طراحی خودرو ، از رويا تا واقعيت

روياي خيلی افرادی كه خلاقيت در وجودشان موج ميزند ، طراح خودرو شدن آن هم در بالاترين سطوح ممكن است .
اما به راستی چگونه می توان به اين جايگاه رسيد

طراحی خودرو آن هم در بالاترين سطوح ممكن ، رويای خيلی از افرادي ست كه خلاقيت در وجودشان موج ميزند.

اما به راستی چگونه مي توان به اين جايگاه رسيد و در عمل چه تعداد از اين افراد به رويای خود جامه ی عمل مي پوشانند. براي يك طراح عالی شدن چه مهارت هايی لازم است و نياز امروز دنيای طراحي خودرو به چه طراحانيست .

سری به کالج سلطنتی هنر انگلستان زدیم تا بفهمیم برای ورود به عرصه ی طراحی خودرو چه مهارت‌هايی مورد نیاز است.

طراحی خودرو مفهومي
زیبایی جگوار اف تایپ و درخشش زمخت رنج‌روور اسپرت؛ خطوط بدنهٔ زیبای آستون مارتین DB11، اين خودروهای دوست‌داشتنی و پرطرفدار و همگی محصول بریتانیا هستند. ولی چیز دیگری است كه این سه خودرو را به هم مرتبط می‌کند: کسانی که آن‌ها را طراحی کرده‌اند .

ایان کالوم و گری مک گاورن  مارک ریچمن، طراحان خودروی حرفه‌ای هستند که این خودروها را خلق کرده‌اند، این سه نفر دورهٔ طراحی خود را در کالج سلطنتی هنر لندن RCA گذرانده‌اند.

می‌توان گفت که این سه ابرستارهٔ طراحی، در حال حاضر در بالاترین سطح دنیای طراحی خودرو قرار دارند، برای هر طراح خودرویی حضور در موقعیت فعلی آن‌ها و قبول مسئولیت طراحی هرکدام از این خودروها می‌تواند یک رؤیای بی‌نظیر باشد، مخصوصاً وقتی این موضوع را در نظر بگیریم که دنیای طراحی خودرو در حال حاضر به‌شدت رقابتی است. ولی بالاخره باید از یک جایی شروع کرد، از این رو تیمی از اتو اکسپرس به یکی از کلاس‌های دورهٔ طراحی خودرو کالج سلطنتی هنر لندن در کنزینگتون رفت تا ببینیم نسل فعلی دانشجویان این کالج چه حرف‌هایی برای گفتن دارند. در این برنامه همچنین خواهیم دید که دانشجویان این دوره پس از فارغ‌التحصیلی با چه چالش‌هایی روبرو خواهند بود.

طراحی خودرو مفهومي
اگر داخل نمایشگاه کالج به گشت‌وگذار بپردازيم این نکته را ميفهميم که دانشجویان این رشته استعدادهای مختلفی دارند؛ داخل نمایشگاه همه چیز بود، از یک پین بال آنتیک تا یک بازوی رباتیک که با اشاره کنترل می‌شد. این فقط گوشه‌ای از توانایی‌ها و استعدادهای دانشجویان این کالج است، طراحان بسیاری از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور نیز رقابت شدیدی با هنرمندان این کالج در حال حاضر دارند.

yuki_isogai_03
طراحی خودرو مفهومي لكسوس

در قسمت طراحی خودرو ، واضح است که قابلیت رانندگی خودکار و تکنولوژی‌های جدید دنیای خودرو در حال حاضر موضوع اصلی تمرکز دانشجویان هستند. پروژهٔ خودروی ۶۰ دقیقه که توسط تام آلیس طراحی شده است، با توجه به نوآوری‌هایی که ارائه کرده است، به نظر می‌رسد دنیای صنعت حمل و نقل را در صورتی که به سرانجامی برسد کاملاً متحول خواهد کرد.

