بررسی هایما S5

هایما S5 از جمله خودرو های چینی تازه وارد در کشور است که با وجود جدید بودن با تقاضا و عرضه بالایی رو به رو شده است. این شاسی بلند چینی با دارا بودن ویژگی های مختلف بسیار توانسته نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

خودروی هایما اس ۵ (Haima s5) یک کراس آور کامپکت یا همان جمع و جور است که توسط شرکت خودروسازی هایما از کشور چین ساخته شده است. این خودرو برای اولین بار در سال  2013 میلادی تولید شد. امروزه این خودرو به یکی از محبوب ترین های بازار ایران تبدیل شده و مشتریان زیادی را به خود اختصاص داده است. در این بخش به بررسی این مدل می پردازیم.
در ابتدای امر بهتر است بگوییم که فروشگاه اینترنتی یدک یار به عنوان یکی از بزرگترین توزیع کننده های لوازم یدکی خودرو ها به طور کامل از تمامی لوازم یدکی هایما S5 پشتیبانی کرده و به شما عرضه می کند.

خودروی هایما اس ۵ در ایران

خودروی هایما اس 5 در ایران

در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی خودروی هایما اس ۷  وارد بازار ایران شد و در واقع نقطه شروع همکاری شرکت هایما با شرکت خودرو سازی ایران خودرو از همان سال ۱۳۹۳ شکل گرفت که این همکاری کماکان هم ادامه دارد. پس از مونتاژ خودروی هایما اس ۷ در کارخانه ایران خودرو، خودروی هایما اس ۵ هم توسط این کارخانه خودروسازی و با همکاری شرکت خودروسازی هایما تولید شد. در واقع از سال ۹۶ هجری شمسی بود که شرکت ایران خودروی خراسان، اقدام به مونتاژ خودروی هایما اس ۵ کرد. خودروی هایما اس ۵ طراحی زیبا و جذابی دارد و مدرن تر و باکلاس تر و جذاب تر از خودروی هایما اس ۷ می باشد. خودروی هایما اس ۷ در واقع برادر بزرگتر هایما اس ۵ محسوب می شود.

 شرکت سازنده این خودرو یعنی هایما ادعا می کند که طرح خودروی هایما اس ۵ از روی ظاهر کوسه الهام گرفته شده است؛ ولی آن چیزی که خیلی واضح و مشخص است، این است که خودروی هایما اس ۵ از روی خودروهای هیوندای الگو برداری شده است. در واقع ظاهر خودروی هایما، بیشتر از این که ظاهر یک کوسه را برای بیننده القا کند، نشان دهنده ظاهر یک خودروی هیوندا مانند هیوندای ۳۵ آی ایکس است.

طراحی ظاهری خودروی هایما اس ۵

ظاهر این خودرو مانند یک جنگنده به نظر می‌آید. چراغ‌های جلوی آن، کشیدگی زیادی دارند و موج زیبایی در این چراغ به چشم می آید. کاپوت این خودرو هم به صورت کشیده و دارای چند خط حجم دهنده است. موازی با سپر جلوی ماشین هایما اس ۵، دو عدد نورافکن نیز تعبیه شده است تا روشنایی آن را در در هنگام رانندگی در شب افزایش دهد. جلو پنجره های این ماشین هم هماهنگی خوبی با بقیه قسمت‌های ماشین دارند. خیلی کارهای عجیب و غریب در طراحی خارجی این خودرو صورت نپذیرفته است و سادگی خوبی هم در آن به چشم می آید. آرم هایما در بین دو پره جلو پنجره این خودرو، ظاهر بسیار جالبی به آن داده است. رینگ های این ماشین هم سادگی خاص خودشان را دارند و پنج پره می باشند. یک بار بند نیز بر روی سقف این ماشین وجود دارد که آن هم زیبایی خاصی به این ماشین داده است.

طراحی داخلی خودروی هایما اس ۵

طراحی داخلی خودروی هایما اس 5

 فضای داخلی خودروی هایما اس ۵، طراحی عجیب و غریبی دارد. همین طراحی عجیب و غریب باعث شده است که بسیاری از افراد از طراحی داخلی این خودرو منتقد باشند.

داشبورد متاسفانه از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است ولی خوشبختانه بقیه قسمت های کابین خودرو مانند روکش فرمان و روکش صندلی ها و غیره از جنس چرم می باشند .

 دکمه های موجود بر روی این فرمان این خودرو هم زیبا هستند و هم کارایی خیلی خوبی دارند. مثلاً دو دکمه در  سمت چپ فرمان این خودرو موجود است که برای تنظیم صدای ضبط ماشین استفاده می شود. دو دکمه دیگر هم در پایین آن دو دکمه قرار دارند که برای اسکن رادیویی استفاده می شوند؛ از همین دکمه برای پاسخ دادن به تماس تلفنی هم می شود استفاده کرد.

