بررسی دلایل وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین و راه حل آن

با پیشرفت تکنولوژی امروزه اکثر سیستم های صوتی علاوه بر کابل AUX دارای بلوتوث هم می باشند که این موضوع باعث راحتی اتصال گوشی به ضبط ماشین شده است. اما بعضی مواقع ممکن است موضوعاتی مانند آپدیت نبودن نرم افزار گوشی و سیستم صوتی، Pair نشدن تلفن همراه و ضبط، اختلال در سیگنال ها و سایر موارد باعث وصل نشدن موبایل به سیستم صوتی شود که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی دلایل وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین و راه حل آن پرداخته‌ایم.

امروزه با پیشرفت سیستم های صوتی خودرو، اتصال به ضبط ماشین آسان تر از همیشه شده است چراکه معمولاً اتصال گوشی به ضبط ماشین از طریق بلوتوث و یا کابل های AUX انجام می گیرد. اتصال با کابل AUX که پیچیدگی خاصی ندارد ولی با این حال بعضی مواقع ممکن است نتوانید تلفن همراه خود را با استفاده از بلوتوث به سیستم صوتی وصل کنید که این می تواند به خاطر مشکلات مختلفی باشد که ما در ادامه به طور کامل “دلایل وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین” (What Causes The Mobile Not Connecting To The Car Audio System) و راه حل آن را بررسی کرده‌ایم.

علت وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین

دلایل-وصل-نشدن-گوشی-به-ضبط-ماشین

همانطور که اشاره کردیم، بلوتوث یک از راه‌هایی است که با استفاده از آن می توانیم تلفن همراه را به سیستم صوتی خودرو وصل کنیم. بلوتوث یک فناوری بی‌سیم است که برای انتقال اطلاعات با برد کوتاه استفاده می شود و از فرکانس رادیویی برای وصل شدن یا به اصطلاح Pair کردن دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه با سایر دستگاه‌های دارای بلوتوث استفاده می کند. به همین منظور امروز ما شاهد این هستیم که در سیستم صوتی خودروها برای برقراری تماس و پخش صدا بدون استفاده از کابل AUX، از بلوتوث استفاده شده است.

اما بعضی مواقع ممکن است افراد با عدم وصل شدن تلفن همراه به سیستم صوتی مواجه شوند که در ادامه علت وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین توضیح داده شده است:

مشکلات مربوط به سازگاری موبایل با سیستم صوتی

یکی از مهم ترین دلایل وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین مربوط به سازگاری است. به عنوان مثال، ممکن است یک نفر بتواند گوشی خود را به ضبط ماشین متصل کند، اما شخص دیگری که در ماشین است نتواند این کار را انجام دهد. 

اگر مشکل سازگاری با بلوتوث ماشین خود دارید، می توانید چند مورد را امتحان کنید. بهترین کار این است که مطمئن شوید موبایل و سیستم صوتی ماشین شما به‌روز هستند. گاهی اوقات ممکن است به‌روز رسانی هایی وجود داشته باشد که سازگاری بلوتوث را بهبود ببخشد چراکه شاید نسخه جدید بلوتوث با گیرنده بلوتوث سیستم صوتی خودروی شما سازگار نباشد.

دوم اینکه هم گوشی و هم سیستم صوتی ماشین را ریستارت کنید. گاهی اوقات این می تواند به رفع هرگونه مشکل کمک کند.

کم بودن شارژ باتری موبایل

هنگام استفاده از بلوتوث از طریق تلفن همراه، طبیعتاً باتری بیشتری مصرف می شود و با کم شدن شارژ باتری، اتصال بلوتوث از کار می افتد که برای برقراری مجدد اتصال باید گوشی خود را شارژ کنید.

