بررسی دلایل سفت شدن فرمان

فرمان یکی از اجزای بسیار مهم هر وسیله نقلیه‌ای است که با استفاده از آن می توان تغییر جهت داد. مشکلات مختلفی می تواند برای فرمان خودرو بوجود بیاید که یکی از این مشکلات، سفت شدن فرمان است. ما در این مقاله به بررسی علت های سفت شدت فرمان در حالت های گوناگون پرداخته ایم تا اگر دچار این مشکل شدید بتوانید تشخیص دهید که چه عیبی وجود دارد.

هر خودرویی دارای یک سیستم فرمان است که به راننده امکان کنترل جهتی را می‌دهد که در آن رانندگی می‌کند. یکی از مشکلاتی که برای فرمان ماشین پیش می‌آید، سفت شدن آن است. اگر فرمان ماشین سفت شود انواع مشکلات را برای شما ایجاد می‌کند. مهم تر از همه، در صورت “سفت شدن فرمان ماشین”، خودرو را برای خود و دیگران ناامن می‌کنید.

علت سفت شدن فرمان ماشین معمولا دلایلی همچون کاهش فشار باد لاستیک‌ها، خرابی میله فرمان، پارگی تسمه پمپ هیدرولیک، نشتی روغن هیدرولیک، آلوده بودن روغن هیدرولیک، کاهش سطح روغن هیدرولیک، بالا بودن غلظت روغن هیدرولیک، خرابی جعبه فرمان، خرابی شیر هیدرولیک و خرابی‌های الکترونیکی هستند.

فقط تصور کنید که باید یک دور بچرخید یا سعی کنید مسیر را تغییر دهید و سپس فرمان را به سختی بچرخانید. سفت شدن فرمان (Streeng Wheel So Hard) می‌تواند باعث تصادف شود و یا اینکه جان افراد به خطر بیفتد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی دلیل سفت شدن فرمان در شرایط مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید تا جواب سوال چرا فرمان ماشین سفت می‌شود را به شما بگوییم.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک

علت سفت شدن فرمان ماشین

دلایل اصلی سفت بودن فرمان شامل عدم تعمیر و نگهداری مناسب، تاخیر در سرویس و یا فرسودگی بعضی از قطعات است. شما باید دلایل سفت شدن فرمان ماشین خود را بدانید زیرا به شما کمک می‌کند علائم را زودتر تشخیص دهید و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. اگر از این مشکل غافل شوید و منتظر بمانید، وضعیت بدتر می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد.

برای اینکه بدانید “علت سفت شدن فرمان ماشین” چیست، در ابتدا باید بدانید که سیستم فرمان خودرو چطور کار می‌کند. به طور کلی ۴ نوع فرمان داریم که معمولی، مکانیکی، هیدرولیکی و برقی هستند. دلایل خراب شدن هر کدام از این فرمان‌ها با یکدیگر فرق می‌کند و باید راه‌حل‌های مختلفی برای تعمیر هر کدام استفاده کرد.

بدون سیستم فرمان استاندارد و سالم شما فقط می‌توانید در یک خط مستقیم، بدون پیچیدن و تغییر لاین رانندگی کنید. مشکل در فرمان خودرو می‌تواند عملکرد ماشین شما را مختل کند و ایمنی شما و سایر افراد را به خطر بیندازد.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک

خودروهای امروزی معمولا دارای سیستم فرمان هیدرولیک یا برقی می‌باشند. سفت شدن فرمان هیدرولیک بسیار خطرناک است و احتمال بروز تصادفات را بالا می‌برد. “علت سفت شدن فرمان هیدرولیک” به دلایل مختلفی مربوط می‌شود که عبارتند از:

خرابی میله فرمان

از دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک، می‌توان به خرابی میله فرمان اشاره کرد. میله فرمان با چرخ های خودرو در ارتباط است و اگر به مروز زمان میله فرمان آسیب ببیند، سفت شدن فرمان رخ می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید زمانی که میله فرمان خراب است، سفت شدن فرمان هیدرولیک بعد از اندکی رانندگی از بین می‌رود زیرا گرم شدن میله فرمان و موتور خودرو باعث به جریان افتادن روغن می‌شود، ولی اگر پس از روشن کردن متوجه شدید که فرمان ماشین هنوز سفت است، باید میله فرمان خودرو را مورد بررسی قرار دهید. اگر مشکل میله فرمان برطرف نشود تا مدتی می‌توان با آن رانندگی کرد ولی با گذشت زمان این خرابی به اجزای دیگر سیستم فرمان انتقال پیدا می‌کند و هزینه تعمیر را بالاتر می‌برد.

