بررسی برلیانس اچ ۲۳۰

خودروی برلیانس H230 یکی از خودروهای چینی حال حاضر بازار ایران می باشد که خانواده اچ ۲۰۰ برلیانس شامل دو خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ و اچ ۲۲۰ است. برلیانس اچ ۲۳۰ به دو صورت دنده ای و نیمه اتوماتیک می باشد که در این مقاله به بررسی کامل این خودرو پرداخته ایم.

خودروی ”برلیانس اچ ۲۳۰“ یکی از خودروهای خانواده اچ ۲۰۰ کارخانه خودروسازی برلیانس می باشد. خانواده اچ ۲۰۰ برلیانس شامل دو خودروی اچ ۲۳۰ و اچ ۲۲۰ است. خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ (Brilliance H230) به صورت سدان است ولی خودروی برلیانس اچ ۲۲۰ به صورت هاچ بک می باشد. در این مقاله قصد بررسی خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ را داریم؛ هرچند با خواندن همین مقاله شما می توانید اطلاعات زیادی را در مورد خودروی برلیانس اچ ۲۲۰ نیز کسب کنید چرا که این دو خودرو از بسیاری از جهات، مشابه هم دیگر هستند. خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ در سال ۲۰۱۲ در کشور چین برای اولین بار رونمایی شد و به بازار این کشور روانه گردید. گفته ها حاکی از آن است که طراحی ماشین برلیانس اچ ۲۳۰ توسط مهندسانی از کشور ایتالیا و از شرکت ایتال دیزاین صورت پذیرفته است. در کشور ایران، این خودرو یعنی خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ از حدود زمستان سال ۱۳۹۴ شمسی و توسط کارخانه خودروسازی سایپا وارد بازار شد. در سال ۱۳۹۵ شمسی، شرکت خودروسازی سایپا، خط تولید خودروی برلیانس خانواده اچ ۲۰۰ را به شرکت پارس خودرو انتقال داد. تا قبل از سال ۱۳۹۶ تنها ۲۰ درصد از خودروی برلیانسی که در ایران مونتاژ می شد توسط طراحان و مهندسان ایرانی بود و ۸۰ درصد باقی مانده توسط کشور چین ساخته می شد. از سال ۹۶ شمسی به بعد، این عدد به سی درصد ارتقا یافت و ۷۰ درصد آن توسط چینی ها ساخته می شد.

 خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ به دو صورت گیربکس نیمه اتوماتیک یا همان ای تی ام و گیربکس دستی در بازار موجود است. نسخه دستی این خودرو، علاوه بر نوع گیربکس، در موارد دیگری هم با خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ اتومات متفاوت است. در خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ دنده ای، امکاناتی از قبیل مه شکن جلو، حسگر عقب، سانروف برقی و همچنین پخش کننده سی دی وجود ندارد ولی همه این امکانات در خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ نیمه اتومات موجود هستند. 

ویژگی های فنی خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

 این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو است؛ به این معنا که قدرت موتور بر روی چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. گیربکس موجود در این خودرو هم اگر دنده ای باشد به صورت ۵ دنده می باشد. موتور این خودرو نیز چهار سیلندر و با حجمی معادل ۱.۵ لیتر می باشد.

برلیانس H230

 عملکرد فنی خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

قدرت موتور این خودرو برابر با ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور آن ۱۳۸ نیوتن متر می باشد. این خودرو می‌تواند در ۱۱.۶ ثانیه از سرعت صفر تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه برسد. حداکثر سرعت این خودرو هم برابر ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین ماشین برلیانس اچ ۲۳۰  به صورت ترکیبی ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می سوزاند. استاندارد آلایندگی این خودرو هم یورو ۵ است.

