آموزش آب بندی ماشین به بهترین روش

آب بندی ماشینی که تازه خریداری کردید بسیار مهم و حیاتی است و با توجه به مواردی از جمله نوع خودرو انجام می‌شود، عدم انجام آب بندی صحیح خودرو چه دنده ای و چه اتوماتیک، عمر مفید قطعات خودرو شما را کاهش داده و اتومبیل نمی‌تواند در بهترین حالت خود قرار گرفته و کار کند.

آیا با روش های آب بندی خودرو آشنایی دارید؟ در واقع می‌دانید آب بندی کردن ماشین به چه معناست؟ قطعا شما بار ها شنیده اید که فردی ماشینی جدید خریده باشد و بگوید که باید آن را آب بندی کند! آب بندی کردن ماشین در واقع روشی برای آماده سازی موتور و قطعات خودروی صفری است که قصد استفاده از آن را داریم.

برای اینکه بیشتر با این مقوله آشنا شوید و آموزش آب بندی موتور ماشین به بهترین روش را متوجه شوید پیشنهاد می‌کنیم تا این مقاله را از دست ندهید و در ادامه با یدک یار همراه باشید.

آب بندی ماشین چیست؟

آب بندی ماشین چیست؟

عبارت آب بندی کردن (Automotive Sealing) به معنای آماده سازی و در اصل روی قلق آوردن خودرو صفر است که برای استفاده مداوم از آن باید انجام شود، راه آمدن با خودرو و آماده کردن قطعات مختلف آن برای استفاده طولانی مدت در واقع معنای اصلی آب بندی ماشین است که بیشتر متوجه موتور و سیستم فنی خودرو می‌شود.

چرا باید خودرو را آب بندی کنیم؟

انجام این فرایند برای خودرو هایی که به تازگی خریداری شده اند و تاکنون از آنها استفاده نشده بسیار مهم و حیاتی است چرا که اینکار عمر قطعات و موتور را بالا برده و کمک می‌کند تا در آینده از هزینه های احتمالی که ممکن است برای خودرو شما پیش آید جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید اگر به موقع اقدام به اینکار نکنید، عمر قطعات و موتور پایین آمده و شما را دچار مشکل می‌کند، در ادامه سعی میکنیم نحوه آب بندی ماشین را به صورت اصولی به شما آموزش دهیم تا بتوانید با استفاده از این قواعد عمر مفید خودروی خود را افزایش دهید.

آیا خودرو های صفر کیلومتر امروزی نیاز به آب بندی دارند؟

امروزه با توجه به تکنولوژی ساخت موتور های جدید تر این تصور را در ذهن افراد به وجود می‌آورد که خودرو های امروزی نیاز به آب بندی ندارند در صورتی که این تفکر اشتباه است، آب بندی ماشین های صفر امروزی هم برای طولانی شدن عمر آنها بسیار لازم و ضروری است و معمولا هر هزار کیلومتری که خودرو می‌پیماید نیاز به آب بندی درست دارد، سعی میکنیم در ادامه مقاله نحوه صحیح آب بندی موتور صفر خودرو را هم برایتان بازگو کنیم.

البته با وجود دفترچه های راهنما خودرو های جدید و مدل بالا امروزی می‌توانید متوجه این موضوع شوید که خودرو شما نیاز به آب بندی دارد یا نه! به عنوان مثال، بسیاری از خودرو های مدل بالا مانند هیوندا یا تویوتا در دفترچه های خود ذکر می‌کنند که موتور نیاز به آب بندی ندارد در حالی که بسیاری از خودرو های معمولی تر بازار به انجام این کار توصیه می‌شوند، بنابراین مدل خودرو شما در این مرحله خیلی موارد را روشن می‌کند.

بهترین روش آب بندی ماشین صفر

ماشین صفر را چگونه آب بندی کنیم؟ بهترین روش آب بندی ماشین صفر این است که ماشین در ابتدا خالی و در دور موتور های متغیر قرار گیرد، در پاسخ به این سوال که آب بندی ماشین تا چند کیلومتر باید ادامه پیدا کند باید خدمتتون عرض کنیم که این دور موتور های متغیر باید در حدود ۳۰۰ کیلومتر اول بر روی خودرو انجام گیرد، بعد از آن مراحل ترتیبی آب بندی قطعات مختلف خودرو باید انجام شود، به عنوان مثال، آب بندی پیستون یکی دیگر از مواردی است که باید به درستی انجام شود و دور موتور به ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور برسد، با فشار دادن پدال گاز می‌توانید دور موتور را افزایش دهید اما حواستان باشد که در این مدت زمان دائم دور موتور را افزایش ندهید و در این بین به موتور استراحت هم بدهید.

