بررسی بی ام و سری ۶

بی ام و سری ۶ از دیگر شاهکار های کمپانی بی ام دبلیوست که در سال ۲۰۰۴ و پس از تقریبا ۱۴ سال توقف وارد خط تولید شد. بی ام و سری ۶ در دو ورژن کوپه و کانورتیبل عرضه شده که هر دو، دو درب می باشند. البته در سال ۲۰۱۲ دو نسخه سدان و کروک چهار درب آن نیز به مرحله عرضه درآمد و این مجموعه را تکمیل کرد.

بی ام و سری (BMW 6 series) جزء خودروهای بزرگ و معروف و محبوب لوکس دنیا است. خودروهای سری ششم بی ام و، به صورت یک ماشین سدان موجود هستند و مدل شاسی بلند آن تولید نمی شود. این مدل بی ام دبلیو توسط کارخانه مشهور آلمانی آن ساخته شده است. کارخانه‌ای که موتور هواپیما می‌ساخت ولی با شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، این کارخانه تغییر ماهیت داد و ابتدا به سراغ ساخت موتورسیکلت و سپس به سمت ساخت خودرو حرکت کرد. در این مقاله قصد بررسی مدل های مختلف، آپشن های ایمنی و رفاهی هر کدام و قیمت مدل های مختلف بی ام و سری ۶ را داریم.

در بی ام و سری ۶، دیفرانسیل عقب به صورت استاندارد ارائه می‌شود و سیستم چهار چرخ متحرک یا همان ایکس درایو بی ام و هم در برخی از مدل‌های این سری در دسترس است. در سال ۲۰۰۴ میلادی پس از چهارده سال توقف، مجددا سری ۶ بی ام و تولید شد. این نسل از خودروی بی ام و، در ابتدا به دو صورت کوپه و کانورتیبل بود. نام اتاق  این سری از بی ام و، ای ۲۴ (E24) نام دارد. هر دو خودروی کوپه و کانورتیبل دو درب بودند. از نسل سوم بی ام و سری ۶ ، مدل گرن کوپه یا همان مدل سدان چهار درب هم به دو مدل خودروی کوپه و کروکی اضافه شد. مدل گرن کوپه این سری از بی ام و، در دنیا با محبوبیت فراوانی مواجه شد. در سال ۲۰۱۲ بود که این مدل توسط کارخانه تولید شده و به بازارهای جهانی راه یافت و همین سال، تعداد فروش خودروهای بی ام و نسبت به سال قبل با رشد قابل توجهی مواجه شد.

نسل‌های مختلف بی ام و سری ۶

نسل اول خودروهای بی ام و سری ۶

نسل اول بی ام وی سری 6

نسل اول خودروهای بی ام و سری ۶ که به خودروهای e24 معروف بودند، در بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ میلادی در کارخانه خودروسازی بی ام و آلمان تولید شد. این نسل از بی ام و فقط دارای یک مدل اتاق بود و آن هم کوپه بود. این نسل از خودروهای بی ام و، دارای موتور ۶ سیلندر با حجم ۲.۸ لیتر بودند. گیربکس این خودرو ها هم به دو صورت ۵ سرعتی دستی و همچنین چهار سرعته اتوماتیک بود.
نسل اول خودروهای بی ام و سری ۶، به صورت دیفرانسیل عقب بودند؛ یعنی همان مدلی که خودرو های قدیمی بی ام و، به آن مشهور هستند. می دانید که به خودروهایی که تنها دو چرخ متحرک دارند خودروهای مبتنی بر  اس درایو گفته می‌شود. امکاناتی که کم‌کم به این نسل از خودروهای بی ام و اضافه شد، شامل صفحه دیجیتالی برای نشان دادن آمپرها و وضعیت ترمز و روغن و موتور ماشین بود. این امکانات در آن سال ها، آپشن های بسیار قابل قبولی به حساب می آمدند.

نسل دوم خودروهای بی ام و سری ۶

نسل دوم خودروهای بی ام و سری ۶ که به مدل ۶۳e معروف بودند، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ میلادی و در واقع پس از ۱۴ سال توقف، تولید شدند. این نسل از خودروهای بی ام و، دارای دو مدل اتاق کوپه با کد ۶۳e و مدل اتاق کروکی با کد ۶۴e بودند. در سال ۲۰۰۷ بود که یک تغییر چهره بر روی خودروهای نسل دوم سری ۶ اتفاق افتاد و سپرها و چراغهای آن تغییر کردند. علاوه بر این کروز کنترل و هشدار رانندگی بین خطوط و همچنین آپشن نایت ویژن به آن اضافه گردید. این نسل از خودروهای بی ام و، وارد ایران شدند و بین قشر مرفه ایرانی، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کردند.

 خودروهای نسل سوم خودروهای بی ام و سری ۶

خودروهای نسل سوم این سری از بی ام و، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ تولید شدند. این نسل از خودروها دارای ۳ مدل کوپه با کد ۱۳F، کروکی با کد ۱۲F و گرن کوپه با کد ۶F بودند. در سال ۲۰۱۵ نیز تغییر چهره‌ای در این خودرو به وقوع پیوست. این تغییر چهره یا همان فیس لیفت، باعث تغییراتی در طراحی این خودرو گردید و علاوه بر آن مصرف بنزین خودرو هم کاهش پیدا کرد. در این فیس لیفت بود که ورودی های هوای خودرو بزرگتر شدند تا خنک شدن موتور خودرو تسهیل یابد. هر سه مدل این نسل از بی ام و سری ۶ هم وارد بازار ایران شد و مطابق با پیش بینی ها، طبقه پردرآمد جامعه را به سمت خرید آن ها کشاند.

