بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی رانا

خودروی رانا دارای قطعات مصرفی مختلفی می باشد که اگر می خواهید خودروی شما طول عمر بالایی داشته باشد، بایستی در زمان های معین این قطعات را تعویض کنید. ما در این مقاله به بررسی بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی رانا پرداخته‌ایم تا در مناسب ترین زمان، قطعات مصرفی را تعویض کنید.

خودروی رانا (Runna) یکی از تولیدات شرکت ایران خودرو می باشد که از سال ۱۳۹۱ روی خط تولید قرار گرفته. رانا در سه تیپ به بازار عرضه شده که این تیپ ها شامل EL، LX و پلاس می باشد. تیپ های EL و LX از لحاظت مشخصات فنی هیچگونه تفاوتی باهم ندارند و فقط بعضی از آپشن های آنها متفاوت می باشد که این تیپ ها را با نام رانا معمولی می شناسیم. رانا پلاس نیز با موتور و گیربکس جدید ولی با همان مشخصات فنی قبلی به بازار عرضه شده که به همین منظور زمانی که قصد تعویض قطعات رانا را دارید حتماً باید به تیپ ماشین خود دقت داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم به “بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی رانا” بپردازیم تا بدانید در چه زمانی چه قطعه‌ای را باید تعویض کنید. سرویس و نگهداری خودرو نقش زیادی در بالا رفتن عمر ماشین و عملکرد بهتر آن دارد که به همین دلیل توصیه می کنیم تعویض قطعات مصرفی رانا به تاخیر نیندازید.

بهترین زمان تعویض روغن موتور رانا

رانا معمولی با موتور TU5 و رانا پلاس با موتور TU5 بهینه شده تولید می شود. برای رانا معمولی روغن موتورهای توتال، کاسپین و سوپر پایا پیشنهاد می شود که به ترتیب باید روغن موتور توتال را زیر ۷۰۰۰ کیلومتر مسافت، روغن موتور کاسپین و روغن موتور سوپر پایا را هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. برای رانا پلاس توربو نیز روغن موتورهای ادینول، کاسترول و بهران توصیه می شود که باید روغن موتور ادینول و کاسترول را بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر و روغن موتور بهران را بعد از طی کردن ۶۰۰۰  کیلومتر تعویض کنید. همچنین لازم به ذکر است تمامی تیپ های رانا از روغن موتور با غلظت ۱۰W40 استفاده می کنند.

[ARPrice id=174]

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس رانا و رانا پلاس

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس رانا و رانا پلاس هر ۳۰ هزار کیلومتر می باشد که توصیه می کنیم برای فصل زمستان از روغن گیربکس با شاخص ویسکوزیته ۷۵W80 و برای فصل تابستان از روغن گیربکس با شاخص ویسکوزیته ۸۵W90 استفاده کنید.

[ARPrice id=175]

بهترین زمان تعویض تسمه تایم رانا و رانا پلاس

تسمه تایم یک رابط مهم میان میل لنگ و میل سوپاپ است که وظیفه تنظیم زمان چرخش میل سوپاپ و میل لنگ را بر عهده دارد. تسمه تایم رانا معمولی با تسمه تایم رانا پلاس تفاوت دارد، اما زمان تعویض آنها یکسان است. بهترین زمان تعویض تسمه تایم رانا و رانا پلاس هر ۶۰ هزار کیلومتر یا هر ۲ سال یکبار می باشد. شما می توانید هر چند وقت یک بار ظاهر تسمه تایم رانا را بررسی کنید تا از نبود هرگونه آسیب بر روی تسمه تایم اطمینان حاصل کنید. اگر هر گونه پارگی یا خرابی را روی تسمه تایم رانا مشاهده کردید بهتر است برای جلوگیری از عوارض پاره شدن تسمه تایم در اسرع وقت این قطعه را تعویض کنید.

[ARPrice id=176]

بهترین زمان تعویض تسمه دینام رانا و رانا پلاس

تسمه دینام یک تسمه بلند و پر پیچ و خم است که برق لازم دینام، پمپ فرمان، سیستم تهویه مطبوع و… را تامین می کند. بهترین زمان تعویض تسمه دینام رانا و رانا پلاس به طور متوسط بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر می باشد که برای جلوگیری از عوارض پاره شدن تسمه دینام بهتر است با نزدیک شدن به این بازه های زمانی، سلامت تسمه دینام را مورد بررسی قرار دهید. از آنجایی که رانا معمولی دارای فرمان هیدرولیک و رانا پلاس دارای فرمان برقی می باشد، اهمیت تعویض به موقع تسمه دینام رانا بسیار بسیار مهم است.