سوال اینجاست که این آب بندی را چگونه و برکدام یک از دیگر قطعات خودرو باید انجام دهیم، در ادامه به بررسی کامل آب بندی قطعات خودرو می‌پردازیم.

آب بندی قطعات خودرو صفر چگونه انجام می‌شود؟

خیلی اوقات ممکن است بعد از تحویل گرفتن خودرو جدید و صفر خود، قطعاتی وجود داشته باشند که مقداری شُلی در قطعات و پیچ های خود داشته باشد، این قطعات و پیچ ها نیاز به سفت شدن دارند که باید با تخصص و مهارت کافی انجام شود، د این حالت اولین کاری که باید انجام دهید این است که کاپوت را بالا زده و تمامی سیستم فنی را زیر نظر بگیرید.

سیالات خودرو، روغن موتور، سطح مایعات موجود در قطعات مختلف و در کل تمامی فاکتور ها را به طور کامل چک کنید، حال با نگاه دقیق تری به آب بندی قطعات می‌پردازیم:

از موتور غافل نشوید!

مهم ترین قدم در ابتدا آب بندی این است که وضعیت موتور را چک کنید، باتری و سیم کشی های آن، اوضاع لوله ها، فیلتر ها و مخزن آب را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

روغن های داخل مخازن را چک کنید!

در مرحله دوم نیاز است تا روغن های موجود در قطعات مختلف را چک کنید و از کیفیت آنها اطمینان حاصل کنید، بی کیفیت بودن روغن موجب تاثیرات منفی روی قطعات خودرو می‌شود و کارکرد کلی آنها را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

بنابر توصیه ای که متخصصان در این زمینه دارند بعد از طی ۲۰۰۰ کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور کنید، به یاد داشته باشید در صورتی که فشار بیش از حدی به قطعات موتور شما وارد شود بعد از تعمیر هم همچنان اثرات خود را باقی می‌گذارد.

یکی دیگر از توصیه هایی که در زمینه روغن موتور وجود دارد این است که برای آب بندی موتور تا ۶۵۰۰ کیلومتر از روغن های معدنی معمولی استفاده کنید، این کار باعث آب بندی رینگ پیستون در دیواره سیلندر می شود همچنین کمک می کند موتور دچار افت کمپرس نشود.

مخزن های خودرو را بررسی کنید!

مخزن آب شیشه پاک کن، آب رادیاتور و لوله های روغن همگی از جمله مواردی هستند که نیاز به آب بندی کامل دارند، پس بهتر است از کارشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا این بخش ها توسط این افراد مورد بررسی قرار گیرد، توجه داشته باشید که لوله های مختلف در سیستم عاری از هرگونه رسوب و شکستگی باشند و در سلامت کامل قرار داشته باشند.
دقت داشته باشید که کم شدن آب رادیاتور تا حدودی طبیعی میباشد، اگر می خواهید راجب این مقدار و دلیل کم شدن آب رادیاتور بیشتر بدانید، مقاله مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور ماشین را در وبلاگ یدک یار بررسی کنید.

بررسی قطعات متحرک خودرو

قطعات متحرک خودرو شامل بلبرینگ ها و میل لنگ می‌باشد که باید در سلامت کامل قرار داشته باشند چرا که عدم داشتن کیفیت مناسب در آنها در طی آب بندی فشار زیادی به آنها وارد کرده و در نهایت سبب شکستگی و ترک خوردگی می‌شوند.

همیشه به یاد داشته باشید هنگام روشن کردن و استارت زدن کمی صبر کنید تا خودرو به طور کامل گرم شود و با سرعت شروع به حرکت نکنید.

بررسی سیستم ترمز

صفحه های نازکی بر روی سیستم ترمز شما هنگامی که خودرو جدید و صفر است وجود دارد، این صفحه نازک بعد از طی چند کیلومتر از بین می‌رود و وضعیت کلی موتور را در حالت مطلوبی قرار می‌دهد، در طول این مدت سعی کنید بیشتر در مسیر های هموار و صاف حرکت کنید و بیش از حد به خودرو خود سرعت ندهید، ترمز های ناگهانی و شدید خصوصا در سرعت های بالا به سیستم ترمز آسیب می‌زند.