 نسل چهارم خودروهای بی ام و سری ۶

نسل چهارم خودروهای بی ام و سری ۶

 از سال ۲۰۱۷ تا به امروز این نسل از خودروهای بی ام و سری ۶ در حال تولید است. نسل چهارم بی ام و سری ۶ دارای موتورهای ۴ و ۶ سیلندر توربوشارژ بنزینی و همچنین ۶ سیلندر دیزلی است. متاسفانه این نسل از خودروهای بی ام و سری ۶ به هیچ عنوان وارد ایران نشد؛ چرا که با قانون منع واردات خودروهای لوکس مواجه گردید و از طرف دیگر، تولید آن با اعمال تحریم‌های گسترده بر علیه حکومت ایران مقارن شد.

مدل‌های بدنه بی ام و سری ۶

در کل بی ام و سری ۶ در سه مدل بدنه زیر عرضه می‌شود:

  • مدل کوپه
  • مدل گرن کوپه
  • مدل کانورتیبل یا کروکی یا سقف باز

 مدل‌های کوپه و کروکی دارای دو درب و چهار صندلی هستند. مدل‌های گرن کوپه دارای چهار درب و پنج صندلی می باشد.

خودروی بی ام و سری ۶ کوپه

همانطور که در بالا هم گفتیم همه خودروهای نسل اول بی ام و سری ۶، به صورت کوپه بودند. در نسل های بعدی هم، مدل اتاق کوپه تولید شدند. همیشه مدل کوپه سری ۶ بی ام و، با فروش بسیار خوبی در دنیا رو به رو شده است.
دلیل این فروش زیاد هم طراحی بسیار زیبا و جذاب این خودرو بود. این خودرو در کشور ایران فقط یک مدل دارد و آن هم مدل ۶۳۰i می‌باشد. به همین دلیل در این بخش فقط به بررسی این مدل می پردازیم. ۶۳۰ آی، جزء اولین خودروهای نسل دوم سری ۶ بود. هر چند ماشین ۶۳۰ آی در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی در آلمان تولید می شد ولی در سال ۲۰۰۸ بود که این خودرو وارد ایران شد و در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نیز واردات آن به ایران ادامه پیدا کرد. بنابراین در بازار ایران مدل های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بی ام و سری ۶ کوپه ۶۳۰ آی، قابل مشاهده هستند.

ویژگی های فنی خودروی بی ام و کوپه ۶۳۰ آی

بی ام و ۶۳۰ آی کوپه که در ایران موجود بود، دارای موتوری ۶ سیلندر و ۳ لیتری بود که می تواند ۲۷۲ اسب بخار قدرت تولید کند؛ این خودرو، مصرف سوخت خیلی مناسبی دارد؛ چرا که در ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷.۷ لیتر سوخت مصرف می کند که این میزان مصرف سوخت، برای خودرویی با این قدرت، عدد مناسبی است. خودروی بی ام و i630 می‌توانست در ۶.۴ ثانیه از سرعت ۰ تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

بی ام و ۶۳۰ آی کوپه  به صورت بنزین سوز است و  ۲۴ عدد سوپاپ دارد. همچنین گشتاور تولیدی بی ام و ۶۳۰ آی کوپه هم ۳۲۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه می باشد. توان خروجی حجمی آن نیز ۸۹٫۳ اسب بخار بر لیتر است. گیربکس این خودرو از نوع تیپ ترونیک و به صورت اتوماتیک می باشد. تعداد دنده های این گیربکس اتوماتیک نیز شش عدد است.
ترمز جلو و عقب این خودرو به صورت دیسکی و خنک شونده با هوا هستند. سیستم تعلیق جلوی این خودرو نیز به صورت مک فرسون است. فرمان این خودرو نیز به صورت الکتریکی و حساس به سرعت می باشد. خودروی بی ام و سری ۶ کوپه ۶۳۰ آی می تواند تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. استاندارد آلایندگی این نوع خودرو نیز یورو ۵ است.

