قوانین تعویض پلاک

تعویض پلاک یکی از مهم ترین کارها برای انتقال خودرو از فروشنده به خریدار است. به همین منظور تعویض پلاک دارای ضوابط خاصی برای خودروهای سواری، تاکسی، تصادفی و…. می باشد که ما در این مقاله به بررسی قوانین تعویض پلاک پرداخته‌ایم تا آشنایی بیشتری با این موضوع پیدا کنید.

پلاک ماشین (Vehicle Registration Plate) به منظور دسترسی آسان تر به مشخصات خودرو و هویت راننده ایجاد شده است که بدین ترتیب یکی از مهم ترین کارها در زمان نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک می باشد. برای انجام تعویض پلاک افراد بایستی به مراکز معتبر مراجعه کنند و مراحل را به ترتیب طی کنند. با این حال ممکن است افراد به دلیل آشنا نبودن با “قوانین تعویض پلاک” با مشکلات مختلفی روبرو شوند و نتوانند تعویض پلاک را انجام دهند که بدین منظور ما قصد داریم به بررسی قوانین تعویض پلاک بپردازیم تا با آمادگی کامل اقدام به تعویض پلاک ماشین خود کنید.

قوانین تعویض پلاک ماشین

قوانین-تعویض-پلاک-ماشین

قوانین تعویض پلاک ماشین به صورت زیر می باشد:

کامل بودن کلیه اسناد و مدارک

یکی از مهم ترین قوانین تعویض پلاک خودرو، همراه داشتن مدارک مورد نیاز برای دو طرف معامله است. ممکن است بپرسید که چه مدارکی برای تعویض پلاک لازم است که به طور مثال می توانیم به کارت ماشین، بیمه نامه ماشین، کارت ملی، شناسنامه، برگه معاینه فنی و…. اشاره داشته باشیم. پس می توان گفت تکمیل بودن مدارک خریدار و فروشنده مهم ترین قانون تعویض پلاک است تا پس از ارائه مدارک، کارشناسان تعویض پلاک اقدامات لازم را انجام دهند.

اگر خودرویتان روغن سوزی دارد و شما نوبت تعویض پلاک دارید، میتوانید بدون رفع روغن سوزی و تنها با مکمل این مشکل را به مدت کوتاهی حل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله رفع موقت روغن سوزی برای معاینه فنی در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.

تغییر رنگ یا قطعات وسیله نقلیه

مالک وسیله نقلیه چنانچه قصد تغییر رنگ یا تعویض شاسی، موتور و اتاق را داشته باشد باید از قبل مجوزهای لازم را از واحد شماره گذاری راهنمایی و رانندگی دریافت کند. تغییر رنگ خودرو و تعویض شاسی، موتور و اتاق بدون مجوز راهنمایی و رانندگی ممنوع است و تعویض پلاک برای اینگونه خودروها انجام نخواهد گرفت. علاوه بر این اشخاص در صورت تغییر رنگ یا تعویض قطعات نام برده طبق قانون ملزم به پرداخت جریمه نیز خواهد شد.

عدم مخدوش شدن محل حک شماره موتور، اتاق و شاسی

محل حک شماره موتور، اتاق و شاسی نباید مخدوش و سنگ خورده باشد تا کارشناسان بتوانند این شماره ها را با شماره درج شده روی کارت ماشین یا سند خودرو مطابقت دهند. در صورت مخدوش شدن محل حک شماره موتور، اتاق و شاسی، تعویض پلاک انجام نخواهد شد.

انتقال پلاک

پلاک خودرو کاملاً شخصی است و امکان انتقال پلاک به فرزند و یا همسر وجود ندارد.

شماره پلاک به محل سکونت بستگی دارد

شماره پلاک اتومبیل شما به شهری که در آن سکونت دارید بستگی دارد. بدین منظور اگر می خواهید که شماره پلاک تهران برای شما صادر شود بایستی مدارکی که تایید می کنند در تهران ساکن هستید را به کارشناسان ارائه کنید.

اگر محل سکونتتان را تغییر داده‌اید، می توانید مدارک خود را به پلیس +۱۰ ارائه کنید و در صورت تایید شدن مدارک شما، با مراجعه به مراکز تعویض پلاک مراحل مربوطه را طی کنید و پلاک شهر جدید محل سکونت خود را دریافت کنید.