پارگی تسمه پمپ هیدرولیک

تسمه پمپ هیدرولیک وظیفه‌ی چرخاندن مکانیزم های هیدرولیک فرمان را برعهده دارد که این تسمه به مرور زمان دچار فرسودگی یا پارگی می‌شود و باعث اختلال در عملکرد فرمان خودرو می‌شود. یکی از مهم ترین دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک ماشین، خرابی یا پارگی تسمه پمپ هیدرولیک است و اگر دچار سفت شدن فرمان هیدرولیک شده اید باید این تسمه را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

نشتی روغن هیدرولیک

یک علت سفت شدن فرمان هیدرولیک دیگر، نشتی روغن هیدرولیک است. زمانی که روغن هیدرولیک نشت می‌کند فشار کل سیستم هیدرولیک پایین می‌آید و عملکرد آن مختل می‌شود. به همین دلیل شما باید نشتی روغن هیدرولیک را بررسی کنید، البته که این موضوع ساده نیست و باید افراد متخصص این کار را انجام دهند و در صورت بروز نشتی، مشکل برطرف و روغن هیدرولیک جدید در مخزن ریخته شود.

علاوه بر نشتی، مشکل در پمپ هیدرولیک نیز می‌تواند علت سفت شدن فرمان هیدرولیک باشد که اگر این پمپ به درستی کار نکند، فرمان خودرو به سختی می‌چرخد و باعث ایجاد مشکلات بیشتری می‌شود.

وجود کثیفی در روغن هیدرولیک

از دیگر دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک می‌توان به، کثیف بودن روغن هیدرولیک اشاره کرد. همانند دیگر روغن‌های ماشین مانند روغن موتور، روغن هیدرولیک نیز به مرور زمان دچار کثیفی‌ها و آلودگی‌هایی می‌شود و غلظت بیشتری پیدا می‌کند. روغن هیدرولیک ماشین باید ویسکوزیته و غلظت مناسبی داشته باشد تا بتواند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد و زمانی که ویسکوزیته و غلظت استاندارد خود را از دست می‌دهد منجر به سفت شدن فرمان خودرو می‌شود.

کم بودن بادهای لاستیک ماشین

آخرین موردی که می‌تواند بر روی علت سفت شدن فرمان هیدرولیک تاثیر بگذارد، کم بودن بادهای لاستیک ماشین است. شاید تصور کنید که این موضوع بی اهمیت است و نمی‌تواند تاثیرگذار باشد ولی در واقع اینطور نیست. زمانی که فشار بادهای لاستیک خیلی پایین است، فرمان پذیری به سختی صورت می‌گیرد و شما کاملا حس خواهید کرد که فرمان ماشین سفت شده است. دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید تا از میزان استاندارد بادهای لاستیک ماشین خود اطلاع پیدا کنید و همیشه سعی کنید بادهای لاستیک را در محدوده استاندارد نگه دارید تا علاوه بر جلوگیری از سفت شدن فرمان هیدرولیک خودرو، از بالا رفتن مصرف بنزین ماشین نیز جلوگیری کنید.

همچنین باید اشاره کنیم که کم بودن بادهای لاستیک در طول زمان می‌تواند بر روی جلوبندی خودرو تاثیر بگذارد و تنظیم بودن فرمان را از بین ببرد و چرخش فرمان را سخت کند که علت سفت شدن فرمان غیر هیدرولیک نیز است.

کم بودن روغن هیدرولیک

شایع ترین علت سفت شدن فرمان، نبود روغن هیدرولیک کافی در سیستم است. این وضعیت ممکن است در صورت نشت روغن هیدرولیک از ناحیه شلنگ تحت فشار ایجاد شود. پر کردن مجدد روغن هیدرولیک در مخزن فرمان موقتا مشکل را برطرف می‌کند، اما نشتی باید تعمیر شود.

