل شده فشار وارد کرده و آن را خراب کند.
  3. اگر باطری خودرویی بخوابد و یا استارت آن مشکل داشته باشد با هل دادن روشن می‌شود. خیلی‌ها برای روشن کردن خودرویی که در این وضعیت است خودرو را هل می‌دهند و دنده خودرو را روی دنده دو می‌گذارند. خود این کار به سر پلوس خودرو آسیب وارد می‌کند. البته در حالت بدبینانه همین هل دادن می‌تواند تسمه تایم خودرو را هم پاره کند.

خرید سر پلوس ماشین

تهیه قطعات مرتبط با جلوبندی همواره یکی از نیازهای اساسی هر خودرویی است و نقش بسزایی در سلامتی خودرو دارد. علاوه بر این، یافتن مراکز معتبر برای خرید قطعات ماشین نیز حائز اهمیت است.

از همین رو، مجموعه یدک یار با ارائه محصولات اصلی و اورجینال اقدام به فعالیت در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو نموده است. شما می توانید برای خرید سر پلوس ماشین به فروشگاه اینترنتی یدک یار مراجعه کنید و با بررسی برندها و انتخاب ماشین خود، سر پلوس مناسب برای ماشینتان را خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از سر پلوس برای ماشین خود داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.