علت حرکت نکردن ماشین در دنده چیست و چکار باید کرد؟

علت حرکت نکردن ماشین در دنده معمولاً به خاطر تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ، خرابی گیربکس، کم بودن روغن گیربکس، مسائل مکانیکی مربوط به موتور و…. اتفاق می افتد که ما در این مقاله به بررسی کامل این مشکل پرداخته‌ایم تا بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید.

آیا ماشین شما زمانی که در دنده قرار می گیرد حرکت نمی کند؟ اگر با این مشکل روبرو شده‌اید شما تنها نیستید زیرا بسیاری از افراد با حرکت نکردن ماشین در دنده مواجه می شوند که به دلیل خرابی های مختلفی چنین مسائلی پیش می آید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت حرکت نکردن ماشین در دنده” (Why Does My Car Go Into Gear But Not Move) بپردازیم تا بدانید چه قطعاتی نیاز به تعمیر یا تعویض دارند تا این مشکل را برطرف کنید.

چرا ماشین تو دنده حرکت نمیکنه

اگر می پرسید که چرا ماشین تو دنده حرکت نمیکنه بایستی بگوییم که معمولاً خرابی یا تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ، مشکلات مربوط به گیربکس و روغن گیربکس و… باعث این اتفاق می شوند. حال بیایید نگاهی دقیق تر به خرابی این قطعات داشته باشیم و بدانیم که از کار افتادن آن ها چگونه باعث حرکت نکردن ماشین در دنده می شود.

علت حرکت نکردن ماشین در دنده

علت-حرکت-نکردن-ماشین-در-دنده

علت حرکت نکردن ماشین در دنده شامل موارد زیر می باشد:

خرابی یا تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای دنده‌ای نقش مهمی را دارد که در واقع دیسک و صفحه کلاچ وظیفه متصل کردن گیربکس به موتور ماشین را بر عهده دارد. این سیستم دارای شش جزء اصلی است که شامل سیلندر اصلی، سیلندر آزاد کننده، دیسک کلاچ، صفحه کلاچ، دوشاخه آزاد کننده و یاتاقان رهاسازی می باشد. اگر مشکلی در این قطعات وجود داشته باشد ماشین شما در هیچ دنده‌ای حرکت نمی کند.

با توجه به اینکه دیسک و صفحه کلاچ قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود، طبیعتاً بعد از طی کردن مسافتی در حدود ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض این قطعه خواهید داشت و اگر به دنبال پیدا کردن علت حرکت نکردن ماشین در دنده هستید، ابتدا بایستی دیسک و صفحه کلاچ را مورد بررسی قرار دهید. برای بررسی دیسک و صفحه میتوانید از مقاله علائم خرابی دیسک و صفحه در وبلاگ یدک یار کمک بگیرید.

پایین بودن سطح روغن گیربکس

روغن گیربکس در خودروهای دنده‌ای در بخش سیستم گیربکس و جعبه دنده قرار می گیرد که باعث روانکاری قطعات مختلف گیربکس و جلوگیری از اصطکاک آن ها می شود. اگر مشکلی در روغن گیربکس اعم از پایین بودن سطح آن، کثیفی روغن گیربکس، سوختن روغن گیربکس و… وجود داشته باشد باعث حرکت نکردن ماشین در دنده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله عوارض کم شدن روغن گیربکس در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.

روغن گیربکس نیز یکی دیگر از اقلام مصرفی خودروست که هر از چند گاهی باید سطح و کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز این مایع را تعویض کنید.

خرابی گیربکس

گاهی اوقات علت حرکت نکردن ماشین در دنده نتیجه یک گیربکس خراب است. اگر گیربکس خراب باشد زمانی که می خواهید دنده را تعویض کنید صداهای عجیب و غریب و ساییدگی از جعبه دنده ماشین خود می شنوید. اگر گیربکس ماشین دچار خرابی شده باشد برای تعویض یا تعمیر گیربکس باید خودرو را به افراد متخصص بسپارید.

