بررسی علت صدای تق تق ماشین

صدای تق تق ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای اینکه به صورت دقیق بدانید علت صدای تق تق ماشین چیست، به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

با گذشت زمان، ماشین شما نیز تغییر می‌کند و می‌تواند به سرعت دچار فرسودگی سیستم تعلیق شود. اگر تا به حال در حال رانندگی بوده‌اید و متوجه “صدای تق تق موتور” یا جیر جیرهای عجیب و غریبی شده‌اید که از ماشین شما می‌آید، این موشوع می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلی در خودرو باشد. هر صدای غیر عادی که از ماشین شما می‌آید زنگ خطر را در ذهن شما به صدا در می‌آورد. به نظر می‌رسد ماشین‌ها اغلب زبان خودشان را دارند و صداهایی که تولید می‌کنند یکی از راه‌هایی است که مشکلاتشان را به ما گوشزد می‌کنند. صدای تق تق ماشین یا هر صدای دیگری به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود.

ما در این مقاله به بررسی علت صدای تق تق ماشین در حالت‌های گوناگون پرداخته‌ایم، بسته به اینکه صدا از کجا می‌آید و چه زمانی رخ می‌دهد.

علت صداهای مختلف موتور

علت صدای موتور ماشین می‌تواند به دلیل خرابی قطعات مختلفی باشد که در موتور و بخش‌های دیگری از خودرو وجود دارند. در ادامه می‌توانید دلیل انواع علت صدا دادن موتور ماشین را متوجه شوید و برای رفع هر کدام از آن‌ها اقدام نمایید.

صدای تلق تلق از موتور ماشین

این صدا معمولا ناشی از خلاصی بیش از حد سوپاپ یا خرابی تایپیت روغنی یا اتوماتیک است. برای بررسی، فیلری را بین ساق سوپاپ و انگشتی فرو ببرید، اگر با این کار، صدا کاهش یافت، علت آن خلاصی بیش از اندازه بوده است بنابراین باید خلاصی را تنظیم کنید. اگر با این کار صدای تلق تلق از موتور ماشین تغییری نکرد، علت آن می‌تواند ساییدگی بادامک نیز باشد.

صدای چق چق موتور ماشین

صدای چق چق موتور ماشین، معمولا ناشی از فرسودگی یا لقی پین پیستون، ساییدگی بوش یا کمبود روغن است. در بعضی از موتورها وقتی سرعت خودرو بالاتر می‌رود، این صدا بیشتر شنیده می‌شود.

صدای تیک تیک موتور ماشین

صدای تیک تیک موتور ماشین معمولا ناشی از شکستگی یا ساییدگی رینگ‌ها و ساییدگی جدار سیلندر و یا حتی پیستون‌ها باشد. یکی از آزمون‌های رایج، اندازه گیری فشار روغن موتور است. اگر فشار روغن پایین باشد، ممکن است باعث صدای تیک تیک شود. اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می‌شنوید، ممکن است صدا از پیستون‌ها باشد. برای اینکه پیستون‌ها نرم و روان کار کنند، باید چرب و روان باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون‌ها بلند می‌شود.

صدای لق لق موتور ماشین

اگر صدای موتور ماشین هنگام گاز دادن شبیه به صدای لاق لاق موتور ماشین یا صدای لق لق یا چلق چلق موتور ماشین از قسمت بالای موتور باشد، می‌تواند به دلیل فیلر سوپاپ، لق شدن گاید سوپاپ و یا لق شدن میل سوپاپ باشد. بهتر است که برای تشخیص بهتر حتما به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

چرا موتور ماشین صدای تق تق می‌دهد

علت صدای تق تق موتور ماشین می‌تواند نتیجه تعدادی از مشکلات باشد، حتی می تواند چیزی به کوچکی سوخت بی کیفیت باشد. مهم نیست که موضوع چقدر کوچک است، صدای تقه از موتور نباید نادیده گرفته شود.

ضربه موتور به طور کلی در خودروهای جدید کمتر مشکلی ایجاد می کند، زیرا انژکتورهای سوخت، نسبت مخلوط هوا به سوخت و زمانبندی آن ها همگی توسط کامپیوتر خودرو کنترل می شوند. اکثر خودروها دارای سنسور ضربه نیز هستند. این سنسور طوری طراحی شده است که هر ضربه موتور را تشخیص دهد و سپس به ECU یا کامپیوتر ماشین هشدار دهد تا مشکل را اصلاح کند. بنابراین، در خودروهای جدیدتر، صدای تق تق صدای تق تق از موتور ماشین ممکن است به معنای واقعی کلمه نتیجه خرابی یک سنسور ضربه باشد. تق تق موتور همچنین ممکن است نتیجه موارد زیر باشد:

  • کم بودن فشار روغن
  • خرابی بالابر سوپاپ
  • سازگار نبودن شمع ها یا بی کیفیت بودن آن ها
  • مخلوط هوا و سوخت نامتعادل
  • بلبرینگ های فرسوده

صدای تقه از موتور که به نظر می رسد از پایین موتور می‌آید، بیشتر از هر چیز دیگری به دلیل آسیب دیدن بلبرینگ های میله ای است.

از سوی دیگر، یاتاقان های چرخ یکی دیگر از دلایل ضربه یا تق تق موتور هستند، به ویژه هنگامی که خودرو به چپ یا راست می چرخد. اگر صدا به نظر می رسد که از چرخ های ماشین شما می آید، باید در اسرع وقت آن را بررسی کنید، زیرا اگر بلبرینگ چرخ شما در حین رانندگی کاملاً بشکند، می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

صدای تق تق موتور در دور پایین

صدای تق تق از موتور ماشین در دور پایین می‌تواند توسط قطعات مختلفی در خودرو به وجود آید که بی کیفیتی سوخت نیز جزو آن‌ها است. ضربه موتور به طور کلی در خودروهای جدید کمتر مشکلی ایجاد می کند، زیرا انژکتورهای سوخت، نسبت مخلوط هوا به سوخت و زمانبندی آن ها همگی توسط کامپیوتر خودرو کنترل می‌شوند.

اکثر خودروها دارای سنسور ضربه نیز هستند. این سنسور طوری طراحی شده است که هر ضربه موتور را تشخیص دهد و سپس به ECU یا کامپیوتر ماشین هشدار دهد تا مشکل را اصلاح کند. بنابراین، در خودروهای جدیدتر، صدای تق تق خودرو در دور پایین ممکن است به معنای واقعی کلمه نتیجه خرابی یک سنسور ضربه باشد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما علت تقه زدن ماشین در دور پایین را پیدا کرده و آن را رفع نمایید.

صدای تق تق موتور ماشین

صدای تق تق موتور در حالت درجا

صدای تق تق موتور در حالت درجا یا صدای در دور پایین می‌تواند رخ دهد که علت این موضوع این است که وقتی موتور هوای کافی را از طریق فیلترهای کثیف یا سیستم اگزوز مسدود شده دریافت نکند، موتور ماشین شما در حالت درجا صدای تق تق می‌دهد. یکی دیگر از دلایل احتمالی این مشکل، خرابی تسمه تایم است. علاوه بر این موارد، شل بودن دسته موتور می‌تواند باعث ایجاد چنین صداهایی در دور موتور پایین شود. اگر موتور محکم در جای خود قرار نگیرد، می لرزد و صدای تق تق ایجاد می کند.

صدای تق تق موتور سرد از آن دست صداهایی است که می تواند به خاطر کش آمدن زنجیر تایم و جابجایی آن باشد. همچنین اگر در روزهای سرد سال زمانی که خودرو را روشن می‌کنید و صدای تق تق را می‌شنوید که از موتور می‌آید، این مشکل ناشی از خرابی منیفولد اگزوز است. ممکن است در منیفولد اگزوز تَرک‌های وجود داشته باشد و یا محل قرار گیری آن مناسب نباشد در نتیجه منجر به ایجاد صدای تق تق شود. باید بدانید که صدای چق چق موتور اول صبح نیز به احتمال زیادی، همین دلایل ذکر شده است.