نحوه آب بندی ماشین اتومات

نحوه آب بندی ماشین اتومات

زمانی که بحث به آب بندی ماشین صفر اتوماتیک یا خارجی می‌رسد، افراد تصور می‌کنند که نیاز آب بندی در این نوع خودرو ها وجود ندارد اما چیزی که مسلم است این است که خودرو های اتومات و خارجی هم به آب بندی درستی نیاز دارند تا بتوانند دوره های بعدی را به خوبی طی کنند، البته علارغم خودرو هایی که دارای موتور کاربراتوری هستند، در آب بندی خودرو اتوماتیک، فیلتر گیری و برخی رسوم قدیمی انجام نمی‌شود اما هزار کیلومتر اول نقش بسزایی را در ادامه حیات سالم خودرو شما ایفا می‌کند.

بهترین روش برای آب بندی خودرو های اتومات این است که در ابتدا اتصالات موتور و وایر های آن را که جرقه را تامین می‌کنند به طور کامل بررسی کنید، در وهله بعدی روغن موتور و آب رادیاتور باید به طور دقیق چک شود.

اگر میزان روغن موتور کم است، به تعمیرکار خود مراجعه کنید و بعد از تخلیه کامل، روغن موتور جدید را در مخزن مربوطه بریزید، روغن قدیمی و جدید هیچ گاه نباید با هم مخلوط شوند چرا که منجر به رسوب گذاری موتور خواهد شد، برای پر کردن آب رادیاتور نیز از مایع های مخصوص استفاده کنید و هیچ گاه آب لوله کشی معمولی را در آنها خالی نکنید.

حال باید دور موتور های مختلف را با خودرو خود پر کنید، البته توجه داشته باشید که در حین انجام اینکار نباید خودرو اتومات را در حالت کروز کنترل قرار دهید چرا که ممکن است خودرو در دور یکنواخت کار کند و آمادگی لازم در سرعت های مختلف را پیدا نکند.

نکاتی هنگام آب بندی خودرو

  • در هزار کیلومتر اول، یدک کش خودرویی دیگر نشوید
  • در سرعت های بالا با دنده سنگین رانندگی نکنید
  • در جاده های ناهموار و پر پیچ و خم وارد نشوید
  • از ترمز ناگهانی خودداری کنید
  • شتاب ناگهانی به خودرو خود وارد نکنید
  • بعد از روشن شدن ماشین بیش از حد گاز ندهید
  • به مدت طولانی به طور یکنواخت رانندگی نکنید

آب بندی ماشین بعد از تعمیر موتور

چگونه ماشین تازه تعمیر را آب بندی کنیم؟ موتور تعویض شده خودرو های تازه تعمیر شده دقیقا مشابه با موتور های خودرو صفر می‌باشد، به عبارت دیگر، موتور تازه تعمیر شده تمامی قطعات خود که شامل پیستون، شاتون و رینگ پیستون است را تعویض کرده و همانند یک موتور خودرو صفر نیاز به آب بندی دارد، در این حالت، آب بندی سبب می‌شود تا سیلندر به خوبی با پیستون و رینگ پیستون هماهنگ شود و راندمان خودرو را بهتر کند.

اگر پیستون و رینگ پیستون موتور خودرو شما تعویض نشده باشد، نیازی به آب بندی ندارید، روش آب بندی موتور ماشین های تازه تعمیر هم همانند خودرو صفر است و تفاوتی با آن ندارد، دور موتور، گرم کردن صحیح خودرو، بررسی روغن موتور، سیم کشی، فیلتر ها و … از اقداماتی است که در ادامه آب بندی، درست مانند خودرو صفر باید طی کنید.

برای احتیاط بهتر است نکات مهم بعد از تعمیر اساسی موتور ماشین را حتما جدی بگیرید و آنها را رعایت کنید که این دسته از نکات همان نکات گفته شده در پاراگراف قبل است پس دقت داشته باشید و بیش از حد به موتور فشار وارد نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 نظرات
  1. شمس می گوید

    اینکه چطور اب بندی ماشین رو که تازه تعمیر شده انجام بدیم رو تشکر میکنم که راهنمایی کردین

  2. نبوی می گوید

    واقعا آب بندی دلیل منطقی داره و واقعا تاثیر گذاره?من فکر میکردم برای ماشین های قدیمیه فقط
    ماشین های خارجی مدل بالا هم نیاز دارند?

