علت بهم خوردن بالانس چرخ چیست؟

بالانس بودن چرخ ها برای حفظ ایمنی سرنشینان و همچنین عملکرد خودرو بسیار مهم است. علت بهم خوردن بالانس چرخ می تواند به فرسودگی تایرها، آسیب دیدن چرخ ها، فرسودگی سیستم تعلیق و جلوبندی و… مربوط باشد که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی کامل علت بهم خوردن بالانس چرخ و علائم آن پرداخته‌ایم تا آگاهی لازم را در این مورد پیدا کنید.

چرخ ها یکی از مهم ترین عناصر هر ماشینی هستند، چراکه حرکت خودرو را فراهم می کنند و نقشی مهمی را در تضمین ایمنی هنگام رانندگی دارند. حتی محکم ترین و خوش ساخت ترین چرخ ها نیز به مرور زمان نامتعادل می شوند که این موضوع می تواند بر عملکرد ماشین شما و همچنین ایمنی سرنشینان تاثیر منفی بگذارد. با توجه به اینکه بالانس چرخ ماشین بسیار مهم است ما در این مقاله می خواهیم به بررسی “علت بهم خوردن بالانس چرخ” (What Are The Causes Of Tires Get Out Of Balance) و علائم آن بپردازیم تا اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید.

بالانس نبودن چرخ ها یعنی چه

بالانس چرخ به توزیع مساوی وزن در اطراف مجموعه چرخ و تایر اشاره دارد که در این صورت یک چرخ بالانس شده بدون ایجاد هیچگونه لرزش یا اختلالی به آرامی می چرخد. هنگامی که توزیع وزن و مونتاژ لاستیک ناهموار باشد، بالانس نبودن چرخ ها اتفاق می افتد که این می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند سایش ناهموار آج لاستیک، آسیب دیدن لاستیک یا چرخش نامناسب اتفاق بیفتد. معایب بالانس نبودن تایرها به گونه‌ای است که می تواند منجر به ارتعاشاتی شود که به فرمان منتقل می شود و به طور بالقوه توانایی شما برای کنترل خودرو را به خطر می اندازد.

علت بهم خوردن بالانس چرخ

علت-بهم-خوردن-بالانس-چرخ

عوامل متعددی می تواند در از بین رفتن تعادل چرخ ها نقش داشته باشد که در ادامه نگاهی دقیق تر به علت بهم خوردن بالانس چرخ خواهیم داشت:

فرسودگی تایر ها

با گذشت زمان لاستیک ها ممکن است به دلیل عواملی مانند باد نامناسب، ناهماهنگی و یا مشکلات جلوبندی و سیستم تعلیق به طور نامناسب فرسوده شوند یا اصطلاحاً لاستیک سایی رخ دهد. از آنجایی که آج لاستیک به طور ناهموار فرسوده می شود می تواند منجر به بهم خوردن بالانس چرخ شود. برای آگاهی کامل از علت ها و علائم لاستیک سایی پیشنهاد می کنیم مقاله علت لاستیک سایی چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

آسیب دیدن چرخ ها

چرخ ها می توانند با برخورد به چاله ها، حاشیه ها یا سایر خطرات موجود در جاده آسیب ببینند که حتی یک ضربه جزیی می تواند باعث خم شدن، ناراستی یا کجی چرخ شود و منجر به بهم خوردن بالانس چرخ شود.

وزن چرخ ها

زمانی که چرخ ها را بالانس می کنید یک اتصال وزنه کوچک به لبه چرخ انجام می شود تا وزن چرخ ها به طور مساوی بر روی هر محور توزیع شود. حال اگر این اتصال وزنه چرخ از بین برود یا شل شود می تواند باعث بهم خوردن بالانس چرخ شود.

فرسودگی اجزای سیستم تعلیق و جلوبندی

سیستم تعلیق و جلوبندی نقش مهمی در حفظ تعادل چرخ ها دارند که اگر این اجزا دچار آسیب دیدگی و فرسودگی شوند می توانند منجر به عدم تعادل در چرخ ها شوند.

آسیب دیدن روتورهای ترمز

روتورهای ترمز اگر دچار تاب خوردن یا فرسودگی شوند می توانند باعث عدم تعادل چرخ ها شوند. هنگامی که روتورهای ترمز در وضعیت مطلوبی نباشند، می توانند باعث ایجاد ارتعاش شوند و بالانس چرخ ها را تحت تاثیر قرار دهند.

نصب نادرست لاستیک ها

در هنگام نصب لاستیک ها یا چرخ های جدید، اطمینان از نصب و تعادل مناسب ضروری است. اگر لاستیک ها به درستی نصب نشده باشند یا چرخ ها به طور دقیق در هنگام نصب بالانس نشده باشند، می تواند باعث از بین رفتن بالانس چرخ شود.