صدای تق تق موتور هنگام روشن شدن

اگر صدای تق تق موتور هنگام روشن شدن از خودرو می‌شنوید باید آن را جدی بگیرید این صدا می‌تواند به دلیل وجود کربن در موتور و اهرم سوپاپ‌ها باشد. البته دلیل دیگری مانند یاتاقان ماشین و پیستون هم می‌توانند باعث ایجاد صدای تق تق باشد اگر صدا از این دو باشد ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود.

صدای تق تق بعد از استارت اغلب زمانی رخ میدهد که باتری شما جریان کمی را تولید می‌کند، اما می‌تواند علامت عملکرد ناقص رله‌ی استارت هم باشد. رله یک قطعه‌ی صفر و یکی است. یعنی یا جریان را کامل عبور می‌دهد یا اصلا عبور نمی‌دهد. بااین حال، یک رله‌ی خراب می‌تواند صدای تق تق بعد از استارت را در مدار استارت ایجاد کند.

صدای تق تق موتور در دور بالا

علت صدای تق تق هنگام گاز دادن یا در یک دور بالا موتور مشخص صدای تقه از موتور شنیده می‌شود، می‌تواند موارد مختلفی را شامل شود. معمولا علت‌های صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • آسیب دیدن یاتاقان‌های میل لنگ موتور
  • کافی نبودن روغن موتور
  • نرسیدن روغن به قطعاتی که نیاز به روغن دارند
  • بالا رفتن غلظت روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری آن

اگر موقع حرکت با خودرو و فشار دادن پدال گاز، صدای تق تق را می‌شنوید، موارد زیر می‌توانند علت‌های این موضوع باشند:

  • خرابی هورینگ، شفت گیربکس و یا دنده پینیون که در صورت خرابی باید تعویض شوند
  • در بعضی از خودروها مانند پراید، خرابی کله بیرونی پلوس باعث این مشکل می‌شود

صدای تق تق موتور بعد از گرم شدن

اگر موتور ماشین شما فشار روغن پایینی دارد و یا اینکه از روغن نامناسب برای خودروی خود استفاده کرده اید، ممکن است. “صدای تق تق موتور بعد از گرم شدن” و یا در دور موتور پایین شنیده شود. این مشکل به این دلیل است که روغن ویسکوزیته خود را از دست داده است و نمی تواند روانکاری قطعات مختلف را پوشش دهد.

شما می توانید پس از تعویض روغن موتور ماشین بررسی کنید که آیا هنوز صدای تق تق موتور بعد از گرم شدن وجود دارد یا خیر. اگر این مشکل هنوز پابرجاست، لازم است که خودروی را به مکانیکی ببرید تا افراد حرفه ای آن را بررسی کنند و عیب یابی دقیق را انجام دهند.

صدای تق تق از زیر ماشین

اگر صدای تق تق از زیر ماشین شما باشد، می تواند به معنای شل شدن جزیی از سیستم اگزوز خودرو یا یک مبدل کاتالیزوری خراب باشد که هر کدام از این موارد نیاز به بررسی مکانیک دارند. علاوه بر این، یک کمربند مارپیچ خراب می تواند مقصر صدای تق تق از زیر خودرو باشد. برای رفع این مشکلات باید خودرو را به مکانیکی ببرید.

صدای تق تق از عقب ماشین

صدای تق تق از عقب ماشین معمولاً به موارد مختلفی مربوط می شود که نیاز به بررسی تخصصی دارند. حتی در مواقعی مشاهده شده وسایلی که در صندوق عقب وجود دارند مانند جک خودرو، ابزار آلات و…. می توانند مقصر صدای تق تق از عقب خودرو باشند.

با این حال، اگر می بینید که این صداها با جابجایی وسایل از بین نمی روند، مقصر احتمالی می تواند اکسل عقب ماشین و یا کمک فنرها باشد. همچنین لازم است که بوستر ترمز، شلنگ خلاء و یا سر چرخ ها نیز مورد بررسی قرار گیرند تا ایرادات برطرف شوند.

صدای تق تق موتور تسمه تایم

شل بودن یا بیش از حد سفت بودن تسمه تایم باعث ایجاد صدای تق تق موتور که در واقع این صدا از قاب تسمه تایم شنیده می شود. اگر تسمه تایم شل باشد، هنگام حرکت صدای تق تق از تسمه تایم شنیده می شود و همچنین لازم به ذکر است اگر تسمه تایم خیلی سفت باشد و یا شل باشد، زمان بندی سوپاپ ها به هم می خورد و باعث پایین آمدن قدرت موتور و ریپ زدن می شود. لذا بهتر هست هر ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر تسمه تایم را بررسی کرده، و در صورت نیاز برای خرید تسمه تایم ماشین اقدام کنید. ریپ زدن موتور به طور کلی دلایل زیادی دارد. مشاورین مجرب یدک یار پیشنهاد میکنند که با مقاله علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا بیشتر آشنا شوید تا بتوانید خرابی هر بخش که باعث ریپ زدن ماشین شده است را تشخیص دهید.

صدای تق تق ماشین در دست انداز

اگر بعد از عبور از دست اندازها صدای تق تق را از خودروی خود می شنوید، این موضوع می تواند بسیار مهم باشد. صدای تق تق ماشین در دست انداز نه تنها آزار دهنده است، بلکه کاملا هشدار دهنده می باشد. این صدای تق تق در دست انداز معمولاً زمانی اتفاق می افتد که ماشین شما مشکل سیستم تعلیق یا جلوبندی دارد و هنگام رانندگی بر روی دست اندازها، سطوح ناهموار، زباله ها، چاله چوله ها و موارد دیگر رخ می دهد. در این مواقع ممکن است قسمتی از سیستم تعلیق شُل یا شکسته شده باشد.

سیستم تعلیق خودرو نسبتا پیچیده است، بنابراین یافتن منبع دقیق سر و صدا می تواند توسط خودتان دشوار باشد. با این حال، یک متخصص می تواند به درستی هرگونه مشکل سیستم تعلیق را شناسایی کند و اطمینان حاصل کند که با یک خودروی نرم و راحت به خیابان و جاده بر می گردید.

در اینجا برخی از دلایل بالقوه ایحاد صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست اندازها آورده شده است:

  • خرابی بوش طبق‌ها
  • مفاصل آسیب دیده
  • پایه های فرسوده
  • فرسودگی یا خرابی کمک فنرهای ماشین
  • غلاف فنر آسیب دیده
  • شل بودن پایه‌های بدنه

علت صدای موتور بعد از تعویض تسمه تایم

صدای موتور بعد از تعویض تسمه تایم اغلب به خوده تسمه تایم بر می‌گردد که شاید شما را نیز به تعجب وا دارد. یکی از دلایل علت صدای موتور بعد از تعویض تسمه تایم استفاده از تسمه تایم نامناسب یا بی کیفیت است که می‌تواند باعث ایجاد صدا در موتور شود. تسمه تایم باید با مشخصات موتور مطابقت داشته باشد و از مواد با کیفیت ساخته شده باشد.

دلیل دیگر صدای موتور بعد از تعویض تسمه تایم نصب نادرست تسمه تایم است که اگر تسمه تایم به درستی نصب نشود، ممکن است باعث ایجاد صدا در موتور شود. نصب تسمه تایم باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود. البته باید بدانید که اگر تسمه تایم به درستی کار نکند، قطعاتی مانند سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، میل لنگ و پیستون‌ها در معرض خرابی قرار می‌گیرند و باعث ایجاد صدا نیز می‌شوند.

