علت کف کردن روغن هیدرولیک چیست؟

اکثر خودروهای موجود در ایران دارای فرمان هیدرولیکی هستند که طبیعتاً به روغن هیدرولیک نیاز دارند. به همین دلیل یکی از مشکلاتی که ممکن است برای روغن هیدرولیک بوجود بیاید، کف کردن است. ما در این مقاله به بررسی علت کف کردن روغن هیدرولیک پرداخته ایم تا شما مشکلات ناشی از این اتفاق، نحوه تشکیل کف، علت ها و نحوه رفع کف کردن روغن هیدرولیک آشنایی پیدا کنید.

کف کردن روغن هیدرولیک” یکی از مشکلاتی است که باید آن را در نظر بگیرید. اگر به کف کردن روغن هیدرولیک توجه نکنید می تواند منجر به مشکلاتی شود که حتی می تواند موتور ماشین شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله علت کف کردن روغن هیدرولیک و کارهایی که می توانید در مورد آن انجام دهید آورده شده است.

کف کردن روغن هیدرولیک (Foaming Hudraulic Fluid) هنگامی که این سیال با هوای یک سطح آزاد مخلوط می شود تشکیل می شود. همانطور که هوا در سیال به دام می افتد، حباب های هوا را تشکیل می دهد. هنگامی که آن حباب ها شروع به بالا رفتن به سطح روغن هیدرولیک ماشین می کنند، با هم گروه می شوند و کف را ایجاد می کنند.

مشکلات ناشی از کف کردن روغن هیدرولیک

کف کردن روغن هیدرولیک می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

  • سر ریز از مخزن هیدرولیک
  • به خطر افتادن توانایی های روانکاری روغن هیدرولیک
  • اکسیداسیون منجر فرسوده شدن زودرس روغن هیدرولیک می شود

اگر کف کردن منجر به حباب هوا در روغن هیدرولیک ماشین شما شود، حفره ها می توانند آسیب ببینند. مشکلات روانکاری قطعات هیدرولیک جدی ترین موارد در موتور ماشین شما هستند.

نحوه تشکیل کف در روغن هیدرولیک

کف کردن روغن هیدرولیک

کف کردن روغن هیدرولیک اینگونه اتفاق می افتد:

  • انتشار هوای محلول در هنگام افت فشار (به عنوان مثال روزنه ها، دریچه ها و محل بازگشت روغن هیدرولیک به مخزن)
  • نشتی سیستم هیدرولیک
  • آلودگی توسط ترکیبات فعال سطحی
  • آلودگی که باعث می شود عوامل آزاد کننده هوا یا ضد کف رسوب کنند و نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند
  • پاشیده شدن مایع هیدرولیک به هنگام اضافه شدن به سیستم هیدرولیک
  • مخازن هیدرولیک با طراحی ضعیف

حالا لازم است در مورد جایی که احتمال تشکیل این کف ها یا حباب ها وجود دارد صحبت کنیم. هر جایی که افت فشار سیستم وجود داشته باشد می تواند مشکل ساز باشد. به عنوان مثال، دریچه های گاز و روزنه ها می توانند دارای افت فشار به اندازه کافی برای تشکیل حباب ها و همچنین دریچه هایی باشند که خیلی سریع باز و بسته می شوند. این موضوع می تواند به خصوص در انتهای لوله زمانی که یک دریچه به طور ناگهانی باز می شود مشکل ساز باشد. اتصالات و شاخه های لوله نیز می تواند منجر به تشکیل حباب شود. فراموش نکنید که وقتی یک پمپ به طور ناگهانی متوقف می شود، می تواند باعث ایجاد امواج شوک شود که در نتیجه باعث کف کردن روغن هیدرولیک می شود.

علت کف کردن روغن هیدرولیک

با توجه به علل و راه های کف کردن در روغن هیدرولیک، چندین احتمال وجود دارد که چرا روغن هیدرولیک ماشین شما کف می کند. آن ها عبارتند از:

  • آلودگی به صورت آب، مواد جامد یا حتی گریس
  • آلودگی متقابل با نوع نامناسب روغن هیدرولیک
  • هوادهی بیش از حد سیال هیدرولیک که معمولاً به خاطر یک مشکل مکانیکی است
  • کاهش راندمان خروجی پمپ هیدرولیک

اگر قبلاً از مواد ضد کف استفاده کرده‌اید یا اگر از آن زیاد استفاده کرده باشید بازهم می تواند منجر به ایجاد کف در روغن هیدرولیک ماشین شود.

مهندسان هیدرولیک چگونه سیستم هایی را برای جلوگیری از کف کردن طراحی می کنند

هنگام طراحی یک سیستم هیدرولیک ماشین، مهندسان اقدامات خاصی را برای به حداقل رساندن تشکیل کف در نظر می گیرند. به عنوان مثال، بافل هایی در مخزن هیدرولیک تعبیه شده است تا از خروج مایع از خط برگشت مستقیم به پمپ جلوگیری شود. همچنین درپوش های فیلتر هواگیر را در اطراف مخزن خواهید دید. این ها بسیار مهم هستند زیرا به حفظ فشار اتمسفر در مخزن در هنگام پمپاژ سیال به داخل و خارج کمک می کنند.

نحوه رفع کف کردن روغن هیدرولیک

یکی از راه های مقابله با کف کردن روغن هیدرولیک، افزودن یک ماده ضد کف به سیال هیدرولیک است. مواد ضد کف معمولاً حاوی روغن استر یا سیلیکون هستند که آن ها روی سطح روغن هیدرولیک و کف ها پخش می شوند. با گذشت زمان، آن ها می توانند کف ها را از بین ببرند و هوای به دام افتاده را آزاد کنند.

سخن آخر

در حالی که کف به اندازه برخی از اشکال دیگر آلودگی ها جدی نیست، اما همچنان می تواند منجر به مشکلاتی شود که می تواند موتور ماشین شما را تحت تاثیر قرار دهد. فرسودگی سریع سیال هیدرولیک و حتی فرسایش حفره‌ای می تواند ناشی از کف سازی روغن هیدرولیک نامناسب باشد. بهترین گزینه این است که با افراد متخصص صحبت کنید تا بفهمید چه نوع ماده ضد کف یا روغن هیدرولیک مناسب را توصیه می کند.

خرید روغن هیدرولیک ماشین

خرید روغن هیدرولیک ماشین

با توجه به توضیحاتی که درباره کف کردن روغن هیدرولیک داده شد، اگر پس از حل این مشکل احتیاج به روغن هیدرولیک جدید داشتید می توانید برای خرید روغن هیدرولیک ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید. مجموعه یدک یار انواع روغن هیدرولیک برای خودروهای مختلف را گردآوری کرده تا شما با دست باز بتوانید انتخاب مورد نیاز خود را انجام دهید.

پس از خرید روغن هیدرولیک ما در سریع ترین زمان ممکن این کالا را به دست شما خواهیم رساند تا بتوانید سریعاً نیاز خود را برطرف کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت کف کردن روغن هیدرولیک دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.