بررسی رونیز

نیسان رونیز یکی از خودروهای شاسی بلند یا آفرودی بازار می باشد که هنوز هم طرفداران زیادی در داخل کشور دارد. رونیز در سال ۱۳۸۲ وارد بازار ایران شد و تا سال ۱۳۸۹ مونتاژ گردید. ما در این مقاله به بررسی کامل خودروی رونیز پرداخته ایم تا با ویژگی های مثبت و منفی آن، آپشن های موجود، طراحی داخلی و خارجی، ویژگی های فنی، قیمت و سایر موارد آشنا شوید.

این خودرو یک اس ‌یو وی یا همان خودروی شاسی بلند مبتنی بر پلتفرم اف آلفای نیسان می‌باشد. این ماشین در کشور ما به اسم “رونیز” تولید شد؛ نامی که برگرفته از اسم یک روستایی در شهرستان استهبان در استان فارس می باشد.

کارخانه نیسان در کشور ژاپن یک ماشین قدرتمند و با شاسی مستقل به نام اکسترا (Nissan Xterra) تولید کرد و آن را به کشور آمریکا صادر نمود. همین ماشین که در کشور آمریکا با استقبال مردم مواجه شد، پس از مدتی در کشور چین مونتاژ شد و با نام پالادین در کشور چین فروخته شد. کارخانه خودروسازی دانگ فنگ چین که شریک تجاری کارخانه نیسان در کشور چین می‌باشد در این خودروی نیسان اکسترا، تغییراتی را به وجود ‌آورد. البته مانند بقیه تولیدات مونتاژی کشور چین، این تغییرات که شرکت دانگ فنگ بر روی ماشین اعمال کرد سبب بهبود این خودرو نشد. در واقع، کارخانه دانگ فنگ، خودروی نیسان اکسترا را ضعیف تر کرد و به بازار چین و سایر کشورها فرستاد.

زمانی که اولین مدل خودروی نیسان رونیز در سال ۱۳۸۲ شمسی به بازار خودروی ایران وارد شد؛ هیچ خودروی شاسی بلندی در بازار رایج نبود مگر خودروی شاسی بلند از مد افتاده پاترول. بهتر بگوییم شرکت پارس خودرو، خودروی نیسان رونیز را جایگزین خودروی نیسان پاترول کرده بود. بازار خودروی ایران، استقبال فوق‌العاده‌ای از این خودرو داشت. در واقع خودروی نیسان رونیز تا قبل از این که خودروی شاسی بلند پرادو وارد کشور شود، یک تنه بازار خودروی ایران را قبضه کرده بود.

خودروی نیسان رونیز در ایران

خودروی نیسان رونیز در ایران

 این خودرو از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ در کشور ما مونتاژ شد. شرکت پارس خودرو، نمایندگی این خودرو و همچنین سایر خودروهای کارخانه نیسان کشور ژاپن را برعهده داشت و علاوه بر خودروی نیسان رونیز، خودروهایی مانند مورانو و پیکاپ و … را هم تولید می‌کرد. خودروی نیسان رونیز هم مثل بقیه خودروهای نیسان، در کشور ما مورد اقبال قشر مرفه جامعه قرار گرفت. دلیل محبوبیت این خودروی شاسی بلند، هم اعتماد مردم ایران به کارخانه خودروسازی نیسان بود و هم ظاهر زیبای این خودرو. هرچند از سال ۸۹ دیگر این خودرو تولید نشده است ولی هنوز هم این ماشین محصول مشترک بین ایران و ژاپن، در بین بسیاری از مردم کشور ما محبوب است. 

رونیزی که در کشور ایران رایج بود، نسل اول نیسان پالادین موجود در کشور چین و یا نسل اول خودروی نیسان اکسترا در کشور آمریکا بود. خودروی نیسان رونیز در کشور ایران رشد بسیار سریعی پیدا کرد و به طرز جالبی، هم افراد جوان و ماشین باز به آن اقبال پیدا کردند، هم خانواده ها به آن علاقمند شدند و هم افرادی که علاقمند به آفرود نوردی بودند به سمت خرید این خودرو روی آوردند. قطعاً دلیل اقبال همگانی به این خودرو، ویژگی های فنی مثبت آن و طراحی مقتدرانه این خودرو بود. ضعف بزرگ این خودرو، نداشتن آپشن های ایمنی و رفاهی آن بود. تنها امکان خاص و آپشنی که در این خودرو موجود بود، گیربکس کمکی آن و همچنین نحوه باز شدن درب های عقب این خودرو بود.