صدای تق تق موتور در سر بالایی

به عنوان یک راننده ممکن است هنگام حرکت در سر بالایی متوجه سر و صدایی از موتور ماشین خود شده باشید اما مطمئن نیستید که دلیل این موضوع چیست. صدای تق تق موتور در سر بالایی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • فرسوده بودن قرقره های تسمه
  • مشکل در سوپاپ خودرو
  • خراب بودن دسته موتور
  • فرسوده شدن روغن گیربکس

بسته به نوع ماشینی که در حال رانندگی هستید، مشکلات مختلف می تواند باعث شود موتور خودرو هنگام حرکت در سر بالایی صدای تق تق ایجاد کند. موتور خودرو هنگام حرکت در سر بالایی نباید صدا ایجاد کند و اگر این اتفاق می افتد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که باید برطرف شود.

خرابی دسته موتور

خرابی دسته موتور یکی از مقصرهای اصلی این موضوع است که می تواند باعث ایجاد صدای تق تق موتور در سر بالایی شود. مهندسان معمولا از دسته موتور های فلزی و لاستیکی موتور برای محکم کردن موتور در محفظه موتور و به حداقل رساندن لرزش استفاده می کنند. دسته موتورهای نامناسب همچنین ممکن است باعث ایجاد صداهایی در هنگام رانندگی از روی چاله چوله ها شود.
دقت داشته باشید که اگر دسته موتور خراب باشد، راه حل قطعی برای تعمیر آن وجود ندارد و باید حتما تعویض شود، شما میتوانید برای خرید دسته موتور ماشین به فروشگاه معتبر یدک یار مراجعه کنید.

فرسوده شدن روغن گیربکس

همچنین گیربکس هایی که فاقد روغن کاری هستند به درستی کار نمی کنند. قطعات فلزی در گیربکس خودرو در صورتی که روغن کاری نشوند با یکدیگر ساییده می شوند. این ممکن است باعث ایجاد صدای تق تق در هنگام رانندگی در سربالایی شود. این مشکل همچنین می تواند باعث آسیب رساندن به گربکس خودرو و ایجاد هزینه های بالا شود.

خرابی سوپاپ

مورد بعدی که می تواند مشکل سوپاپ باشد باید حتماً بررسی شود. یک سوپاپ معیوب ممکن است منبع صدایی باشد که هنگام حرکت در سر بالایی شنیده می شود. این صدای تق تق می تواند ناشی از سوپاپ های فرسوده یا گیر کرده باشد.

احتراق زودرس ترکیب هوا و سوخت در داخل موتور منجر به ایجاد صدای تق تق می می شود. علاوه بر این، استفاده از اکتان سوخت نادرست برای خودروی شما و استفاده از روغن ناخالص ممکن باعث ایجاد صدای موتور ماشین شود. اگر مطمئن هستید که سوپاپ در بالای موتور قرار دارد، علت صدای تق تق است، باید روغن موتور را بررسی کنید. بهتر است روغن را تعویض کنید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است. مطمئن شوید که از سوخت مناسب با سطح اکتان مناسب استفاده می کنید.

صدای تق تق ماشین

فرسوده شدن قرقره های تسمه

اگر در سر بالایی حرکت می کنید و اگر صدای موتور ماشین شما صدایی مانند تق تق می‌دهد، قرقره‌های تسمه فرسوده یا شکسته را بررسی کنید. با افزایش سرعت موتور، قرقره ها سریع تر می چرخند و صدای بیشتری ایجاد می شود. حتی زمانی که موتور در دور پایین یا همان حالت درجا کار می کند، ممکن است صداهایی از قرقره های فرسوده نیز شنیده شود.

صدای تق تق ماشین هنگام گاز دادن

صداهای تق تق تقریباً از هر منطقه ای از ماشین شما ساطع می شود، که بسیاری از این صداها به طور قابل توجهی در شدت های متفاوتی هستند. کلید رفع این صداها از جمله تق تق، تعیین دقیق منشأ آن است و در نتیجه امکان بازرسی بیشتر را فراهم می کند.

چه چیزی باعث می شود خودرو هنگام گاز دادن صدای تق تق ایجاد کند؟ محتمل ترین مقصران شامل موارد زیر است:

  • خرابی یا آسیب دیدگی دسته موتور
  • مشکلات مربوط به سوپاپ
  • مشکلات گیربکس
  • فرسوده بودن اجزای اگزوز

خرابی یا آسیب دیدگی دسته موتور

دسته موتور از جنس لاستیک و فلز ساخته شده است، بنابراین همانطور که ممکن است حدس بزنید، اگر دسته موتور خراب یا شکسته شود نمی تواند مانع حرکت موتور شود. این به معنای تماس فلز روی فلز است که می تواند باعث شود ماشین شما در حین گاز دادن به دلیل حجم کار اضافه شده (حرکت کردن) صدای تق تق ایجاد کند.

مشکلات مربوط به سوپاپ

اگر ماشین شما هنگام گاز دادن صدای تق تق می دهد، احتمالاً مشکل از سوپاپ است. این سیستم وظیفه عملکرد دریچه های ورودی و خروجی را بر عهده دارد. اگر هر یک از این ها گیر کرده یا فرسوده شود (از جمله بالابرهای هیدرولیک)، می تواند باعث احتراق زودرس در داخل اتاقک احتراق شود و صدای تق تق را ایجاد می کند. معمولاً این مشکل به دلیل روغن کثیف یا پر کردن باک بنزین با بنزین نامرغوب یا سطح اکتان پایین است.

مشکلات گیربکس

چیزهای زیادی در داخل یک گیربکس ماشین اتفاق می افتد و مانند اکثر اجزای موتور، اگر روغن کاری کافی دریافت نکند نمی تواند به درستی کار کند و باعث ایجاد سر و صدا هایی مانند صدای تق تق می شود.

مایع انتقال یک لایه نازک بین قطعات متحرک تشکیل می دهد تا مستقیماً روی یکدیگر ساییده نشوند. بدون مقدار کافی آن، باعث می شود ماشین شما در حین گاز دادن صدا در بیارد.

نادیده گرفتن گیربکس که روغن آن کم است در نهایت منجر به یک صورتحساب تعمیر پر هزینه می شود. همانطور که فلز بر روی فلز ساییده می شود، باعث فرسودگی چرخ دنده ها می شود و زمانی که غیر قابل استفاده شوند، باید گیربکس را کلا تعویض و یا تعمیر کنید.

فرسوده بودن اجزای اگزوز

اجزای مختلف زیادی در داخل یک سیستم اگزوز وجود دارد که می‌تواند باعث شود ماشین شما هنگام گاز دادن صدای تق تق بدهد. برخی از علت های این موضوع عبارتند از:

  • شکسته شدن اتصال لوله های اگزوز
  • لوله اگزوز زنگ زده
  • خراب شدن واشر اگزوز
  • آویز اگزوز شکسته یا جدا شده
  • خرابی مبدل کاتالیزوری

نادیده گرفتن هر یک از اینها می تواند بر بقیه سیستم تاثیر منفی بگذارد. نه تنها این، بلکه می توانند باعث کاهش عملکرد و افزایش مصرف سوخت نیز شوند.

صدای تق تق ماشین هنگام دور زدن

اگر صدای تق تق ماشین هنگام دور زدن بوجود می آید نشان دهنده وجود مشکلاتی است. در حالی که ممکن است طیف وسیعی از مشکلات باعث ایجاد صدای تق تق ماشین هنگام دور زدن شود، ما برخی از رایج ترین دلایل را در زیر بیان می کنیم:

  • مفاصل تعلیق : اغلب در سرعت های پایین تر شنیده می شود، صدای جیر جیر، تق تق و… نشانه‌ای از فرسودگی اتصالات تعلیق است.
  • پمپ فرمان : یکی دیگر از دلایل صدای تق تق هنگام دور زدن، مشکل پمپ فرمان است که می توانید تشخیص دهید.
  • مفاصل CV : اگر هنگام دور زدن با سرعت های بالاتر صدای تق تق را می شنوید، احتمالاً مفاصل CV ماشین شما علت آن هستند.
  • سیستم فرمان هیدرولیک برقی : اگر هنگام چرخش، صدای تق تق یا جیغ جیغ بلندی شنیدید، ممکن است مشکلی با سیستم فرمان هیدرولیک یا برقی داشته باشید.
  • مشکلات میله نوسان : هنگامی که در هنگام چرخش با صدای تق تق مواجه شدید، احتمالاً میله نوسان ماشین شما مقصر است.
  • مفاصل توپی : اگر صدای جیر جیر یا تق تق که می شنوید با گذشت زمان به تدریج بلندتر می شود، یک مفصل توپی معیوب ممکن است باعث ایجاد این صداها باشد.
  • بوش طبق : هنگامی که سیستم تعلیق شما نیاز به روغن کاری یا تعویض دارد، ممکن است صدای تق تق هنگام دور زدن از اتصالات بشنوید.
  • پایه ها و ضربه ها : اغلب هنگام چرخش یا حرکت از روی دست اندازها، صداهای بلند مانند تق تق و از این دست را می توانید بشنوید که ناشی از پایه های معیوب است.