جفت نشدن موبایل و سیستم صوتی (Failing To Pair)

گاهی اوقات ممکن است اتصال ضعیفی بین گوشی و سیستم صوتی برقرار باشد و یا اصلاً ارتباطی وجود نداشته باشد. این اتفاق معمولاً زمانی پیش می آید که در گذشته به سیستم صوتی وصل شده‌اید اما سپس مدت زمان زیادی به سیستم صوتی وصل نشده‌اید که در اینجا شما با اخطار Failing To Pair مواجه می شوید. در این سناریو سعی کنید دستگاه‌های خود را خاموش کنید و بعد آنها را روشن کنید. سپس سیستم صوتی از شما می خواهد که مجدداً Pair کردن را انجام دهید.

اختلال در سیگنال های بلوتوث

سایر دستگاه‌های الکترونیکی که سیگنال های بی‌سیم را ارسال می کنند، می توانند با سیگنال بلوتوث سیستم صوتی شما تداخل ایجاد کنند. به عنوان مثال اتصال Wi-Fi به احتمال زیاد این کار را انجام می دهد. شما همچنین ممکن است این را با هر چیزی که سیگنال طیف رادیویی تولید می کند مشاهده کنید.

وصل شدن دستگاهی دیگر به بلوتوث ماشین

ممکن است تلفن همراه با سیستم صوتی ماشین خیلی فاصله داشته باشد یا اینکه تلفن همراه دیگری از قبل به بلوتوث ماشین وصل شده باشد که باعث وصل نشدن گوشی شما به ضبط ماشین می شود.

علت وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین معمولاً به موارد بالا مربوط می شود که اگر این دلایل را بررسی کنید می توانید مشکل وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین را برطرف کنید.

وقتی بلوتوث ماشین روشن نمیشود چه کنیم؟

شاید بپرسید که وقتی بلوتوث ماشین روشن نمیشود چکار کنیم که برای حل مشکل بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

سیستم صوتی ماشین را مجدداً راه‌اندازی کنید

قبل از انجام هر کار دیگری،‌ سیستم صوتی ماشین خود را مجدداً خاموش و روشن کنید. این اقدام ساده می تواند مشکلات اتصال ناشی از اشکالات موقت یا اشکالات در نرم‌افزار را حل کند.

از بروز رسانی نرم افزار سیستم صوتی ماشین اطمینان حاصل کنید

مطمئن شوید که نرم افزار سیستم صوتی ماشین شما به آخرین نسخه به‌روز شده است. به‌روز رسانی نرم‌افزار ممکن است هرگونه اشکالی را که باعث روشن نشدن بلوتوث ماشین یا اتصال می شود را برطرف کند.

معمولاً با خاموش روشن کردن سیستم صوتی و آپدیت نرم‌افزار آن می توانید مشکل روشن نشدن بلوتوث ماشین را برطرف کنید. علاوه بر این ممکن است در مورد چگونگی روشن کردن بلوتوث ماشین سوال داشته باشید که در این رابطه پیشنهاد می کنیم آموزش چگونه بلوتوث ماشین را روشن کنیم را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

چرا بلوتوث ماشین روشن نمیشه

همانطور که در بالا اشاره کردیم چند دلیل وجود دارد که چرا بلوتوث ماشین کار نمی کند. به طور مثال بعضی مواقع شاید بلوتوث موبایل با سیستم صوتی خودرو سازگاری ندارد یا اتصال بلوتوث به درستی پیکربندی نشده است. همچنین مشکلات مربوط به آپدیت نبودن نرم افزار سیستم صوتی باعث خواهد شد که بلوتوث ماشین روشن نشود.

