حذف / تعمیر/ شستشو کاتالیزور پژو پارس

کاتالیزور یکی از قطعات پژو پارس است که در بخش خروجی اگزوز نصب شده و برای کاهش میزان گاز های آلاینده و خطرناک بکار رفته و برای حفاظت از محیط زیست حائز اهمیت است. در این بخش به بررسی حذف، شستشو، و تعمیر کاتالیزور پژو پارس می‌پردازیم.

کاتالیزور تمامی خودرو های داخلی و خارجی یکی از مهم ترین قطعاتی است که برای جلوگیری از ورود ذرات آلوده به محیط زیست بر روی بخش خروجی اگزوز ها نصب می‌شود تا با تبدیل گاز های سمی به موارد کم خطر تر امکان تمیز نگه داشتن محیط زیست را فراهم می‌کند.

اما تعمیر، شتسشو، و یا حذف کاتالیزور پژو پارس چگونه ممکن است؟ این مقاله می‌تواند سوالات بسیاری از افرادی که صاحب پژو پارس هستند را پاسخ بدهد. با ما همراه باشید.

کاتالیزور چیست و چکار می‌کند؟

کاتالیزور چکار می‌کند؟

کاتالیزور یا کاتالیست (Catalytic Converter) قطعه ای تقریبا مستطیلی شکل است که بر روی قسمت خروجی اگزوز و منیفولد نصب شده و از ورود گاز های خطرناک و سایر آلاینده های ناشی از احتراق موتور جلوگیری می‌کند. این قطعه با نام مبدل کاتالیستی هم شناخته می‌شود و برای کاهش ذرات آلوده خودرو ها بسیار موثر است.

خودرو ها بر اساس مدل و کارخانه سازنده دارای یک یا دو کاتالیزور هستند و امروزه وجود آنها برای تمامی خودرو ها ضروری است تا جایی که در صورت نبود این قطعه، مدل خودرو به عنوان اتومبیل آلاینده شناخته شده و در سطح جهانی اجازه ورود به بازار را ندارد. نبود کاتالیزور همچنین موجب عدم کسب گواهینامه معاینه فنی خودرو می‌شود.

ای قطعه از یک هسته، مایع، و لایه اکسیدی ساخته شده و در دو نوع سرامیکی و فلزی قابل خریداری می‌باشد. همچنین، دسته بندی کاتالیزور های دو گانه و سه گانه که به ترتیب برای موتور های دیزلی و بنزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز جزء انواع این قطعه محسوب می‎شود.

نحوه عملکرد این قطعه بدین صورت است که که گاز های خطرناکی که حاوی مقادیر بالایی از هیدروکربن ها و CO هستند، قبل از خروج از اگزوز وارد کاتالیزور شده و توسط فلز های اکسید کننده در بخش احیا کننده تبدیل به CO2 و HO2 شده که گاز های بی خطری هستند و بعد اتمام این مرحله، از اگزوز خارج می‌شوند.

حذف کاتالیزور پژو پارس

حذف کاتالیزور پژو پارس

پژو پارس هم از جمله خودروهای داخلی است که مجهز به این قطعه حیاتی می‌باشد، اما به دلیل موارد همانند شتاب گیری بهتر، گاهی ممکن است صاحب خودرو اقدام به حذف این قطعه کند. البته همانطور که گفته شد، حذف این قطعه موجب عدم صدور گواهینامه معاینه فنی می‌شود و اتومبیل هایی که فاقد کاتالیزور باشند جریمه خواهند شد.

اما در اینجا قصد داریم تا مزایا و معایب حذف این قطعه را بررسی کنیم:

مزایا

  • افزایش شتاب و قدرت خودرو
  • کاهش استهلاک اتومبیل

معایب

  • تولید ۳۰ برابر بیشتر آلاینده ها توسط خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • بالا رفتن صدای موتور

تعمیر کاتالیزور پژو پارس

کاتالیزور قطعه ای است که در صورت وجود ایرادات جزئی قابل تعمیر است، البته مراجعه به شخص متخصص در این زمینه جهت تعمیر تخصصی کاتالیزور خودرو شما بسیار حائز اهمیت است و تا جایی که امکان دارد سعی کنید خودتان اینکار را انجام ندهید.