صدای تق تق ماشین بعد از استارت

اگر بعد از استارت زدن ماشین صدای تق تق می شنوید، می تواند نشانه ای از ضربه زدن پیستون باشد. پیستون‌ها در سیلندرهای خود با یک تناسب محکم بین پیستون و دیواره سیلندر بالا و پایین می روند. اگر این فاصله نزدیک از طریق ساییدگی ها بزرگتر شود، پیستون ها به درستی در سیلندر حرکت نخواهند کرد و صدای تق تق ایجاد می کند که به عنوان ضربه پیستون توصیف می شود. در حالی که این مشکل می تواند فقط یک ترکیب سیلندر و پیستون تحت تاثیر قرار دهد، احتمالاً بیش از یک مورد تحت تاثیر قرار می گیرد. این یک مشکل بزرگ است که نیاز به بازسازی کامل موتور دارد و سریعاً باید توسط افراد متخصص بررسی شود.

صدای تق تق موتور بعد از خاموش شدن

صداهایی که پس از خاموش شدن ماشین شما ایجاد می شود، بسته به محل و ماهیت صداها می تواند نسبتا عادی باشد. ضبط یا فیلم برداری از این مشکل می تواند برای تعمیرکار مورد اعتماد شما برای تشخیص درست مفید باشد. با این حال، اینها رایح ترین دلایل صدای تق تق از موتور ماشین بعد از خاموش خودرو هستند:

واشر سرسیلندر سوخته یا آسیب دیده

واشر سرسیلندر مانند یک مهر و موم برای سیستم خنک کننده ماشین عمل می کند، مایع خنک کننده را داخل نگه می دارد و سایر اجسام خارجی مانند زباله ها و یا گازها را خارج می‌کند. اگر واشر سرسیلندر سوخته باشد، صداهای تق تق می‌تواند در حین رانندگی یا پس از خاموش شدن ماشین شنیده شود. در کنار صداهای نگران کننده، ممکن است متوجه کاهش عملکرد موتور ماشین نیز شوید.

وجود هوا در سیستم خنک کننده

ممکن است در رادیاتور خودرو یا دیگر اجزای سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد که می تواند باعث ایجاد صدای تق تق هنگام خاموش بودن ماشین شود. این مورد را بررسی کنید و همچنین اگر علاقه دارید که درباره علت هوا گرفتن رادیاتور بیشتر اطلاعات کسب کنید توصیه می کنیم که مقاله از کجا بفهمیم رادیاتور هوا گرفته را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

کم بودن روغن موتور

وقتی روغن کافی در موتور وجود داشته باشد،‌ قطعات متحرک به خوبی روغن کاری می شوند. بنابراین، هیچ شانسی برای اصطکاک سر و صدا وجود نخواهند داشت. در مقابل، وقتی روغن کم یا کثیف است ممکن است قسمت متحرک موتور را به درستی روغن کاری نکند. از این رو، آن ها به یکدیگر ساییده می شوند و این باعث ایجاد صدای تق تق هم در هنگام رانندگی و هم هنگام خاموش شدن موتور ماشین می شود.

این یک هشدار است مبنی بر اینکه همیشه باید سطح روغن موتور ماشین خود را در فواصل زمانی معین بازبینی کنید و هرگز تعویض روغن موتور را نادیده نگیرید.

شُل بودن اجزا و قطعات

ظاهراً اگر قطعات موتور شل شده باشند، آن ها متلاشی می شوند یا با سایر قطعات نزدیک موتور برخورد می کنند و البته هنگام برخورد، صدایی را می شنوید. تا آنجایی که ماشین حرکت می کند، ظاهرا تمام قطعات موتور درگیر بوده و در تمام مدت زمانی که موتور روشن است به کار خود ادامه داده است. بنابراین، وقتی موتور ماشین را خاموش می کنید، اجزای شل در حالی که سعی می کنند به موقعیت و وضعیت عادی خود برگردند، صداهایی مانند صدای تق تق را ایجاد می کنند.

علاوه بر این مواردی که گفته شد، لازم است به یاد داشته باشید که وقتی برای مدت طولانی رانندگی می کنید، اجزای موتور و سایر قسمت های خودرو تحت فشار قرار می گیرند و گرم می شوند و در نتیجه ممکن است برخی از آن ها منبسط شوند. بنابراین، هنگامی که موتور ماشین را خاموش می کنید، این قطعات سعی می کنند به حالت عادی خود برگردند و ممکن است صداهایی مانند صدای تق تق را ایجاد کنند. قطعات فلزی گرم شده ماشین زمانی که می خواهند خنک شوند، به دلیل خاموش بودن موتور کمی به یکدیگر برخورد می کنند و بنابراین، در هنگام خاموش بودن موتور ماشین صدای تق تق یا تیک تیک ایجاد می کنند. در این حالت صدا طبیعی است و نباید نگران شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به صدای تق تق ماشین در حالت های مختلف دارید و توانسته اید که این مشکلات را تشخیص دهید و رفعشان کنید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا افرادی که این مشکلات را دارند بتوانند برای خودروی خود عیب یابی بهتری را انجام دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

77 نظرات
  1. میلاد می گوید

    توضیحاتتوون عالی بود ممنون از شما

  2. رها می گوید

    خیلی خوب بود ممنون

  3. امیر می گوید

    حلالت توضیحات کامل بود

  4. مهران می گوید

    واقعا عالی توضیح دادین ممنون

  5. نادی می گوید

    عالی‌ بود، دمتون گرم‌

  6. مهدی می گوید

    سلام ماشین من پراید مدل ۹۰ هست در حین حرکت صدای لق لق یا تق تق میداد که با بالا رفتن سرعت تق تق هم بیشتر میشه ولی با گرفتن کلاچ یا خلاص کردن صدا قطع میشه . گیربکس و باز کردم تمام قطعات گیربکس تعویض شد بعلاوه ته پلوس و … ولی صداش هنوز قطع نشده . البته صدا کمتر شده ولی قطع نشده لطفا راهنمایی کنید از چی میتونه باشه ممنون میشم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تشخیص علت این مشکل بدون بررسی خودرو از نزدیک امکان پذیر نیست اما چند مورد ذکر میشود، انها را نیز بررسی بفرمایید:
      ۱- صدای تق تق از ماشین بسیاری از موارد به دلیل شل شدن بست های اگزوز خودرو است، انها را بررسی کنید
      ۲- علت صدای لق لق در بسیاری موارد میتواند به دلیل خرابی کمک یا شل بودن توپی سر کمک باشد
      ۳- سلامت میل موجگیر ها و سیبک ها را بررسی کیند
      ۴- از سفت بودن پیچ های چرخ اطمینان حاصل نمایید
      ۵- دسته موتور ها را بررسی کنید

  7. محسن راد می گوید

    با احترام خودروی من ساینا مدل۱۴۰۰ هست که موقع روشن شدن درقسمت راست موتورو پایین (سمتی که استارت و دینام هست) صدای تق تق میاد و قطع میشه دوباره بعد چند لحظه یا یک دقیقه دوباره صدا میاد این فرایند هی تکرار میشه. علت از کجاست؟ حدود یک سال هم هست این صدا روش هست.با تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای راهنمایی دقیق به شما توضیحات بیشتری نیاز داریم که این صدا در چه شرایطی بروز میکند.
      اما بصورت کلی این حتمال زیاد است که به دلیل له شدن دسته موتور این صدا را بشنوید (حدس). اما پیشنهاد میکنیم حتما خودرو را به مکانیک مجرب نشان دهید و علت را جویا شود، سینی خودرو باید باز شود و از زیر مورد بررسی قرار گیرد.

