آنچه باید از خرابی و مشکلات ترمز دستی بدانید به همراه راه حل

ترمز دستی یکی از بخش های سیستم ترمز ماشین می باشد که در صورت درگیر شدن از حرکت خودرو جلوگیری می کند. ترمز دستی به ندرت دچار مشکل می شود اما ممکن است زنگ زدگی و کشیدگی کابل ها یا سیم ها در عملکرد ترمز دستی اختلال ایجاد کنند که به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی خرابی و مشکلات ترمز دستی بپردازیم تا بدانید برای رفع خرابی ترمز دستی چه کارهایی را می توانید انجام دهید.

ترمز دستی (Parking Brake) یکی از ترمزهای مهم خودروست که نقش مهمی در ساکن شدن ماشین هنگام پارک کردن دارد. در حالی که ترمزهای دستی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل اعتماد و مقاوم باشند، اما گاهی اوقات ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند و آنگونه که باید عمل نکنند. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “خرابی و مشکلات ترمز دستی” بپردازیم تا بتوانید سریعاً مشکل ترمز دستی را برطرف کنید.

علت سفت شدن ترمز دستی

علت-سفت-شدن-ترمز-دستی

اگر احساس می کنید که ترمز دستی ماشین شما سفت تر از حد معمول است، می تواند نشانه‌ای از مشکل در کابل های ترمز دستی و سیم کشی ماشین باشد. استفاده از ترمز دستی سفت در شرایط اضطراری دشوار است و به همین دلیل باید سریعاً ترمز دستی را رگلاژ کنید تا به حالت عادی خود برگردد که در ادامه به آموزش رگلاژ کردن ترمز دستی پرداخته‌ایم.

علت شل شدن ترمز دستی

اگر سیم های ترمز دستی دچار کشیدگی شوند یا از تراز خود خارج می شوند، باعث ایجاد لرزش در ترمز دستی و شل شدن آن می شوند. شل شدن ترمز دستی نگه داشتن ماشین را دشوار می کند که به همین دلیل باید سریعاً شل شدن ترمز دستی را با رگلاژ کردن و تراز سیم ها برطرف کنید.

چگونه ترمز دستی ماشین را سفت کنیم؟

همانطور که گفته شد ترمز دستی در خودروها بسیار مهم است و بنابراین اگر احساس می کنید که ترمز دستی شل شده یا در درگیر شدن آن مشکل دارید، باید فوراً این مشکل را برطرف کنید. خوشبختانه سفت کردن ترمز دستی اصلاً کار سختی نیست و می توانید به راحتی این کار را نجام دهید. برای سفت کردن ترمز دستی ابتدا نیاز به پیچ گوشتی و آچار سوکت دارید و در ادامه باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از ابزار و پیچ گوشتی ترمز دستی را بردارید تا عملکرد داخلی آن نمایان شود.
  • با استفاده از آچار سوکت پیچ های تنظیم ترمز دستی را تنظیم کنید تا به طور مناسب سفت شود.
  • تریم یا روکش ترمز دستی دوباره نصب کنید.
  • ترمز دستی را با درگیر کردن امتحان کنید.

همانطور که می بینید تنظیم ترمز دستی کار آسانی است ولی اگر نمی توانید کارهایی نظیر خارج کردن تریم ترمز دستی را انجام دهید، بهتر است نزد افراد متخصص این کار را انجام دهید تا مشکلات دیگر بوجود نیاید.

رگلاژ ترمز دستی

زمانی که ترمز دستی شل یا سفت می شود شما بایستی تنظیمات خاصی را انجام دهید تا ترمز دستی به حالت عادی خود برگردد. رگلاژ ترمز دستی شامل مراحل زیر می شود:

  • خودرو را در مکانی صاف و بدون شیب پارک کنید.
  • ترمز دستی را پایین بکشید (ترمز دستی درگیر نباشد).
  • با شل کردن پیچ رگلاژ شروع کنید ولی پیچ را کاملاً باز نکنید.
  • حال اهرم ترمز دستی را چندین بار بالا و پایین کنید.
  • ترمز دستی را بخوابانید و سپس ماشین را روشن کنید.
  • پدال ترمز ماشین را چندین بار تا انتها فشار دهید و رها کنید. دقت داشته باشید که در زمان فشار دادن پدال ترمز، تا ۵ ثانیه ترمز را نگه دارید.
  • ماشین را خاموش کنید و سپس پیچ رگلاژ را به اندازه‌ای که ترمز دستی ۹ دندانه بالا باشد و سفت شود، بچرخانید.

علت زیاد بالا آمدن ترمز دستی

علت زیاد بالا آمدن ترمز دستی معمولاً به خاطر برهم خوردن تراز و یا جابجایی سیم های ترمز دستی بوجود می آید که در صورت بروز این مشکل می توانید با تراز یا تنظیم سیم های ترمز دستی در جایگاه خود، زیاد بالا آمدن ترمز دستی را برطرف کنید.

علت قفل شدن ترمز دستی

دلایل متعددی برای قفل شدن ترمز دستی وجود دارد که به طور مثال می توانیم به خوردگی یا زنگ زدگی، شرایط آب و هوایی بسیار سرد، اعمال نیروی بیش از حد برای کشیدن ترمز دستی و… اشاره کنیم.

زمانی که خوردگی در کابل های ترمز دستی وجود داشته باشد، مکانیزم ها و اتصالات می توانند از بین بروند و در عملکرد ترمز دستی اختلال ایجاد کنند و باعث قفل شدن آن شوند. همچنین اگر شما نیروی بیش از حدی را برای کشیدن ترمز دستی وارد کنید ممکن است کابل های ترمز دستی دچار کشیدگی شوند که در نتیجه ترمز دستی قفل می شود. موضوع بعدی اینکه اگر خودرو برای مدت طولانی در هوای خیلی سرد پارک شده باشد و ترمز دستی فعال باشد می تواند باعث قفل شدن آن شود که اگر قصد دارید به طور کامل با این مشکل ترمز دستی آشنا شوید توصیه می کنیم مقاله علت قفل شدن ترمز دستی را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

علت قفل شدن ترمز دستی برقی

علت-قفل-شدن-ترمز-دستی-برقی

ترمز دستی برقی که EPB نام دارد یکی از آپشن های مهم در خودروهای مدرن است. این یک سیستم الکترومکانیکی است که برای درگیر شدن و رها کردن ترمز دستی استفاده می شود و دیگر راننده به جای کشیدن اهرم ترمز دستی، فقط با استفاده از یک دکمه می تواند ترمز دستی را فعال یا غیر فعال کند. حال یکی از مشکلات این سیستم، قفل شدن ترمز دستی برقی است که در معمولاً علت قفل شدن ترمز دستی برقی به موارد زیر مربوط می شود:

  • خرابی موتور EPB
  • مشکلات مربوط به سیم کشی های EPB
  • خراب شدن سوییچ EPB
  • خرابی سنسور EPB
  • معیوب شدن کنترلر EPB
  • سوختن فیوز

علت پایین نیامدن ترمز دستی

همانطور که در بالا اشاره شد، علت پایین نیامدن ترمز دستی یا همان قفل شدن ترمز دستی معمولاً به خاطر کشیدگی و یا زنگ زدگی کابل های ترمز دستی و همچنین یخ زدن کابل های ترمز دستی به خاطر پارک کردن خودرو به مدت طولانی در آب و هوای سرد اتفاق می افتد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد خرابی و مشکلات ترمز دستی دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.