اختلال در سیستم اگزوز

عملکرد اصلی سیستم اگزوز این است که گازهای خروجی اگزوز را از موتور عبور دهد و از لوله اگزوز خودرو خارج کند. هنگامی که سیستم اگزوز مسدود می شود و نمی تواند عملکرد خود را انجام دهد، فشار برگشتی بیش از حد ایجاد می شود و گاز خروجی به جای خروج از سوپاپ ها به داخل موتور بر می گردد. به طور کلی آسیب دیدن لوله اگزوز و مسدود شدن مبدل کاتالیزوری می توانند باعث حرکت نکردن ماشین در دنده شوند.

اگر بعد از بررسی متوجه شدید که سیستم اگزوز منجر به حرکت نکردن ماشین در دنده می شود، تنها راه حل تعویض لوله یا منبع اگزوز و مبدل کاتالیزوری است.

مسائل مکانیکی مربوط به موتور

یک موتور احتراق داخلی به سه عنصر ضروری نیاز دارد؛ جرقه، مخلوط هوا و سوخت و تراکم. تراکم فشاری است که در داخل تمام سیلندرهای موتور ایجاد می شود. فشار، دمای مخلوط هوا و سوخت را افزایش می دهد و اطمینان حاصل می کند که این مخلوط به راحتی برای شمع جرقه می زند. واشر سرسیلندر آسیب دیده، خرابی رینگ های پیستون و آسیب دیدن دیواره‌های سیلندر و پیستون ها می توانند باعث حرکت نکردن ماشین در دنده شوند. علاوه بر این، دقت داشته باشید که پاره شدن تسمه تایم یا زنجیر تایم نیز می تواند باعث حرکت نکردن ماشین در دنده شود که برای بررسی تمامی این عوامل توصیه می کنیم خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا با بررسی های لازم تشخیص دقیق تری را انجام دهند.

اینها اصلی ترین علت های حرکت نکردن ماشین در دنده هستند که البته علت های دیگری مانند گرفتگی فیلتر هوا و فیلتر بنزین، خرابی سنسورهای موتور و مشکلات مربوط به سیستم احتراق می توانند در این مورد دخیل باشند. حال بعضی از افراد ممکن است با مشکل گاز خوردن و راه نرفتن ماشین دست و پنجه نرم کنند که برای توضیحات تکمیلی تر توصیه می کنیم مقاله چرا ماشین گاز می خورد ولی راه نمیرود را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات جامعی را در این مورد پیدا کنید.

حرکت نکردن ماشین در دنده یک

علت حرکت نکردن ماشین در دنده یک معمولاً به خاطر خرابی دنده برنجی و کشویی و یا تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ است. اگر دنده برنجی و کشویی خراب باشد باعث جا نرفتن دنده و حرکت نکردن ماشین در دنده یک می شود که توصیه می کنیم برای جلوگیری از خرابی بیشتر، خودرو را به مکانیکی بکسل کنید تا تعویض این قطعات صورت گیرد. همچنین با توجه به اینکه تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ نیز می تواند در این امر دخیل باشد، این احتمال هم وجود دارد که خرابی دیسک و صفحه کلاچ باعث حرکت نکردن ماشین در دنده یک شود که در صورت لزوم بایستی این قطعه را تعویض کنید.

دلیل حرکت نکردن ماشین در دنده عقب

دلیل-حرکت-نکردن-ماشین-در-دنده-عقب

دلیل حرکت نکردن ماشین در دنده عقب می تواند به خاطر خرابی و فرسودگی هرزگرد دنده عقب اتفاق بیفتد. هرزگرد دنده عقب ممکن است بعد از مدتی دچار خرابی و آسیب شود و همین موضوع باعث حرکت نکردن ماشین در دنده عقب خواهد شد. همچنین ماهک دنده نیز می تواند علت حرکت نکردن ماشین در دنده عقب باشد. ماهک دنده قطعه ای است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد و روی میل ماهک تعبیه شده است. ماهک دنده نیز می تواند به مرور زمان دچار خرابی شود و باعث حرکت نکردن ماشین در دنده عقب شود.

البته دلیل حرکت نکردن ماشین در دنده عقب علاوه بر این قطعاتی که ذکر کردیم می تواند به مشکلات گیربکس و جعبه دنده نیز مربوط باشد که بهتر است قبل از انجام هر کاری خودرو را نزد افراد باتجربه مورد بررسی قرار دهید تا از ایجاد هزینه های اضافی برای تعویض قطعات جلوگیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت حرکت نکردن ماشین در دنده دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.