  8. Hosin می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشین من پژو ۴۰۵ در حالت ایستاده ماشین خوب گرم نکرده گاز میدم بعد گازو ول میکنم صدای تق تق میده از قسمت موتور ماشین وقتی گرم میشه صداش کم تر میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای راهنمایی دقیق باید حتما صدای موتور شنیده شود اما این مشکل میتواند از یاتاقان ها باشد که با گرم شدن روغن صدا کمتر میشود.
      بعضی مواقع نیز صدا تق تق ماشین به دلیل فیلر خودرو است و با فیلر زدن مشکل مرتفع میشود.
      مجدد تاکید میکنم که برای تشخیص دقیق علت صدای تق تق ماشین باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  9. Hosin می گوید

    سلام ماشین من پژو ۴۰۵در حالت ایستاده وقتی ماشینو تازه رو شن میکنم گاز میدم بعد ول میکنم تق تق صدا میده از قسمت موتور ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. محسن راد می گوید

    با احترام مجدد
    زمانی که ماشین رو روشن میکنم و درحالت ساکن و یا دنده سنگین (۱و۲) هست صدای ت ت ت ت (تق تق) میاد و قطع میشه و با یه گاز دادن کوچیک بعضی وقتا صدا میاد. از ابتدا صداش کم بود اما بعد گذشت حدود۱ سال صداش بیشتر شده. به نظر اگه صدا از موتور یا یا تاقان یا سوپاپ یا میل لنگ می بود دوام نمیاورد ۱سال. به نظر شما صدا از دینام یا کمپرس کولر هست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بسیار بعید است که علت صدای تق تق ماشین از دینام یا کمپرسور کولر باشد، اگر خودرو شما فیلر اتومات نباشد (مثل ۴۰۵، سمند، ۲۰۶ تیپ ۲ و …) احتمال دارد که صدای فیلر توجه شما را جلب کرده باشد.

  11. علیرضا می گوید

    سلام ماشین منef7 موقع سرد بودن بسیار روان و بی صدا هستش ولی موقع گرم شدن در حال درجا بیشتر صدا تق تق از سرسیلندر سمت دنده cvt میاد دنده cvt و شیر ocv عوض شده ولی باز هم صدا میده از صفری همین طور بوده ولی اصلا روغن کم نمیکنه و شتاب عالی داره از چی میتونه باشه ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهی است برای تشخیص دقیق علت صدای تق تق ماشین در چنین شرایطی بررسی خودرو از نزدیک الزامیست، اما بصورت کلی این مشکل میتواند از میل سوپاپ و خود سوپاپ ها باشد که به دلیل برخودر آنها با سرسیلندر صدای تق تق میدهند. حتی این احتمال وجود دارد که شما از روغن موتور استاندارد برای خودرو استفاده نکرده باشید و همین موجب ایجاد این صدای تق تق شود.
      گفتنی است این صدای تق تق ماشین در برخی موتور ها مثل EF7 و TU5 و TU3 در شرایط و به اندازه کم طبیعی است و ماهیت این موتورهاست لذا اگر این صدا از ابتدا روی خودرو بوده مطمئن شوید که بیش از اندازه حساس نشده اید.

  12. هخامنش می گوید

    زمانی که ماشین رو روشن میکنم و درحالت ساکن و یا دنده سنگین (۱و۲) هست صدای ت ت ت ت (تق تق) میاد و قطع میشه و با یه گاز دادن کوچیک بعضی وقتا صدا میاد. از ابتدا صداش کم بود اما بعد گذشت حدود ۶ ماه صداش بیشتر شده. به نظر اگه صدا از موتور یا یا تاقان یا سوپاپ یا میل لنگ می بود دوام نمیاورد ۱سال. به نظر شما صدا از چه چیزی هست هست؟
    ماشینم کوئیک

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال خیلی زیاد صدای تق تق خودرو شما به دلیل خرابی پلوس یا سر پلوس خودرو است. پیشنهاد میکنیم زودتر اقدام به رفع مشکل نمایید چون امکان بریدن پلوس و از کنترل خارج شدن ماشین زیر فشار بسیار زیاد است.
      توجه داشته باشید که برای تشخیص نهایی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا علت صدای تق تق بصورت قطعی مشخص شود، توضیحات فوق رایج ترین احتمال است.

  13. nima می گوید

    سلام و درود ماشین بنده پیکان مدل ۸۱ کاربراتوری است که در موقع شتاب گیری و هم در موقع دور آرام وقتی فرمان را به سمت چپ میچرخانم صدایی همچون تق تق از قسمت موتور میاد ممنون میشم اگر کسی راهنمایی کنه که میتونه عیب از چی باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بدیهتا برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد، اما بنظر علت صدای تق تق خودرو در شرایط مذکور وجود مشکل در پلوس یا سر پلوس خودرو شماست.

  14. عبدالحلیم می گوید

    سلام
    ماشین من پراید مدل ۸۷ هستش از دیشب صدای تق تق مثل
    صدای مچاله کردن قوطی رانی میده حتی زمانی که توی دنده نیست و با حرکت کردن بیشتر هم میشه و با گرفتن کلاچ ماشین صدا کلا قطع میشه
    لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توجه داشته باشید که تشخیص نهایی باید بعد از بررسی خودرو از نزدیک صورت گیرد اما بصورت کلی با توجه به توضیح شما و اینکه پس از گرفتن کلاچ صدا قطع میشود به احتمال زیاد علت صدای تق تق ماشین شما از بلبرینگ کلاچ خودرو است.

  15. احمد می گوید

    با سلام ماشین تیبا دارم.بعضی وقتا صدای وزوز میاد از ماشینم.هم موقع رانندگی و هم وقتی درب خودرو رو میبندم همون صدای وزوز میاد.هر چهار درب رو امتحان کردم از همه درها صدا وزوز میومد.مثل اینکه فنر رو بکشی و بعد ولش کنی .مشکل بنظرتون از چیه؟الانم که از اگزوزم دود آبی میاد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دود آبی ارتباطی به وزوز درب ها ندارد. دود آبی نشان دهنده روغن سوزی خودرو شما و مشکل موتوری است. صدای وزوز باید بصورت دقیق بررسی شود تا منشأ آن یافته و مشکل رفع شود اما بصورت کلی طبق توضیحات شما بنظر میرسد که صدای وزوز درب ها از پمپ قفل درب خودرو باشد.

  16. میلاد می گوید

    سلام خسته نباشید من ۲۰۷مدل ۹۷تازه خریدم ، بعد از یکم کار کردن ماشین مثلا حدود ۱۰کیلومتر رفتن وقتی ماشین خاموش میکنم دست میذارم رو کاپوت خیلی داغه در حدی که بعد از چند ثانیه دست میسوزونه باید برداری ، آیا این طبیعیه یا اینکه مشکلی داره، البته اینم بگم که امپر اصلا بالا نیستا امپر طبیعی وسطه ولی کاپوت خیلی داغه
    و یه مورد دیگه اینه که چند روز پیش بعد از یه مسافت ۱ساعته تقریباً ۷۰ کیلومتر وقتی رسیدم ماشینو خاموش کردم از داخل کاپوت چند دفعه صدای تق تق اومد صداش مثل این بود که مثلاً با آچار بزنی رو آهن اون صدارو میداد؟ مشکل از چیه؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      صدای تق تق ماشین بعد از خاموش کردن طبیعی است و جای نگرانی ندارد. صدای تق تق ماشین بعد از خاموش کردن صدای خنک شدن قطعات فلزی مثل منیفولد و کاتالیزور و اگزوز است.
      برای گرم شدن موتور نیز باید به آمپر آب دقت داشته باشید، اگر بالا رود نگران کننده است اگر نه طبیعی است. اگر میخواهید که رنگ کاپوت به دلیل گرما آسیب نبیند بهتر است از نمد درب موتور استفاده کنید.