زمان تعویض کاتالیزور پژو پارس

بهترین زمان تعویض کاتالیزور پژو پارس بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است و بعد از گذشت این مدت زمان، کاتالیزور عملا کارایی خود را از دست داده و دیگر مانند سابق نمی‌تواند سطح آلاینده را کاهش دهد و ممکن است تا ۵ برابر آلایندگی اتومبیل را افزایش دهد.

شستشو کاتالیزور پژو پارس

شستشو کاتالیزور پژو پارس

با بالا رفتن سن قطعات و میزان استفاده از آنها، عمر مفید قطعه تمام شده و رو به فرسودگی می‌رود. البته در بسیاری از موارد هم دیده شده که قطعه کارایی قبل را ندارد اما با سرویس مخصوص همچنان می‌تواند تا مدت زمانی برای شما کار کند.

با توجه به قیمت کاتالیزور پژو پارس، میتوانید با شستشو این قطعه در زمان هایی مناسب آن را برای مدت زمانی شارژ کنید تا عملکرد بهتری از خود داشته باشد و به اصطلاح نوسازی شود.

شستشو هر قطعه ای نیازمند داشتن مایع مخصوص شستشو آن قطعه است چرا که استفاده از هر مایعی موجب ایجاد خرابی و آسیب به آن خواهد شد. محلول شستشو کاتالیزور پژو پارس دارای فرمولاسیون پیشرفته ای می‌باشد تا با تمیز کردن آن مانع از آسیب به اجزای قطعه شود. این محلول ها دارای استاندارد های مشخص شده هستند و بهتر است محصولاتی بدون استاندارد خریداری نکنید.

بهترین طریقه شستشو کاتالیزور پژو پارس طبق مراحل زیر است:

  • محلول های با کیفیت و استانداردی که فاقد جوهر نمک و هر گونه اسید دیگری می‌باشند را تهیه کنید.
  • مقداری از محلول را داخل باک بنزین بریزید.
  • محلول با عملکرد خودرو وارد موتور، اگزوز، کاتالیزور و سنسور اکسیژن شده و آن را به صورت اصولی و یکنواخت تمیز می‌کند.

مزایا استفاده از محلول تمیز کننده کاتالیزور پژو پارس

  1. ایمن و اصولی تمیز شدن موتور، کاتالیزور، و اگزوز
  2. خاموش شدن چراغ چک کاتالیزور بدون نیاز به استفاده از دیاگ و یا خارج نمودن قطعه
  3. محافظت از قطعه در برابر سوخت های بی کیفیت
  4. شسته شدن کامل آلودگی های کربنی از روی قطعه

خرید کاتالیزور پژو پارس

در نهایت اگر طی کردن مراحل گفته شده همچنان عملکرد ضعیف و بد کاتالیزور خودرو شما را در پی داشت، بهتر است هر چه سریعتر نمونه های تازه را به جای کاتالیزور کهنه خود جایگزین کنید. برای خرید کاتالیزور پژو پارس می‌توانید با مجموعه یدک یار در ارتباط باشید. این مجموعه با دارا بودن وب سایت فروشگاهی خود دارای تنوع بالایی از قطعات در هر رنج قیمتی و کیفیتی می‌باشد.

اصالت قطعه و سلامت فیزیکی کالا از جمله خدماتی است که توسط این مجموعه ارائه می‌شود و بعد از انتخاب کالا خود، محصول با بسته بندی اصولی درب محل شما در سریع ترین زمان ممکن تحویل داده می‌شود. برای دریافت مشاوره رایگان درباره قطعات و یا خرید تلفنی می‌توانید ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ را شماره گیری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.