بررسی علت سه یا تک کار کردن ماشین و راه حل آن

منظور از سه یا تک کردن کار کردن ماشین اختلال و عملکرد نادرست حداقل یکی از سیلندرها است که باعث کاهش قدرت موتور، لرزش موتور، بالا رفتن مصرف سوخت و بسیاری از مشکلاتی دیگر می شود. ما در این مقاله به بررسی علت سه یا تک کار کردن ماشین و راه حل آن پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید تا موتور ماشین مجدداً عملکرد مناسبی داشته باشد.

مسائل مربوط به موتور ماشین بسیار مهم هستند و باید در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود. سه یا تک کار کردن ماشین یکی از این مشکلات است که می تواند منجر به آسیب موتور و مشکلات عملکردی آن شود. در این مقاله ما نگاه دقیق تری به “علت سه یا تک کار کردن ماشین” (What Are Causes Of Car Cylinder Failure) و راه حل آن خواهیم داشت تا بتوانید تشخیص دقیق تری داشته باشید و این مشکل را برطرف کنید.

تک کار کردن ماشین یعنی چه

تک-کار-کردن-ماشین-یعنی-چه

قبل از بررسی اینکه تک کار کردن ماشین یعنی چه بیایید بدانیم که موتور چگونه کار می کند. موتور از چند سیلندر ساخته شده است که در یک ردیف قرار گرفته‌اند. هر سیلندر دارای یک پیستون است که در حین احتراق موتور به سمت بالا و پایین حرکت می کند. مخلوط سوخت و هوا از طریق سوپاپ ورودی به داخل سیلندر کشیده می شود و در حین حرکت به سمت بالا توسط پیستون فشرده می شود و محیطی با فشار بالا ایجاد می کند. در بالای ضربه فشرده سازی، یک شمع این مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می کند و باعث انفجار و انبساط سریع آن می شود. حال این فرآیند نیرویی را ایجاد می کند که پیستون را به سمت پایین هُل می دهد، میل لنگ را می چرخاند و خودرو را به حرکت در می آورد و همچنین سیلندر گازهای خروجی ناشی از فرآیند احتراق را خارج می کند.

با این اوصاف، سه کار کردن ماشین یا تک کار کردن ماشین یعنی اینکه حداقل یکی از این سیلندرها از کار افتاده است و باعث کاهش قدرت موتور، بالا رفتن مصرف سوخت، لرزش موتور و… می شود. همچنین سه کار کردن خودرو ممکن است باعث شود موتور داغ تر از حد معمول کار کند و خودرو آلایندگی بیشتری تولید کند.

علائم تک کار کردن ماشین

همانطور که در بالا اشاره شد، علائم تک کار کردن ماشین شامل کاهش قدرت موتور، بالا رفتن مصرف سوخت، داغ شدن بیش از حد موتور، سخت استارت خوردن ماشین و افزایش آلایندگی می باشد. با این حال علائم تک کار کردن ماشین می تواند متعدد باشد که نشان می دهد یک سیلندر موتور به درستی کار نمی کند. به طور کلی اگر موتور ماشین در حال از دست دادن قدرت است یا به سختی کار می کند، ممکن است به دلیل مشکل در یکی از سیلندرها باشد که این موضوع معمولاً با لرزش موتور در حالت درجا نیز همراه است و اگر این مشکل خیلی حاد باشد حتی ممکن است موتور از کار بیفتد. پس می توان گفت که یکی دیگر از علائم از کار افتادن سیلندر لرزش موتور در حالت درجا است که در این حالت موتور بیش از حد تکان می خورد و ممکن است متوجه روشن شدن چراغ چک موتور نیز شوید. موضوع بعدی اینکه اگر یک سیلندر به درستی کار نکند می تواند باعث تولید آلاینده‌های بیشتر در ماشین شود که این موضوع در تست های معاینه فنی قابل تشخیص است. اینها مهم ترین علائم تک کار کردن ماشین یا علائم از کار افتادن سیلندر هستند که معمولاً یک سیلندر از کار افتاده باید تعویض شود. با این حال در برخی موارد می توان مشکل سه کار کردن خودرو را به سادگی با تعویض شمع ها، وایرها و یا سایر اجزای سیستم احتراق برطرف کرد.

از کجا بفهمیم ماشین تک کار میکند

همانطور که در بالا به علائم تک کار کردن ماشین پرداختیم باید بدانید که اگر قدرت موتور ماشین کاهش یافته، مصرف سوخت بالا رفته، دمای موتور دائماً بالا می رود، خودرو آلایندگی بیشتری تولید می کند و اینکه موتور در حالت درجا می لرزد، همه اینها نشان دهنده تک کار کردن ماشین هستند.