[ARPrice id=177]

بهترین زمان تعویض شمع رانا و رانا پلاس

در خودروهای امروزی برای اینکه موتورها شروع به کار کنند به احتراق نیاز دارند که این احتراق توسط قطعه‌ای به نام شمع انجام می شود. بهترین زمان تعویض شمع رانا و رانا پلاس با توجه به سبک رانندگی، کیفیت سوخت و کیفیت شمع تعیین می شود. اما به طور میانگین باید گفت که بهتر است شمع رانا و رانا پلاس را هر ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

[ARPrice id=178]

بهترین زمان تعویض باتری رانا

همانطور که می دانید، باتری ماشین وظیفه تامین نیرو برق اجزای مختلف خودرو را بر عهده دارد و به همین دلیل قطعه‌ای بسیار مهم و پرکاربرد محسوب می شود. باتری رانا دارای عمر مشخصی است و بعد از فرسوده شدن نیاز به تعویض دارد. معمولاً عمر باتری رانا ۲ تا ۳ سال می باشد که البته نحوه استفاده و کیفیت باتری نقش بسزایی در عمر آن دارد. علاوه بر این، شما هر از چند گاهی می توانید تست سلامت باتری ماشین را انجام دهید تا از عملکرد مناسب باتری رانا اطمینان حاصل کنید.

[ARPrice id=179]

بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه رانا و رانا پلاس

دیسک و صفحه کلاچ رانا بخشی بسیار مهم از گیربکس این خودرو می باشد که وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارد. دیسک و صفحه رانا دارای عمر مشخصی بوده و باید به صورت دوره‌ای تعویض شود. نکته مهم اینکه دیسک و صفحه رانا و رانا پلاس با هم هیچ تفاوتی ندارند و این قطعه فقط دارای یک مدل است. با این اوصاف باید بگوییم که بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه رانا و رانا پلاس در حالت عادی پس از طی کردن مسافتی بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار کیلومتر می باشد. طبیعتاً افرادی که کمتر در ترافیک های شهری رفت و آمد می کنند و یا سبک رانندگی پر شتاب ندارند، دیرتر نیاز به تعویض دیسک و صفحه رانا پیدا خواهند کرد.

[ARPrice id=180]

بهترین زمان تعویض لنت رانا

لنت ترمز رانا یکی از مهم ترین قطعات در سیستم ترمز این خودرو می باشد که وقتی پدال ترمز را فشار می دهید لنت ترمز با روتور چرخ تماس پیدا می کند و باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه توقف خودرو می شود. لنت ترمز رانا قطعه‌ای مصرفی است و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. به طور معمول می توان گفت که بهترین زمان تعویض لنت رانا حدوداً ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر می باشد که البته این بازه های زمانی به مسائل مختلفی بستگی دارد. همچنین لازم به ذکر است که عمر لنت ترمز عقب رانا بیشتر از لنت ترمز جلو رانا می باشد. به طور کلی کیفیت لنت ترمز، رفت و آمد در ترافیک های شهری، ترمز گیری های شدید و سایر مسائل باعث می شوند که لنت رانا زودتر از موعد فرسوده شود. به همین منظور شما باید با علائم زمان تعویض لنت ترمز آشنا باشید که بتوانید به موقع این قطعه را تعویض کنید که به همین دلیل توصیه می کنیم مقاله تشخیص زمان تعویض لنت ترمز را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

[ARPrice id=181]

بهترین زمان تعویض لاستیک رانا

زمان تعویض لاستیک جلو رانا با عقب متفاوت می باشد و طبیعتاً لاستیک های جلو زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند. به همین منظور بهترین زمان تعویض لاستیک جلو رانا ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر و لاستیک عقب رانا ۹۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می باشد. همچنین لازم به ذکر است انقضای لاستیک رانا برابر با ۵ سال می باشد که بهتر است با نزدیک شدن به این زمان، لاستیک رانا را تعویض کنید.