  17. عباس می گوید

    سلام. بنده پراید مدل هشتاد و سه دارم چند وقت پیش به خاطر لجن موتور و دود سیاهی که میداد هنگام تعویض روغن موتور شو ریختم اما متاسفانه بعد از این کار موتور روغن ریزی داره و ماشین موقع درجا کارکردن صدای تق تق میده و داخل ماشین هم لرزه داره و این لرزه هم با روشن کردن چراغ ها در حالت درجا تشدید میشه (موقع حرکت ماشین هیچ صدایی نداره و همه چی از هر لحاظ اوکیه). به خاطر این مشکلات تسمه تایم و شمع و سنسور اکسیژن ماشین رو عوض کردم منتهی تاثیری نداشت. آیا ممکنه این موتور شو به یاتاقان و موتور ماشین آسیب زده باشه؟. مکانیک گفت بیار فیلتر بزارم!! ممنون از راهنماییتون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      استفاده از موتور شوی پیشنهاد نمیشود، بهترین راه برای تمیز کردن موتور لجن گرفته تعویض منظم روغن موتور در کیلومتر های پایین (۳ تا ۵ هزار کیلومتر) برای حداقل ۵ دوره متوالی است. معمولا موتور شوی ها استاندارد نبوده باعث آسیب دیدن قطعات موتوری شده و چنین مشکلاتی را پیش خواهند آورد.
      صدای تق تق ماشین میتواند به دلایل مختلفی باشد، با توجه به توضیحات شما بنظر میرسد محتمل ترین دلیل صدای تق تق موتور افت سطح روغن باشد، سطح روغن را بررسی کنید و به میزان استاندارد برگردانید.
      علت لرزه هم مشخصا درست کار نکردن موتور خودرو است که باید بصورت دقیق بررسی شود، ممکن است شمع ها به خوبی کار نکنند و احتراق به درستی صورت نگیرد.
      در هر صورت پیشنهاد میکنیم برای تشخیص دقیق مشکل هرچه زودتر به تعمیرگاه مراجعه کنید، به تعویق انداختن تعمیر چنین مشکلاتی تنها موجب افزایش میزان خرابی و در نتیجه افزایش هزینه تعمیرات خودرو شما خواهد شد.

  18. احمد می گوید

    با سلام. صبح موقع استارت زدن ماشین روشن میشه و بلافاصله با یک صدای مکش هوا شدید که به نظر از زیر داشبورد سمت شاگرد خودرو هست خاموش میشه. انگار هوای زیادی وارد موتور میشه و ماشین خاموش میشه. لطفاً راهنمایی کنید تشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      طبق توضیح شما بنظر میرسد مشکل از تامین اکسیژن مورد نیاز موتور برای ادامه دادن احتراق است. به عبارت دیگر این صدای مکش هوا که موجب خاموش شدن خودرو میشود میتواند به دلیل نبود اکسیژن کافی در محفظه احتراق موتور باشد. به احتمال زیاد اگر با استارت زدن، کمی گاز را فشار دهید ماشین بیشتر روشن خواهد ماند.
      این مشکل میتواند از هواکش موتور، منیفولد هوا، کاتالیزور و اگزوز باشد که باید بصورت دقیق بررسی و محل نشتی مشخص شود.
      دقت داشته باشید که توضیحات فوق پیشبینی متخصصین یدک یار با توجه به توضیحات شماست، برای ارائه نظر کارشناسی نهایی، بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.

  19. مجید می گوید

    سلام و عرض ادب.من یه تیبا۱ دارم.الان سه باره توی بازه ی زمانی یه سال کمک عقب سمت شاگرد رو عوض میکنم و کمک خوب هم میزنم.مشکلم اینه که کمک ها خراب میشن و روغن میدن.فقط هم سمت عقب شاگرد اینطوری میشه.روی دست انداز صدای بدی از اون قسمت میاد.روی کوچیکترین دست انداز طوری صدای تقه میاد انگار چیزی شکسته.هرجاهم میبرم بلبرینگ عوض میکنن و متاسفانه مشکل حل نمیشه.بنظرتون مشکل چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز در چنین شرایطی بازدید خودرو از نزدیک برای ارائه نظر کارشناسی نهایی الزامیست اما بصورت کلی، مشکلاتی مثل خرابی بوش های اکسل، خرابی بلبرینگ چرخ، خرابی ژامبون، خرابی بوش های سر کمک و سنگینتر بودن سمت عقب شاگرد در مقایسه با سمت مقابل میتواند دلایلی برای خرابی زود هنگام کمک عقب ماشین و یا حتی صدای تق تق ماشین باشد.

  20. سعید می گوید

    سلام
    خودروی من ۴۰۵ مدل ۹۱ هستش وقتی اول صبح استارت میزنم تا حدود ۵ دقیقه صدایت ای از بالای موتور میاد بعد صدا کلا قطع میشه
    مشکل از کجاست جواب بدین ممنون میشم

  21. سعید می گوید

    سلام
    خودروی من ۴۰۵ مدل ۹۱ هستش وقتی اول صبح استارت میزنم تا حدود ۵ دقیقه صدایت ای از بالای موتور میاد بعد صدا کلا قطع میشه
    مشکل از کجاست جواب بدین ممنون میشم الان نزدیک یک ساله این اتفاق تکرار میشه.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی دقیق نیاز به توضیحات بیشتر و برای ارائه نظر کارشناسی دیدن خودرو از نزدیک الزمامیست اما با توجه به توضیحات شما یک حالت بسیار محتمل است.
      با توجه به اینکه صدا پس از گرم شدن خودرو قطعه میشود احتمال زیاد صدای سوپاپ ها یا فیلر خودرو است.
      در قدم اول اطمینان حاصل کنید که از روغن موتور استاندارد با غلظت مناسب استفاده میکنید. سپس پیشنهاد میکنیم یکبار موتور را فیلر بزنید، به احتمال زیاد مشکل رفع خواهد شد.

  22. هومن می گوید

    سلام و وقت به خیر برادر بنده یه پژو ۸۷دارم که سر سیلندرشم تازه تعمیره کلا درواقع ولی وقتی توی جاده دنده میدم سه روی فقط بنزین اینطوریه که هرچقدر بیشتر گاز میدم صدا بیشتر میشه دنده ۴هارو پنجم اینطوریه ولی وقتی میندازم روی cngکلت صدا قطع میشه ممل از چیه ممنون میشم راهنمای کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      علت صدای تق تق ماشین میتواند به دلایل مختلفی باشد و برای راهنمایی دقیق تر نیاز به توضیحات بیشتری هستیم. اما بصورت کلی این صدا میتواند به دلیل وجود مشکل در سیستم پاشش سوخت خودرو شما یا سیستم جرقه زنی آن باشد که به روی بنزین باعث ایجاد فشار مضاعف و ایجاد صدای تق تق ماشین میشود. همینطور این را در نظر داشته باشید که این صدا میتواند به دلیل درست تعمیر نشدن موتور نیز باشد.
      برای تشخیص دقیق بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.