ماشین نیسان رونیز در ابتدای ورود به ایران، جزو لوکس ترین و گران ترین خودرو های موجود در کشور ما بود؛ ولی پس از مدتی و با ورود خودروهای لوکس تر و پر آپشن به ایران در اوایل دهه نود شمسی، این خودرو از مد افتاد. هر چند کماکان هم  افراد علاقه‌مند به آفرود نوردی از آن استفاده می‌کنند.

دلیل تولید نشدن این خودرو از سال ۸۹ در ایران این بود که در آن سال قانونی مبنی بر ممنوعیت تولید خودروهای بدون ترمز ای بی اس تصویب شد و خودروی نیسان رونیز هم که ای بی اس نداشت، شامل این قانون شد. 

ویژگی های مثبت خودروی نیسان رونیز

  1. سیستم تعلیق این خودرو با وجود خشک بودن کارآمدی بالایی دارد.
  2. دوام فنی این خودرو زیاد است.
  3. از این خودرو می‌توان برای آفرود نوردی استفاده کرد.
  4. این خودرو دارای دنده کمکی می‌باشد.
  5. موتور این خودرو همان موتور نیسان ژاپن است. خودرویی که موتور ژاپنی روی آن نصب باشد دیگر نیاز به تعریف و تمجید ندارد.
  6. این خودرو اصطلاحاً سخت جان است و استهلاک پایینی دارد.
  7. رانندگی کردن با خودروی نیسان رونیز آسان است. دلیل این آسان بودن رانندگی هم نرمی فرمان و کلاچ و گیربکس خودرو می‌باشد. در کل رانندگی کردن با این خودرو باعث نمی شود راننده انرژی زیادی صرف کند. از آنجایی که این خودرو ابعاد بزرگی دارد و رانندگی کردن با آن در داخل شهر سخت هست؛ این ویژگی نرمی فرمان و کلاچ و گیربکس، کمک شایانی به راننده می‌کند تا بتواند ماشین خود را به راحتی در درون شهر جمع کند.
  8.  فضای داخلی ماشین نیسان رونیز، جا دار می‌باشد که این خودرو را برای مسافرت مناسب می‌کند.
  9.   این خودرو ارتفاع بلندی دارد و همین امر یکی از دلایل مناسب بودن آن برای آفرود نوردی است.
  10. ۱۰٫ زاویه ورود و خروج این خودرو مناسب است. این هم یکی دیگر از دلایل مناسب بودن آن برای آفرود نوردی است.
  11.  کیت های آفرودی زیادی در بازار خودروی کشور ما موجود است که می‌توان به خودروی نیسان رونیز اضافه کرد تا آن را هر چه بیشتر برای آفرود نوردی آماده کرد. امکانات فراوانی مانند سپرهای آفرودی، رکابهای آفرودی، باربند و غیره.
  12. ۱۲٫ ماشین نیسان رونیز مشکل کمبود قطعات یدکی ندارد. از آن جایی که خودروی نیسان رونیز حدود ۸ سال توسط شرکت پارس خودرو تولید شده است، قطعات آن در بازار خودروی ایران پر است. کسی که خودروی نیسان رونیز را خریداری می‌کند، نباید نگران پیدا نشدن قطعات این خودرو باشد. دقیقاً این مسئله در خودروهای خارجی موجود در بازار ایران، برعکس است. آن خودرو ها معمولاً با مشکل شدید کمبود قطعات و یا گرانی قطعات در ایران مواجه هستند. قطعات خودروی نیسان رونیز علاوه بر فراوانی به لحاظ قیمتی هم هرچند گران هستند ولی به نسبت قطعات خودرو های خارجی ارزان تر می‌باشند. 
  13. ۱۳٫ خرید و فروش این خودرو سخت نیست. این خودرو بازار دست دوم خوبی دارد؛ چرا که هم قیمتش نسبت به خودروهایی که برای آفرود نوردی مناسب هستند ارزانتر است و هم مزایای دیگری دارد که در همین قسمت مزایای خودروی نیسان رونیز به آنها اشاره شد. در واقع اگر قصد خرید خودروی نیسان رونیز را دارید خیلی در فروش آن با مشکل مواجه نخواهید شد و با کمی بالا و پایین کردن قیمت، می‌توانید مشتری خود را پیدا کنید.

