بررسی ساینا

ساینا از جمله خودرو های تولید شده توسط کمپانی سایپا است که در ۱۰ سال ۵ سال اخیر توانسته خریداران و طرفداران بسیاری را در کشور به عنوان یک خودرو سطح متوسط جلب کند. ساینا شبهت های ظاهری بسیاری با دیگر خودرو های ایرانی نظیر تیبا صندوق دار و کوییک دارد که در ادامه به بررسی کامل مشخصات آن می‌پردازیم.

ساینا” یکی از محصولات کمپانی سایپا و از بعد از تیبا و تیبا ۲ در رده بندی خودرو های اقتصادی ایرانی قرار می‌گیرد که محبوبیت نسبتا خوبی را در میان مردم به خود اختصاص داده است. با عرضه ساینا  در سال ۱۳۹۹، ای خودرو در ابتدا با نام سایپا ۲۳۲ معرفی می‌شد اما رفته رفته با نام کنونی خود در بازار معروف شد. در ادامه به “بررسی ماشین ساینا” خواهیم پرداخت.

سایپا ساینا (Saipa Saina) از لحاظ ظاهری شباهت های بسیاری با تیبا دارد اما تفاوت های آن نیز غیر قابل چشم پوشی است. این خودرو از اعضای خانواده بزرگ X200 محسوب می‌شود و با این پلتفرم طراحی و تولید شده است. برخی معتقدند که ساینا در واقع نسخه فیس لیفت تیبا محسوب می‌شود اما با ظاهری جدید تر و مشخصات فنی قوی تر کمی پر رنگ تر جلوه می‌کند.

سایپا ساینا در نسخه های مختلفی از جمله ساینا S دنده ای، ساینا EX دنده ای، ساینا دنده ای G، ساینا SX دنده ای، ساینا پلاس دنده ای، ساینا اتوماتیک تولید شده است. البته شاهد توقف تولید در نسخه های اس ایکس، جی، بوده ایم، اما نسخه های دیگر آن همچنان در حال فروش در بازار هستند.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی مشخصات فنی و ظاهری سایپا ساینا بپردازیم. بنابراین، اگر قصد خرید این خودرو را دارید، بد نیست تا نگاهی به مشخصات شناسنامه ای آن داشته باشید. با ما همراه باشید.

مشخصات ظاهری ساینا

همانطور که گفته شد، ویژگی های ظاهری جدید و به روز تر ساینا در مقایسه با تیبا برای بسیاری از خریداران خودرو جذاب و جالب توجه بوده تا جایی که بسیاری از آنها، جدید بودن طراحی ساینا را به عنوان یک حسن تلقی کرده و آن را انتخاب کرده اند.

طراحی بدنه ساینا

نمای جلویی ساینا

در نگاهی اجمالی به ساینا در می‌یابیم که طراحان آن به جرئت توانسته اند تمایز بسیار قابل قبولی را نسبت به دیگر خودرو های ایرانی به وجود بیاورند. چراغ های جلویی کشیده و بزرگ ساینا شاید اولین نکته ای باشد که در این خودرو به چشم می‌آید.

جلو پنجره نسبتا پهنی که دو وجب پایین تر از چراغ ها تعبیه شده و چراغ های مه شکن گرد که در دو طرف آن قرار دارد، مجموعه ای از جلوه های بصری جدید تر را به دنبال دارد. البته فاصله بیش از حد چراغ های جلو از شیشه جلویی در نامتعارف شدن جزئی خودرو نیز تاثیر داشته است.

طراحی جانبی بدنه ساینا نیز با وجود سادگی که دارد اما همچنان توانسته هارمونی مناسبی را با بخش جلویی خودرو به وجود بیاورد. حال به بحش پشتی خودرو می‌رسیم که همانند بخش جلویی، چراغ های نه به آن اندازه کشیده اما اسپورتی را شامل می‌شود. طراحی بخش پشتی ساینا نیز در مقایسه با خودرو هایی از جمله تیبا صندوق دار با اختلاف امتیاز بالاتری را دریافت می‌کند.

انحناهای نه چندان زیاد اما مناسب در سراسر بدنه ساینا از دیگر نکاتی است که در عین سادگی هارمونی بسیار هماهنگی را در اتومبیل ایجاد کرده است. طراحی سپر و گلگیر ها نیز کمی اسپورت جلوه می‌کند و در کنار نمای کلی خودرو قابل قبول است.

نمای جانبی ساینا

در نگاه کلی می‌توان گفت که ساینا چه از نظر طراحی بدنه و کابین شباهت های بسیاری با کوییک نیز دارد. البته ذکر این موضوع هم خالی از لطف نیست که برخی معتقدند طراحی بدنه ساینا از تویوتا یاریس صندوق دار نیز الهام گرفته است.

طراحی کابین ساینا

اولین موضوعی که بالافاصله بعد از نشستن در ساینا در ذهن می‌آید، بزرگ تر بودن فضای کابین آن نسبت به پراید است که به عنوان نقطه قوت خوبی از آن یاد می‌شود. استفاده از پلاستیک های بی کیفیت و خشک در داشبورد یکی از عوامل دلسرده کننده ای است که ظاهر کلی کابین را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

تریم های تودری ساینا ترکیبی از رنگ های مشکی – خاکستری است که با وجود تلاش طراحان آن همچنان متفاوت به نظر نمی‌رسد. در بخش پایین داشبورد نیز شاهد قرار گیری دریچه های کولر و سیستم صوتی خودرو به همراه برخی کلید ها هستیم. سیستم صوتی ساینا از امکاناتی مانند پخش دیسک، USB، و AUX برخوردار است و انتظار افراد را برآورده می‌کند.