آپشن های خودروی بی ام و کوپه ۶۳۰ آی

آپشن های خودروی بی ام و کوپه 630 آی
  • سیستم تهویه هوای مطبوع بی ام و ۶۳۰ آی کوپه به صورت خودکار و دوگانه است. خروجی های این سیستم تهویه هوا در کنسول میانی این خودرو هم قرار دارد. فیلتر هوای مناسبی هم در کابین این خودرو قرار داده شده است. همچنین از سیستم کنترل کیفیت هوای آ کیو اس، در داخل اتاق خودرو استفاده شده است.
  • فرمان این خودرو به صورت اسپرت می باشد و سه شاخه است. به لحاظ فنی هم اگر بخواهیم فرمان این خودرو را بررسی کنید باید بگوییم دو حالته برقی می باشد. بر روی فرمان این خودرو، دکمه هایی برای کنترل سیستم صوتی و همچنین برای پاسخ دادن به تماس های موبایل راننده تعبیه شده است. روکش فرمان این خودرو به صورت چرمی می باشد و از همه مهم تر اینکه فرمان این خودرو دارای گرمکن است که آپشن مناسبی در شهرهای سردسیر به حساب می آید. فرمان این خودرو حساس به سرعت است.
  • این خودرو دارای سیستم چند رسانه ای بسیار حرفه ای می باشد؛ به نحوی که می تواند سی دی و دی وی دی را پخش کند و دارای ۹ اسپیکر می‌باشد. ساب ووفر داخلی هم در این خودرو وجود دارد. از این گذشته سیستم صوتی خودرو می‌تواند به USB،  AUXو انواع گوشی ها متصل شود. مانیتور لمسی هم در این خودرو وجود دارد.
  • صندلی های بی ام و ۶۳۰ آی کوپه همگی دارای روکش چرم می باشند. صندلی راننده می‌تواند در ۸ جهت و به صورت برقی تنظیم شود. همچنین صندلی راننده حافظه هوشمند دارد که همین حافظه هوشمند دارای دو حالت است. هم چنین صندلی های این خودرو دارای آپشن گرمکن هستند. علاوه بر این ماساژور هم در صندلی های خودرو وجود دارد. قابلیت دیگر صندلی های جلوی خودروی بی ام و سری ۶ کوپه ۶۳۰i، سیستم خودکار حفاظت از پشت سر راننده و سرنشین جلو در هنگام تصادف می باشد. صندلی های عقب این خودرو هم دارای پشت سری فعال و هوشمند هستند. علاوه بر این صندلی های عقب خودرو می توانند تا شوند تا ظرفیت صندوق عقب خودرو افزایش یابد.
  • آینه های این خودرو از نوع الکتروکرومیک هستند که باعث می شود راننده به راحتی بتواند در شب از آینه ها استفاده کند. آینه های بیرونی خودرو بی ام و سری ۶ کوپه ۶۳۰i به صورت برقی تنظیم می‌ شوند و دارای گرمکن هستند. یک سری چراغ روشنایی هم بر روی آینه های خارجی این خودرو تعبیه شده است. همچنین آینه های خارجی خودرو به صورت خودکار با خاموش شدن خودرو تا می شوند. علاوه بر این، آیینه های این خودرو دارای حافظه نیز می باشند.
  • شیشه های بی ام و ۶۳۰ آی کوپه هم همگی به صورت برقی بالا و پایین می شوند و دارای امکان بخارزدایی خودکار هستند. علاوه بر بخار زدایی، سیستم یخ زدایی از برف پاک کن شیشه جلو هم در این خودرو وجود دارد. شیشه جلوی بی ام و ۶۳۰ آی کوپه دارای سیستم نمایش دادن اطلاعات ماشین می باشد که این سیستم باعث می شود راننده همه چیز را در شیشه جلوی خودرو ببیند و به راحتی و با امنیت بالا رانندگی کند. یک پرده برقی هم در شیشه عقب این خودرو وجود دارد.
  • حسگر باران در بی ام و ۶۳۰ آی کوپه تعبیه شده است تا به صورت خودکار برف پاک کن ها را در هنگام بارندگی به کار بیندازد.
  • چراغ های بی ام و ۶۳۰ آی کوپه هم به صورت ال ای دی هستند و دارای مه شکن می باشند. چراغ های عقبی این خودرو، سیستمی برای پیش اخطار دارند که در حالتی که راننده ترمز شدیدی می گیرد فعال می شود.
  • چراغ جلوی بی ام و ۶۳۰ آی کوپه هم با تاریک شدن هوا به صورت خودکار روشن می شود و همچنین دارای شیشه شور است. یک سری چراغ روشنایی هم در زیر درب های خودرو تعبیه شده است. چراغ های جلوی این خودرو دارای سیستم بسیار جالب تعقیب نور هستند که باعث می‌شوند راننده پس از پیاده شدن از خودرو به راحتی بتواند مسیر مورد نظر را بپیماید و پس از رسیدن به مقصد می تواند این چراغها را خاموش کند و یا به صورت خودکار این چراغ ها خاموش می شوند. تعقیب نوری بی ام و ۶۳۰ آی کوپه به صورت خودکار پس از خاموش کردن ماشین در تاریکی فعال می شود. چراغ های بی ام و ۶۳۰ آی کوپه در پیچ ها می چرخند و متناسب با پیچ جاده نور لازم را را به جاده می اندازند تا راننده بتواند راحت تر از پیچ عبور کند.