چرا بلوتوث ماشین وصل نمیشه

برای اینکه بدانید چرا بلوتوث ماشین وصل نمیشه موارد زیر را دنبال کنید:

  • ناسازگار بودن نسخه بلوتوث: دستگاه‌هایی که از نسخه‌های مختلف بلوتوث استفاده می کنند گاهی اوقات ممکن است باهم تضاد داشته باشند. اگر تلفن همراه شما از اتصال با بلوتوث ماشین خودداری می کند، شاید ناسازگاری نسخه‌های بلوتوث وجود داشته باشد.
  • تلفن همراه از ضبط ماشین دور می باشد: تلفن همراه و ضبط ماشین در فواصل نزدیک به هم وصل می شوند. اگر دستگاه‌های شما از اتصال خودداری می کنند، باید هرگونه مانع بین آنها را از بین ببرید و فاصله را نزدیک کنید.
  • غیر فعال بودن بلوتوث تلفن همراه یا سیستم صوتی: اگر بلوتوث روی تلفن همراه یا سیستم صوتی کار نمی کند، ممکن است تنظیمات سیستم آنها غیر فعال شده باشد. تنظیمات تلفن همراه و یا سیستم صوتی را بررسی کنید تا مطمئن شوید بلوتوث فعال است.
  • تداخل سیگنال ها: شبکه های وای فای و هات اسپات ها می توانند با بلوتوث ماشین شما تداخل داشته باشند. اگر از هات اسپات موبایل در ماشین خود استفاده می کنید، آن را خاموش کنید. پس از Pair شدن دستگاه‌ها، می توانید بدون هیچ مشکلی از بلوتوث ماشین استفاده کنید.

چرا بلوتوث آیفون به ماشین وصل نمیشه

چرا-بلوتوث-ماشین-به-ماشین-وصل-نمیشه

دلایلی که در بالا ذکر شد می تواند باعث وصل نشدن بلوتوث آیفون به سیستم صوتی خودرو شود. به طور مثال، آپدیت نبودن نرم افزار آیفون یا سیستم صوتی، Pair نشدن آیفون به ضبط ماشین، اختلال در سیگنال بلوتوث آیفون و… می توانند باعث این اتفاق شوند که برای حل مشکل وصل نشدن بلوتوث آیفون به ماشین می بایست موارد زیر را دنبال کنید:

  • در آیفون، مطمئن شوید که بلوتوث روشن است (تنظیمات —> بلوتوث)
  • در آیفون خود، به تنظیمات و سپس به بلوتوث بروید و بلوتوث را غیر فعال کنید و دوباره روشن کنید.
  • آیفون خود را ریستارت کنید.
  • سیستم صوتی ماشین خود را ریستارت و سپس روشن کنید.
  • آیفون خود را به‌روز رسانی کنید. برای اینکار به قسمت تنظیمات بروید و سپس وارد General شوید و سپس گزینه Software Update را انتخاب کنید. اگر iOS از قبل آپدیت شده باشد، گزینه‌ای برای آپدیت کردن را مشاهده نخواهید کرد.
  • حالا اتصال قبلی بلوتوث ماشین خود را از آیفون خود حذف کرده و دوباره آن را پیدا کنید. در آیفون خود به تنظیمات و قسمت بلوتوث بروید. سپس روی نماد (i) ضربه بزنید و بعد روی Forget This Device ضربه بزنید. سپس وصل شدن دوباره به بلوتوث ماشین را انجام دهید.
  • از یک آیفون دیگر استفاده کنید. اگر بتوانید این آیفون را به موفقیت به بلوتوث ماشین وصل کنید، به این معنیست که مشکل از آیفون شماست. اگر نمی توانید این دستگاه را نیز وصل کنید، به این معنیست که مشکل از سیستم صوتی خودروی شماست.
  • اگر این مراحل برای وصل شدن آیفون به بلوتوث ماشین کمکی نکرد، برای حل مشکل آیفون یا سیستم صوتی بایستی به مراکز تخصصی مراجعه کنید تا افراد با تجربه این مشکل را برطرف کنند.

عدم پخش صدا در بلوتوث ماشین

گاهی اوقات ممکن است تلفن همراه با موفقیت به بلوتوث ماشین وصل شود اما هنگام پخش، صدایی از بلندگوها خارج نشود که برای حل مشکل عدم پخش صدا در بلوتوث ماشین مراحل زیر را دنبال کنید:

صدای ضبط ماشین و موبایل خود را بررسی کنید

کنترل صدای پخش در سیستم صوتی و تلفن همراه خود را بررسی کنید و ببینید میزان صدا حداقل است یا خیر. اگر صدا روی حداقل بود، کافیست صدای سیستم صوتی یا تلفن همراه خود را افزایش دهید تا مشکل عدم پخش صدا در بلوتوث ماشین را برطرف کنید.