  23. علی می گوید

    سلام ماشین من ال ۹۰ هست هربار که میزنم دنده یک و تازه ماشین میخواد راه بیوفته یه تق تق کوچیک میکنه بعدش قطع میشه علتش چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این صدای تق تق معمولا چند علت رایج دارد:
      ۱- خرابی منجید اگزوز که موجب برخورد اگزوز به بدنه و صدای تق تق میشود
      ۲- خرابی سر پلوس یا پلوس که به مرور زمان صدا زیاد شده و در حال حرکت، شتابگیری، ترمز و … نیز صدای تق تق به گوش شما خواهد رسید
      ۳- خرابی دسته موتور زیر موتور که موجب میشود در زمان حرکت موتور به منیفولد و اگزوز ضربه زده و صدای تق تق دهد
      موارد فوق را بررسی کنید به احتمال زیاد مشکل را پیدا خواهید نمود.

  24. رضا می گوید

    با سلام ، من تیپ ۲ دارم ، برای سفر ، شمع ها رو عوض کردم و روغن و فیلتر روغن و هوارو ، بعد از ۸ ساعت رانندگی وقتی به مقصد رسیدم ، بعد از کمی استراحت متوجه شدم از قسمت بالای موتور به سمت عقب صدای تک تک میاد مثل ضربه زدن دریچه هوا هنگام باز و بسته شدن. قدرت موتور کم نشده ، و همه چی عادی بنظر میاد ، فقط این صدای تک تک اضافه شده و قطع نمیشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      صدای تق تق موتور در این شرایط معمولا به دلیل فیلر موتور است، موتور خودرو را فیلر بزنید احتمال زیاد مشکل مرتفع خواهد شد.
      دقت داشته باشید که راهنمایی فوق رایج ترین احتمال است و نظر کارشناسی نهایی باید بعد از بررسی خودرو از نزدیک اعلام شود.

  25. Amir می گوید

    سلام من یک ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۱۴۰۲ دارم ماشین خشک خشکه وقتی روشن میکنم صدای تق تق میده بعد که گرم میشه صدا قطع میشه ؛ مشکلش از کجاست ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز با توجه به صفر بودن خودرو شما، برای راهنمایی باید حتما خودرو از نزدیک بررسی شود. اما این احتمال را در نظر داشته باشید که ممکن است روغن موتور با کیفیت توسط کمپانی در موتور ریخته نشده باشد و به همین دلیل شما صدای سوپاپ ها را بشنوید.

  26. فرزاد می گوید

    سلام.خسته نباشیدبنده ساینا اس کلاچ برقی صفر دارم که حدود سه ماهی هست خریداری کردم. بیشتر موقعها ک ماشین سرده وقتی سویچ روز باز میکنم صدای تقه از جلوی ماشین میاد مثل ترکیدن بادکنک.این درحالی که حتا استارت هم نزدم.پیش نماینگی رفتم گفتن از کیفیت سوخته ولی تا الان درست نشد لطفا راهنمای کنید که بتونم تعمیرش کنم .تشکر از شما

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی شما باید اطلاعات دقیق تری از شرایط ایجاد صدای تق خودرو در اختیار ما قرار دهید، اگر حتی قبل از روشن کردن ماشین این صدا به گوش میرسد میتواند مشکل برقی باشد.

  27. جواد می گوید

    سلام تیپ ۲ مدل نود دارم ماشین از درب سوپاپ صدای تق تق میده
    وقتی سرد روشن می کنم تا یک دقیقه صدا خوبه بعد ازون صدا زیاد میشه و بعد طی مسافتم صدا زیاده
    روغنم تازه عوض کردم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      صدای تق تق در این شرایط معمولا با فیلر زدن رفع میشود. اما اگر باز شاهد صدای تق تق از ماشین بودید باید موتور ماشین مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
      دقت داشته باشید که توضیحات فوق رایج ترین احتمال بوده و برای ارائه نظر نهایی و قطعی بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.

  28. عارف می گوید

    سلام.خودروی ساینا بعد از گرم شدن ماشین وقتی دور موتور به ۲۰۰۰ میرسه صدای تق تق از قسمت بالای موتور سمت تسمه تایم میاد و اگر دور موتور را ثابت نگه داری صدا نمیده ولی یکم گاز بدی دوباره صدا میده و تو حرکت هم تا سرعت ۴۵تا این صدا میاد ولی سرعت بالاتر نمیاد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      امکان عیب یابی این مورد بدون بررسی دقیق خودرو وجود ندارد، اما رایج ترین دلیل این است که در اکثر موارد قطعه ای مثل قاب تسمه تایم، به تسمه گیر کرده و باعث ایجاد صدای تق تق میشود.

  29. محمد می گوید

    سلام لطفا راهنمایی کنید
    ۲۰۷ یک تصادف داشتم از عقب سمت راننده. ژامبون و اگزوز تعویض کردم که بعد از یک مدت عقب ماشین صدا میدهد.
    مثل اینکه چندتا لوله گذاشته باشی داخل چاله ها صدا میده.
    روی سرعت گیرها اصلا صدا نمیده با هر سرعتی، فقط توی چاله های ناچیز یا بزرگ صدای چندتا لوله میده.
    زاپاس و غیره محکمه چون خودم چرخ و کمک و زاپاس چک کردم.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز احتمال بسیار زیاد صدای تق تق ماشین شما به دلیل خرابی اکسل عقب خودرو شماست، این خرابی معمول از بوش ها بوده و با تعویض و سرویس آنها مشکل مرتفع خواهد شد. توجه داشته باشید که توضیحات فوق رایج ترین احتمال است، لذا با توجه به اینکه هزینه تعمیر اکسل خودرو زیاد می باشد، پیشنهاد متخصصین یدک یار این است که ابتدا از خرابی قطعه اطمینان حاصل کنی، سپس اقدام به تعویض یا تعمیر نمایید.

  30. مجید می گوید

    سلام ماشین من تیبا هست و گاهی اوقات ابتدای کار ماشین با روشن کردن چراغ جلو صدای تق تق میاد از همون نزدیک چراغ و حتی بعد از خاموش کردن کامل خودرو هم تق تق ادامه داره و فقط با خاموش کردن چراغ ها صدای تق تق از بین میره اما بعدش که ماشین رو مجدد روشن میکنم ایرادی دیگه نداره

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این صدای تق نق بنظر از موتور چراغ خودرو شماست، پیشنهاد میکنم موتور چراغ را بررسی کنید. همینطور این مورد میتواند به دلیل وجود اتصالی برقی نیز رخ دهد (که با توجه به توضیحات شما بعید بنظر میرسد)، لذا این مورد را در نظر داشته باشید.
      گفتنی است با توجه به اینکه صدای تق تق در خودرو شما در شرایط خاصی است، برای راهنمایی دقیقتر بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.

  31. Mansuor می گوید

    سلام من یه پراید مدل ۹۵ دارم بعد تعویض تسمه تایم و واتر پمپ ین الان داره ریپ می‌زنه روشن می‌کنم خواستم ببینم دلیلش از چی می‌تونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر پس از تعویض تسمه تایم به این مشکل بر خوردید احتمال تایم نبودن تسمه و درست نصب نشدن آن بسیار زیاد است. پیشنهاد میکنم مقاله علائم تایم نبودن تسمه تایم رو مطالعه کنید.

  32. Mansuor می گوید

    سلام و عرض ادب بنده پراید ۹۵ دارم الان نزدیک دو سال میشه از سمت بالا موتور تق تق صدا میده.
    البته این صدا مداوم نیست؟
    (فکر کنم صدای انگشتی باشه)
    بعضی اوقات می‌بینی نیم ساعت یک ساعت صدا میده ،
    بعد نیم ساعت یک ساعت صدا قطع میشه،،؟
    اصلاً بعضی وقتا می‌بینی چند هفته صدا قطع شده،،،؟

    بیشتر موقعی که با دنده ۱یا ۲ بیش از اندازه حرکت میکنم یا پشت ترافیک هستم یا درجا ماشین روشن کار می‌کنه شروع می‌کنه تق تق صدا دادن.
    اول صدای تق تق کم هست رفته رفته زیاد تر میشه بعدش قطع میشه؟
    خیلی هم مکانیک بردم نتونستم تشخیص بدن..؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز مشکل شما خیلی خاص هست و متاسفانه بدون بررسی خودرو از نزدیک نمیتوان نظر دقیق و کارشناسی داد. اما این احتمال را در نظر داشته باشید که ضعیف شدن اویل پمپ خودرو میتواند موجب به وجود آمدن چنین صدای تق تق در ماشین شود. اویل پمپ ضعیف توانایی تامین فشار روغن مورد نیاز را ندارد و همین موجب به صدا افتادن موتور ماشین میشود. اما نکته ای که هست اگر از اویل پمپ باشه خیلی بعیده موتور ماشین ۲ سال دوام بیاره!