علائم بالانس نبودن چرخ های عقب

عدم تعادل لاستیک ها می تواند آسیب جدی به سیستم تعلیق و چرخ وارد کند و مهم است که علائمی که نشان دهنده بالانس نبودن چرخ های عقب یا جلو می باشند را بدانید. همه لاستیک های خودرو اعم از لاستیک های عقب و لاستیک های جلو می توانند از بالانس خارج شوند. ولی با این حال “علائم بالانس نبودن چرخ های عقب” با جلو می تواند کمی متفاوت باشد که در اینجا ما علائم بالانس نبودن چرخ های عقب را بررسی کرده‌ایم:

لرزش

هنگامی که چرخ ها از بالانس خارج می شوند ممکن است در حین رانندگی احساس لرزش خودرو و شنیدن صدای لرزش را کنید. اگر چرخ های عقب از بالانس خارج شوند، صندلی های ماشین دچار لرزش می شوند. حال اگر متوجه لرزش فرمان یا کف جلوی خودرو شدید این نشانه واضحی است که چرخ های جلویی از بالانس خارج شده است.

سایش ناهموار لاستیک عقب

همانطور که اشاره کردیم بهم خوردن بالانس چرخ ها باعث فرسایش شدید تر لاستیک یا همان لاستیک سایی می شود. اگر متوجه شدید که لاستیک های عقب دچار فرسودگی و سایش بیش از حد شده‌اند، این نشانه واضحی است که تعادل چرخ های عقب از بین رفته است.

افزایش مصرف سوخت

بالا رفتن مصرف سوخت به وضعیت لاستیک های ماشین شما (و همچنین چند عامل دیگر) مرتبط است. اگر ماشین شما زودتر از حد معمول بنزین مصرف می کند باید بالانس چرخ ها را بررسی کنید. چرخ های نامتعادل (مخصوصاً چرخ های عقب) می توانند بیشترین تاثیر را بر مصرف سوخت ماشین در سرعت های بالاتر داشته باشند.

علائم بالانس نبودن چرخ های جلو

علائم-بالانس-نبودن-چرخ-های-جلو

علائم بالانس نبودن چرخ های جلو” عبارتند از:

ارتعاشات بیش از حد فرمان

یکی از بارز ترین علائم بالانس نبودن چرخ های جلو، لرزش هایی است که از طریق فرمان احساس می شود. این ارتعاشات ممکن است در سرعت های بالاتر که معمولاً بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر می باشد برجسته تر باشد. اگر احساس لرزش در فرمان ماشین کردید به احتمال زیاد چرخ های جلو ماشین شما نامتعادل شده‌اند.

سایش ناهموار لاستیک های جلو

بررسی منظم لاستیک ها می تواند به شما در تشخیص عدم تعادل چرخ ها کمک کند. اگر متوجه الگوهای سایش ناهموار روی آج لاستیک های جلو ماشین شدید، این نشان دهنده بالانس نبودن چرخ های جلو است.

افزایش صدای لاستیک

بالانس نبودن چرخ های جلو همچنین می تواند منجر به افزایش صدای لاستیک شود. در این شرایط ممکن است متوجه صدای غرشی شوید که از لاستیک های جلو ماشین می آید که این موضوع به خصوص در سرعت های بالاتر برجسته تر است. این صدا به دلیل تماس ناهموار بین لاستیک و سطح جاده ایجاد می شود که می تواند ناشی از عدم تعادل چرخ های جلو باشد.

علت بالانس نشدن لاستیک

مهم ترین علت بالانس نشدن لاستیک به خرابی و فرسودگی آن بر می گردد. لاستیک ها به مرور زمان دچار فرسایش بیش از حد می شوند و همچنین ممکن است لاستیک سایی شدید رخ بدهد که در این صورت لاستیک ها بالانس نخواهند شود. با توجه به اینکه علت بالانس نشدن لاستیک به خرابی یا فرسودگی لاستیک ها مربوط می شود، به همین دلیل توصیه می کنیم که ابتدا سلامت لاستیک ماشین خود را بررسی کنید.

بالانس چرخ چقدر طول میکشد

انجام بالانس چرخ ها کار زمانبری نیست و شما می توانید هر ۴ چرخ خودرو را در حدود ۱ ساعت بالانس کنید. امروزه مراکزی که تعمیرات لاستیک را انجام می دهند معمولاً دارای دستگاهایی هستند که در کمترین زمان چرخ ها را بالانس خواهند کرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت بهم خوردن بالانس چرخ دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.