طراحی خودرو بنز
پروژه‌های مشترک زیادی بین طراحی‌ های این مرکز با خودروسازهای مختلف وجود دارند. پروژهٔ لکسوس LF-CS یوکی ایسوگای ، لندروور Aegis متیو رابسون ، تنها دو نمونه جالب توجه از بین آن‌ها هستند، این موضوع که RCA به‌خوبی دانشجویان خود را این‌گونه با صنعت خودرو درگیر می‌کند کاملاً قابل تحسین است. علیرغم این که طراحان جوان در طول تحصیل خود با خودروسازان بزرگ همکاری می‌کنند، این موضوع استخدام شدن آن‌ها پس از پایان تحصیل را تضمین نمی‌کند، متیو کونتی استاد ارشد RCA اعتقاد دارد با رقابت شدیدی که در حال حاضر در این عرصه وجود دارد، پیدا کردن یک شغل مناسب کار بسیار سختی می‌تواند باشد.

طراحي خودرو مفهومي
وی می‌گوید:

در حال حاضر میزان دانشجویان طراحی که هر ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند بسیار بالاست.اما میزان تقاضا برای طراحان جدید آن قدری که ما می‌خواهیم بالا نیست، و همین موضوع صنعت طراحی خودرو را به صنعتی جذاب و درعین‌حال فوق‌العاده رقابتی تبدیل می‌کند.

وقتي می‌پرسیم پس یک طراح جوان چگونه می‌تواند سری بین سرها دربیاورد؟ کونتی می‌گوید:

 دانشجویان فعالیتشان بیشتر فنی و حرفه‌ای و عملی است و معمولاً بيشترين زمان را روی یادگیری مهارت‌های جدید صرف می‌کنند. چالش بزرگ آن‌ها این است که چیزی طراحی نمایند که قابل توجیه باشد. آن‌ها اصلاً به این فکر نمی‌کنند که صنعت خودرو در حال حاضر واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارد.

درحالی‌که دوره‌های طراحی در حال تربیت طراحان درجه یک است، در حال حاضر در بریتانیا کمبود نیروهای فنی وجود دارد، این کمبود هرچند بسیار کمتر از نیاز بریتانیا به ۵۰۰۰ نیروی جدید با مهارت‌های بالای مهندسی در صنعت خودرو می‌باشد. و با وجود دانشجویانی که در آینده برای تحصیلات تکمیلی قصد ورود به RCA دارند و قبل‌تر بورسیه تحصیلات کارشناسی را دریافت کرده‌اند، این مشکل وجود دارد که به این دلیل برخی از بهترین طراحان نتوانند برای تحصیلات تکمیلی وارد این کالج شوند.

how-to-be-a-car-designer-pt2
کونتی مي گويد:

بعضي دانشجویان گمان می‌کنند باید یک ابرقهرمان باشند تا در کالج سلطنتی هنر لندن پذیرش شوند . به همین دلیل گهگاه برخی از دانشجویان فکر می‌کنند  برای تحصیل در اينجا آمادگی کافی ندارند، حتی وقتی که آن از توانایی خوبی برخوردار باشند.ین موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد که برای پذیرش در اینجا باید بهترین باشی،ما همواره به دنبال رزومهٔ فوق‌العاده قوی نیستیم.

این روزها تکنولوژی خودروها خودران و کابین‌های خودرویی با تکنولوژی بالا به‌خوبی خود را در مدل‌هایی که وارد بازار می‌شوند تأثیر خود را گذاشته‌اند. کونتی به‌خوبی یک فاصله در بازار را جایی که طراحان آینده بتوانند به نوعی تأثیر خود را بگذارند می‌بیند.

امروزه کمبود طراحان داخلی کابین در صنعت خودرو وجود دارد. بسیاری از دانشجویان فقط به فکر طراحی خارجی و بدنهٔ خودروها هستند. اما بخش واقعی خودرو که موضوع تغییرات تکنولوژیکی شدیدي دارد بخش داخلی و کابین می‌باشد.

Italdesign Giugiaro GEA concept
به همين خاطر ، مقامات این کالج برای دوره‌های ویژه طراحی کابین خود به دنبال جذب دانشجویانی اند که بیشتر مخاطبان آن نیز طراحان مبلمان و معمارها می‌باشند. کونتی اضافه ميكند:

در صنعت خودرو یک بخش رو به رشدی هست که به دانشجویانی که درزمینهٔ رابط کاربری انسان و ماشین HMI تخصص دارند و یا آن‌ها که در صنعت بازی‌های ویدیویی فعالیت کرده‌اند نياز دارد . اين یک تغییر بزرگ در ذهنیت‌ است. ما تلاش می‌کنیم تا جای ممکن روشن‌فکر بوده و طراحانی با پس‌زمینه‌های مختلف را کنار هم داشته باشیم.

