نسل های مختلف آوانته

آوانته که بعدها به نام الانترا تغییر یافت از خودرو های بسیار محبوب کمپانی هیوندای است که در سال های اخیر شاهد ارتقا نسخه های مختلف آن در بازار بوده ایم. این مدل اتومبیل به دلیل پیشرانه قوی و همچنین امکانات قابل توجه در سال های اخیر جزء خودرو های پر فروش هیوندای جای گرفته است.

شرکت هیوندای سومین کمپانی غول خودرو سازی در کره جنوبی است که سال هاست با مدل های مختلف خودرو های خود توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این کمپانی در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو یانگ تاسیس شد و امروزه نمایندگی های بسیاری را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

ورود خودرو های کمپانی هیوندای به ایران به سال ۱۳۸۵ برمی‌گردد که اولین بار توسط شرکت آسان موتور وارد مرحله اجرا شده است. واردات مدل های مختلف هیوندای در همان سال آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ خطوط مونتاژ مدل های پر فروش آن با توجه به استاندارد های اروپایی به راه افتاد.

یکی از خودرو های محبوب هیوندای که در همان سال های ورود خود به ایران توجهات بسیاری را به خود جلب کرد “هیوندای آوانته” (Avante) بود که بعد ها با نام الانتراه در بازار معروف شد. سال ۲۰۰۵ اولین تولید مدل این خودرو در کمپانی هیوندای شروع شد و تا به امروز ۱۵ سال از تولید اولین نسل آن می‌گذرد.

همانطور که گفته شد، واردات آوانته به ایران موجی از محبوبیت و استقبال را به همراه داشت و در نتیجه تقاضای آن توسط خریداران ایرانی به شدت بالا رفت. بدین ترتیب، از خودرو های محبوبی بود که وارد خط مونتاژ شد. آوانته تاکنون رقبای زیادی از جمله مزدا ۳، شورلت کروز، و فولکس جتا داشته است اما همچنان توانست در صدر جدول باقی بماند.

تا کنون ۶ نسل از این خودر روانه بازار های جهانی شده و نسل هفتم آن نیز به تازگی به مرحله رونمایی رسیده است. در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا مشخصات کلی “نسل های مختلف آوانته” را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی نسل های مختلف هیوندا آوانته (الانترا)

نسل اول آوانته (الانترا) – (۱۳۷۰- ۱۳۷۵)

اوانته-نسل-1

نسل اول “آوانته” یا همان الانترا از سال ۱۳۷۰ به بازار عرضه شد و واردات آن در سال ۷۱ به ایران انجام شد. این تاریخ در معادل سال میلادی آن (۱۹۹۱-۱۹۹۵) می‌باشد. آوانته نسل اول دارای پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی و ۴ سیلندر خطی مشابه با خودرو میتسوبیشی بود. این مدل توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و سرعت ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت را داشت.

شتاب صفر تا صد آن نیز ۹٫۵ ثانیه تخمین زده شده بود. کد داخلی J1 در خط تولید آوانته نسل اول قرار گرفت و جالب است بدانید که جزء خودرو های اقتصادی محسوب می‌شد و دارای امکاناتی همچون سانروف، بالابر برقی، کولر، آینه تاشو، و باله اسپورت عقب بود. با وجود چنین امکاناتی، خریداری این مدل نیاز به بودجه کمتری نسبت به خودرو هایی مانند گالانت، کورولا، و سیویک داشت.

نسل دوم آوانته – (۱۳۷۵ – ۱۳۸۰)

اوانته-نسل-2

دومین نسل از “هیوندای الانترا” در سال ۱۹۹۵ توسط کمپانی هیوندای رونمایی شد و آخرین نسخه های آن تا سال ۲۰۰۰ در بازارهای جهانی موجود بود. این مدل یکی از محبوب ترین و به عنوان نقطه عطف آوانته شناخته می‌شد چرا که پیشرانه کمپانی هیوندای برای اولین بار زیر کاپوت آوانته قرار گرفت.

این نسل با کد داخلی J2  و موتور آلفا II آمد و با نام پیشرانه بِتا در بازار های آمریکایی و اروپایی به فروش رسید. این نسل از دو جعبه دنده دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته برخوردار بود و این مشخصه هم برای خریداران بسیار جالب توجه جلوه کرد.

حجم موتور نسل دوم آوانته ۱۵۰۰ سی سی بود و طی سال های عرضه با حجم موتور های ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ نیز عرضه شد. این نسل توانایی تولید ۱۰۶ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارا بود . از نظر امکاناتی و طراحی ظاهری از نسل اول کم بهتر بود. جالب است بدانید که نسخه استیشن نسل دوم آن نیز در طی مدت زمان عرضه آن به بازار عرضه شد.

نسل سوم الانترا – (۱۳۸۰ – ۱۳۸۵)

نسل سوم آوانته برای ایرانیان بیشتر آشنا است و محبوبیت بیشتری را نسبت به نسل های اول و دوم داراست تا جایی که همچنان مشتریان خود را دارد. این نسل در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ با کد داخلی XD به عنوان یکی از موفق ترین نسل های هزاره جدید وارد بازار های جهانی از جمله ایران شد. وجود امکانات بالا، سادگی ساختار، و راحتی تعمیر از جمله ویژگی های بسیار برجسته این نسل محسوب می‌شد.

حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی، قدرت ۱۴۳ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن بر متر گشتاور از جمله مشخصات فنی این نسل به شمار می‌رود. جعبه دنده این مدل نیز اتوماتیک ۴ سرعته می‌باشد.

اوانته-نسل-سوم

تولید این نسل در کشور چین تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. جالب است بدانید که نسل سوم آوانته همان مدلی است توسط کمپانی کرمان موتور تولید می‌شد و همچنان در بازار های داخلی خرید و فروش می‌شد.