بالا بودن غلظت روغن هیدرولیک

مانند سایر انواع روغن های خودرو، روغن هیدرولیک فرمان می‌تواند با گذشت زمان خراب شود و غلظت آن بالا برود و قابلیت روانکاری خود را از دست بدهد. شما باید توصیه سازنده‌ی خودروی خود را در مورد زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان دنبال کنید. غلیظ شدن روغن هیدرولیک، چرخش فرمان در سرعت‌های پایین را برای شما دشوار می‌کند و تنها راه حل این است که روغن هیدرولیک فرسوده را تخیله کنید و روغن جدید را اضافه کنید.

خراب بودن پمپ هیدرولیک

برای اینکه بدانید چرا فرمان ماشین سفت می‌شود، یکی از قطعاتی که باید بررسی کنید، پمپ هیدرولیک ماشین است. پمپ هیدرولیک یا پمپ فرمان فشار مناسبی را برای چرخاندن فرمان بدون زحمت تولید می‌کند. در صورت وجود مشکل در پمپ، چرخاندن فرمان، به خصوص با سرعت کم چالش برانگیز می‌شود. همچنین، گاهی اوقات هنگامی که پمپ هیدرولیک به درستی کار نمی‌کند، هنگام چرخاندن فرمان صدای وز وز تولید می‌کند. وقتی که با این علائم مواجه شدید پمپ هیدرولیک یا پمپ فرمان را توسط مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید.

پاره شدن تسمه دینام

ترک خوردن یا پاره شدن تسمه دینام یکی دیگر از دلایل رایج علت سفت شدن فرمان غیر هیدرولیک و حتی هیدرولیک است. هنگامی که تسمه شروع به فرسوده شدن و شُل شدن می‌کند، فرمان خودرو سفت می‌شود. تسمه دینام ماشین را در اسرع وقت تعمیر یا تعویض کنید زیرا تاخیر در این امر باعث می‌شود تسمه دینام پاره شود و فرمان از کار بیفتد.

خرابی جعبه فرمان

به دلیل قرار گرفتن شدید در معرض دما و کثیفی ها، جعبه فرمان خودروی شما آسیب می‌بینید و سپس طبق‌ها آسیب می‌بینند و باعث نشتی سیستم می‌شوند و در نهایت منجر به خرابی جعبه فرمان می‌شود که علت سفت شدن فرمان غیر هیدرولیک نیز است.

جدای از این دلایل، چندین دلیل دیگر می‌تواند فرمان ماشین شما را سفت کند. توصیه می‌شود خودروی خود را برای سرویس های منظم به تعمیرگاه ها یا نمایندگی ها ببرید و هرگز این علائم را نادیده نگیرید.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح می‌تواند ناشی از جنس روغن هیدرولیک، کم بودن سطح آن یا گرفتگی در شیر فرمان هیدرولیک می‌باشد که البته مشکل شیر فرمان هیدرولیک می‌تواند مقصر اصلی این مشکل باشد.

شیر فرمان هیدرولیک دارای ساختاری است که نسبت به شرایط آب و هوایی محیط و نوع نگهداری از سیستم هیدرولیک فرمان بسیار حساس است. شیر فرمان هیدرولیک دارای اورینگ هایی است که در کارکردهای بالا شیر هیدرولیک فرمان در طی تماس با این اورینگ‌ها، باعث خرده شدن اورنیگ‌ها می‌شود و در نتیجه باعث فرار روغن هیدرولیک می‌شود. در صورت بروز این مشکل، در صبح‌ها و به خصوص در فصول سرد سال شاهد این هستیم که فرمان خودرو سفت می‌شود که باید مشکل را در شیر فرمان هیدرولیک و اورنیگ های آن جستجو کرد. البته که دقت داشته باشید زمانی قصد تعویض اورینگ های شیر فرمان هیدرولیک را دارید حتما از کیفیت اورنیگ‌ها اطمینان حاصل کنید چراکه اورنیگ‌های غیر استاندارد باعث می‌شوند به مرور زمان دوباره مشکل سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح رخ دهد.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان

رانندگان اغلب متوجه می‌شوند هنگام زمستان، چرخاندن فرمان به سختی انجام می‌شود که دلایل متعددی پشت این مشکل رایج وجود دارد، اما مسئله اصلی علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان مربوط به روغن هیدرولیک فرمان است. در هوای سرد، روغن هیدرولیک فرمان غلیظ می‌شود و حتی می‌تواند یخ بزند. در اکثر وسایل نقلیه، شستشو و تعویض روغن هیدرولیک به حل مشکل سفت شدن فرمان هیدرولیک در سرما می‌کند.