 ویژگی های منفی خودروی نیسان رونیز

  1. این خودرو، بنزین زیادی مصرف می‌کند.
  2. کیسه هوا و حتی ترمز ای بی اس که ساده‌ترین امکانات ایمنی برای خودرو محسوب می‌شوند هم در این خودرو تعبیه نشده اند.
  3. صندلی های عقب خودرو راحت نیست.
  4. آپشن هایی از قبیل کروز کنترل، اتو پارک، کنترل پایداری و کنترل کشش، کنترل سرعت در سربالایی و سرازیری و آپشن های دیگری که در خودروهای امروزی دنیا معمول هستند، در این خودرو وجود ندارند. بهتر بگوییم تقریباً هیچ آپشن خاصی در این خودرو وجود ندارد.
  5. این خودرو سواری خشکی دارد.
  6.  این خودرو قدیمی شده است و از مد افتاده است.
  7.  قدرت موتور خودرو پایین است.
  8. شتاب خودرو پایین است

آپشن های موجود در خودروی نیسان رونیز

 در این خودرو تقریباً هیچ آپشن خاصی وجود ندارد و نسبت به خودروهای امروزی، خودروی نیسان رونیز را باید تقریباً خودوریی بی آپشن بنامیم. ولی امکاناتی نظیر سیستم صوتی که قابلیت پخش سی دی را دارد و شیشه بالا بر عقب برقی در این خودرو وجود دارد. ترمز جلوی این خودرو هم به صورت دیسکی و ترمز عقب به صورت کاسه ای می‌باشد. سیستم تهویه خودرو به صورت دستی و فرمان خودرو، هیدرولیک است. صندلیهای جلوی خودرو  به صورت دستی تنظیم می‌شوند؛ ولی آینه های جانبی خودرو قابلیت تنظیم بصورت برقی را دارند. سیستم صوتی خودرو هم مجهز به چهار بلندگو است. در مورد صندلی های خودرو هم باید بگویم که پارچه ای هستند نه چرمی. چراغ های جلوی خودروی نیسان رونیز هم دارای مه شکن هستند و از نوع هالوژن می‌باشند.

از آنجایی که این خودرو معمولا به منظور آفرود نوردی استفاده می‌شود و خیلی مناسب سواری داخل شهری نیست، معمولا مالکان آن، یک سری امکانات رفاهی را بعدا خودشان به خودرو اضافه می‌کنند ولی مشکلی که وجود دارد این است که معمولا امکانات ایمنی را نمی توان به یک خودرو اضافه کرد.

 اندازه خودروی نیسان رونیز 

اندازه خودرو نیسان رونیز

طول این خودرو ۴ متر و ۵۶ سانتی متر، عرض آن یک متر و ۸۳ سانتی متر ، ارتفاع آن یک متر و هفتاد و هفت سانتی متر و فاصله بین دو محور آن، دو متر و ۶۵ سانتیمتر می‌باشد. ضمنا وزن این خودرو هم یک تن و ۷۷۰ کیلوگرم است. نوع بدنه خودروی نیسان رونیز هم شاسی بلند کامپکت یا همان جمع جور می‌باشد.

