معرفی کم استهلاک ترین خودرو های بازار ایران به تفکیک قیمت و کلاس خودرو

بازار های داخلی و خارجی ایران طیف گسترده و متنوعی از خودرو ها را شامل می شود که بر اساس موارد بسیاری از جمله میزان استهلاک در دسته بندی قرار می گیرند. این خودرو ها با توجه به مشخصات فنی که دارند مصرف پایین و عمر طولانی تری دارند و ممکن است در دسته بندی خودرو های قدیمی یا جدید قرار گیرند.

خودرو های موجود در بازار معمولا مشخصات مختلفی دارند. افراد گوناگون نیز با توجه به مولفه های مورد نظر و همچنین ویژگی هایی که از یک خودرو انتظار دارند، اقدام به خرید یک ماشین می کنند.  میزان استهلاک خودرو یکی از عواملی است که اکثریت افراد و رانندگان آن را جزء معیار و الویت های خود برای انتخاب یک خودرو قرار می دهند.

هرقدر یک خودرو میزان استهلاک کمتری داشته باشد، بهتر می تواند در بازار رقابتی خودروها از دیگر محصولات پیشی بگیرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا در خصوص کم استهلاک ترین خودروهای موجود در بازار ایران که شامل خودروهای داخلی و خارجی می شوند، صحبت کنیم و اطلاعات و جزئیات موجود در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم.

عوامل موثر در استهلاک خودرو

عوامل موثر در استهلاک خودرو

پیش از آن که بخواهیم خودروهای موجود در بازار ایران را از لحاظ میزان فرسودگی و استهلاک مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است عواملی که بر روی این میزان فرسودگی تاثیر می گذارند را بهتر و بیشتر بشناسیم.

۱-روغن موتور

اولین موردی که می تواند در افزایش طول عمر موتور خودرو موثر باشد، روغن موتور است. روغن موتور را بایستی با توجه به میزان کیلومتری که خودرو حرکت کرده است، تعویض نمود. معمولا بین بازه ۴ هزار الی ۶ هزار کیلومتر، روغن موتور را تعویض می کنند.

۲-رفع مشکلات در مراحل اولیه آن ها

عیب ها و مشکلاتی که برای هر خودرویی پیش می آید، در ابتدا بسیار کوچک هستند و به قدری کم اهمیت جلوه می کنند که راننده گمان می کند در صورت درست نکردن این عیب های کوچک مشکلی پیش نمی آید. با این اوصاف، همین عیب ها و مشکلات کوچک مواردی هستند که در صورت نادیده گرفته شدن می توانند به مرور و طی گذر زمان به مشکلات بزرگی تبدیل شوند که در نهایت نیز استهلاک خودرو را افزایش می دهند.

۳-توجه به نوع رانندگی

مورد سوم مربوط به نوع رانندگی راننده می شود. در صورتی که شما دائما با سرعت بسیار زیادی از روی سرعت گیرها و رمپ ها عبور کنید، مراقب افتادن لاستیک خودرو در چاله های خیابان ها نباشید، ترمزهای شدید و ناگهانی بگیرید، و یا شتاب خودرو را به سرعت افزایش یا کاهش دهید و… مسلما بهتر است منتظر استهلاک شدید خودرویتان در مدت زمان بسیار کم باشید.

۴-اسراف برق!

یکی از مواردی که می تواند در مستهلک شدن خودرو و به خصوص سیستم برق خودرو بسیار تاثیرگذار باشد، مربوط به استفاده بیش از حد از برق خودرو است. استفاده از برق خودرو به معنای آن نیست که نخواهید در گرم ترین روزهای سال از کولر استفاده کنید و دلیلتان نیز این باشد که برق خودرو مصرف می شود، بلکه به معنای آن است که از نصب کردن ضبط و باندهای بزرگ با آمپلی فایرهای پر قدرت که فشار زیادی را به باتری و سیستم ورد می کنند، خودداری کنید.