[ARPrice id=182]

بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی رانا

رانا همانند بسیاری از خودروهای دیگر دارای انواع فیلترها می باشد که بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی رانا را در ادامه به تفکیک بررسی کرده‌ایم:

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا رانا

فیلتر هوا رانا در ورودی موتور این خودرو قرار دارد که عمل تصفیه هوا را بر عهده دارد و سپس این هوای تمیز و خالص را وارد موتور می کند. با گذر زمان، ازدیاد کثیفی ها و آلاینده ها در فیلتر هوا، تعویض آن را اجتناب ناپذیر می کند. به همین دلیل بهترین زمان تعویض فیلتر هوا رانا هر ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار کیلومتر یا هر ۱۲ ماه یکبار می باشد.

[ARPrice id=183]

بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق رانا

فیلتر اتاق یا فیلتر کابین رانا به حذف آلاینده های مضر و گرد و غبار از هوایی که داخل خودرو تنفس می کنید کمک می کند. پس از اگر متوجه شدید که کابین خودرو بوی نامطبوعی دارد و یا اینکه جریان هوا در کابین خودروی شما کاهش یافته است، باید فیلتر اتاق رانا را تعویض کنید. بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق رانا هر سال یکبار و یا بعد از طی کردن مسافت ۱۵ هزار کیلومتر است.

[ARPrice id=184]

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن رانا

فیلتر روغن رانا وظیفه از بین بردن کثیفی های موجود در روغن موتور را بر عهده دارد تا عملیات روانکاری و خنک سازی قطعات موتور که توسط روغن موتور صورت می گیرد، با مشکل مواجه نشود. به همین منظور بهتر است هر زمان که روغن موتور رانا را تعویض می کنید همراه با آن، فیلتر روغن را هم تعویض کنید. به طور مثال اگر هر ۵ هزار کیلومتر را روغن را تعویض می کنید، فیلتر روغن را نیز همراه با آن تعویض کنید.

[ARPrice id=185]

بهترین زمان تعویض صافی بنزین رانا

آلاینده ها و کثیفی های زیادی در سوخت یا همان بنزین وجود دارد که عملکرد رانا را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین وجود صافی بنزین رانا الزامی است تا از فرسودگی و خراب شدن پمپ بنزین و انژکتورها جلوگیری شود. به همین ترتیب بهترین زمان تعویض صافی بنزین رانا ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار کیلومتر است.

[ARPrice id=186]

بهترین زمان تعویض کمک فنر رانا

سیستم تعلیق رانا از بخش های مختلفی تشکیل شده که یکی از مهم ترین اجزای آن، کمک فنر رانا می باشد. این قطعه در واقع نوسانات و ضربات وارده به شاسی خودرو را در هنگام حرکت جذب می کند تا از انتقال این ارتعاشات به اتاق خودرو جلوگیری کند. زمان تعویض کمک فنر رانا به شرایطی جاده‌ای یا خیابان‌هایی که در آن رانندگی می کنید بستگی دارد و نمی توان زمان دقیقی را ارائه داد. اما طبق یک استاندارد مشخص باید کمک فنر رانا را بعد از ۴ یا ۵ سال تعویض کنید.

[ARPrice id=187]

بهترین زمان تعویض کاتالیزور رانا

کاتالیزور رانا قطعه‌ای است که انتها و ابتدای آن دارای لوله هایی می باشد که از یک طرف به خروجی اگزوز و از طرف دیگر به خروجی منیفولد موتور نصب می شود و باعث کاهش آلایندگی خودرو می شود. عمر مفید کاتالیزور رانا به طور معمول ۳ تا ۴ سال و یا بین مسافت های ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می باشد.

[ARPrice id=188]

خرید لوازم یدکی رانا

خرید لوازم یدکی رانا

با توجه به توضیحاتی که در مورد بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی رانا ارائه شد، زمانی که قصد خرید هر یک از قطعات مصرفی این خودرو را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. هنگام خرید لوازم یدکی رانا از مجموعه یدک یار شما می توانید از مشاوره رایگان برای خرید بهره مند شوید تا سوالات خود را از همکاران بپرسید و از تجربه خرید بهتری بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی رانا دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.