 صفحه کیلومتر شمار این خودرو هم دارای جذابیت زیادی است. این صفحه کیلومتر شمار موارد مختلفی را به راننده نشان می‌دهد. در این قسمت، یک سرعت شمار، یک نشانگر سوخت، یک صفحه نشان دهنده رایانه سفری و یک گزینه برای نشان دادن وضعیت کارکرد موتور وجود دارد. همچنین چراغ های نشانگر و همه هشدارهای لازم در این قسمت به راننده نشان داده می شود. در صورت کارکرد نادرست ای ‌بی ‌اس ماشین هم یک نشانگر، راننده را از این قضیه مطلع می کند.

نشانگرهای دیگری هم برای نشان دادن دمای آب، هشدار در مورد خرابی موتور، بستن یا نبستن کمربند ایمنی، خراب شدن دنده عقب خودرو، میزان شارژ باتری خودرو و حالت برفی و سیستم ضد سرقت، میزان باد لاستیک ها و وضعیت ای اس سی و غیره وجود دارد.

 مشخصات فنی خودروی هایما اس ۵

موتور این خودرو دارای حجمی برابر با ۲۴۹۷ سی سی و نوع موتور آن هم از نوع توربوشارژ می باشد. محور محرک در این خودرو، دو دیفرانسیل جلو است و گیربکس آن از نوع اتوماتیک سی وی تی می باشد. تعداد سیلندر های این خودرو برابر با چهار و نوع سیلندرهای آن هم به صورت خطی است. تعداد سوپاپ های خودرو هم برابر با ۱۶ عدد می باشد. قدرت تولیدی توسط این خودرو، ۱۶۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور تولیدی آن، ۲۲۳ نیوتن متر در ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. شتاب صفر تا صد خودروی هایما اس ۵ نیز، ۱۰ ثانیه و بیشترین سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. نوع سوخت این خودرو، بنزینی است و سیستم سوخت رسانی هم به صورت انژکتوری می باشد. نوع فرمان هم در این خودرو به صورت هیدرولیکی است.

 ابعاد و اندازه ها و ظرفیت ها و وزن خودروی هایما اس ۵

 طول این خودرو، برابر با ۴۳۵۸ میلی متر، عرض آن، ۱۸۲۳ میلی متر، ارتفاع آن، ۱۶۳۰ میلی متر و فاصله محوری آن ۲۶۳۰ میلی متر می باشد. وزن این خودرو هم ۱۴۳۵ کیلوگرم است. حجم صندوق عقب این خودرو نیز ۳۲۰ لیتر است.

 مصرف بنزین خودروی هایما اس ۵

 حجم باک بنزین این خودرو برابر با ۶۰ لیتر می باشد و خودروی هایما اس ۵ به صورت ترکیبی ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر طی مسافت، بنزین می سوزاند. در کل اگر این خودرو مشکل خاصی نداشته باشد می توان با باک پر، ۷۵۰ کیلومتر را با این خودرو طی نمود.

 آپشن های خودروی هایما اس ۵

  1. سیستم تهویه هوای این خودرو به صورت اتوماتیک می باشد.
  2. سیستم صوتی این خودرو، مجهز به ۴ عدد بلندگو و دو عدد تیونر است و همچنین این سیستم صوتی دارای امکان تنظیم کننده صدا با سرعت می باشد؛ به این معنا که هر چقدر سرعت خودرو افزایش پیدا می کند، صدای سیستم صوتی هم خود به خود زیاد می شود. سیستم صوتی این خودرو می‌تواند به USB  و کارت اس دی و بلوتوث وصل شود و همچنین دارای جی پی اس می باشد. یک مانیتور لمسی ۷ اینچی هم در وسط داشبورد خودروی هایما اس ۵ وجود دارد.
  3. غربیلک فرمان این خودرو دارای روکش چرمی است و کلید های کنترل سیستم صوتی و مانیتور لمسی این خودرو بر روی همین فرمان تعبیه شده اند.
  4. صندلی عقب این خودرو به صورت دو تکه قابل تا شدن است.
  5. سیستم روشنایی جلوی خودرو بدین صورت است که ارتفاع چراغ ها قابل تنظیم می باشد و همچنین مه شکن جلو و دی لایت یا همان چراغ روز در چراغ های جلوی این خودرو وجود دارند.
  6. این خودرو دارای سان روف برقی و کروز کنترل و آنتن کوسه ای می باشد.
  7. آینه های جانبی خودروی هایما اس ۵ به صورت برقی تا می‌شوند و دارای گرم کن هستند. بر روی این آینه ها هم راهنمای ال ای دی دار وجود دارد.
  8. صندلی راننده به صورت برقی در ۶ حالت مختلف تنظیم می شود و صندلی سرنشین جلو هم به صورت برقی در چهار حالت مختلف قابل تنظیم است.
  9. یک خروجی ۱۲ ولت در این خودرو وجود دارد.
  10. دکمه روشن و خاموش کردن برای این خودرو وجود دارد و همچنین سیستم ورود بدون کلید در این خودرو موجود است.
  11. این خودرو دارای کامپیوتر سفری است.
  12. برف پاک کن در شیشه عقب نیز مانند شیشه جلو وجود دارد.