 طراحی داخلی خودروی نیسان رونیز

 “طراحی داخلی نیسان رونیز“، هیچ تفاوتی با خودروی نیسان پیکاپ ندارد. داشبورد این خودرو کاملاً سنتی طراحی شده است و در واقع از طرحهای دهه ۹۰ خودروها در آن استفاده کرده اند. فرمان این خودرو به صورت چهار شاخه می‌باشد و آمپرهای آن هم خیلی قدیمی است. در واقع داخل این خودرو طراحی بسیار ساده و قدیمی دارد و هیچ نوع سلیقه ای را جذب نمی‌کند. همانطور که در بالا هم عرض کردیم، نکته مثبت این خودرو، فضای زیاد موجود در آن است و مشتریان ایرانی را به یاد فضای زیاد داخل ماشین پاترول می‌اندازد. در این ماشین فضای خوبی برای پای افرادی که در صندلی عقب این خودرو می‌نشینند، موجود است و سرنشینان خودرو اذیت نمی شوند. سقف خودرو هم آنقدر بلند است که سر راننده و سرنشینان اذیت نشود. صندلی های ردیف عقب خودرو نیز طوری طراحی شده اند که مانند سینما باشند، یعنی صندلی های ردیف عقب بلندتر از صندلی های ردیف جلو هستند. این امر باعث می‌شود افرادی که در صندلی‌های عقب این خودرو نشسته اند به خوبی قادر به دیدن جلوی ماشین باشد. این مسئله در آفرود نوردی، یک مزیت محسوب می‌شود چرا که در آفرود نوردی، همه سرنشینان دوست دارند به همه طرف خودرو و منظره های اطراف احاطه داشته باشند و دیدن منظره و طبیعت را از دست ندهند. صندوق عقب این خودرو هم بزرگ هست و هم به صورت جعبه ای طراحی شده است که بتواند چمدان های زیادی در آن جا داد. خلاصه هرچقدر که طراحی داخلی خودروی نیسان رونیز هیچ نکته مثبتی ندارد فضای داخلی آن از هر جهت خوب است. فقط یک نقطه ضعف در در فضای داخلی این خودرو وجود دارد و آن هم این است که ردیف سوم صندلی در خودروی نیسان رونیز وجود ندارد.

 طراحی خارجی خودروی نیسان رونیز

طراحی خارجی خودروی نیسان رونیز

 برعکس طراحی داخلی خودروی نیسان رونیز، طراحی خارجی آن جذاب است. در همان زمانی که خودروی نیسان رونیز مطرح شد و به ایران آمد؛ مردم فقط اس یو وی هایی که به شکل جعبه ای طراحی شده بودند را دیده بودند. اس‌ یو وی هایی مانند پاترول و لندکروز. نیسان رونیز طراحی مدرنی داشت و یک اس‌ یو وی مدرن و جذاب و زیبا بود. اگر طراحی بیرونی این خودرو را حتی با خودروهای امروزی هم مقایسه کنید باز هم خودروی نیسان رونیز از این مقایسه سربلند بیرون می‌آید. مهمترین نکته در طراحی بیرونی خودروی نیسان رونیز این است که قسمت عقب آن دارای سقف برآمده است. این برآمدگی سقف در قسمت عقب ماشین، هم ظاهر این خود را زیبا کرده است و هم فضای داخلی خودرو را برای سرنشینان عقب بزرگتر و مناسب تر کرده است. دستگیره درب های عقب این خودرو هم روی کناره آن جای دارد. همین امر، زیبایی خودرو را زیاد کرده است. از جلو هم ظاهر این خودرو  با ابهت می‌باشد و مانند تمام خودروهای نیسان، خودروی نیسان رونیز هم از طراحی جلوی خوبی برخوردار می‌باشد. طراحی قسمت عقب این خودرو ساده است؛ ولی با توجه به سال ساخت آن نمی‌توان انتقاد زیادی از آن داشت. یکی دیگر از نکات مثبت طراحی بیرونی خودروی نیسان رونیز، گلگیرهای آن هستند. در واقع گلگیر های خودروی نیسان رونیز چون پف کرده اند؛ باعث می شوند این خودرو عضلانی تر به چشم بیاید و عریض تر دیده شود.

 ویژگیهای فنی خودروی نیسان رونیز

ویژگی های فنی این خودرو با خودروی نیسان پیکاپ، یکسان است. موتور این خودرو ۲.۴ لیتری و به صورت چهار سیلندر می باشد. موتور این خودرو، یک موتور تنفس طبیعی انژکتوری می باشد که توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۸ نیوتون متر گشتاور را دارد. محور محرک این خودرو هم به صورت دو دیفرانسیل است و گیربکس این خودرو هم یک گیربکس ۵ دنده دستی می باشد. گیربکس در این ماشین، قدرت را به هر چهار چرخ خودرو، انتقال می‌دهد. در واقع این خودرو، یک خودروی چهار چرخ متحرک است. 

