بررسی سمند سورن

سمند سورن از خودرو های پر فروش در ایران است که همان نسخه فیس لیفت همان سمند معمولی است. این نسخه نسبت به مدل های قبلی ارتقا یافته و طراحی ظاهری جذاب تری نسبت به نسخه قبلی دارد. این خودرو اولین بار در سال ۱۳۸۴ تولید شد و در سال ۸۶ در تهران و تبریز تولید شد.

سمند سورن (IKCO Soren) مدل تغییر چهره یافته یا همان فیس لیفت ماشین سمند عادی است. برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی، کارخانه خودروسازی ایران خودرو، سمند سورن را معرفی کرد. در سمند سورن، جلو پنجره نسبت به سمند معمولی بزرگتر شده و این وجه تمایز اصلی ظاهر سمند سورن با سمند معمولی بود.

چراغ های این خودرو هم نسبت به سمند معمولی انحنای بیشتری داشتند و به سادگی چراغ های سمند معمولی نبودند. مه ‌شکن و آینه های این خودرو هم تغییر کرده بود. سمند سورن از قسمت عقب هم زیباتر شده بود.

 معنای لغوی کلمه سورن، که از نام های قدیمی ایرانی است، دلبر است. خودروی سمند سورن هم در ظاهر و هم در یک سری از آپشن ها نسبت به خودروی سمند معمولی متفاوت بود به عنوان یک نمونه، داشبورد و ستون خودروی سمند سورن با سمند معمولی متفاوت بود.

این خودرو از سال ۱۳۸۶ در شهرهای تهران و تبریز مونتاژ ‌شد. سمند عادی دو سال قبل از این یعنی درسال ۱۳۸۴ هجری شمسی برای اولین بار تولید شده بود. در واقع، سمند سورن، نسل دوم سمند می باشد. تا سال ۱۳۹۰ هجری شمسی، موتور قدیمی پژو یعنی همان ایکس یو ۷ بر روی خودروی سمند سورن نصب می شد. مدل جدید سمند سورن، سمند سورن ای ال ایکس نام داشت که از سال ۱۳۹۰ هجری شمسی آغاز به تولید کرد. بر روی این مدل از خودروی سمند سورن، موتور ای اف ۷ تعبیه شده بود.

تفاوت دیگر خودروهای این مدل با مدل های قبلی این بود که هر چهار چرخ این خودرو مجهز به ترمز دیسکی شده بودند. در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی هم مدل سمند سورن ای ال ایکس توربو شارژ وارد بازار شد. این خودرو همانطور که از نامش پیداست به موتور ای اف ۷ توربوشارژ مجهز شده بود و سریع ترین مدل از سمند سورن بود.

تا سال ۱۳۹۷ هم خط تولید این مدل از سمند سورن ادامه داشت. مدل جدیدتر خودروی سمند سورن، سورن پلاس نام دارد که از سال ۱۳۹۹ هجری شمسی توسط کارخانه ایران خودرو تولید شد. پس در واقع می توانیم سه مدل برای سمند سورن نام ببریم.

سمند سورن موتور پژویی، سمند سورن موتور ای اف ۷ (عادی و توربو شارژ) و سمند سورن پلاس. در ادامه به بررسی این مدل ها می پردازیم. تاکنون چهار نوع موتور مختلف بر روی این مدل های سمند سورن نصب شده است. موتورهای ایکس یو ۷ ، ای اف ۷، ای اف ۷ توربو شارژ، و تی یو ۵ جی پی ۴٫

سمند سورن عادی (موتور پژویی)

سمند سورن عادی (موتور پژویی)

 سمند سورنی که در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار تولید شد، چند مزیت نسبت به خودروی سمند عادی داشت که در زیر آورده‌ایم:

  1. فرمان سمند سورن از نوع تلسکوپی است که در هنگام تصادف، خود به خود جمع می شود تا به شکم و سینه راننده آسیب وارد نکند.
  2. صدای موتور کمتر وارد کابین خودرو می‌شد.
  3. خودروی سورن معمولی دارای یک ایربگ بود.
  4. سیستم تهویه هوای خودروی سورن به صورت اتوماتیک بود.
  5. آینه های کناری این خودرو دارای راهنمای ال ای دی بودند.
  6. ترمز این خودرو به صورت ABS بود.
  7. چراغ های عقب این خودرو به صورت ال ای دی بودند.
  8. بدنه این خودرو نسبت به خودروی سمند معمولی تقویت شده بود.
  9. بلندگو های جلو در این خودرو دارای تیونر بودند.
  10. صندلی این خودرو قابلیت تنظیم گودی کمر را داشت.
  11. نور صفحه کیلومتر شمار این خودرو قابلیت تنظیم داشت.
  12. نور چراغهای جلوی این خودرو به وسیله های کلیدی که در داخل کابین خودرو وجود داشت قابل تنظیم بودند.
  13. صندلی های این خودرو از مدل سریر بودند.
  14. سنسور دنده عقب در این خودرو وجود داشت.
  15. ترمز این خودرو مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD بود.
  16. چراغ های مه شکن جلو و عقب در این خودرو وجود داشت.

