چگونه ماشین را راه ببریم؟

رانندگی با ماشین ابتدا نیاز به آموزش هایی اولیه دارد تا با به دست آوردن مهارت های لازم، تبدیل به راننده‌ای ماهر شوید. اگر می پرسید که چگونه ماشین را راه ببریم این مقاله به شما کمک می کند تا مراحل آموزش رانندگی با خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک را یاد بگیرید.

برای رانندگی با وسایل نقلیه نیاز است که افراد نحوه رانندگی را یاد بگیرند و نکات لازم را بدانند. اگر می پرسید که “چگونه ماشین را راه ببریم” (How To Drive a Car) این مقاله به شما کمک می کند که بدانید چگونه می توانید با خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک رانندگی کنید. پس با ما همراه باشید تا نحوه روشن کردن و مراحل آموزش رانندگی را به طور کامل یاد بگیرید.

چگونه ماشین را راه ببریم

چگونه ماشین را راه ببریم

برای اینکه بدانیم چگونه ماشین را راه ببریم ابتدا باید فرق خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک را بدانیم.

خودروهای دنده‌ای:

به طور معمولی خودروهای با گیربکس دستی یا همان دنده‌ای دارای سه پدال هستند: کلاچ، ترمز و گاز ( به ترتیب از چپ به راست). پدال های ترمز و گاز بسیار ساده هستند  که در اصل برای کاهش سرعت پدال ترمز را فشار می دهید و از پدال گاز برای افزایش دور موتور و افزایش سرعت استفاده می کنید. پدال کلاچ اما همان چیزی است که رانندگی با ماشین دنده‌ای را دشوارتر از رانندگی با ماشین اتومات می کند. بدون پرداختن به جزییات زیاد، کلاچ در واقع دو صفحه فلزی است که موتور را به گیربکس یا همان چرخ ها متصل می کند. بنابراین با فشار دادن روی پدال کلاچ، موتور را از چرخ ها جدا می کنید و می توانید دنده‌ها را کم یا زیاد کنید.

خودروهای اتوماتیک:

اکثر ماشین های اتوماتیک به شما این امکان را می دهند که بین P (برای پارک کردن)، R (دنده عقب)، N (دنده خلاص) و D (درایو) انتخاب کنید. پارک فقط باید زمانی استفاده شود که قصد دارید خودرو را پارک کنید و از آن خارج شوید. این کار گیربکس را قفل می کند و از حرکت کردن آن جلوگیری می کند (اما همچنان باید ترمز دستی را هنگام پارک کردن درگیر کنید). R یا دنده عقب همانطور که از نامش پیداست مانند دنده عقب در یک خودروی دنده‌ای عمل می کند و زمانی که می خواهید به عقب حرکت کنید باید انتخاب شود. N یا دنده خلاص مانند بیرون کشیدن ماشین دنده‌‌ای از دنده است. این دنده برای ماشین های اتومات نباید هنگام حرکت انتخاب شود اما اگر می خواهید برای مدت کوتاهی ماشین را متوقف کنید، می توان از آن همراه با ترمز دستی استفاده کرد. در نهایت D به طور خودکار دنده ها را انتخاب می کند و به خودرو اجازه می دهد که به جلو حرکت کند.

البته بعضی از گیربکس های اتوماتیک نیز به شما امکان انتخاب دنده اول یا دوم را می دهند. این در شرایطی است که می خواهید از گیربکس برای پایین نگه داشتن سرعت خود استفاده کمک می کنید مانند رانندگی در مسیر سرازیری یا سراشیبی. همچنین این  گزینه به پایین نگه داشتن دور موتور و جلوگیری از چرخش چرخ ها در شرایط خاص کمک می کند. برای آشنایی کامل با این موضوعات، توصیه می کنیم مقاله نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

در خودروهای اتوماتیک شما پدال کلاچ را مشاهده نمی کنید و این خودروها فقط دارای پدال گاز و ترمز هستند. مراقب باشید که به طور غریزی روی پدال ترمز فشار ندهید و برای رانندگی اصولی بهتر است پای چپ خود را آزاد بگذارید و فقط با پای راست پدال گاز یا ترمز را فشار دهید.

مراحل روشن کردن ماشین به ترتیب

مراحل روشن کردن ماشین به ترتیب به صورت زیر می باشد:

روشن کردن ماشین های دنده‌ای:

  • مرحله اول (سوییچ را در سیستم استارت قرار دهید): سوییچ خود را در سیستم احتراق یا همان استارت قرار دهید و سپس کار دیگری را انجام ندهید تا مراحل بعدی را طی کنید.
  • مرحله دوم (اطمینان حاصل کنید که دنده ماشین خلاص است): وسایل نقلیه در حالت خلاص دارای یک دنده شُل هستند به این معنی که به راحتی می توانید دنده را به جهت های مختلف تکان دهید. اگر دنده به راحتی از جای خود تکان نمی خورد کلاچ را تا آخر فشار دهید و دنده را خلاص کنید.
  • مرحله سوم (مطمئن شوید که ترمز دستی درگیر است): قبل از اینکه ماشین را روشن کنید باید ترمز دستی فعال باشد.
  • مرحله چهارم (استارت بزنید): هنگامی که مراحل بالایی را چک کردید، سوییچ را بچرخانید تا خودرو استارت بخورد. با این کار وسیله نقلیه شما روشن می شود. قبل از حرکت، چند ثانیه صبر کنید تا کمی موتور گرم شود.