آپشن های ایمنی خودرو بی ام و کوپه ۶۳۰ آی

  • بی ام و ۶۳۰ آی کوپه دارای ۶ عدد ایربگ می باشد. این ۶ ایربگ، ایربگ جانبی، ایربگ جلو، ایربگ پرده ای برای حفاظت از سر و ایربگ پرده ای عادی هستند. با توجه به این که این نوع خودرو ۱۸ یا ۱۹ سال پیش تولید شده است، وجود این تعداد ایربگ، افتخاری برای این خودرو محسوب می گردد.
  • بی ام و ۶۳۰ آی کوپه دارای یک سیستم کلید هوشمند می باشد. همچنین با دکمه می توان خودرو را روشن کرد. سیستم ضد سرقت هم از آپشن های ایمنی این خودرو است. درب های این نوع خودرو بدون نیاز به کلید باز می شوند. در زمان وقوع تصادف، فرمان خودرو جمع می شود تا شکم راننده آسیبی نبیند. در بی ام و ۶۳۰ آی کوپه، قفل کودک برای راننده وجود دارد و راننده می تواند آن را فعال کند.
  •  قفل فرمان خودکار هم در این خودرو موجود است.
  •  دزدگیر آژیر دار هم از آپشن های ایمنی ساده این خودرو می باشد.
  •  ترمز های بی ام و ۶۳۰ آی کوپه مجهز به سیستم ای بی دی، بی ای ، ای بی اس، دی اس سی، سی بی سی هستند.  همچنین ترمز دستی این خودرو هم بصورت برقی است.

قیمت خودرو بی ام و کوپه ۶۳۰ آی

از مدل ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ این خودرو در ایران یافت می شود. قیمت بی ام و ۶۳۰ آی کوپه در بازار خودروی ایران بین ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد و صد میلیون تومان متغیر است. البته بدیهی است که خودروی بی ام و سری ۶ کوپه اگر سالم باشد و مشکل فنی و بدنه نداشته باشد، بعید است که با قیمتی کمتر از ۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش برود.

خودروی بی ام و سری ۶ کروک یا همان کانورتیبل

بی ام وی سری 6 کوپه

همانطور که می دانید خودروی کانورتیبل به خودرویی گفته می‌شود که سقف آن باز می شود. خودروی بی ام و سری ۶ از نسل دوم خود، علاوه بر کوپه به صورت کانورتیبل هم تولید شد. در سال ۲۰۰۴ بود که با معرفی نسل دوم سری ۶ بی ام و، مدل کروکی آن هم به بازار جهان معرفی گردید. در سال ۲۰۰۶ و قبل از آنکه مدل کوپه سری ۶ بی ام و، به کشور ما بیاید، مدل کانورتیبل یا همان کروکی آن وارد ایران شد. دلیل این امر هم علاقه زیاد ایرانی ها به سبک خودروهای سقف باز است. پس مدل کروکی بی ام سری ۶ در ایران، از مدل ۲۰۰۶ شروع می شود در حالی که مدل کوپه در ایران، از مدل ۲۰۰۸ شروع می گردد. همه مدل های سری ۶ بی ام و کروکی در نسل دوم، دارای یک مشکل مشترک بودند و آن هم این بود که سقف پارچه ای داشتند. همین امر باعث شده است که خودروهای دست دوم آنها در کشور ما به خوبی و به راحتی به فروش نروند.

 نسل سوم خودروی بی ام و سری ۶ هم در سال ۲۰۱۳ وارد ایران شد. نسل دوم کروکی بی ام و سری ۶ ، از نسل ۶۳۰ آی بودند، در حالی که نسل سوم کروکی بی ام و سری ۶ از ورژن ۶۵۰i بودند که متاسفانه تعداد زیادی از آن وارد ایران نشد. بنابراین دو مدل کوکی سری ششم در ایران وجود دارد: ۶۳۰ آی کروکی و ۶۵۰ آی کروکی. مشخصات فنی بی ام و ۶۳۰ آی کروکی، شباهت فراوانی با مشخصات فنی بی ام و ۶۳۰ آی کوپه داشت. ۶۳۰ آی کروکی، شتاب ۰ تا ۱۰۰ ای برابر با ۷ ثانیه دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود.

خودروی بی ام و ۶۵۰ آی کروکی یا همان نسل سوم، دارای یک موتور ۴.۵ چهار لیتری و به صورت ۸ سیلندر توربوشارژ بود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته روی آن تعبیه شده بود. خودروی بی ام و ۶۵۰ آی کروکی می‌توانست۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور را ایجاد نماید. شتاب صفر تا صد این خودرو هم بسیار مناسب بود و در حد ۴.۶ ثانیه می توانست از سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو، ۸.۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت مصرف می‌کرد. این عدد به صورت ترکیبی است و طبیعتاً در هنگام رانندگی در درون شهر باید انتظار مصرف بنزین بیشتری از آن داشته باشیم. البته بدیهی است که خودرویی مانند بی ام و ۶۵۰ آی کروکی، بیشتر برای رانندگی در جاده طراحی شده باشد و مصرف بنزین آن هم در جاده قطعاً کمتر از ۸٫۶ لیتر است.

از آنجایی که بیشتر خودروهای کروکی سری ششم بی ام و که وارد ایران شدند از نسخه ۶۳۰ آی هستند در ادامه این بحث، به ذکر ویژگی های این مدل از خودرو یا همان نسل دوم کروکی سری ششم بی ام و می پردازیم.

سیستم ترمز بی ام و سری ۶ مدل ۶۳۰ آی کروکی

ترمز جلو و عقب بی ام و مدل ۶۳۰ آی کروکی، مثل به مدل کوپه به ‌صورت دیسکی خنک شونده با هوا هستند.

 سیستم تعلیق بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی

 تعلیق جلوی بی ام و مدل ۶۳۰ آی کروکی به صورت مک فرسون و جداگانه برای هر چرخ است. تعلیق عقب آن نیز به صورت مولتی لینک می باشد. فرمان خودرو نیز به صورتی برقی و حساس به سرعت است.