نکته بعدی که در کابین ساینا خودنمایی می‌کند، نداشتن هارمونی بین فرمان و داشبورد است؛ فرمان ساینا به لطف همیشگی کمپانی سایپا از طراحی ساده ای برخوردار است و دور آن را مشکی – قرمز پوشانده است.

سیستم صوتی ساینا، دکمه های روی داشبورد ساینا

صندلی های ساینا با توجه به پارچه های نه چندان باکیفیت که در روکش های آن بکار رفته، نسبتا راحت و مناسب است و برای طی کردن مسافت های نه خیلی طولانی موجب خستگی سرنشینان نمی‌شود. فضای سرنشینان از خودرو هایی مانند پراید و تیبا بزرگ تر و از خودرو هایی همانند پژو ۴۰۵ کوچک تر است. البته فضا به اندازه ای جادار نیست که سه فرد بالغ در صندلی ها عقبی به راحتی جا شوند. در کل کیفیت ساینا تعریفی نبوده در حالی که میتوانست بسیار بهتر باشد.

صندوق عقب این خودرو نیز دارای فضای مناسبی برای جا دادن لوازم است و جمع آوری و حمل لوازم سفر را دچار مشکل نمی‌کند.

مشخصات فنی ساینا

 مشخصات ساینادنده ایاتوماتیک
نوع موتوربنزینیبنزینی
حجم موتور۱۵۰۰ سی سی۱۵۰۰ سی سی
گیربکس۵ دنده دستیCVT با دنده مصنوعی
سوپاپ۸۸
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر۱۲۸ نیوتن متر
قدرت۸۷ اسب بخار۸۷ اسب بخار
شتاب صفر تا صد۱۲٫۸ ثانیه۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۵ کیلومتر۱۷۰ کیلومتر
سوخت ترکیبی۷ لیتر۷٫۵ لیتر
مصرف شهری
ظرفیت باک۴۱ لیتر۴۱ لیتر
استاندارد آلایندگییورو ۴یورو ۴
حجم صندوق عقب۳۷۰ لیتر۳۷۰ لیتر

امکانات و آپشن های ساینا

در این بخش به بررسی و ذکر آپشن های ساینا در نسخه های مختلف آن می‌پردازیم:

  • کروز کنترل (نسخه اتوماتیک و اس)
  • سنسور عقب
  • کامپیوتر سفری (نسخه اتوماتیک)
  • سنسور فشار باد تایر (نسخه اتوماتیک)
  • سیستم هشدار سرقت (نسخه اتوماتیک)
  • هشدار نبستن کمربند ایمنی (نسخه اتوماتیک)
  • سیستم ترمز ضد قفل
  • سیستم توزیع نیرو ترمز
  • ترمز عقب کاسه ای
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • چراغ بدرقه (نسخه اتوماتیک)
  • فرمان برقی (نسخه اتوماتیک)
  • دکمه های کنترل فرمان (نسخه اتوماتیک)
  • فرمان حساس به سرعت (نسخه اتوماتیک)
  • قابلیت پخش USB، CD، AUX و Bluetooth (بلوتوث در نسخه اتوماتیک پشتیبانی می‌شود)
  • ایربگ راننده و سرنشینان
  • کمربند پیش کشنده (نسخه دنده ای)
  • ریموت کنترل (نسخه اتوماتیک)
  • سیستم ورود بدون کلید (نسخه اتوماتیک)
  • استارت دکمه ای (نسخه اتوماتیک)
  • تهویه مطبوع دستی
  • ایزوفیکس
  • آینه های جانبی برقی
  • شیشه عقب دودی (نسخه اتوماتیک)

رقبای ساینا در بازار

از مهم ترین رقبای ساینا می‌توان به خودرو هایی از جمله رانا، ال ۹۰، کیا ریو مونتاژی، و کوییک اتوماتیک اشاره کرد، اما اگر کمی بیشتر به جستجو ادامه دهید، رقبایی از جمله ام وی ام ۳۱۵ صندوق دار، برلیانس H230، و سمند اس ای، و پژو ۴۰۵ را نیز پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

سایپا ساینا

سایپا ساینا به عنوان یکی از محصولات جدید کمپانی سایپا از جمله خودرو هایی است که به دلیل مصرف پایین سخت و همچنین قیمت اقتصادی مورد توجه افراد قرار گرفته است. این خودرو با دارا بودن طراحی جدید و به روز بدنه نسل جوان جامعه را نیز مورد توجه خود قرار داده است. البته ساینا دارای ضعف های مختلفی از جمله موتور نه چندان قوی و شتاب ضعیف می‌باشد که اگر علاقه مند به رانندگی های سرعتی باشید، باید با آن خداحافظی کنید.

اما اگر از دسته افرادی هستید که به طور مداوم از خودرو استفاده می‌کنید، ساینا انتخاب مناسبی برای تردد های شهری و بین شهری خواهد بود و به دلیل در دسترس بودن قطعات و لوازم یدکی آن، مشکلی از بابت تعمیر آن پیدا نخواهید کرد.

خرید لوازم یدکی ساینا

مجموعه یدک یار با هدف ارائه محصولات اصل و باکیفیت به مشتریان خود طی ۶ سال گذشته توانسته رضایت بسیاری از آنها را در سراسر کشور جلب نماید. این فروشگاه اینترنتی قادر به تامین انواع قطعات و لوازم یدکی خودرو شماست و خدماتی از جمله ضمانت اصالت، سلامت فیزیکی کالا، ارسال در اسرع وقت، و مشاوره رایگان توسط این مجموعه به مشتریان عرضه می‌شود.

برای خرید لوازم یدکی ساینا و تحویل آن درب محل خود با ما در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.