ویژگی های فنی سمند سورن عادی (موتور پژویی)

این خودرو که خودروی سدان چهار درب صندوق دار است به صورت محور جلو می باشد و موتور آن نیز در جلوی خودرو قرار دارد. این خودرو مجهز به موتور ایکس یو ۷ است که دارای حجمی برابر با ۱۷۶۱ سی سی و قدرتی معادل با ۱۰۰ اسب بخار می باشد.

اگر بخواهد این موتور با گاز کار کند، کارایی آن ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و در واقع قدرت خودرو به ۸۰ اسب بخار می رسد. نکته مثبت این خودرو این است که هزینه های تعمیرات موتور ایکس یو ۷ از ارزانترین هزینه های تعمیر موتور در ایران است.

سمند سورن ای ال ایکس

خودروی سمند سورن ای ال ایکس نسبت به سمند سورن موتور پژویی، موتور قوی تری دارد و بنزین کمتری هم مصرف می کند. آپشن های این خودرو هم نسبت به مدل معمولی سمند سورن بیشتر شده است.

 ویژگی های فنی سمند سورن ای ال ایکس

 موتور این خودرو حجمی برابر با ۱۶۵۰ سی سی دارد. این موتور می‌تواند نیرویی برابر با ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. هم چنین ۱۵۹ نیوتون متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولیدی توسط این موتور است. گیربکس این خودرو هم به صورت ۵ سرعته دستی است. این خودرو هم مثل برخی از خودروهای سمند سورن، دیفرانسیل جلو می باشد. گیربکس این خودرو نیز از نوع بی ای ۳ است. یکی از نکات مثبت موتورهای ای اف ۷ این است که به خوبی با گاز سی ان جی کار می کند. به نحوی که اگر موتور ای اف ۷ بخواهد با گاز سی ان جی کار کند تنها ده درصد از کارایی و قدرت موتور آن کم می شود. در واقع، قدرت موتور ای اف ۷ گاز سوز به حدود ۱۰۵ اسب بخار می رسد. اشکال موتورهای ای اف ۷ هم هزینه تعمیرات بالای آنها نسبت به موتورهای ایکس یو ۷ است.

 شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۲ ثانیه و بیشترین سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. این خودرو ۷٫۴۹ لیتر  بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند و ظرفیت باک بنزین آن ۶۶ لیتر است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو هم ۴ است. وزن این خودرو هم برابر با ۱۲۵۷ کیلوگرم است.

مشخصات فنی ماشین سمند سورن ای ال ایکس توربو شارژ

موتور توربو شارژ برای اولین بار در کشور ما در این خودرو استفاده شد. این موتور به نام EF7 TC  معروف است. منظور از TC ، همان توربو شارژ می باشد. این خودرو نسبت به سمند سورن ال ایکس هم قدرت و هم سرعت و هم شتاب بیشتری دارد. موتور این ماشین نیرویی برابر با ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. گشتاور تولید شده توسط این خودرو نیز ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه می باشد. جعبه دنده این ماشین هم به صورت ۵ سرعته دستی است.

این خودرو می‌تواند در ۱۰ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت می باشد. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۳۳ لیتر بنزین مصرف می کند.  استاندارد آلایندگی این خودرو نیز یورو ۴ است. گیربکس این خودرو نیز از نوع بی ای ۴ است. در مورد وزن این خودرو هم بگوییم که برابر با ۱۲۶۱ کیلوگرم است.