 آپشن های رفاهی بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی

  • سیستم تهویه هوای مطبوع بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی، بسیار عالی است و به صورت دوگانه می باشد.
  • از سیستم کنترل کیفیت هوای آ کیو اس، در داخل کابین این خودرو استفاده شده است.
  • فرمان بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی، به صورت اسپرت سه شاخه و دو حالته برقی می باشد.
  • بر روی فرمان بی ام و مدل ۶۳۰ آی کروکی، دکمه هایی برای کنترل سیستم صوتی و همچنین برای پاسخ دادن به تماس های موبایل راننده تعبیه شده است.
  • روکش فرمان این خودرو به صورت چرمی می باشد.
  • فرمان بی ام و مدل ۶۳۰ آی کروکی دارای گرمکن است.
  • ·        فرمان این خودرو حساس به سرعت است.
  • سیستم صوتی بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی، از سی دی و دی وی دی و فلش و انواع گوشی های موبایل پشتیبانی می کند. این سیستم صوتی دارای ساب ووفر داخلی و ۹ اسپیکر می‌باشد.
  • مانیتور لمسی در خودروی بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی وجود دارد.
  • صندلی های بی ام و مدل ۶۳۰ آی کروکی دارای روکش چرم می باشند.
  • خودروی بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی، در دو صندلی جلو، سیستم خودکار حفاظت از پشت سر دارد.
  • چراغ روشنایی بر روی آینه های جانبی این ماشین قرار دارد.
  • آینه های خارجی این خودرو به صورت خودکار با خاموش شدن خودرو تا می شوند.
  • آینه های خارجی این ماشین، ممری یا همان حافظه دارند.
  • شیشه های بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی به صورت برقی می باشند.
  • شیشه های این خودرو دارای آپشن بخارزدایی خودکار هستند.
  • سیستم یخ زدایی  در شیشه های جلو در این خودرو وجود دارد.
  • شیشه عقب این خودرو مجهز به پرده برقی می باشد.
  • سنسور باران در بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی تعبیه شده است تا به صورت خودکار برف پاک کن ها را در هنگام بارندگی فعال کند.
  • در زیر درب های این ماشین، چراغ روشنایی تعبیه شده است.
  • چراغ های جلوی بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی دارای سیستم بسیار جالب تعقیب نور هستند که باعث می‌شوند راننده پس از پیاده شدن از خودرو به راحتی بتواند مسیر مورد نظر را بپیماید و به صورت اتوماتیک خاموش می شوند.
  • چراغ های بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی هم به صورت ال ای دی هستند و دارای مه شکن می باشند. چراغ های عقبی این خودرو سیستمی برای پیش اخطار دارند که در حالتی که راننده ترمز شدیدی می گیرد، فعال می شود.
  • چراغ جلوی بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی با تاریک شدن هوا به صورت خودکار روشن می شود.
  • چراغ های این خودرو دارای شیشه شور است.
  • چراغ های بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی در پیچ ها می چرخند و متناسب با پیچ جاده نور لازم را را به جاده می اندازند تا راننده بتواند راحت تر از پیچ عبور کند.
  • صندلی های عقب خودروی بی ام و ۶۳۰ آی دارای پشت سری فعال و هوشمند هستند.
  • صندلی های عقب این خودرو می توانند تا شوند تا گنجایش صندوق عقب خودرو افزایش یابد.
  •  صندلی راننده می‌تواند در ۸ جهت و به صورت برقی تنظیم شود.
  • صندلی راننده حافظه هوشمند دارد که همین حافظه هوشمند دارای دو حالت است.
  • صندلی های این خودرو، گرمکن دارند.
  • صندلی های این خودرو، ماساژور دارند.
  • آینه های بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی از نوع الکتروکرومیک هستند که دید راننده را در شب بهبود می دهد.
  • آینه های جانبی ماشین بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی به صورت برقی تنظیم می‌شوند.
  • آیینه های جانبی این خودرو دارای گرمکن هستند.

آپشن های ایمنی بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی

  • ترمز های بی ام و سری ۶ مجهز به سیستم ای بی دی هستند.
  • ترمز های این خودرو به بی ای مجهز هستند.
  • ترمز های این خودرو به ای بی اس مجهز هستند.
  • ترمز های این خودرو، به دی اس سی مجهز هستند.
  • ترمز های این خودرو به سی بی سی مجهز هستند.
  • ترمز دستی بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی به صورت الکتریکی است.
  • بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی دارای ۶ عدد کیسه هوا است. این ۶ ایربگ عبارتند از: ایربگ پرده ای عادی، جانبی، ایربگ جلو، ایربگ پرده ای برای حفاظت از سر و …
  • این خودرو به سیستم ضد سرقت مجهز است.
  • در هنگام تصادف، فرمان خودرو به صورت خوکار جمع می شود.
  • این خودرو به قفل کودک مجهز است.
  • قفل فرمان اتوماتیک در بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی وجود دارد.
  • دزدگیر آژیر دار در خودروی بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی موجود می باشد.

