تعویض گیربکس دستی به اتومات؛ بررسی مشکلات تعویض، قطعات مورد نیاز و هزینه تعویض

به دلیل مزایایی که گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی دارد، افراد زیادی خواهان تعویض گیربکس دستی به اتومات هستد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی اینکه آیا کلاً این امکان وجود دارد یا خیر، مشکلات تعویض، قطعات مورد نیاز و هزینه تعویض خواهیم پرداخت.

در این مقاله قصد داریم در مورد “تعویض گیربکس دستی به اتومات” صحبت کنیم. اولین سوالی که در این مورد به ذهن هر فردی خطور می‌کند، این است که آیا در کل، تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک (Changing Manual To Automatic Transmission) امکان پذیر می باشد یا نه. در جواب این سوال باید بگوییم که این امکان وجود دارد ولی انجام این کار، هزینه زیادی را بر دوش صاحب خودرو تحمیل می کند. بنابراین قبل از اینکه تصمیم به تبدیل گیربکس دستی خودروی خود به گیربکس اتوماتیک بگیرید، باید هزینه آن را به صورت کامل بررسی کنید و ببینید این کار به لحاظ اقتصادی به صرفه است یا نه.

 از آنجایی که این روزها، ماشین های با گیربکس اتوماتیک در بین مردم  بسیار محبوبیت کسب کرده اند، بسیاری از صاحبان ماشین ها، در صدد تبدیل گیربکس دستی خودروی خود به گیربکس اتومات هستند. مزایایی که خودروهای اتومات دارند، شامل موارد زیر است:

  1. در زمان رانندگی با خودروهای با گیربکس اتومات، تمرکز راننده بیشتر می شود. در کل، امنیت رانندگی با خودروهای اتوماتیک بیشتر از خودروهای دستی است. به هر حال عمل تعویض دنده، وقت و دقت زیادی را از راننده خواهد گرفت. همین که راننده برای لحظه ای هم که شده، چشم خود را از جاده بر می‌دارد و به دنده نگاه می‌کند، احتمال تصادف وجود دارد. این مشکل در خودروی اتوماتیک حذف شده است و راننده های خودروهای اتوماتیک، با آرامش و اطمینان بیشتری می‌توانند رانندگی کنند.
  2. رانندگی با خودروهای اتوماتیک راحت تر از خودروهای دنده ای است. قطعاً شما هم این ادعا را تایید می‌کنید که قسمت اعظم سختی کار رانندگی، به نحوه تعویض دنده و زمان مناسب تعویض آن وابسته است. طبیعتاً رانندگی کردن با ماشین اتوماتیک بسیار راحت تر از رانندگی کردن با ماشین های دنده ای است و همین امر، یاد گرفتن آن را بسیار ساده تر می کند. افرادی که با خودروهای اتوماتیک رانندگی می‌کنند با مشکلات و دغدغه هایی مانند کلاچ گرفتن یا نیم کلاج کردن و غیره درگیر نیستند.
  3. راحت بودن رانندگی با خودروی اتوماتیک. در هنگام رانندگی در جاهای پر ترافیک و شلوغ، بسیار مشهودتر است و طبیعتاً در هنگام رانندگی در جاده های برون شهری این تفاوت کمتر به چشم می آید.

 این مزایا باعث می‌شوند تعداد افراد علاقه مند به خودروهای اتوماتیک، روز به روز در حال گسترش باشد از طرف دیگر، قیمت وحشتناک این نوع خودروها در بازار خودروی ایران باعث می شود بسیاری از افراد از خرید آنها محروم شوند. بنابراین یک سری از افرادی که علاقه زیادی به خودروهای اتوماتیک دارند و پول کافی برای خرید آنها را ندارند به دنبال تبدیل گیربکس دستی خودروی خود به گیربکس اتومات می روند. این کار، معایب فراوانی دارد که در ادامه، آنها را ذکر کرده ایم.