حالت صدای سیستم صوتی خودرو را بررسی کنید

شاید سیستم صوتی روی حالت Muted باشد که به طور تصادفی این حالت را فعال کرده‌اید. اگر اینطور بود، حالت Muted را غیر فعال کنید تا صدا مجدداً پخش شود.

بلوتوث خود را خاموش و دوباره روشن کنید

بلوتوث خود را خاموش کنید، چند ثانیه صبر کنید و دوباره آن را روشن کنید و بعد از وصل شدن به ضبط ماشین، پخش یا عدم پخش صدا را بررسی کنید.

تلفن همراه خود را ریستارت کنید

تلفن همراه خود را ریستارت کنید و سپس به بلوتوث ماشین وصل شوید تا مشکل عدم پخش صدا در بلوتوث ماشین را برطرف کنید.

بلندگوهای خودرو را بررسی کنید

احتمالاً ممکن است ایراد از بلندگوهای ماشین شما باشد که باید آن ها را با پخش رادیو یا پخش CD امتحان کنید. اگر هنوز صدایی پخش نمی شود، بلندگوهای ماشین ایراد دارند.

از کابل AUX استفاده کنید

تلفن همراه خود را با استفاده از کابل AUX به سیستم صوتی ماشین وصل کنید. در اینصورت باید صدا از بلندگوهای ماشین پخش شود و اگر اینطور نیست، مشکل از ضبط و بلندگوهای ماشین می باشد.

امیدواریم مطالبی که در بالا گفته شد به شما برای حل مشکل وصل نشدن تلفن همراه به بلوتوث ماشین و سایر مشکلات کمک کرده باشد. اتصال بین تلفن همراه و سیستم صوتی خودرو کار آسانی است و اختلال هایی که در این بین بوجود می آید را بایستی با راه‌حل هایی که در بالا آورده شده است برطرف کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد دلایل وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. م ح س ن می گوید

    از شما درباره auxسوال شد شما درباره بلوتوث مطلب ارایه دادید.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این وصل نشدن کابل AUX در ظبط ماشین معمولا به دو دلیل رخ میدهد:
      ۱. خرابی کابل AUX (قطعی یا خرابی سوکت)
      ۲. خرابی سوکت ورودی تلفن همراه
      از اینرو نیاز به توضیح بیشتر نبوده، بیشتر مشکل وصل نشدن گوشی به ضبط ماشین در اتصال بلوتوث رخ میدهد، اگر مشکل خود را مطرح کنید خوشحال میشویم در صورت امکان شما را راهنمایی کنیم.

  2. M می گوید

    سلام گوشی من به بلوتوث ماشین وصل میشه صدای تماس از ماشینم پخش میشه فقط صدای آهنگ پخش نمیشه.این در حالیه که با ماشین میشه آهنگو عوض کرد جلو عقب کرد آهنگو، اما فقط از بلند گوی گوشی پخش میشه.گوشی های دیگه وصل میشن،گوشی خودمم جدیدا این مشکلو پیدا کرده.ری استارت کردم،ضبط رو به تنظیمات کارخانه بدگردوندم اما نشد.لطفا راهنماییم کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر صدای تماس از ضبط پخش میشود پس مشکل از تنظیمات تلفن همراه شما یا نرم افزاری که برای پخش موسیقی از آن استفاده میکنید است، تنظیمات تلفن همراه و نرم افزار را بررسی کنید.

  3. سورنا می گوید

    کلا وصل میشه ولی صدایی نمیاد. چی کار باید بکنم؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا این مشکل از پلیر موسیقی است، پلیر را عوض کنید و امتحان نمایید.