قیمت بی ام و سری ۶ کروکی ۶۳۰ آی

قیمت بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی برای مدل ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ آن کمتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و مدل های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ این خودرو نیز کمتر از ۲ میلیارد تومان، قیمت گذاری می شوند. مدل ۲۰۱۰ بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی، قیمتی در حدود ۲ میلیارد و صد میلیون تومان در بازار خودروی ایران دارند. مدل های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ بی ام و کروکی مدل ۶۳۰ آی، نیز تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. قیمت نسل سوم کروکی بی ام و سری ۶ یا همان ۶۵۰ آی کروکی چیزی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. قیمت بالای ۶۵۰ آی کروکی به سه دلیل است: اولا سقف آن، دیگر پارچه ای نیست. ثانیا مدل های ۲۰۱۳ به بعد آن تولید شده است و در واقع، ماشین های ۶۵۰ آی، کارکرد کم تری دارند. ثالثا از لحاظ فنی و ظاهری و آپشن های ایمنی و رفاهی بهتر از ۶۳۰ آی کروکی است.

خودروی بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه

 مدل گرن کوپه از نسل سوم به خودروهای تولیدی سری ۶ بی ام و اضافه شد. این نوع خودرو در سال ۲۰۱۳ میلادی و در دو مدل ۶۴۰ آی و ۶۵۰ آی وارد کشورمان ایران شد. می دانید که مدل گرن کوپه، شباهت زیادی به کوپه دارد ولی دارای چهار درب می باشد. به همین دلیل جادارتر است و نسبت به دو مدل کوپه و کروکی برای استفاده خانواده ها بسیار بهتر می باشد. عیب این مدل از خودروی بی ام و سری ۶، قیمت گزاف آن می باشد. این عیب، باعث شد تعداد بسیار کمی از این خودرو به کشور ایران بیاید.

خودروی بی ام و گرن کوپه ۶۴۰ آی دارای یک موتور سه لیتری ۶ سیلندر است. هم چنین موتور بی ام و گرن کوپه ۶۴۰ آی توربو شارژ می باشد. بی ام و گرن کوپه ۶۴۰ آی، توان تولید۳۲۰ اسب بخار، قدرت و  ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. بی ام و گرن کوپه ۶۴۰ آی می‌تواند در ۴.۵ ثانیه از سرعت صفر تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف بنزین آن در حالت ترکیبی ۷.۸ لیتر است. مدل بی ام و گرن کوپه ۶۵۰ آی گرانتر از مدل ۶۴۰  آی می باشد. چرا که موتور بی ام و گرن کوپه ۶۵۰ آی، ۴.۴ لیتری است و توان تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. بدیهی است که مصرف سوخت ترکیبی بی ام و گرن کوپه ۶۵۰ آی هم بیشتر از خودروی بی ام و ۶۴۰ آی گرن کوپه باشد. خودروی بی ام و ۶۵۰ آی، ۸.۸ لیتر بنزین را در حالت ترکیبی می سوزاند.

از آن جایی که تعداد بیشتری از خودروی بی ام و گرن کوپه ۶۴۰ آی نسبت به ۶۵۰ آی در ایران موجود است، به بررسی جزئیات آن می پردازیم.

ایمنی خودروی بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه

  • ترمز این خودرو، چه در جلو و چه در عقب به صورت دیسکی خنک شونده با هوا است.
  • بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، دارای سیستم ضد سرقت قفل مرکزی و بسته شدن خودکار درب ها می باشد.
  • بدیهی است که ریموت نیز در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ وجود دارد و استارت دکمه ای هم از  دیگر آپشن های آن است.
  • ·       ۱۲ عدد کیسه هوا در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی وجود دارند که ایمنی خودرو را به حد بسیار بالایی می رساند. این کیسه هواها شامل کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای محافظ سر، کیسه هوای زانویی و کیسه هوای جلو می باشد.
  • کمربند ایمنی بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه به صورت پیش کشنده است.
  • در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی ، سیستم ترمز ای بی اس ، سی بی سی، دی تی سی، دی اس سی، جزء سیستم های پایداری و الکترونیکی خودرو هستند.
  • در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، حسگرهایی برای اطلاع از عقب و اطراف خودرو و حسگرهایی برای پارک کردن خودرو وجود دارد.
  • حسگر باران که باعث فعال شدن خودکار برف پاک کن های ماشین می شود، در این ماشین وجود دارد.
  • سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک ها در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی وجود دارد.
  • در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، سیستم مانیتورینگ دمای داخل و بیرون ماشین وجود دارد.
  • در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، سیستم هشدار نقاط کور به راننده وجود دارد.
  • سیستم جلوگیری از وقوع تصادف در بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی تعبیه شده است.
  • سیستم هشدار خارج شدن از لاین در این خودرو وجود دارد.