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      بله، آب بندی درست موتور ماشین باعث میشه تا عمر مفید قطعات موتوری به شکل قابل توجهی افزایش داشته باشه. این موضوع بر میگرده به مسائل فیزیک در انبساط و انقباض قطعات موتوری در زیر فشار و گرمای زیاد و برای همه خودرو ها نیز صدق میکنه. به عنوان مثال اگر شما به خودروی صفر کیلومتر یا تازه تعمیر که هنوز آب بندی نشده فشار زیادی وارد کنید اصطلاحا بلوک سیلندر شیشه میشود و استکاک پیستون با بلوک سیلندر افزایش پیدا میکنه و عملا موتور خودرو شما باید باز و تعمیر بشه.

  3. علوی می گوید

    باسلام خدمت شما حمزه علوی هستم من شنیدم برای آببندی همیشه خودرو صفر را مخصوصا در فصل زمستان بعداز روشن کردن ۳الی ۵دقیقه روشن وگرم شود چون روغن سرد است وموتور دیرتر روغن کاری میشود وصدمه زیادی به موتور خودرو وارد می‌شه آیا این.مطلب درسته ?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در جا کار کردن خودرو سرد برای مدت زمان طولانی در بلند مدت میتواند آسیب جدی به موتور خودرو وارد کند و این موضوع ارتباطی با آب بندی بودن یا نبودن خودرو ندارد. بهترین روش گرم کردن خودرو به این شکل است که پس از روشن کردن خودرو حدودا ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بصورت صبر کنید و سپس برای ۳ تا ۵ دقیقه با دور موتور پایین رانندگی نمایید.

  4. قاسم ذاکری می گوید

    آیا واقعا برای ماشین های جدید امروزی هنوزم لازمه؟ با این پیشرفت خودرو ها و روغن موتور ها و همه چیز بازم نیاز به آب بندی هست?…این آب بندی مربوط به خودروهای خاصی هست ?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به روی خودرو های امروزی قبل از خروج از کارخانه تست های مختلفی صورت میگیرد بخصوص تست کارکرد که در آن عملکرد موتور خودرو بررسی میشود اما با تمامی این تفاسیر آب بندی خودرو در کیلومتر های ابتدایی پیشنهاد میشود.

  5. آشکاری می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون من چندتا سوال دارم یک اگر اب بندی نکنیم چی میشه واقعا مشکل ساز میشه?دو تا چند کیلومتر نباید دور موتور از ۳۵۰۰بالاتر نره?

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      آب بندی نکردن ماشین میتونه باعث کوتاه تر شدن عمر قطعات موتوری بشه و یا در بدترین شرایط و بیش از حد فشار آوردن به خودرو صفر میتواند باعث صیقلی شدن سطح داخلی بلوک سیلندر و در نتیجه افزایش اصطکاک و زیر فشار رفتن موتور خودرو بشه که در این شرایط باید حتما موتور خودرو باز شده‌ و بلوک سیلندر تراش داده بشه و عملا تعمیر موتور صورت بگیره، لذا آب بندی کردن درست خودرو بسیار حائز اهمیت هست.
      آب بندی در ۱۰۰۰ کیلومتر اول صورت گرفته و بهتر است ۴۰۰۰ کیلومتر بعدی با خودرو باید مدارا کرد و به آن بیش از اندازه فشار نیاورد.

  6. Reza می گوید

    سلام یک سوال میگن بعد تعمیر اساسی برای آب بندی باید ماشین چند ساعت درجا کار کنه این واقعیت داره و اگر واقعیت داره مدت زمانش چقدره؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، هدف از اینکار این هست که در قدم اول از درست کار کردن موتور خودرو اطمینان حاصل بشه و در ادامه باید حتما خودرو آب بندی بشه. فشار آوردن به موتور تازه تعمیر خودرو میتونه باعث صیقلی شدن سطح داخلی بلوک سیلندر شود که نتیجه آن افزایش اصطکاک بین رینگ و پیستون و سیلندر خودرو خواهد بود. در این شرایط ناچار به باز کردن مجدد موتور، تراش دادن سیلند و تعویض قطعات متناسب با میزان تراش خواهید بود.