این خودرو می تواند حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای راننده به ارمغان بیاورد و در ۱۵.۲ ثانیه از سرعت صفر تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه برسد. مصرف سوخت این خودرو هم ۱۱٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در حالت ترکیبی می باشد. میزان بنزینی هم که در باک این خودرو جا می شود ۶۰ لیتر است . استاندارد آلایندگی خودروی نیسان رونیز، یورو ۲ است. در مورد موتور خودروی نیسان رونیز این نکته را هم باید بگوییم که موتور این خودرو کیفیت بالایی دارد و می شود به آن اطمینان کرد. در واقع این موتور به نحوی است که راننده و سرنشینان را وسط راه نمی گذارد و اگر در نگهداری از این خودرو دقت کافی شود، سال ها بدون صرف هزینه نگهداری زیادی، مالکین خودرو می توانند از آن استفاده کنند. همین کیفیت ساخت بالا و دوام زیاد این خودرو است که باعث می شود خیلی از افراد به جای خودروهای به ظاهر پر آپشن و با کلاس چینی که دارای موتور ضعیف و استهلاک بالایی هستند به سراغ خودروی نیسان رونیز بروند.

خودروی نیسان رونیز یک کراس آور نیست بلکه یک اس یو وی یا خودروی شاسی بلند به تمام معنا است؛ بنابراین تعدادی از امکانات و ویژگی های فنی که برای آفرود نوردی باید در یک خودروی اس‌ یو وی موجود باشد، در این خودرو هم وجود دارد امکاناتی از قبیل پلوس خلاص کن و دنده کمکی. بسیاری از ماشین های قد بلندی که در بازار ایران به اسم شاسی بلند مشهورند؛  در واقع یک کراس آور و یا حتی هاچ بک کراس هستند. این خودروها تنها کمی ارتفاع بیشتری نسبت به سدان ها دارند و یا یک سری ضربه گیرهای پلاستیکی در اطراف بدنه آنها موجود است. به جز این دو مورد فرق خاصی با سدان ندارند.

قیمت خودروی نیسان رونیز

 با وجود این که این خودرو از سال ۸۹ دیگر تولید نشده است و جوان ترین خودروی نیسان رونیز موجود در ایران حداقل ۱۱ سال سن دارد و همچنین با وجود نبود امکانات خاصی در این ماشین، اما همچنان قیمت این خودرو بسیار بالا است. اگر نگاهی به آگهی های خودروی نیسان رونیز در سایت های مختلف بیاندازید با قیمتهای عجیب و غریبی مواجه می‌شوید. اگر به دنبال خرید خودروی نیسان رونیز هستید باید این را در نظر داشته باشید که یک خودروی نیسان رونیز با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد و با مدل ۸۷ را، اگر سالم باشد و مشکل فنی و رنگ نداشته باشد، به هیچ عنوان با قیمتی زیر ۷۰۰ میلیون تومان پیدا نخواهید کرد. حال اگر مدل این ماشین ۸۸ یا ۸۹ شود و یا اینکه میزان کارکرد آن از ۲۰۰ هزار کیلومتر کمتر باشد و یا اگر امکانات و آپشن های خاصی توسط مالک قبلی به این خودرو اضافه شده باشد، شما باید هزینه ای بسیار بیشتر از ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید. در کل هزینه خرید یک نیسان رونیز در کشور ما بین ۴۰۰میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان می‌باشد. بدیهی است که این قیمت مربوط به خودروی نیسان رونیزی است که خیلی از کار افتاده نشده و به لحاظ فنی و ظاهری سالم است وگرنه یک خودروی نیسان رونیز چپ کرده قطعاً ارزش پرداخت ایران همه پول را ندارد.

خرید لوازم یدکی رونیز

اگر صاحب خودروی رونیز هستید و قصد داریم لوازم یدکی رونیز را خریداری کنید، می توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاهی یدک یار اقدام به مشاهده و بررسی انواع قطعات رونیز کنید و قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید.

پس از خرید لوازم یدکی رونیز از فروشگاه اینترنتی یدک یار از ضمانت اصالت و کیفیت کالا، تضمین سلامت فیزیکی کالا و ارسال سریع بهره مند خواهید شد. ارسال لوازم یدکی رونیز در تهران ۱ الی ۳ ساعته و در سایر شهرها ۱ الی ۳ روزه می باشد که می توانید همین حالا ثبت سفارش خود را در یدک یار انجام دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از خودروی نیسان رونیز دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.