مشکلات عوض کردن گیربکس دستی به اتومات

تعویض گیربکس دستی به اتومات
  1. شتاب خودرو پس از تعویض گیربکس آن، کاهش پیدا می‌کند.
  2. عمل تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک، با تأخیر صورت می‌پذیرد.
  3. استهلاک خودرو پس از تعویض گیربکس آن افزایش پیدا می‌کند.
  4. پس از تعویض گیربکس دنده ای به اتوماتیک، در بعضی از موارد، عمل تعویض دنده به خوبی صورت نمی گیرد.
  5. یکی دیگر از مشکلاتی که با انجام این کار پیش می آید، گاز هرز خوردن ماشین است.
  6. تقه زدن خودرو در هنگام تعویض دنده یکی دیگر از مشکلات آن است.
  7. از آنجایی که در هنگام تعویض گیربکس خودرو گیربکس اتومات مجبورید بسیاری از قطعات خودرو مانند دسته دنده شونده و غیره را تعویض کنید. در کل مشکلات زیادی می تواند برای ماشین ایجاد شود و این مشکلات به صورت یک دفعه پیش نمی آید بلکه کم کم مشکلات خود را نشان دهد.
  8. صدای موتور خودرو تغییر می کند و بیشتر می شود.
  9. در فصل تابستان و در هنگام گرم شدن هوا، موتور خودرو بیشتر از حالت عادی گرم می شود. 
  10. هزینه نگهداری خودروی شما پس از تعویض گیربکس دستی به گیربکس اتوماتیک بالا می رود.
  11. هزینه تبدیل گیربکس دستی به گیربکس اتوماتیک بالا است. این مورد، شاید بزرگترین عیب تعویض گیربکس دستی به اتومات باشد. 

به منظور تبدیل گیربکس دستی به گیربکس اتومات، باید چه قطعاتی به ماشین اضافه شود؟

 یک تصور اشتباه در بین بسیاری از صاحبان خودروهای با گیربکس دستی وجود دارد و آن هم این است که در هنگام تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، همان گیربکس اتومات موجود در کارخانه به جای گیربکس دستی خودرو قرار می گیرد. این افراد تصور می کنند، گیربکس اتومات را می توان به صورت دستی بر روی خودرو نصب کرد و دیگر کار تمام می شود. ولی واقعیت، چیز دیگری است و تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در ماشین های قدیمی ایرانی، کار پر دردسری است. به عنوان مثال، ماشین پژو جی ال ایکس و سمند و پژو پارس که دارای گیربکس دستی هستند، ماشین های قدیمی و از رده خارج هستند. در نتیجه، نصب گیربکس اتوماتیک بر روی این ماشین ها باید با نصب قطعات دیگر و اعمال تغییرات اساسی، همراه باشد. در واقع، در هنگام نصب گیربکس جدید، باید یک سری قطعات دیگر مانند شیر برقی و ساعت گیربکس هم بر روی خودرو نصب شود تا گیربکس اتوماتیک بتوانند به خوبی در این ماشین ها کار کند. 

 در هنگام تعویض گیربکس دنده ای خودرو به گیربکس اتومات، احتمالا مجبور باشید، سیم کشی خودروی خود را به صورت کامل عوض کنید، کامپیوتر گیربکس را هم تغییر دهید و دسته دنده و چرخ دنده و بسیاری از قطعات دیگر خودرو هم نیاز به تعویض خواهند داشت.

تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک چقدر هزینه دارد

 هزینه انجام این کار از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است ولی یک حساب سرانگشتی باید بگویم که بعید است انجام این کار کمتر از چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه به دنبال داشته باشد. در این روزها و ماه ها و سال ها آنقدر تورم بخش های مختلف و از جمله قطعات که اصلاً نمی توان قدرت قیمت خاصی را برای خرید مانند گیربکس اتوماتیک ذکر کرد.  شما باید به این نکته دقت کنید انجام این کار را در مراکز معتبر صورت دهید و بسیار مراقب باشید جهت مواد و قطعات بی کیفیت برای انجام این کار استفاده نشود 

آیا تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک  نیاز به اخذ مجوز دارد؟

 اگر قصد تبدیل گیربکس دستی خودرو خود با گیربکس اتوماتیک دارید باید بدانید که این کار کاملا اختیاری است و انجام آن هیچ گونه نیازی به دریافت مجوز پلیس راهنمایی و نهادی سازمان دیگری ندارد. در واقع عمل تبدیل گیربکس چیزی نیست که نیازمند دخالت نهاد های دولتی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.