 اندازه های مربوط به خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

 نوع بدنه این خودرو، سدان کامپکت یا همان جمع و جور است. در این خودرو از شاسی یکپارچه بهره گرفته شده است. در مورد اندازه این خودرو هم باید بگوییم که خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ دارای طولی برابر با ۴ متر و ۳۹ سانتی متر و عرضی برابر با ۱۷۰۳ میلی متر است. ارتفاع این خودرو هم ۱متر و ۴۸ سانتی متر می باشد. همچنین فاصله محوری در این خودرو برابر با ۲ متر و ۵۷ سانتی متر است. وزن این خودرو نیز ۱۱۹۴ کیلوگرم می باشد. میزان بنزینی که می‌توان در باک این خودرو ریخت برابر با ۴۲ لیتر است.

آپشن های موجود در خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

  1. سیستم تهویه هوای مطبوع در این خودرو وجود دارد.
  2. صندلی راننده و صندلی سرنشین جلو را می توان در چهار جهت مختلف و به صورت دستی تنظیم کرد.
  3. سیستم صوتی این خودرو، دارای دو اسپیکر و دو عدد توییتر است و می تواند به یو اس بی وصل شود و رادیو را هم پشتیبانی نماید.
  4. صندلی عقب این خودرو قابلیت تا شدن دارد.
  5. کامپیوتر سفری در این خودرو وجود دارد.
  6. قفل کودک و شیشه محافظ کودک در این خودرو وجود دارد.
  7. شیشه بالابرهای جلو و عقب خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ به صورت برقی هستند.
  8. این خودرو دارای قفل مرکزی و همچنین ریموت است.
  9. ارتفاع نور را در چراغ های جلوی این خودرو می توان تنظیم کرد.
  10. میله فرمان این خودرو به صورت جمع شونده است و به ویژگی مستهلک کننده ضربه مجهز می باشد.
  11. این خودرو دارای آپشنی است که در هنگام تصادف، درب های خودرو خود به خود باز می شوند.
  12. در صورت بسته نبودن کمربندهای ایمنی، به راننده و سرنشینان هشدار داده می شود.
  13. صندلی عقب خودرو، ایزوفیکس و صندلی کودک را پشتیبانی می کند.
  14. این خودرو دارای سیستم ایمو بلایزر (ای سی یو) و یا همان سیستم جلوگیری از دزدی ماشین است.
  15. وقتی که سرعت خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ به بیست کیلومتر در ساعت می رسد، درب های این خودرو به صورت خود به خود بسته می شوند.

 نکات مثبت خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

  1. ظاهر زیباتر نسبت به خودروهای هم قیمت 
  2. آپشنهای بیشتر نسبت به خودروهای هم قیمت 
  3. قیمت کمتر نسبت به اکثر خودروهای چینی موجود 
  4. صندوق عقب خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ حجیم است و می‌تواند بسیاری از نیازهای خانواده‌های ایرانی را مرتفع کند.
  5. هر چند در اتاق برلیانس اچ ۲۳۰ متریال باکیفیتی به کار نرفته ولی داخل این خودرو زیبا است و نمره قبولی را از مشتریان می گیرد.