البته قطعات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند “علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان” باشند که عبارتند از:

  • خرابی پمپ هیدرولیک فرمان
  • خرابی شیر هیدرولیک فرمان
  • فرسوده شدن جک دو طرفه هیدرولیک
  • خرابی یا پارگی تسمه هیدرولیک
  • نشتی یا کم بودن سطح روغن هیدرولیک

علت سفت شدن فرمان بعد از تعویض روغن هیدرولیک

چنانچه روغن هیدرولیک فرسوده باشد و یا میزان روغن کم باشد،‌ فشار در سیستم فرمان هم کم می‌شود و در نتیجه فرمان سفت می‌شود. روغن هیدرولیک باید غلظت و ویسکوزیته مناسب را داشته باشد تا بتواند عملکرد مناسب خود را حفظ کند. زمانی که روغن هیدرولیک ماشین خود را تعویض می‌کنید و هنوز مشاهده می‌کنید که فرمان ماشین به سختی می‌چرخد، لازم است حتماً نوع روغن را عوض کنید تا ببینید آیا مشکل از روغن است یا خیر. بعضی از روغن های هیدرولیک به دلیل بی کیفیت بودن یا مناسب نبودن برای خودروی شما می‌توانند باعث سفتی فرمان بعد از تعویض روغن شوند. بنابراین یک دلیل سفت شدن فرمان ماشین استفاده از روغن بی کیفیت است.

علاوه بر این، وجود هرگونه نشتی را نزد افراد متخصص بررسی کنید تا ببینید آیا نشتی پمپ روغن هیدرولیک علت سفتی فرمان بعد از تعویض روغن است یا خیر.

علت سفت شدن فرمان برقی

فرمان برقی یکی از اجزای مهم در خودروهای مدرن است که برای کنترل، جهت‌دهی و حرکت چرخ‌ها و سیستم جلوبندی خودرو استفاده می‌شود. این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلفی که در سیستم خود جای داده، کار می‌کند تا به راننده امکان کنترل دقیق‌تر و بهتری را بر روی خودرو بدهد.

در فرمان برقی، سنسورهای مختلفی به کمک امواج الکتریکی یا سیگنال‌های الکتریکی می‌توانند جهت و حرکت چرخ‌ها و خودرو را اندازه‌گیری کنند. این سنسورها معمولا در چرخ‌ها و قسمت‌های مختلف خودرو نصب می‌شوند.

در نهایت اطلاعاتی که توسط سنسورها جمع‌آوری می‌شوند، به یک مرکز کنترل ارسال خواهند شد. این مرکز کنترل می‌تواند یک واحد الکترونیکی مجزا باشد یا در یک واحد کنترل متمرکز بر روی خودرو جای گیرد. در ادامه دلایل سفت شدن فرمان برقی را گفته‌ایم:

خرابی موتور فرمان برقی

یکی دیگر از دلایل سفتی فرمان برقی، بروز مشکل در کارکرد الکتروموتور یا به‌اصطلاح عمومی‌تر موتوربرقی فرمان است. همان‌گونه که گفتیم، در فرمان برقی، نیرو یا به‌طور دقیق‌تر گشتاور کمکی مورد نیاز برای چرخش میل فرمان و حرکت چرخ‌ها به کمک یک الکتروموتور تامین می‌شود. در صورت بروز مشکل در این الکتروموتور، گشتاور کافی برای کمک به راننده وجود نخواهد داشت. در این شرایط فرمان برفی خودرو سفت می‌شود. البته باید در نظر داشت، الکتروموتور معمولا کارکرد صفر و یک دارد. معنی این جمله آن است که الکتروموتور فرمان برقی یا سالم است و کار می‌کند و یا خراب است و از کار افتاده. بنابراین با خرابی آن، فرمان کاملا سفت می‌شود. پس یک دلیل سفت شدن فرمان برقی ماشین خرابی موتور فرمان برقی است.