طراحی کابین ماشین سمند سورن ای ال ایکس

طراحی کابین ماشین سمند سورن ای ال ایکس

طراحی داخلی سمند سورن معمولی مثل سمند عادی است. سمند سورن  ای ال ایکس تا سال ۱۳۹۲ با همان کابین قبلی تولید شد؛ ولی از سال ۱۳۹۲ داشبورد و کابین این ماشین بهبود پیدا کرد. طراحی داخلی این ماشین مثل طراحی بیرونی آن ساده می باشد و دو عدد دریچه هوا در وسط داشبورد این خودرو وجود دارد. هم چنین قاب قسمت پایینی داشبورد و همچنین قسمتی از رودری های این خودرو رنگ متفاوتی از بقیه قسمت های کابین خودرو دارند.

آپشن های موجود در سمند سورن ای ال ایکس

از سال ۹۴ دکمه های کنترلی بر روی فرمان این خودرو قرار می گیرد. سیستم صوتی خودرو نیز به امکاناتی چون ساب ووفر و هندزفری و همچنین بلوتوث مجهز گردیده است. در این ماشین فرمان تلسکوپی هم وجود دارد. دو عدد کیسه هوای ایمنی نیز از امکانات ایمنی ماشین سمند سورن ای ال ایکس هستند.

در همین سال، آینه بغل این خودرو که به صورت برقی هم تا می شد مجهز به گرم کن شد. شیشه های خودرو هم به صورت برقی هستند و از جنس سولار می‌باشند. شیشه های این خودرو امکانی به نام آنتی‌ ترپ دارند که باعث می شود در هنگام بالا رفتن، شیشه به صورت خود به خود، وجود مانع را تشخیص داده شود. همچنین ارتفاع نور چراغ های جلو هم در این ماشین از داخل خودرو قابل تنطیم هستند. به این امکانات، امکانات موجود در مدل قبلی سمند سورن، یعنی سمند سورن موتور پژویی را هم اضافه کنید.

سیستم فرمان خودروی سمند سورن ای ال ایکس از نوع هیدرولیک بوده و تعلیق جلوی آن از نوع مک فرسون می باشد. سیستم تعلیق عقب این خودرو نیز از نوع فنر پیچشی می باشد. ترمز جلو و عقب نیز در این خودرو به صورت دیسکی می باشند.

سمند سورن پلاس

ویژگی های فنی خودروی سمند سورن پلاس

 این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو است و دارای موتوری با حجم ۱.۷ لیتر می باشد. موتور این خودرو از نوع ای اف ۷ می باشد و به صورت چهار سیلندر خطی است. تنفس این موتور هم به صورت تنفس طبیعی است. بیشترین قدرتی که این موتور می‌تواند تولید کند ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است و بیشترین گشتاور تولیدی توسط آن هم ۱۵۹ نیوتن متر در۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه می باشد.

شتاب صفر تا صد این خودرو هم برابر با ۱۲ ثانیه و بیشترین سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. تعداد سیلندرهای خودرو هم برابر با ۴ عدد است و سوپاپ های این خودرو نیز ۱۶ عدد می باشد. انتقال قدرت در این خودرو به وسیله یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می پذیرد. سیستم فرمان خودرو به صورت هیدرولیک می باشد. سیستم تعلیق جلو در این خودرو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب در این خودرو به صورت فنر پیچشی است.

مصرف بنزین ماشین سمند سورن پلاس

در این ماشین مصرف بنزین به صورت ترکیبی ۷٫۴۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. استاندارد آلایندگی این خودرو نیز به صورت یورو ۵ است. ظرفیت مخزن بنزین خودرو نیز ۶۶ لیتر است.

ترمز جلو در این خودرو به صورت دیسکی خنک شونده و ترمز عقب به صورت کاسه ای می باشد. وزن این خودرو هم ۱۲۵۷ کیلوگرم می باشد.

طراحی ظاهری خودروی سمند سورن پلاس

طراحی ظاهری خودروی سمند سورن پلاس

 طراحی بیرونی این خودرو با مدل‌های قبلی سمند سورن تفاوت زیادی ندارد. تغییراتی که در نمای جلوی این مدل مشاهده می کنید شامل تغییر ظاهر چراغ های جلو و همچنین تغییر جلو پنجره آن است که به رنگ مشکی درآمده است. اگر از نمای بغل بخواهیم این خودرو را بررسی کنیم رینگ هایی به دو رنگ مشاهده می‌کنیم و همچنین دستگیره های دربی را می بینیم که از نوع آسان بازشو هستند.