 نکات منفی خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

  1.  رینگ خودرو به صورت فولادی است و آلومینیومی نیست.
  2.  در این خودرو آپشن های روز دنیا وجود ندارند. آپشن هایی از قبیل کروز کنترل و گرمکن و سرد کن صندلی و … در این خودرو وجود ندارد. این در حالی است که برلیانس اچ ۲۳۰ دنده ای حتی دارای امکانات و آپشن های کمتری هم نسبت به برلیانس اچ ۲۳۰ اتومات است.
  3. امکانات متداول در خودروهای روز دنیا از قبیل امکان اتوپارک یا همان پارک خودکار ماشین و امکان تنظیم خودرو در حالت های رانندگی مختلف نیز در این ماشین نیستند.
  4.  از آنجایی که دیگر این خودرو در ایران تولید نمی شود مالکان خودرو نگران پیدا کردن قطعات یدکی آن در آینده و همچنین نگران فروش رفتن خودروی خود در آینده هستند. البته حق هم دارند چرا که بازار خرید و فروش این خودرو در کشور ما ضعیف است. مردم کشور ما و شاید مردم همه جای دنیا به دنبال محصولات پر تیراژ  هستند نه محصولاتی که تولیدشان متوقف شده است.
  5. عیب دیگر این خودرو، هزینه نگهداری بالای آن است. وقتی صحبت از هزینه بالای نگهداری خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ می شود منظور ما در مقایسه با خودروهایی مانند پراید و ال نود و غیره است. در واقع،  هزینه نگهداری این خودرو در حد هزینه های نگهداری خودروهای با قیمت بسیار بالا است.
  6. این خودرو به لحاظ موتوری، خودروی قدرتمندی نیست. همین که موتور این خودرو دارای حجمی برابر با یک و نیم لیتر است یعنی که موتور قوی نیست و شتاب و کشش پایینی دارد.
  7.  وزن خودرو نسبت به قدرت موتور آن بالا است. وزن یک تن و ۱۹۴ کیلوگرم برای خودرویی با موتور یک و نیم لیتری زیاد است.
  8. عیب دیگر این خودرو در مدل نیمه اتومات آن است. از آنجایی که در مدل نیمه اتومات خودروی برلیانس اچ ۲۳۰، از گیربکس ای تی ام استفاده شده است و این نوع گیربکس هم در واقع یک گیربکس اتومات کامل نیست و به منظور شبیه سازی کار گیربکس اتومات در گیربکس های دستی ساخته شده است؛ بنابراین خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ اتومات تاخیر زیادی در عوض کردن دنده دارد و در کل این خودرو از یک گیربکس خوب و حرفه‌ای محروم است.
  9. ایمنی خودرو پایین است. در این خودرو، امکانات ایمنی خوبی وجود ندارد. به عنوان مثال، وجود دو عدد کیسه هوا در خودرویی که در این سال ها تولید می شود اتفاق خوبی نیست. آپشن های ایمنی دیگری همچون سیستم کنترل خودرو در سربالایی یا سرازیری و سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری و هم چنین سیستم جلوگیری از واژگونی که به عموان آپشن های ایمنی روز دنیا به حساب می آیند، در این خودرو وجود ندارند.
  10. کابین این خودرو کیفیت لازم را ندارد و از مواد پلاستیکی بی‌کیفیت و خشک در ساخت داخل و کابین این خودرو استفاده شده است. می دانید که استفاده از مواد پلاستیکی خشک باعث می شود که خیلی زود در خودرو صدا بیفتد؛ که همین صدا افتادن در خودرو، اعصاب راننده و سرنشینان خودرو را به هم می‌ریزد. از طرف دیگر، استفاده از مواد پلاستیکی در طراحی داخلی خودرو، باعث فرسوده شدن زودتر از موعد کابین خودرو می شود.
  11. به دلیل ضعیف بودن کمک فنر های این خودرو، خیلی نمی‌توان از آن در مسیرهای ناهموار و مسیرهایی که دست انداز های زیادی دارند (مانند مسیر های باغی) استفاده کرد. در واقع این خودرو یک خودرو برای استفاده های داخل شهری است و اگر در رانندگی با آن مراقب نباشید جلوبندی خودرو آسیب می بیند و در داخل اتاق خودرو هم صدا می افتد.

ظاهر خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

ظاهر ماشین برلیانس اچ ۲۳۰ ، خیلی مشتری را جذب نمی کند و نمی‌توان آن را زیبا و هیجان انگیز دانست؛ چرا که یک خودروی سدان کوچک و مقرون به صرفه است؛ ولی با مقایسه با خودروهای موجود در بازار ایران، ظاهر این خودرو خوب است. به طور حتم، نوع طراحی به کار رفته در این خودرو، زننده نیست و برای افرادی که به دنبال خرید ماشین های سدان اقتصادی در کشورمان هستند، مناسب است. در ادامه ظاهر این خودرو را از جلو و کنار و عقب بررسی می کنیم.