بررسی دلایل سفت شدن فرمان

اتصالات برقی

مشکلات در اتصالات برقی نیز می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل در خودرو باشد. نیروی لازم برای حرکت الکتروموتور فرمان، مستقیما از طریق برق خودرو تامین می‌شود. به این ترتیب در صورتیکه مشکلاتی در مسیر برق فرمان برقی وجود داشته باشد، الکتروموتور از کار می‌افتد. در این شرایط فرمان برقی سفت می‌شود چون نیروی کمکی برای آن وجود ندارد.

خرابی‌های الکترونیکی

هر چقدر هم که فرمان برقی خودرو بروز و مدرن باشد، باز هم از قطعات یدکی در آن استفاده شده است. می‌توان گفت که فرمان برقی یک سیستم الکتریکی و مکانیکی است ولی دستورات لازم از طریق مدارهای الکترونیکی به سیستم می‌رسد. بنابرین اگر هر مشکلی در سیستم‌های الکترونیکی کنترل فرمان برقی به وجود بیاید، باعث بروز مشکل سفت شدن فرمان برقی می‌شود. علت دقیق سفت شدن فرمان برقی، این است که سیستم نمی‌تواند در زمان درست فرمان آغاز به کار را به الکتروموتور برساند و به همین دلیل فرمان برقی سفت می‌شود.

برخی از دلایل سفت شدن فرمان برقی حتی علت سفت شدن فرمان برقی در سرعت بالا با علت‌های سفت شدن فرمان هیدرولیک یکسان است که این مشکلات می‌توان به فشار هوای کم لاستیک‌های ماشین و سردی فرمان اشاره کرد. در این دو مورد راه‌حل خیلی ساده است و تنها باید فشار لاستیک‌ها را تنظیم کرده و کم صبر کنید که ماشین گرم شود.

علت سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن

“علت سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن” را می‌توان به قطعات زیادی ارتباط داد، اما قطعاتی که به طور مستقیم در سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن تاثیر گذار هستند، می‌توان به قطعاتی که در ادامه می‌گوییم اشاره کرد:

  • ایراد در پمپ هیدرولیک
  • خرابی شیر هیدرلیک
  • اشکال در جک دو طرفه هیدرولیک
  • خراب شدن جعبه فرمان یا قطعات سیستم تعلیق
  • شُل شدن تسمه هیدرولیک
  • کم بودن یا نشتی روغن هیدرولیک

برای اینکه مشکل سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن را حل کنید، پیشنهاد می‌کنیم هر کدام از این قطعات را به صورت جداگانه بررسی کنید و یا به سراغ یک مکانیک متخصص برای رفع مشکل بروید. در صورت بروز این مشکل برای فرمان خودروی شما لازم است که سریعا خودرو را در نمایندگی‌های مجاز مورد بررسی قرار دهید تا در صورت خرابی قطعات آن‌ها تعویض و یا تعمیر شوند. علاوه بر خطرناک بودن سفت بودن فرمان بعد از گرم شدن و حرکت خودرو، این مشکل می‌تواند باعث ایجاد خرابی های بیشتر برای سیستم فرمان خودرو شود.

سفت شدن فرمان بعد از تعمیر جلوبندی

سفت شدن فرمان بعد از تعویض طبق یکی از مشکلاتی است که معمولا برای بعضی از خودروها رخ می‌دهد. طبق یکی از اجزای سیستم تعلیق خودرو است که در قسمت های مختلف سیستم تعلیق نصب می‌شود. طبق‌ها برای عملکرد خودروی شما حیاتی هستند، زیرا ضربه های ناشی از دست اندازها و چاله چوله های جاده را جذب می‌کنند و باعث میشوند رانندگی نرم تری داشته باشید. همچنین طبق‌ها از اصطکاک جلوگیری می‌کنند و سر و صدا را نیز کاهش می‌دهند. با تعویض طبق احتمال دارد که فرمان ماشین سفت شود، در صورت بروز این مشکل لازم است خودروی نزد افراد متخصص ببرید تا پس از بررسی، مشکل سفت شدن فرمان بعد از تعویض طبق را حل کنند.