  7. سنتر منتر می گوید

    سلام من تازه رینگو پیستونو یاتاقان زدم تو ماشین
    سایز صفر
    تراشکار نرفت
    ماشین ۲۴۰,۰۰۰ راه رفته
    تادیدم روغن کم میکنه رفتم مکانیک گفت رینگ ضعیف کرده
    از تعمیرکار پرسیدم واسه اب بندیش چند کیلومتر باید طی بشه و به چه صورت
    گفت یه روز باش مدارا کن بعد هرطور خواستی برونش
    ولی یکی دیگه میگه نه با چندین روز مراعات کنی
    نمیدونم حرف کیو گوش بدم
    ماشینم پراید وانته با دیویس سیصد کیلو بار میرم جاده ها و مناطق کوهستانی
    نه روستا مناطقی مث یاسوجو …
    سربالایی سرازیری ، پیچو خمو …
    الان از کارو بار زدم گیر آب بندیم
    حالا میخوام بدونم چند کیلومتر باید برم تا آب بندی شه

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      درسته حساسیت آب بندی موتور تعمیر شده به حساسیت آب بندی خودرو صفر نیست اما با تمام این تفاسیر بسیار مهم است. معمولا بهترین زمان برای آب بندی موتور تازه تعمیر خودرو ۱۰۰۰ کیلومتر ابتدایی است. بهتر است ۵۰۰ کیلومتر اول خودرو را بار نزنید و ۵۰۰ کیلومتر بعدی هم فشار زیادی به خودرو نیاورید. سپس کم کم میتوانید به روال عادی از ماشین استفاده کنید.
      توجه کنید اصل مهم آب بندی خودرو در سرد و گرم شدن موتور است، با فشار بیش از انداره آوردن به موتور تازه تعمیر تنها عمر قطعات موتوری خودرو شما کم خواهد شد.

  8. محمد می گوید

    خوب من جدیدا رینگ پیستون .بوش.پیستون‌.واشر سر سیلندر تعویض شده
    میخام بدونم تا چند روز با چه مقدار سرعتی رانندگی کنم ؟؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر ابتدایی به موتور خودرو نباید زیاد فشار بیاورید، سرعت اهمیتی ندارد و دور موتور شما و فشاری که به خودرو وارد میشود مهم است. همینطور تلاش کنید برای مدت زمان طولانی دور موتور روی یک عدد خاص قرار نگیرد. در بازه زمانی های طولانی از خودرو استفاده نکنید و اجازه گرم و سرد شدن به موتور خودرو بدهید. دقت داشته باشید که اصل مهم آب بندی گرم و سرد شدن قطعات موتوری است تا با هم کاملا مچ شوند.
      همینطور پیشنهاد میکنیم روغن موتور خودرو خود را بعد از طی کردن مصافت ۲ تا ۳ هزار کیلومتر تعویض نمایید.

  9. علی می گوید

    در کل خودروهای صفر کیلومتر وخودروهای تعمیری که بوش پیستون ورینگ ویاتاقان تعویض میکنند حتما باید آب بندی شوند تااینکه بوش وپیستون با هم مچ شده وجا بیوفتند بعد از دو هزار کیلومتر رانندگی ملایم وبدون تنش یک بار باید روغن موتور تعویض وروغن با کیفیت در خودرو ریخت ولوله ها اختلالات را چک کرد که بعد از این سرویسها خودرو شما بدون دردسر چندین سال برایتان کار کند ممنون

  10. مهدی می گوید

    سلام من تازه ماشینم رو تعمیر موتور کردم ویک هفته دیگه هم باید باهاش برم مسافرت میتونم همه ی اینایی که گفتید رو رعایت کنم واین راهو برم مشکلی براش پیش نمیاد؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، با رعایت نکات بالا خودرو شما آب بندی خواهد شد تنها به چند مورد توجه ویژه داشته باشید،
      مورد اول اینکه ترجحا تا ۲ هزار کیلومتر اول به خودرو فشار زیادی وارد نکنید
      مورد دوم مدت زمان زیادی را با دور موتور ثابت رانندگی نکنید
      مورد سوم سعی کنید هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر استراحت کوتاهی به خودرو دهید

  11. مهدی . می گوید

    خیلی ممنونم از پاسخ دهی و سایت خوبتون