امکاناتی همچون بالابر برقی، ایمولایزر، آینه برقی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی CD به همراه ۴ بلندگو، کامپیوتر سفری، مه شکن جلو و عقب نشان دهنده ابتدایی بودن آپشن های آن است اما سواری مناسب و کیفیت و ماندگاری بالا آن را به خودرویی راضی کننده تبدیل کرده است.

نسل چهارم آوانته – (۱۳۸۵ – ۱۳۹۰)

نسل چهارم آوانته با تولید و عرضه در سال ۲۰۰۶ با تحولی عظیم و چشمگیر در تمامی بخش های فنی و ظاهری آن همراه بود و تولید و عرضه آن تا سال ۲۰۱۰ ادامه یافت. این نسل از آوانته به طور کلی با نام الانترا شناخته شد و با داشتن ظاهری بسیار متفاوت بار دیگر توجهات بازار را به خود جلب کرد.

نسل جدید الانترا به کد داخلی HD ورود خود را اعلام کرد و اولین نسخه الانترا بود که با پیشرانه هیبریدی روانه بازار شد. نسل چهارم الانترا با پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی گاما و ۲۰۰۰ سی سی بِتا عرضه شد و مصرف بسیار بهینه تری از سوخت را شامل می‌شد.

اوانته-نسل-چهارم
تفاوت خودرو هیبریدی و برقی چیست؟

الانترا امکانات و آپشن های مختلفی را شامل می‌شد و نسخه های چینی و استرالیایی آن نیز در همین کشورها به فروش می‌رسید. نسخه واگن یا استیشن آن نیز با نام i30 در امریکای شمالی به مرحله عرضه درآمد.

نسل پنج الانترا – (۱۳۹۰ – ۱۳۹۵)

با نامگذاری نسل های جدید هیوندای آوانته به الانترا، ظاهر این خودرو نیز در نسخه پنجم دچار تحول بزرگی شد. این نسل با کد داخلی MD در کره جنوبی و UD در آمریکا عرضه شد. اتاق این نسل نسبت به نسل های قبلی بزرگ تر شده بود و ظاهری بسیار مدرن و زیبا داشت.

سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ مدت زمان رونمایی و عرضه آن به بازار های جهانی بود و رقیب جدی برای خودرو هایی نظیر فولکس واگن پاسات و فورد فوکس محسوب می‌شد. الانترا نسل پنجم به صورت وارداتی به ایران عرضه شد و نسخه ۲۰۱۵ آن نوعی فیس لیفت به شمار می‌رفت.

الانترا نسل پنجم

پیشرانه آن ۱۸۰۰ سی سی و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز از جمله ویژگی های فنی الانترا نسل پنجم می‌باشد. همچنین، قدرت ۱۴۷ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌دهد.

ترم EBD، ترمز ABS، ایربگ راننده و سرنشین جانبی و پرده ای، استارت دکمه ای، سانروف، سنسور نور و باران، ، سیستم کنترل پایداری، کروزکنترل، آینه تاشو برقی، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک ، مانیتور، دوربین و سنسور عقب، بلوتوث، گرم کن صندلی های جلو و … از جمله امکانات این نسل الانترا هستند.

نسل ششم الانترا – (۱۳۹۵ – ۱۴۰۰)

فرم کلی و ظاهری نسل ششم الانترا تفاوت آنچنانی با نسل قبلی خود ندارد اما برخی تغییرات جزئی در آن به چشم می‌خورد. این نسل هم همانند نسل قبلی توسط کرمان موتور و آسان موتور وارد بازار های ایرانی شد که نتیجه آن استقبال بالای خریداران ایرانی بود.

هیوندای الانترا نسل 6

به طور کلی، ظاهر الانترا نسل ششم از نسخه قبلی بسیار جذاب تر بود و در دو نسخه وارداتی و مونتاژ شده در داخل بازار های ایرانی به فروش می‌رسید. این مدل مجهز به موتور ۲۰۰۰ سی سی MPi بوده که قدرت تولید ۱۵۲ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور را نیز دارا می‌باشد. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز کمتر از ۱۰ ثانیه تخمین زده شده است.

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با حالت تیپ ترونیک، سنسور پارک، سانروف، جی پی اس، گرمکن و سردکن صندلی، استارت دکمه ای، آینه تاشو برقی، رادار خطی، ایربگ زانو، و سنسور باران و نور از جمله امکانات این مدل می‌باشند.

نسل هفتم الانترا – (۱۴۰۰ به بعد)

به سراغ آخرین نسل از هیوندای آوانته می‌رسیم که از نظر ظاهری بسیار مدرن و به اصطلاح فضایی تر از نسخه های قبلی است. این نسخه تکنولوژی بسیار بالایی را در پیشرانه و کابین خود ارائه می‌دهد و طراحی های تیز، کشیده و باریک در جای جای بدنه آن جذاب و کمی عجیب و غریب جلوه می‌کند.

نسل-هفتم-الانترا

البته اتاق این نسخه از الانترا کمی کوچک تر از نسل های پیشین خود است. حجم موتور بنزینی این خودرو ۲۰۰۰ سی سی است، توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نیوتن متر گشتاور را داراست. این در حالی است که نسخه هیبرید آن ۱۶۰۰ سی سی حجم موتور، ۱۳۹ اسب بخار قدرت، و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور دارد.

 استفاده از جعبه دنده CVT و همچنین نسخه پلاگین هیبرید الانترا برای این نسخه به عرضه درخواهد آمد.

تجربه رانندگی خود با هیوندای آوانته و نسل های مختلف آن را با ما در میان بگذارید!

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.