 آپشنهای  ایمنی خودروی هایما اس ۵

طراحی هایما اس 5
  1. این خودرو دارای ۶ عدد کیسه هوا است. این کیسه های هوا عبارتند از: کیسه هوای راننده، کیسه هوای سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای پرده ای.
  2. ترمز جلو و عقب این خودرو به صورت دیسکی است.
  3. این خودرو دارای سیستم ضد سرقت یا همان ایمو بلایزر و همچنین دارای قفل مرکزی است.
  4. سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس و سیستم کمک ترمز یا بی ای اس، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز و سیستم کمک در سربالایی در خودروی هایما اس ۵ وجود دارد.
  5. این خودرو دارای حسگر دنده عقب است و همچنین دوربین ۳۶۰ درجه در این خودرو وجود دارد.
  6. کمربندهای ایمنی راننده و سرنشین جلو در این خودرو به صورت سه نقطه ای است و ارتفاع آن قابل تنظیم می باشد. 
  7. سیستم نمایش میزان باد لاستیک ها یا همان تی پی ام اس در این ماشین وجود دارد.
  8. این خودرو دارای یک آپشنی هست که امکان خروج از صندوق عقب را در مواقع اضطراری به راننده و سرنشینان خودرو می دهد.
  9. در هنگام باز بودن درب ها در این خودرو اخطار به راننده داده می شود.
  10. اخطار سرعت بالا در این خودرو وجود دارد.
  11. در هنگام تصادف، سوخت به صورت خودکار قطع شده و قفل درب ها به صورت خودکار باز می شود.
  12. اخطار باز بودن کمربند ایمنی
  13. در این خودرو ایزوفیکس وجود دارد.
  14. در این خودرو چراغ ترمز سوم بالا نیز موجود است.

قیمت خودروی هایما اس ۵

 مدل ۱۳۹۷ تا مدل ۱۴۰۱ این خودرو در بازار خودروی ایران موجود است. بازه قیمتی خودروی هایما اس ۵ هم چیزی بین ۶۲۰ میلیون تومان تا ۷۱۰ میلیون تومان می باشد. افت قیمت  مدل کارکرده این خودرو نسبت به بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران کمتر است که یک مزیت بزرگ برای هایما اس ۵ محسوب می شود. در واقع اگر مالک هایما اس ۵ باشید، برای فروش آن با دردسر خاصی مواجه نخواهید شد.

مزایای هایما اس ۵

  1. سیستم تعلیق نرم
  2. عملکرد گیربکس آن در مهرماه سال ۱۳۹۷ به روز رسانی شد و خوشبختانه گیربکس این خودرو، خصوصاً در مدل های بعد از ۹۷ عملکرد بسیار مناسبی دارد.
  3. سواری این خودرو چالاک است و در واقع هایما اس ۵ نسبت به وزن آن شتاب خوبی دارد.
  4. آپشن‌های مناسب
  5. ظاهر خودروی هایما اس ۵ بسیار زیبا است
  6. وجود دوربین ۳۶۰ درجه در این ماشین باعث می شود که هیچ نقطه کوری برای راننده باقی نماند.
  7. داشبورد خودروی هایما اس ۵ جادار است. همین جادار بودن آن باعث می‌شود که راننده و سرنشین جلو بتوانند استفاده خوبی از آن بکنند.
  8. این خودرو دارای گارانتی توسط کارخانه ایران خودرو است و پس از طی مسافت ۲۵۰۰ کیلومتر، مالک خودروی هایما اس ۵‌ می تواند برای انجام معاینات مختلف به نمایندگی های ایران خودرو مراجعه نماید.
  9. فرمان هیدرولیک این ماشین خوش دست هست و البته نکته مثبت مهم فرمان این خودرو، این است که راننده می‌تواند متناسب با قد و وزن خود، آن را جا به جا کند و در جای مناسب تنظیم نماید.
  10. صندلی های این خودرو هم ارگونومی مناسبی دارند و در واقع گودی ها و برآمدگی های خوبی بر روی این صندلی ها وجود دارد که همین امر باعث می شود در سرعت های بالا و در زمان ترمز، سرنشینان خودرو خیلی تکان نخورند.

 معایب خودروی هایما اس ۵

  1. گیربکس این خودرو در سربالایی ها کمی با مشکل مواجه می شود.
  2. فرمان این خودرو در سرعت بالا نرم می شود و کنترل خودرو، برای راننده کمی سخت می شود .
  3. از پلاستیک خشک در طراحی داشبورد این خودرو استفاده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.