۵-لاستیک ها و جلوبندی خودرو

پنجمین موردی که می تواند باعث شود تا خودرو مستهلک تر شود، مربوط به لاستیک ها، جلوبندی و سیستم تعلیق می شود. اگر لاستیک های خودرو خراب باشند و یا فرمان تنظیم نشده باشد، امکان کشیدن فرمان، به هم ریختن تنظیمات جلوبندی، و همچنین ایجاد استهلاک در بخش های جلوبندی و سیستم تعلیق وجود دارد. بنا به دلایل ذکر شده بهتر است تا هرچند وقت یکبار خودرو را تنظیم فرمان کنید، از صاف نشدن و عدم وجود خراش و بریدگی در لاستیک ها مطمئن شوید و همچنین جلوبندی خودرو را نیز از لحاظ فنی چک کنید.

۶-خاموشی طولانی مدت ممنوع

این موضوع یکی از مواردی است که شاید تا به حال در خصوص آن اشتباه می کرده اید. برخی از افراد فکر می کنند که خودروی خاموش و پارک شده نو باقی می ماند و استهلاک کمتری پیدا می کند. این موضوع در مواردی درست است و در مواردی اشتباه است. سوختن اگزوز به دلیل نم و رطوبت تجمع یافته در آن و همچنین از کار افتادن باتری به دلیل عدم شارژ شدن از جمله معایب این روش است که می تواند استهلاک خودرو را در این قسمت ها افزایش دهد.

۷-تنظیم کلاچ

کلاچ در خودرو های قدیمی که گیربکس معمولی داشتند، نقش بسیار حیاتی را ایفا می کرد. اما در خودرو های جدیدتر که غالبا گیربکس اتوماتیک دارند، به طور کلی حذف شده است. اما در خودرو های دارای کلاچ، در صورتی که این بخش تنظیم نباشد، راننده نمی تواند به خوبی کلاچ را بگیرد و دنده را عوض کند که همین موضوع سبب افزایش میزان استهلاک خودرو می شود.

کم استهلاک ترین خودروهای قدیمی و کلاسیک

ابتدا بهتر است از خودرو های قدیمی و کلاسیکی که طی چند دهه گذشته استفاده می شده اند، شروع کنیم. مسلما خودروهای کلاسیک نسبت به خودروهای امروزی استهلاک بیشتری داشته اند، اما با این وجود قطعا بین همین خودروهای قدیمی، برخی از آن ها بوده اند که میزان استهلاک کمتری داشته اند.

این قسمت می تواند برای دوست داران خودرو های کلاسیک و قدیمی بسیار جذاب باشد، پس اگر شما هم جز همین دسته از افراد هستید، به هیچ وجه این بخش را از دست ندهید.  

۱-تویوتا کرولا

یکی از محصولاتی است که حتی امروزه نیز می توانید آن را در بازار ایران پیدا کنید. معمولا دو نسل پنج و شش تویوتا کرولا که با مدل های E80 و E90 شناخته می شوند و در بازارهای ایران نیز یافت می شوند. مدل AE86 تویوتا کرولا دیفرانسیل عقب نیز است و همین موضوع باعث شده است تا استهلاک کمتری داشته باشد.

۲-بی ام دبیلو E30

ب ام دبیلو E30، کم استهلاک ترین خودروهای قدیمی و کلاسیک

در خصوص خودرو ب.ام.و باید گفت که تمام مدل های آن کم استهلاک و کم هزینه نیستند. به طور مثال اگر BMW مدل ۲۰۰۲ را خریداری کنید، نه تنها خودرو کم استهلاکی نیست، بلکه حتی قطعات یدکی آن را نیز در صورت لزوم نمی توانید پیدا کنید. این موضوع در خصوص BMW مدل E30 برعکس است. یعنی می توانید با خیالی آسوده در خصوص خرید این خودرو تصمیم بگیرید و اقدام کنید. 