آپشن های رفاهی خودروی  بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی

  • چراغ های بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، به صورت خودکار با تاریک شدن هوا روشن می شوند و همگی به صورت ال ای دی هستند
  • همه چراغ های این خودرو دارای مه شکن می باشند و هم چنین دارای شیشه شور می باشند و البته از نوع زنون هستند.
  • شدت نور چراغ های بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، به صورت خودکار تنظیم می گردد.
  • در پیچ ها، چراغ های بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه به صورت اتوماتیک می چرخند تا نور بهتری را برای دید راننده فراهم نمایند.
  • آینه های بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، به صورت الکتروکرومیک هستند تا راننده بتواند در شب به راحتی خودروهای اطراف و عابرین پیاده را ببیند.
  • آینه های کناری بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، دارای گرمکن هستند و همچنین پس از خاموش شدن ماشین، به صورت خودکار تا می شوند. چراغ های راهنما هم بر روی آیینه آن نصب شده است.
  • پشت صندلی های بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، دارای پشت سری فعال و هوشمند می باشند که در هنگام تصادفات، کمک شایانی برای حفظ سلامت گردن و سر راننده و سرنشینان خودرو می کنند. روکش تمام صندلی های خودرو هم به صورت چرمی است.
  • صندلی های بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، سیستم تنظیم گودی کمر دارند.
  • صندلی راننده این خودرو در ده جهت مختلف و به صورت برقی تنظیم می شوند.
  • صندلی های راننده و سرنشین این خودرو جلو دارای گرمکن هستند.
  • صندلی راننده در این خودرو دارای حافظه می باشد.
  • سیستم چندرسانه‌ای بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، بسیار پیشرفته است است و قابلیت اتصال به انواع ورودی ها را دارد. همچنین ۲۰ گیگابایت حافظه هم در این سیستم موجود است. ۹ عدد بلندگو و مانیتور ۱۰.۲ اینچی نیز از دیگر امکانات این سیستم چند رسانه‌ای هستند.
  • سیستم تهویه هوای بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، به صورت اتوماتیک و چهارگانه می باشد.
  • بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، دارای کروز کنترل است یعنی امکان رانندگی خودکار در آن فراهم است.
  • بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، دارای سانروف است؛ سانروفی که بسیار پیشرفته می باشد و سیستم حفاظت از آسیب دارد.
  • همچنین بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه ۶۴۰ آی، دارای سیستم مکش در درب ها هست.

 قیمت خودروی  بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه

مدل ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ آن در ایران موجود هستند. قیمت بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه در نسخه ۶۴۰ آی و ۶۵۰ آی بین ۵ تا ۸ میلیارد و پانصد میلیون تومان می باشد. البته این را هم بگوییم از یک طرف، تعداد کمی از این خودرو در ایران وجود دارد و از طرف دیگر، اکثریت قریب به اتفاق مالکان این خودرو، از آن دل نمی کنند و قصد فروش آن را ندارند و این دو عامل باعث شده است که تعداد آگهی های فروش خودروی گرن کوپه بی ام و سری ششم در کشور ما، بسیار کم باشد. البته شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی و قوانین مختلفی که در مجلس تصویب می شود برروی قیمت خودروها و به خصوص خودروهای خارجی تاثیر بسزایی دارند. به عنوان مثال اگر مذاکرات برجامی با موفقیت به اتمام نرسد و قیمت دلار تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند؛ این ۲۰ درصد افزایش قیمت دلار می تواند حداقل چند صد میلیون تومان یا حتی بیش از یک میلیارد تومان، باعث افزایش قیمت خودروی مثل بی ام و سری ۶ مدل گرن کوپه شود.
از سوی دیگر، در صورتی که مذاکرات به سرانجام برسد و علاوه بر کاهش قیمت دلار، خودرو های صفر و کارکرده خارجی، وارد بازار ایران شوند؛ شکی نداشته باشید که قیمت این خودرو های لوکس از جمله خودروی گرن کوپه سری ششم بی ام و، کاهش چشم گیری خواهد داشت. بنابراین قیمتی که در این مقاله می بینید قیمت قطعی نیست و هر روز می تواند دستخوش تغییرات متعددی شود.

جوانب مثبت خودروی بی ام و سری ۶

  1. بی ام و  سری ۶ خودرو کارکرده به درد بخوری است. بی ام و سری ۶، یک خودروی بزرگ لوکس است که مدل کارکرده آن هم خوب است چرا که اصطحلاک این خودرو پایین است و مواد استفاده شده در داخل کابین بی ام سری ۶، با کیفیت هستند و با گذشت زمان، کیفیتشان کم نمی شود.
  2. بی ام و سری ۶، هندلینگ متعادل و سواری نرمی دارد.
  3. این سری از بی ام و، با مجهز شدن به موتور شش سیلندر پایه، مصرف بنزین خوبی پیدا کرده است.
  4. صندلی ‌های جلو در سری ۶ بی ام و، بسیار راحت هستند.
  5. وجود موتورهای قوی و گیربکس های فوق العاده در نسل ها و مدل های مختلف این سری از بی ام و
  6. سیستم اطلاعات سرگرمی عالی در خودروهای این سری وجود دارد.
  7. ۷٫   خودروهای بی ام و سری ۶، به معنای واقعی کلمه لاکچری هستند و از این لحاظ، حرفی برای گفتن باقی نمی گذارند.
  8. آپشن های ایمنی بسیار مناسب و با کیفیت خوب در این سری از بی ام و، وجود دارند.
  9. آپشن های رفاهی بسیار مناسب و با کیفیت خوب در این سری از بی ام و، وجود دارند.
  10. فضای بار این خودرو، خوب و کافی است که این خودرو را برای مسافرت، بیش از پیش عالی می کند.