ظاهر خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ از جلو

 از روبرو، خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ دارای یک سری خط مستقیم است که به صورت شکسته و زاویه دار به هم وصل شده اند. چراغ‌های جلوی این خودرو هم ذوزنقه ای شکل هستند و خیلی زیبا نیستند؛ البته چون این چراغ ها با سایر قسمت های این خودرو هماهنگی دارند، نمی شود گفت که زشت هستند. در درون جلو پنجره خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ هم ، تزیینات کرومی وجود دارند. این را هم بگوییم که تا به حال، دو گونه جلو پنجره در این خودرو استفاده شده است.

درپایین سپر جلویی این ماشین، یک ورودی هوای بزرگ وجود دارد که زمینه ای به رنگ سیاه دارد و در دو سمت آن، چراغ‌های دایره‌ای مه شکن وجود دارند. در کل، ظاهر اچ ۲۳۰، خیلی خاص و زیبا نیست ولی در بازار ایران و با توجه به رقیبان نه چندان زیبایی که دارد، ظاهر این خودرو خوب است.

برلیانس h230 از جلو

ظاهر خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ از بغل

یک سری از خطوط حجمی در بالا و پایین درب‌های این خودرو قرار گرفته است و باعث شده است که در نمای کناری، برلیانس اچ ۲۳۰ تهاجمی تر و با ابهت تر شده باشد و هیجان بصری زیادی داشته باشد. یکی از این خط ها از بالای چراغ عقب شروع می شود و با شیب نرمی به بالای گلگیر جلوی این خودرو می رسد. در پایین درب‌های این خودرو هم، حجم دهی صورت گرفته است. اندازه فریم پنجره ها، کمی کوچک به چشم می آیند ولی با ابعاد کلی بدنه تناسب دارند. در کل، ظاهر خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ از کنار، ساده است ولی نمره قبولی می گیرد.

ظاهر خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ از عقب

نمای عقب برلیانس اچ ۲۳۰ هم در کل تقریبا ساده بوده اما به سبکی قابل قبول طراحی شده است. شیب شیشه عقب و البته ارتفاع کم صندوق عقب خودرو باعث شده است که بیننده را به یاد طراحی خودروهای فست‌ بک بیندازد. در این خودرو، آنتن سقفی سنتی وجود دارد که اصلا برای این خودرو مناسب نیست. اندازه تایرهای خودرو هم با اندازه بدنه خودرو تناسب دارد. ارتفاع چراغ‌های عقب در این خودرو کمی بلند است و دو رنگ سفید و قرمز در آنها وجود دارد. اثری از حجم دهی‌های هیجان‌انگیز در این نما پدیدار نیست و فقط پلاک خودرو در یک تو رفتگی که روی درب صندوق عقب است، قرار دارد.

سپر عقب این ماشین خیلی ساده طراحی شده است و پایین این قسمت هم از یک قطعه پلاستیکی به رنگ سیاه که چراغ‌های مه شکن (شب نما) به رنگ قرمز نازک و کشیده در دو طرف آن وجود دارند، استفاده شده است.