هزینه تعویض پلاک

هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

دریافت پلاک قبلی

پلاک قبلی افراد در صورت آزاد بودن قابل نصب بر روی خودرو است البته پلیس راهنمایی رانندگی پلاک های آزاد را تا سه سال نگهداری می کند و اگر بیشتر از سه سال از آزاد بودن پلاک گذشته باشد، می توانید درخواست دهید که همان پلاک قبلی را بسازند.

البته دقت داشته باشید این در صورتی امکان پذیر است که قصد خرید خودروی دست دوم را دارید و اگر خودروی جدید را از کارخانه خریداری کنید، پلاک جدید برای شما صادر خواهد شد.

امکان انتخاب شماره پلاک

شما فقط بین پلاک جدید و قدیمی خود و همچنین انتخاب شماره پلاک رند حق انتخاب خواهید داشت. برای مثال شما نمی توانید پلاک زوج یا فرد و یا کد پلاک شهری که در آن ساکن هستید را انتخاب کنید.

قوانین تعویض پلاک شیشه دودی

طبق اعلام پلیس راهور در سال ۱۳۹۹ برای خودروهایی که دارای شیشه دودی می باشند و در صورتی که راننده یا سرنشینان خودرو از فاصله ۳ متری قابل تشخیص نباشند، خدمات تعویض پلاک انجام نخواهد گرفت. علاوه بر این اگر میزان غلظت شیشه دودی زیاد باشد قبض جریمه برای افراد صادر خواهد شد. بدین منظور قوانین تعویض پلاک شیشه دودی به این صورت است که اگر شیشه دودی خودرو به حدی زیاد باشد که کارشناسان نتوانند از فاصله ۳ متری راننده و سرنشینان خودرو را تشخیص دهند، فرد بایستی اقدام به جداسازی برچسب های شیشه دودی کند تا تعویض پلاک انجام گیرد.

قوانین تعویض پلاک تاکسی

مهم ترین قانون در مورد خودروهای تاکسی، داشتن مدارک مورد نیاز است. این مدارک شامل اصل سند تاکسی، اصل شناسنامه مالک تاکسی، اصل کارت تاکسی، دو پلاک قدیمی تاکسی،‌ کد ملی، کد پستی، آدرس محل سکونت و معرفی نامه از سازمان تاکسیرانی می باشد.

همچنین اگر تاکسی در گذشته با حفظ زیر رنگ تغییر رنگ داده شده باشد،‌ در صورت داشتن مجوزهای لازم تعویض پلاک آنها امکان پذیر است.

شرایط تعویض پلاک خودرو تصادفی

شرایط-تعویض-پلاک-خودرو-تصادفی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای تعویض پلاک داشتن یکسری از مدارک الزامی است. به طور مثال فروشنده خودرو تصادفی باید اصل کارت ماشین، اصل سند خودرو، اصل شناسنامه و کارت ملی، برگه تسویه خلافی خودرو و عوارض، اصل بیمه نامه، گواهی معاینه فنی و برگه های پرداختی برای انتقال پلاک را به همراه داشته باشد.

مدارک خریدار خودرو نیز شامل اصل شناسنامه و کارت ملی،‌ اصل و کپی مدارک احراز محل سکونت می باشد.

با این حال شرایط تعویض پلاک خودرو تصادفی به صورت زیر می باشد:

  • خودروهای بدون اصالت پلاک نمی شوند.
  • خودروهای دو تکه مجاز به انجام تعویض پلاک نیستند. منظور از خودروهای دو تکه خودروهایی می باشند که قسمت های تصادفی آنها با قسمت های سالم خودرویی دیگر تعویض شده است.
  • خودروهایی تصادفی که ایمنی لازم را ندارند و ویژگی های فنی آنها مشکل دارد تعویض پلاک نخواهند شد.
  • اتاق جدید تعویضی باید نو باشد و از لحاظ سیستم و تیپ با اتاق وسیله نقلیه تطابق داشته باشد.

به طور کلی خودروهایی که در تصادفات بیشتر از ۶۰ درصد آسیب دیده باشند، فک پلاک می شوند. به همین منظور اگر خودرو داخلی باشد و بیش از ۶۰ درصد آسیب دیده باشد بایستی به نمایندگی مجاز مراجعه کرد تا با تعمیرات لازم، شرایط تعویض پلاک را داشته باشند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد قوانین تعویض پلاک دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.