نکته بعدی در مورد سفت شدن فرمان بعد از تعویض سیبک فرمان است. سیبک فرمان قطعه‌ای است که چرخ‌ها را به سیستم تعلیق متصل می‌کند و باعث چرخش آن‌ها می‌شود. سیبک فرمان از یک طرف به طبق‌های خودرو وصل است و از طرف دیگر به اجزای مختلف چرخ‌ها متصل است. در واقع زمانی که شما فرمان خودرو را به سمت راست یا چپ می‌چرخانید تمامی این قطعات همراه با چرخ می‌چرخد که این کار برعهده سیبک فرمان است.

وقتی که سیبک فرمان فرسوده می‌شود باعث ساییدگی لاستیک‌ها، کاهش فرمان پذیری، سفت شدن فرمان خودرو و افزایش فرسودگی سایر قطعات خودرو می‌شود. بعد از تعویض سیبک ممکن است هنوز فرمان ماشین سفت باشد که این مشکل با مرور زمان برطرف می‌شود ولی اگر برای مدت زمان طولانی هنوز این مشکل را داشتید لازم است که خودروی خود را نزد مکانیک‌های حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهید.

علت سفت شدن فرمان بعد از تعویض جعبه فرمان

جعبه فرمان خودرو یکی از اصلی ترین اجزای سیستم فرمان محسوب می‌شود که داخل اتاق ماشین نصب می‌شود و توسط مفصل‌ها و سیبک های فرمان، نیروی گشتاور و دَوران فرمان را به سگ دست انتقال می‌دهد. به طور خلاصه وظیفه‌ی جعبه فرمان خودرو شامل تغییر غربیلک فرمان به صفحه مکانیکی فرمان، بالا بردن میزان گشتاور، تبدیل حرکت چرخشی فرمان به حرکت خطی و کم کردن حرکات چرخشی است.

در واقع یکی از علت های سفت شدن فرمان، تعویض جعبه فرمان است. زمانی که قطعات مارپیچ داخل جعبه فرمان آسیب می‌بینید باعث سفت شدن فرمان خودرو می‌شود. سفت شدن فرمان بعد از تعویض جعبه فرمان معمولا در شرایطی مانند زمانی که خودرو سرد است خود را نشان می‌دهد و بعد از گرم شدن خودرو دیگر سفتی فرمان از بین می‌رود. معمولاً در جعبه فرمان هایی که مورد تعمیر قرار می‌گیرند این مشکل یافت می‌شود، ولی اگر بعد از تعویض آن هنوز هم مشل سفتی فرمان را دارید می‌بایست خودرو به تعمیرگاه های تخصصی ببرید تا عیب یابی دقیق انجام دهند و مشکل را برطرف کنند.

علت سفت شدن فرمان بعد از تعویض تسمه دینام

یکی از دلایل رایج علت سفت شدن فرمان معمولی، تَرک خوردگی یا شکستگی تسمه دینام است. تسمه به مرور زمان فرسوده می‌شود زیرا در هنگام رانندگی همیشه کار می‌کند. هنگامی که تسمه دینام شروع به فرسایش و شل شدن می‌کند، سفتی فرمان رخ می‌دهد.

علت سفت شدن فرمان بعد از تعویض تسمه دینام معمولا می‌تواند به خاطر تنظیم نامناسب تسمه دینام و یا نامناسب نبودن تسمه دینام باشد. البته که اگر بعد از تعویض تسمه دینام با مشکل سفتی فرمان مواجه هستید باید در اسرع وقت خودرو را تعمیرگاه های مجاز ببرید تا افراد متخصص بتوانند به صورت دقیق این مشکل را برطرف کنند.