چرا ماشین سه کار میکند

در پاسخ به این سوال که چرا ماشین سه کار می کند باید گفت که معمولاً فرسودگی شمع ها، مشکل در انژکتورهای سوخت، سوختن واشر سرسیلندر، خرابی رینگ های پیستون، مشکل در سیستم سوخت رسانی و خرابی سیلندر باعث این مشکل می شوند.

علت سه یا تک کار کردن ماشین چیست

علت-سه-یا-تک-کار-کردن-ماشین

مهم ترین موارد برای علت سه یا تک کار کردن ماشین عبارتند از:

فرسودگی شمع ها

با گذشت زمان، شمع ها فرسوده می شوند و دیگر جرقه لازم را برای احتراق سوخت در سیلندر را ایجاد نمی کنند. همچنین این مشکل می تواند به دلیل تجمع رسوبات روی دوشاخه شمع بوجود بیاد که در رابطه با این موضوع توصیه می کنیم مقاله علت کثیف شدن شمع خودرو را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

خرابی سیستم احتراق

اگر سیستم احتراق به درستی کار نکند، ممکن است جرقه لازم برای احتراق سوخت در سیلندر را تامین نکند که معمولاً این مشکل به دلیل فرسودگی شمع ها، وایرها و سایر اجزای سیستم احتراق بوجود می آید.

مشکلات تراکم

اگر در تراکم موتور مشکلی وجود داشته باشد می تواند از فشرده شدن مناسب سوخت در سیلندر جلوگیری کند که این می تواند ناشی از سوختن واشر سرسیلندر، خرابی رینگ های پیستون یا سوپاپ ها باشد. علائم سوختن واشر سرسیلندر شامل کم شدن قدرت موتور، گرمای بیش از حد موتور، شمع های آلوده و… می باشد که در صورت مشاهده این علائم باید واشر سر سیلندر را تعویض کنید.

مشکل انژکتورهای ماشین

اگر انژکتورهای سوخت مسدود شده باشند یا به درستی کار نکنند ممکن است مقدار مناسب سوخت را به سیلندر نرسانند. این مشکل همچنین ممکن است ناشی از مشکل پمپ بنزین ماشین باشد که می تواند منجر به کار نکردن یک سیلندر شود.

آسیب دیدگی سیلندر

اگر خود سیلندر آسیب دیده باشد ممکن است نتواند مقدار مناسب فشرده سازی را نگه دارد و یا به شمع اجازه ایجاد جرقه بدهد.

به طور کلی علت سه یا تک کار کردن ماشین به موارد بالا مربوط می شود که قبل از انجام هرکاری ابتدا توصیه می کنیم خودرو را از نزدیک و توسط مکانیک های ماهر مورد بررسی قرار دهید تا آنها با تشخیصی دقیق تر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های تعمیر شوند.

علت سه یا تک کار کردن ماشین در صبح

ممکن است هنگام روشن کردن ماشین در صبح متوجه ریپ زدن یا سخت کار کردن موتور شوید که این می تواند نشان دهنده سه کار کردن خودرو باشد. معمولاً علت سه یا تک کار کردن ماشین در صبح به خرابی شمع ها و سایر مشکلات سیستم احتراق، از کار افتادن پمپ بنزین و انژکتورهای سوخت، خرابی سنسور اکسیژن و… مربوط می شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع توصیه می کنیم مقاله علت ریپ زدن ماشین در اول صبح و هنگام سرد بودن را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

علت سه یا تک کار کردن ماشین روی گاز

معمولاً علت سه یا تک کار کردن ماشین روی گاز به خرابی انژکتورهای گاز، خرابی رگلاتور، خرابی استپر و گرفتگی لوله گاز ورودی رگلاتور مربوط می شود. اگر دارای خودروی گاز سوز هستید و متوجه سه کار کردن ماشین شده‌اید بهتر است خودرو را از نزدیک مورد بررسی قرار دهید تا افرادی که تجربه کار با خودروهای گازسوز را دارند بتوانند تشخیص دقیق تری داشته باشند و مشکل سه یا تک کار کردن ماشین روی گاز را برطرف کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت سه یا تک کار کردن ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. مهران می گوید

    ماشین رانا پلاس امروز عصر روشن کردم و تک کار میکرد. موتور لرزش داشت و شتاب بسیار کم! و دور موتور از ۳ بالاتر نمیرفت! یکم بعد اینکه متوجه شدم ترسیدم برگشتم خونه. دوسه بار هم قبلش خاموش و روشن کردم بودم ولی حل نشده بود. ولی دم در که خاموش و روشن کردم درست شد و کاملا بعدش عادیه. آیا مشکل جدیه؟ و دلیلش چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، تک کارکردن خودرو میتواند آسیب جدی به قطعات موتور وارد کند و هزینه تعمیر سنگینی را به شما تحمیل نماید.
      این مشکل میتواند از سیستم سوخت رسانی یا سیستم احتراق باشد که باید قطعات مرتبط به دقت بررسی شوند تا علت بد کار کردن ماشین مشخص گردد.