۳-ب ام دبیلو ۵۱۸

خودرو بعدی نیز باز هم از محصولات شرکت ب ام و است. این خودرو را می توان هم بسیار کم مصرف و هم بسیار کم استهلاک دانست، به حدی که شاید امروزه تعداد زیادی از آن ها را در خیابان ها ببینید. BMW 518 یکی از اولین خودروهای سری پنج بود که به محض تولید محبوبیت بالایی نیز بین مردم پیدا کرد. وجود سیستم هیدرولیک فرمان و حتی کولر در برخی از این خودروها که به صورت سفارشی تولید شده بودند باعث می شد تا این ماشین محبوبیت بسیار بیشتری را در بین افراد پیدا کند.

کم استهلاک ترین خودرو شاسی بلند در ایران

شاید اگر زیاد در دنیای ماشین ها گشت و گذار کرده باشید متوجه شده باشید که خودروهای شاسی بلند نیز همچون دیگر خودروهای سدان و معمولی می توانند مصرف کمی داشته و کم استهلاک به شمار روند. خودروهای شاسی بلند زیادی وجود دارند که می توانند در این عرصه پیشتاز باشند، اما در بازار ایران وجود ندارند و یا اگر هم وجود داشته باشند از محبوبیت آن چنانی در بین مردم برخوردار نیستند.

۱-هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه، کم استهلاک ترین خودرو شاسی بلند در ایران

یکی از کم استهلاک ترین خودروهای شاسی بلند موجود در بازار ایران خودروی سانتافه است که محصول شرکت هیوندا می باشد. سیلندرهای سانتافه V شکل بوده و در دو مدل ۴ سیلندر و ۶ سیلندر به بازار عرضه شده است.

۲-لکسوس GX

دومین خودرو شاسی بلند لکسوس GX است. با آن که موتور این خودرو ۸ سیلندر است، اما ظرفیت آن ۴٫۶ لیتر است و همین موضوع دلیل خوبی برای کم مصرف بودن در کنار قدرت زیاد موتور آن است. مصرف بنزین این خودرو در حد متوسط ۱۱ لیتر است که نسبت به دیگر خودروهای شاسی بلند بهتر است. به دلیل کیفیت بالای قطعاتی که در ساخت خودرو لکسوس استفاده شده است، می توان این خودرو را نیز یکی از کم استهلاک ترین خودروهای موجود در بازار دانست.

۳-تویوتا لندکروز

لندکروز، کم استهلاک ترین خودرو شاسی بلند در ایران

سومین خودرو کم استهلاک اما پر قدرت و مناسب برای آفرودهای جاده ای، خودرو تویوتا لندکروز است که در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. درست است که این خودرو مصرف بالایی دارد و به طور متوسط در هر صد کیلومتر ۲۰ لیتر بنزین مصرف می کند، اما فراموش نکنید که میزان استهلاک پایینی دارد و همین استهلاک پایین می تواند دلیل خوبی برای انتخاب آن باشد. تویوتا لندکروز در دو مدل ۶ سیلندر و ۸ سیلندر طراحی و روانه بازار شده است که مسلما نسخه ۸ سیلندر مصرف بیشتر و در عین حال قدرت موتور بیشتری نیز دارد.

سخن پایانی

به طور کلی خودرو های کم استهلاک در بازار خودرویی ایران موارد زیادی هستند که در اینجا به مهم ترین و البته رایج ترین آن ها اشاره کردیم. شما می توانید با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید، خودرو مناسب خودتان را انتخاب کنید. فراموش نکنید که حتی بهترین و کم استهلاک ترین خودروها نیز روزی به قطعات یدکی نیاز پیدا خواهند کرد. بهتر است در چنین مواقعی قطعات یدکی را برای خودرو خود خریداری کنید که از کیفیت و همچنین اصالت آن مطمئن باشید.

فروشگاه یدک یار یکی از بهترین موارد برای خرید قطعات یدکی خودرو محسوب می شود، زیرا در این فروشگاه می توانید به سادگی و با خیال راحت قطعه مورد نظر خودتان را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید و در عین حال نیز از اصل بودن و کیفیت درجه یک آن قطعه مطمئن باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.