پس اگر فکر می‌کردید توانايي مورد نیاز برای تبدیل شدن به ایان کالوم یا مارک ریچمن فقط مهارت طراحی تصاویر خودروهای بی‌نظیر را داشتن  است، کاملاً در اشتباه بوده‌اید.

کونتی ادعا می‌کند دانشجویی روشن‌فکر با شور و اشتیاق واقعی برای یک رشتهٔ خاص، کسی که کاملاً متعهد و آمادهٔ یادگیری می‌باشد را به یک استعداد صرف که آماده برای یادگیری نبوده و کنجکاو نیست، ترجیح می‌دهد.

Automotive-Design-Terms-Main-Art
در واقع کونتی می‌گویدکه از بين بردن تصورات و ذهنیت‌های قدیمی و تفکرات کلیشه‌ای،و تربيت طراحانی قدرتمند برای صنعت خودروی آیندهٔ دنیا هدف او از فعالیت به‌عنوان یک استاد در کالج سلطنتی هنر لندن است .

سابقهٔ درخشان این کالج،باعث ميشود به‌سختی بتوان با این نظریهٔ وی مخالفت کرد. حال سوال اين است ، آیا شما برای تبدیل شدن به فرد موردنظر کونتی آن چه که لازم است را دارید؟

car designer05

نکاتی از فارغ‌التحصیلان کالج سلطنتی هنر لندن

ایان کالوم،

رئیس بخش طراحی، جگوار

ايان كلوم ، رييس بخش طراحي جگوار
به اعتقاد كالوم بریتانیا در بحث طراحی خودرو  ،ميتواند تأثیر بسيار زيادي در صنعت جهانی بگذارد، میراث فوق‌العاده صنعت خودروی بریتانیا نیز در این مورد بی‌تأثیر نیست. توصیه ي وي به طراحان آینده اين است : هیچ وقت دست از طراحی اسکچ بر نداريد

او می‌افزاید:

بسیار مهم است كه طراح‌ها بتوانند ایده‌های خود را روی کاغذ پیاده کنند ، ولی این مهمتر است که همواره ذهنشان خلاق و به دنبال نوآوری باشد.

گری مک گاورن،

رئیس بخش طراحی، لندروور

گری مک گاورن، رئیس بخش طراحی، لندروور
ما به زبان تصاوير صحبت ميكنيم نه کلمات!”،“قبول کنید که ما متفاوت هستیم!

مک گاورن سخنانش را اينطور شروع می‌کند.به اعتقاد وي طراحان هیچ‌گاه نباید دست از نوآوری و خلاقیت برداشته و نباید همواره به عملکرد فکر کنند. وی می‌افزاید:

عالي بودن طراحي فقط به یک مهارت خاص نیاز ندارد. یک طراح خوب باید توانايي روبرو شدن با چالش‌های مهندسی، تولید و فروش را داشته باشد

مارک ریچمن،

مدیر اجرایی و رئیس بخش طراحی، آستون مارتین

مارک ریچمن، مدیر اجرایی و رئیس بخش طراحی، آستون مارتینوی می‌گوید:

نمونه کارهای شما توسط اساتيد كالج بررسي خواهد شد تا ببینند آیا شما توانایی‌های تفکر جایگزین را دارید یا نه؛ آیا شما داراي  فرآیند فکری مورد نیاز برای خلاقیت در دنیای خودروها هستيد یا نه!

پیتر شرایر،

رئیس بخش طراحی، هیوندای-کیا

پیتر شرایر، رئیس بخش طراحی، هیوندای-کیا
كسي كه هم‌اکنون در بالاترین بخش طراحی هیوندای و کیا فعالیت می‌کند كسي نيست جز طراح پشت پردهٔ آئودی تی تی.

او كه مسئولیت تغییر سبک طراحی خودرو در محصولات کیا را از سال ۲۰۰۶ به این سو بر عهده دارد می‌گوید:

طراحی خودرو فقط به معنی “چیزی را زیباتر ساختن” نیست. بلكه بیشتر کاربرد، درک و فعالیت در حوزهٔ پارامترهای تولید است و صدالبته وی اضافه می‌کند که عشق و علاقه به دنیاي خودرو و داشتن یک ذهن هنری و معماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

منبع: سايت پدال و autoexpress

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.