بررسی علت روشن نشدن چراغ جلو خودرو

چراغ های جلو ماشین به دلایل مختلفی از کار می افتند و به دلیل اهمیتی که دارند باید در اسرع وقت به حالت عادی بازگردند. علت روشن نشدن چراغ جلو خودرو هم در نور پایین و هم در نور بالا به موارد مختلفی مربوط می شود که ما در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم.

همانطور که می دانید چراغ های جلو خودرو بسیار مهم هستند زیرا وقتی که چراغ های جلو روشن می شوند، راننده می تواند دید مناسب را داشته باشد. به همین منظور کار نکردن چراغ های جلو بسیار خطرناک است و سریعاً باید برطرف شود. علاوه بر مسائل ایمنی، اگر در تاریکی با چراغ های خاموش رانندگی کنید، پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی شما را جریمه خواهد کرد. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم شما را با “علت روشن نشدن چراغ جلو خودرو” (Reasons Headlights Stop Working) آشنا کنیم تا بتوانید این مشکل را سریعاً برطرف کنید.

علت روشن نشدن چراغ نور پایین

علت روشن نشدن چراغ نور پایین

ابتدا از چراغ نور پایین شروع می کنیم که علت روشن نشدن آن مربوط به موارد زیر است:

لامپ های سوخته

اگر چراغ های نور پایین جلو در هر طرف کار نمی کنند، ممکن است لامپ سوخته علت آن باشد. سوختن لامپ یکی از شایع ترین علت های روشن نشدن چراغ جلو خودروست که شما می توانید با تعویض لامپ ها این مشکل را برطرف کنید.

خرابی رله

هنگامی که چراغ های جلو را روشن می کنید، یک کلید یا سوئیچ مدار را کامل می کند و چراغ ها را روشن می کند. اگر رله ماشین خراب شده باشد، ممکن است برق را از کلید چراغ دریافت کند، اما نمی تواند مدار را کامل کند. در چنین مواردی ممکن است نیاز به رله جدید باشد.

در برخی موارد، نور بالا و پایین دارای رله جداگانه هستند. اگر یکی از این رله ها خراب شود، چراغ نور بالا یا پایین روشن نخواهد شد.

مشکل سیم کشی

سیم کشی ماشین شما پیچیده است و سیم کشی معیوب می تواند باعث شود چراغ های جلو کار نکنند. در واقع مشکل سیم کشی می تواند منجر به سوختن فیوز شود، زیرا فیوزها هنگام عبور جریان اضافی از سیستم می سوزند. اگر مشکل جدی نباشد ممکن است فیوز فقط یک بار بسوزد. اما اگر روشن نشدن چراغ به دلیل مشکل سیم کشی باشد، فیوز جایگزین نیز دوام نخواهد آورد.

به دلیل پیچیدگی سیم کشی در ماشین شما، توصیه می شود تشخیص را به متخصصان بسپارید.

سوختن فیوز

یکی دیگر از کارهایی که باید برای مشخص کردن علت روشن نشدن چراغ جلو خودرو انجام دهید، بررسی فیوز است. فیوز چراغ های نور پایین خودرو را پیدا کنید، آن را بردارید و بررسی کنید. اگر فیوز سوخته است، آن را با یک فیوز کارآمد و با همان آمپر تعویض کنید تا ببینید آیا این کار درست یا خیر.

علت روشن نشدن چراغ نور بالا

چراغ نور پایین برای حداقل ایمنی است، اما نور بالا برای رانندگی در شب و در جاده های بسیار تاریک کاربرد دارد. اگر نور بالا ماشین شما کار نمی کند، در اینجا شایع ترین علت های آن وجود دارد:

سوختن لامپ ها

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، شایع ترین علت روشن نشدن چراغ جلو خودرو، سوختن لامپ ها است. اما دقت داشته باشید اگر هر دو طرف نور بالا کار نمی کنند، این مشکل رایجی نیست زیرا احتمال اینکه هر دو لامپ به صورت همزمان باهم بسوزند بسیار کم است. اما اگر یک طرف چراغ نور بالا کار نمی کند، می توانید با تعویض لامپ ها مشکل را بررسی کنید.

سوختن فیوز نور بالا

یک فیوز جریان بیش از حد نور بالا را کنترل می کند تا سیم کشی دچار آسیب نشود. اگر لامپ مورد استفاده وات مناسبی نداشته باشد و یا اینکه اتصال بدی وجود داشته باشد، فیوز نور بالا می سوزد. اگر فیوز نور بالا به طور مکرر می سوزد نیاز به تشخیص دقیق تری برای مشخص کردن جریان بیش از حد دارند.

معیوب بودن رله نور بالا

کلید یا سوئیچ چراغ های جلو معمولاً لامپ های چراغ جلو را مستقیماً کنترل نمی کند، بلکه از طریق یک یا چند رله این کار را انجام می دهد. سوئیچ چراغ جلو یک رله را تغذیه می کند که لامپ چراغ جلو را تغذیه می کند. رله از سوئیچ چراغ جلو در برابر جریان بالای استفاده شده توسط چراغ ها محافظت می کند و بنابراین اگر رله نور بالا معیوب باشد، چراغ نور بالا روشن نمی شود.

مشکلات سیم کشی

سیم کشی آسیب دیده به راحتی جریان را متوقف می کند. سیم های سست یا خورده شده ممکن است بیش از حد گرم یا ذوب شوند و در نتیجه باعث روشن نشدن چراغ های نور بالا شوند.

استفاده از لامپ های نادرست برای نور بالا

در برخی خودروها، به ویژه خودروهایی که دارای چراغ های جلو HID یا محافظ مدار حالت جامد هستند، نصب لامپ اشتباه ممکن است منجر به عملکرد متناوب چراغ های جلو یا عدم وجود نور بالا شود. همچنین لامپ اشتباه ممکن است با ولتاژ مناسب مشتعل نشود یا جریان زیادی برای مدار ایجاد نکند.

علت روشن نشدن چراغ جلو خودرو

کلام پایانی

ما در این مطلب شایع ترین علت های روشن نشدن چراغ نور بالا و نور پایین خودرو را بررسی کردیم. با توجه به اهمیت عملکرد درست چراغ های جلو، اگر این چراغ ها روشن نمی شوند لازم است سریعاً مشکل را برطرف کنید. بعضی از این مشکلات مانند سوختن لامپ یا فیوز را اگر دانش فنی دارید می توانید خودتان حل کنید، اما اگر مشکل سیم کشی وجود داشته باشد، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاهی راجع به علت روشن نشدن چراغ جلو خودر دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.