برلیانس اچ 230 از عقب

طراحی داخلی و طراحی کابین خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

  • فضای داخلی کابین خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ مطابق با معیارهای یک سدان کوچک مقرون به صرفه ساخته شده است. فضای داخلی این ماشین ساده ولی نسبتا دلنشین است. این سادگی و زیبایی به خصوص در قسمت داشبورد این خودرو دیده می شود. مواد اصلی کابین و داشبورد این خودرو از جنس پلاستیک خشک و ارزان قیمت هستند که البته از یک خودرویی با این قیمت کم، نمی توان انتظار دیگری هم داشت. دریچه های میانی تهویه که در بالای کنسول وسط هستند فرم بیضی و مستطیل دارند و کاملا ساده می باشند.
  • مانیتور لمسی در داشبورد این ماشین وجود ندارد و به جای آن یک مانیتور کوچک تک رنگ وجود دارد که اطلاعاتی از قبیل ساعت و دمای هوا را نشان می دهد. کلیدهای چرخان کولر و بخاری این ماشین هم زیبا هستند.
  • سیستم صوتی فابریک این ماشین، هم در قسمت پایین کلیدهای سیستم تهویه تعبیه شده است و تعداد زیادی دکمه‌ و کلید بر روی پنل آن وجود دارد. یک فضای کوچک هم در این قسمت از ماشین وجود دارد که برای نگهداری وسایل کوچک مانند گوشی وجود دارد.
  • غربیلک فرمان این ماشین، زیبا و خوش دست است ولی جنس مواد آن به هیچ عنوان کیفیت خوبی ندارد. پنل کیلومتر شمار در پشت فرمان، شکل معمولی دارد و اجزای آن از قبیل عقربه‌های نشانگر دور موتور و سرعت ماشین، به همراه نمایشگر کامپیوتر سفری به فرم سنتی در این ماشین وجود دارند.
  • از دو رنگ سیاه و نقره‌ای در طراحی داشبورد و فرمان این خودرو استفاده شده است. صندلی‌های این ماشین هم ظاهری عادی دارند و متاسفانه سفت هستند.
  • دید به جلو در این ماشین مناسب است ولی چون شیشه عقب این ماشین کوچک است، دید به سمت عقب ماشین خیلی خوب نیست. همچنین سرنشینانی که قد بلندی دارند در صندلی‌های ردیف عقب خیلی راحت نخواهند بود و صندلی های ردیف عقب این ماشین، بیشتر مناسب دو سرنشین بزرگسال با قد متوسط و یا حتی با قد کوتاه است.

قیمت خودروی برلیانس اچ ۲۳۰

چون تولید این خودرو قطع شده است دیگر مدل ۱۴۰۰ خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ در بازار موجود نیست. مدل ۹۹ این خودرو که جدیدترین مدل آن هم می باشد بسته به اینکه اتومات باشد و یا گیربکس دنده ای داشته باشد، قیمت متفاوتی دارد. مدل ۹۹ دنده ای این خودرو اگر صفر باشد و اصلا کار نکرده باشد ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. مدل ۹۴ خودروی برلیانس دنده ای هم که قدیمی ترین مدل موجود آن در بازار هست اگر از لحاظ فنی و ظاهری سالم باشد و رنگ نداشته باشد و کار کرد خیلی بالایی نداشته باشد ( مثلا در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد) حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. در مورد مدل اتومات این خودرو، قضیه فرق می کند و چند ده میلیون تومان و یا حتی بیش از صد میلیون تومان از مدل دنده ای گران تر است. مدل اتومات ۹۴ این خودرو هم، ۲۱۰ تا ۲۲۰ میلیون ارزش دارد. مدل اتومات ۹۹ برلیانس اچ ۲۳۰ هم قیمتی معادل ۴۰۵ میلیون تومان دارد.

خرید لوازم یدکی برلیانس H230 

اگر قصد خرید برلیانس H230 را دارید و یا از قبل این خودرو را خریداری نموده اید، برای خرید لوازم یدکی آن نیز می توانید با مجموعه اینترنتی یدک یار همراه باشید. یدک یار با در نظر گرفتن قطعات مورد نیاز این خودرو، امکان خرید اینترنتی را برای تمامی مشتریان خود فراهم کرده است.

لذا برای اطلاع از قیمت لوازم یدکی برلیانس H230 و خرید قطعات مورد نیاز خود می توانید با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ به صورت تلفنی و همچنین مراجعه به وبسایت فروشگاهی یدک یار به صورت اینترنتی ثبت سفارش کنید.

ضمانت اصالت قطعه و سلامت فیزیکی کالا از جمله ویژگی های لوازم یدکی مجموعه یدک یار است که در تلاش برای کسب رضایت مشتری در سراسر کشور می باشد.

خرید لوازم یدکی برلیانس h230

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خودروی برلیانس اچ ۲۳۰ داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.