علت سفت شدن فرمان به یک سمت 

در صورتی که دیدید فرمان خودرویتان به یک سمت قفل و یا سفت شده است، باید بدانید که عواملی مانند کثیف ش شدن روغن هیدرولیک، کاهش سطح فشار باد تایر، نشتی روغن هیدرولیک، پاره شدن تسمه پمپ هیدرولیک و خرابی پمپ روغن هیدرولیک علت سفت شدن فرمان به یک سمت هستند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به سفت شدن فرمان در شرایط مختلف دارید خوشحال می‌شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. رضا عراقی زاده می گوید

    سلام وخسته نباشید ماشین من زانتیااست دوبار جعبه فرمان وکمک جعبه فرمان تعمیر و عوض کرده ام صبح ها فرمان ماشین کلا حالت قفل شدن را دارد بعد از یک ساعت درجا کارکردن روان می‌شود کمک جعبه فرمان را تعویض کردم قطعات داخل جعبه فرمان تعمیر وتعویض کردم روغن هیدرولیک عوض کردم ولی از روزی که هوا سرد سده این مشکل برقرار است ممنون راهنمایی فرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در روز های سرد سال، روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو سفت شده و در صورتی که خودرو شما در سیستم هیدرولیک ضعفی داشته باشد (مثل ضعیف شدن پمپ هیدرولیک، وجود نشتی در شلنگ ها، نشتی از کاسه نمد ها و … ) خود را در این شرایط بروز میدهد. لذا پیشنهاد میکنیم سیستم هیدرولیک خودرو خود را بررسی کنید، به احتمال زیاد مشکل از این قسمت نشئت گرفته است.

  2. Ali ghanad می گوید

    با سلام.من شیر فرمانو عوض کردم بعد اون در حالت درجا فرمان نرمه ولی موقع حرکت سفت میشه خودرو سمند هست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد پمپ هیدرولیک خودرو شما مشکل دارد. این مشکل میتواند از خود پمپ یا حتی فولی آن نشات بگیرد. از طرف دیگر وجود مشکل در سیستم جلوبندی نیز میتواند باعث بروز چنین مشکلی شود. هرچند که بعید است اما وجود نشتی در شیلنگ فشار قوی و ضعیف هیدرولیک نیز ممکن است موجب این مشکل شود، در صورت وجود نشتی شیلگ خیس بوده و سطح روغن هیدرولیک به مرور زمان افت میکند.
      توجه داشته باشید که برای تشخیص دقیق علت این مشکل، خودرو شما باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  3. Azad می گوید

    باسلام
    من پراید صبا مدل ۸۷ دارم.فرمان هیدرولیک نیست و فرمان عادیه… جعبه فرمان نو و بهترین وگرونترین جمس رو سه ماهه انداختم و گفتن تا دوسه ماه مقداری سفت هست وبه مرور روانتر میشه و چون هیدرولیک نیست فرمان خودش مقداری سفته.اما سه ماه گذشت و به یکباره فرمان خود به خود و در حرکت خیلی سفت میشه.به هر دو طرف شدیدا سفت میشه و باز خود به خود ول میکنه و روان میشه.روزی ده بار این اتفاق میفته و بیشتر اوقات قرمانم به شدت سفته وبه زور میچرخونم..مخصوصا مواقع دورزدن که خیلی سفت هستش و دقیقا مثه زمانیه که ماشین خاموشه ودرجا فرمون میگیری.در حال حرکت مثه همون موقع سفت میشه. و خودبه خود روان میشه.میترسم مثه جعبه فرمان قدیمم گیر بکنه و ببره…یکی گفت باید پیچ ۱۳زیر فرمان رو از داخل باز کنی و‌فرمان رو یک سانتیمتر بکشی بالا.اونکارو کردم فرمون تکون پخورد وبالا نیومد… یکی دیگه گفت احتمالا چهار شاخه ها مشکل دارن وباید اونا رو عوض کنی..حالا کسی میدونه مشکل از کجاس؟ببخشید طولانی شد ولی کفتم کامل توضیح بدم.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این مشکلی که شما فرمودید تنها پس از بررسی خودرو از نزدیک میشه علت رو پیدا کرد. متاسفانه متخصصین ما نمیتونن بدون بررسی خودرو نظر کارشناسی ارائه بدن. تنها نکته ای مشخص هست اینه که پیشنهاد میکنیم زودتر به تعمیرگاه مراجعه کنید و مشکل رو متفع کنید تا خدایی نکرده قطعه جدید هم خراب نشه و مجبور به خرید مجدد جعبه فرمان بشید.
      این نکته را در نظر داشته باشید که این امکان وجود داره که خود قطعه نیز از ابتدا خراب بوده باشه.