اگر از نمای عقب بخواهیم این خودرو را مورد بررسی قرار بدهیم مشاهده می کنیم که نسبت به مدل های قبلی تغییر خاصی نکرده و فقط یک اسپویلر کوچک در لبه صندوق عقب این خودرو تعبیه شده است و ظاهر چراغ عقب کمی تغییر کرده است. در کل ظاهر این خودرو نمره قبولی نمی گیرد و متاسفانه متناسب با طراحی های خودرو های روز دنیا نیست. در واقع طراحی خودرو قدیمی است.

 طراحی کابین ماشین سمند سورن پلاس

طراحی داخلی خودروی سمند سورن پلاس هم خیلی تفاوت خاصی با طراحی داخلی مدل های قبلی سورن نکرده است؛ ولی با این حال نکات مثبتی را در طراحی داخلی این خودرو مشاهده می کنیم. مثلاً روکش فرمان این خودرو به صورت چرمی شده است و صندلی های این خودرو دارای دو خط قرمز رنگ شده اند؛ همچنین از فیبر کربن در قسمت های زیادی از طراحی داخلی این خودرو استفاده شده است.

غربیلک فرمان این خودرو هم شبیه به غربیلک فرمان خودرو دنا شده است. همه این موارد باعث شده اند طراحی داخلی خودروی سمند سورن پلاس، نسبت به مدل های قبلی سمند سورن، زیباتر باشد.

خودروی سمند سورن پلاس در کیفیت مواد استفاده شده برای ساخت داشبورد نیز، هیچ تفاوتی با خودروهای سمند سورن قبلی ندارد و مانند آنها از مواد بی کیفیت برای ساخت کابین این خودرو استفاده شده است. از لحاظ فضای داخلی و فضای موجود در صندوق عقب آن هم هیچ تفاوتی با خودروهای سمند سورن قبلی ندارد.

داشبورد این ماشین، خیلی حالت قدیمی دارد. مثلاً دریچه هوای این خودرو به شکل مستطیل می باشد و بالای کنسول میانی این خودرو، حالت مدرنی ندارد. یک نکته مثبت که میت وان در اینجا ذکر کرد نحوه چینش دکمه ها در داخل کابین این خودرو است.

آپشن های خودروی سمند سورن پلاس

 علاوه بر آپشن های موجود در مدل های قبلی خودروی سمند سورن، سمند سورن پلاس هم به آپشن مهمی به نام کروز کنترل و همچنین کامپیوتر سفری مجهز شده است.

ابعاد و اندازه و وزن سمند سورن (همه مدل ها)

 طول این خودرو ۴۵۳۴ میلی متر، عرض آن ۱۷۲۰ میلی متر، ارتفاع آن ۱۴۶۰ میلی متر و فاصله بین محور جلو و عقب در این خودرو، برابر با ۲۶۷۱ میلی متر است. رینگ این خودرو هم ۱۵ اینچ قطر دارد. ظرفیت صندوق عقب در این خودرو، برابر با ۵۰۰ لیتر است و ۵ سرنشین هم می‌توانند در این خودرو بنشیند.

وزن این خودرو هم چیزی بین ۱۲۰۰ کیلوگرم تا ۱۲۴۰ کیلوگرم می باشد این تفاوت وزن هم به خاطر وجود موتور های مختلف در این خودرو است. نوع بدنه این خودرو به صورت سدان خانوادگی است و نوع رینگ خودروی سمند سورن آلومینیومی است. نوع شاسی هم در این خودرو به صورت یکپارچه می باشد.
قیمت خودروی سمند سورن (همه مدل ها)

مدل های ۸۶ تا ۱۴۰۱ سمند سورن در بازار ایران وجود دارد. بازه قیمتی این خودرو هم بین ۱۱۰میلیون تومان تا 320 میلیون تومان می باشد. با توجه به افزایش هر هفتگی قیمت خودرو نمی توان به قیمتی که در اینجا ذکر می شود اعتماد کرد و شما در هنگام خرید و فروش خودروی سمند سورن و سایر خودروها، باید قیمت لحظه ای آن را مشاهده کنید. در هنگام خرید خودروی سمند سورن به دو نکته دقت کنید اولاً پایه گاز سوز بودن یا بنزینی بودن خودرو و ثانیاً نوع موتور خودرو که همان مدل آن را مشخص می کند.

یدک یار نیز از لوازم یدکی سمند در انواع مدل های قدیمی تا جدید آن پشتیبانی کرده و شما می توانید بدون هیچ نگرانی اقدام به خرید قطعات این خودرو نمایید و آنها را همراه با ضمانت اصالت درب منزل تحویل بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.