ویژگی‌های منفی خودروی بی ام و سری ۶

  1. صندلی‌های عقب تنگ خودروی بی ام و  سری ۶
  2. قیمت بالای خودروی بی ام و سری ۶؛ خودرو هایی با امکانات مشابه و حتی بهتر در دنیا یافت می شوند که قیمت کمتری از این خودرو دارند.
  3. هزینه‌های بالای نگهداری از خودروی بی ام و سری ۶
  4. امروزه بیشتر مردم ایران و مردم دنیا به خرید خودرو های شاسی بلند علاقه پیدا کرده اند؛ بنابراین سری ۶ بی ام و، در مقابل رقیبانی که خودروی شاسی بلند هم تولید می کنند، کم می آورد.
  5. سخت پیدا شدن قطعات یدکی خودروی بی ام و  سری ۶
  6. نیاز به پرداخت مالیات زیاد در هنگام سند زدن خودروی بی ام و  سری ۶ و سایر خودرو های لوکس در دفاتر اسناد رسمی
  7. ۷٫   اکثر رقبای این سری از بی ام و، از فناوری استاندارد و ویژگی‌های ایمنی بیشتری برخوردار هستند. (البته این عیب، در بازار خودروی ایران معنا ندارد؛ چرا که خودرو های عالی موجود در دنیا وارد ایران نمی شوند و بی ام و سری ۶ حتی با مدل ۲۰۰۳ هم صدها برابر بهتر و پرآپشن تر از بسیاری از خودرو های صفر ایرانی است.)
  8. نه موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها و نه سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها، ارزیابی‌های تست تصادف را روی بی ام سری ۶ مدل ۲۰۱۷ انجام نداده ‌اند. تنها ویژگی‌های ایمنی استاندارد این خودرو عبارتند از دوربین دید عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب و ترمزهای حرفه ای و ایربگ‌ها و چند ویژگی دیگر. این غیرعادی است، زیرا اکثر خودرو های بزرگ لوکس دیگر با ویژگی‌های کمک راننده زیادی عرضه می‌شوند. (این عیب هم به ما مربوط نمی شود! چون این خودرو نسبت به خودروهای موجود در ایران، ایمنی بسیار بالایی دارد و بهتر بگوییم اصلا ایمنی خودروی بی ام و سری ۶ با ایمنی خودروهای ایرانی، قابل مقایسه نیست.)

مدل های بی ام سری ۶ جدید در دنیا

هر چند آخرین مدل بی ام سری ۶ که وارد ایران شده است، مدل ۲۰۱۴ آن است  و مردم ایران از خرید که هیچ، بلکه از دیدن مدل های جدید این خودرو هم محروم هستند ولی مطالعه این قسمت هم خالی از لطف نیست.

رتبه بندی بی ام و سری ۶ بی ام و مدل ۲۰۱۷

این رده بندی بر اساس امتیاز این خودرو در بین خودروهای بزرگ لوکس ۲۰۱۷ است. در حال حاضر BMW سری ۶ دارای امتیاز ۷٫۷ از ۱۰ است. این رتبه بندی بر اساس تحقیق‌های زیادی و با استفاده از منابع مختلف به دست آمده است.

  • بی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۷، رتبه ۴ را در بین خودروهای لوکس بزرگ سال ۲۰۱۷ دارا است.
  • بی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۷، رتبه ۸ را در بین خودروهای لوکس سقف باز یا کروکی سال ۲۰۱۷ دارا است.
  • بی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۷، رتبه ۱۶ را در بین خودروهای بزرگ لوکس دست دوم که قیمتی معادل ۳۰ هزار دلار و بالاتر دارند، کسب کرده است.
  • بی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۷، رتبه ۵۶ را در خودروهای لوکس سقف باز دست دوم که قیمتی معادل ۲۰ هزار دلار و بالاتر دارند، کسب کرده است.

مقایسه بین مدل های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سری شش بی ام و

بی ام و سری ۶ در چند سال گذشته، به‌روزرسانی‌های قابل توجه زیادی دریافت نکرده است. برای سال ۲۰۱۷، تغییر تلفن بی سیم و نقطه اتصال Wi-Fi در آن اضافه شد. اگر کسی به این ویژگی‌ها نیاز ندارد، بهتر است با خرید بی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۵ در هزینه خود صرفه جویی کند، که تقریباً مشابه مدل‌های بعدی است.

نام خودروبی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۷بی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۶بی ام و سری ۶ مدل ۲۰۱۵
مزایا۱٫ ترکیب موتورهای قوی ۲٫ سیستم اطلاعات و سرگرمی عالی۱٫ هندلینگ اسپرت ۲٫صندلی عقب و صندوق عقب جادار ۳٫ موتورهای قوی ۴٫ مصرف سوخت بهینه تر از حد متوسط۱٫ هندلینگ چابک ۲٫ ترکیب موتورهای قدرتمند ۳٫ سیستم اطلاعات و سرگرمی کاربرپسند ۴٫ امتیاز قابلیت اطمینان خوب
معایبصندلی‌های عقب تنگهزینه‌های بالای نگهداری خودروهزینه‌های بالای نگهداری خودروفضای محدود سر صندلی عقب در گرن کوپه
بدنهکوپهسدانکوپه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.