روشن کردن ماشین های اتوماتیک:

  • مرحله اول (سوییچ را در سیستم استارت قرار دهید): پس از اینکه سوییچ را در سیستم استارت قرار دادید سوییچ را تا یک مرحله قبل از استارت بچرخانید. قبل از طی کردن مراحل هیچ کار دیگری انجام ندهید.
  • مرحله دوم (پدال ترمز را فشار دهید): بر خلاف خودروهای دنده‌ای که سه پدال دارند، خودروهای اتوماتیک فقط دارای دو پدال هستند. خودروهای اتوماتیک کلاچ ندارند و شما فقط پدال گاز (سمت راست) و پدال ترمز (مرکز) را می بینید. حال پدال ترمز را فشار دهید.
  • مرحله سوم (سوییچ را بچرخانید و خودرو را روشن کنید): در این مرحله شما با چرخاندن سوییچ می توانید به راحتی خودرو را روشن کنید.

روشن کردن ماشین های کیلس استارت یا استارت دکمه‌ای:

کیلس استارت یا استارت دکمه‌ای سیستمی است که می توانید بدون استفاده از سوییچ، خودرو را روشن کنید. نحوه روشن کردن خودروهای با استارت دکمه‌ای متفاوت از خودروهای با سوییچ می باشد که ادامه آموزش روشن کردن ماشین های کیلس استارت را بررسی کرده‌ایم.

  • برای خودروهای دنده اتوماتیک که دارای کیلس استارت می باشند ابتدا باید پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید و سپس دکمه استارت را فشار دهید تا خودرو روشن شود.
  • برای خودروهای دنده دستی که دارای کیلس استارت می باشند شما باید اول کلاچ را فشار دهید و سپس دکمه استارت را بزنید تا خودرو روشن شود.

مراحل آموزش رانندگی

مراحل آموزش رانندگی

مراحل آموزش رانندگی” برای خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک به صورت زیر می باشد.

مراحل آموزش رانندگی با خودروهای دنده‌ای:

  • سوار ماشین شوید و کمربند ایمنی خود را ببندید
  • طبق مراحل بالا، خودرو را روشن کنید
  • پدال کلاچ را با پای چپ خود تا انتها فشار دهید
  • لیور دنده را به دنده ۱ ببرید
  • از پای راست خود برای فشار دادن به آرامی روی پدال گاز (پدال سمت راست) استفاده کنید تا دور موتور کمی افزایش یابد
  • به آرامی پدال کلاچ را با استفاده از پای چپ خود بالا بیاورید تا زمانی که ماشین کمی شروع به لرزیدن کند
  • این لرزش به عنوان نقطه حرکت خودرو شناخته می شود و اینجا جایی است که صفحات کلاچ شروع به جمع شدن می کنند
  • ترمز دستی را رها کنید و ماشین باید به آرامی شروع به حرکت کند
  • دور موتور را افزایش دهید در حالی که به آرامی پای خود را از پدال کلاچ رها می کنید و سپس فقط باید با استفاده از پدال گاز به جلو حرکت کنید.

به یاد داشته باشید اگر خیلی سریع پای خود را از روی کلاچ بلند کنید، ماشین خاموش می شود. در صورت خاموش شدن ماشین، دنده را به حالت خلاص برگردانید و دوباره کار را شروع کنید.

مراحل آموزش رانندگی با خودروهای اتوماتیک:

اگرچه رانندگی با خودروهای اتوماتیک آسان تر است اما ممکن است بعضی از افرادی که سابقه رانندگی با خودروهای اتوماتیک را ندارند دچار سردرگمی شوند.

  • پای راست خود را روی پدال سمت چپ (ترمز) بگذارید و فشار دهید
  • با چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه استارت خودرو را روشن کنید
  • در حالی که پایتان هنوز روی ترمز است، لیور دنده را روی D (اگر می خواهید به جلو برانید) و یا R (اگر می خواهید به عقب حرکت کنید) ببرید
  • پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، این کار باعث می شود که ماشین کمی به جلو حرکت کند
  • برای سرعت گرفتن، پای راست خود را به آرامی روی پدال سمت راست (گاز) فشار دهید
  • پس از حرکت، گیربکس ماشین به طور اتوماتیک دنده مناسب برای سرعت های مختلف را انتخاب می کند و تمامی کارهای سخت را برای شما انجام می دهد

در نهایت دقت داشته باشید که برای خاموش کردن ماشین اتوماتیک ابتدا باید پدال ترمز را فشار دهید تا ماشین متوقف شود. سپس در حالت ثابت،‌ پای خود را روی ترمز نگه دارید و لیور دنده را روی P قرار دهید. سپس ترمز دستی را بکشید ( درگیر کنید) و بعد خودرو را خاموش کرده و سوییچ را خارج کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه چگونه ماشین را راه ببریم دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.