  33. محمد طاها می گوید

    سلام خسته نباشید من پراید ۱۳۲ مدل ۹۰ دارم دوتا مشکل داره یکی اینکه سرعت بالای صد میرم ی صدا از بالای موتور میاد تق تق انگار میخاد در کاپوتو بکنه سرعتو ک میارم رو ۹۰ قطع میشه جدیدا این مشکل رو پیدا کرده و مشکل ماشین کف خوابه وقتی ۳ نفر عقب سوار میشن از رو دست انداز میرم عقب ماشین سمت شاگرد ی صدایی میده انگار فنرو کمک فنر نداره ماشین ممنون میشم علتشو بگید🙏❤️

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی شما بررسی خودرو از نزدیک الزامیه، بخصوص که خودرو شما کف خواب هست و بدیهتا سیستم تعلیق زیر فشار زیادی قرار داره. بصورت کلی در خودرو هایی که ارتفاع زده میشه بخصوص اگر غیر اصولی این تغییر انجام بشه، به صدا افتادن خودرو و شنیدن صداهای عجیب بسیار رایجه.

  34. فرهاد می گوید

    سلام خسته نباشید ماشین من ۲۰۶sdهست وقتی ماشین را روشن میکنم با گاز دادن داخل موتور صدای شن خورده میاد گاز که نمیدی صدا قطع میشه و وقتی حرکت میکنم زیر پای راننده بغل کلاج ضربه میزند و صدای تقه میده ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دو صدایی که فرمودید به یکدیگر ارتباطی ندارد.
      برای صدای شن خورده نیاز به اطلاعات بیشتری است تا بتوان شما را راهنمایی کرد. منشا صدا از کجاست؟ با گاز دادن بیشتر میشود یا نه؟ و …
      برای صدای تق تق کنار پای راننده، دو علت رایج است:
      ۱ – خرابی طبق و قطعات جلوبندی
      ۲- خرابی پلوس (با توجه به توضیحات شما این مورد بنظر محتمل تر میرسد)

  35. فرهاد می گوید

    خیلی ممنون از راهنماییتون
    ماشین روغن ریزی دارد،گیج روغن را که نگاه کردم روغن نصفه بود و با گاز دادن صدای شن خورده بیشتر میشود و وقتی که گاز نمیدی اصلا صدا نمیده
    با تشکر 🙏🙏

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      صدای شن خورده به دلیل کم بودن روغن می باشد، روغن را پر کنید صدای خرخر رفع یا کمتر میشود. دقت داشته باشید رانندگی با چنین سطح روغن میتواند آسیب جدی به خودرو شما بزند.

  36. صمد می گوید

    سلام ماشين من وقتي ماشين رو تازه خاموش كردم مثلا ١٠ دقيقه. وقتي استارت ميزنم صداي تق تق مياد از موتور . ولي وقتي ماشين خنك هست استارت بزنم صدايي نمياد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی دقیق، به جزئیات بیشتری درباره صدای تق تق ماشین شما نیازمنیدم. اینکه از کجا صدا به گوش میرسد؟ چقدر زمان میبرد و طول میکشد؟ صدای تق تق به چه ریتمی است؟ و …

  37. Hichkas می گوید

    سلام ماشین ۴۰۵ ای ال ایکس بعد از خاموش شدن از موتور صدای تق تق شنیده میشه مشکلش چیه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز صدای تق تق ماشین بعد از خاموش کردن کاملا طبیعی است. این صدا در زمستان و فصول سرد بیشتر نیز میشود. این صدا تق تق ماشین ناشی از خنک شدن قطعات آهنی خودرو شماست.

  38. میلاد می گوید

    سلام
    من یک پراید مدل ۸۵ دارم که دیروز تو جاده یهو خاموش شد، بعد از چند دقیقه که روشن کردم دیدم یه صدای تق تق شروع شده، به نظرتون مشکل چیه؟؟؟
    فاصله خونم تا تعمیرگاه ۲۰ کیلومتر هست، آیا میتونم با این وضعیت ماشین تا تعمیرگاه برم؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی شما باید اطلاعات دقیق تر و جزئیات بیشتری رو در اختیار ما قرار بدید، این صدا تق تق میتواند دلایل مختلفی داشته باشد با توضیحات شما امکان راهنمایی وجود ندارد.

  39. میثم می گوید

    سلام، ام وی ام ۵۳۰ دارم چند‌ ماه پیش چنتا سرعت گیر و دس انداز بد خوردم، از اون وقت ماشین ساکن میخواد حرکت کنه تق صدا میده انگار یک حلبی گیر داره محکم ول میده، مخصوصاً سمت چپ بیشتر میپیچم. یا موقع ترمز گیری و یا بعد رد کردن سرعت گیر موقع شتاب گیری این صدا مجدد میاد.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام عرض ادب
      صدای تق در چنین شرایطی معمولا از موارد زیر نشأت میگیرد، این موارد را بررسی کنید:
      ۱- خرابی و پاره شدن بست های اگزوز، بست های اگزوز را بررسی کنید.
      ۲- خرابی دسته موتور (بخصوص دسته موتور عقب)
      ۳- خرابی میل موجگیر ها
      ۴- شل شدن یا خرابی توپی سر کمک
      ۵- خرابی پلوس یا سر پلوس (بنظر احتمال آن کم است اما حتما بررسی کنید)

  40. همشهری می گوید

    سلام
    ماشین من دنا اتومات مدل۱۴۰۲ است. از روزی که تحویل گرفتم صدای ساییدگی فولی یا هرزگرد ویا… دارد رفتم نمایندگی تسمه تایم، تسمه دینام و غلتک تسمه کش را عوض کردم ولی تاثیری نداشت هر بار می برم نمایندگی متوجه ایراد نمی شوند هیچ علائم دیگری غیر از صدا متوالی ندارد. لطفا راهنماییمان کنید. متشکرم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز توضیحات شما برای راهنمایی دقیق کافی نیست و بررسی خودرو از نزدیک الزامیست اما بصورت کلید این صدا میتواند از تسمه دینام، سیستم هیدرولیک (اگر خودرو شما فرمان هیدرولیکی باشد) نیز باشد. این قطعات را بررسی نمایید.

  41. 1 می گوید

    سلام
    برای اولین بار هنگام روشن کردن ماشین ساینا در موقع صبح با چند استارت صدای قیژ قیژ می آمد اما در نهایت روشن شد. آیا ممکن است اشکال از تسمه تایم باشد؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی شما اطلاعات بیشتر و توضیحات دقیقتری نیاز است. بصورت کلی صدای قیژ قیژ میتواند نشان از مستهلک شدن یا نصب نادرست تسمه تایم یا تسمه دینام باشد، از طرفی خرابی فولی ها نیز میتواند باعث تولید چنین صدایی در خودرو شود.

  42. بهنام می گوید

    سلام من ماشین چه در حالت روشن یا خاموش سویچ باز باشه یه صدای تیک تیک از جلو داشبورد میاد میشه راهنمایی کنی ممنون میشم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی شما به جزئیات بیشتری نیاز دارم اما بصورت کلی دقت داشته باشید که هنگام باز کردن سویچ خودرو شنیده شدن صدای یک طبیعی است اما تکرار میتواند نشان دهده خرابی قطعه باشد که باید بررسی شود.