آموزش رفع مشکل آمپر کشی کولر ماشین

منظور از آمپر کشی کولر ماشین، بالا رفتن دمای خودرو هنگام کولر گرفتن است. معمولاً علت آمپر کشی کولر ماشین به گرفتگی رادیاتور، خرابی واتر پمپ، خرابی ترموستات، کار نکردن فن ها و… مربوط می شود که ما در این مقاله به بررسی رفع مشکل آمپر کشی کولر ماشین پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را حل کنید.

در یک روز گرم، سیستم تهویه مطبوع ماشین باید عملکرد خوبی داشته باشد تا شما را خنک نگه دارد. اما ممکن است داستان متفاوتی وجود داشته باشد و وقتی کولر ماشین را روشن می کنید متوجه شوید که آمپر در حال بالا رفتن است و از خود بپرسید که چه چیزی می تواند باعث این مشکل شود. زمانی که کولر ماشین را روشن می کنید و دما بالا می رود، به این اتفاق “آمپر کشی کولر ماشین” گفته می شود که معمولاً خرابی یا کار نکردن فن ماشین، خرابی واتر پمپ، از کار افتادن سنسور مایع خنک کننده، گرفتگی رادیاتور و… باعث این اتفاق می شوند که ما در این مقاله قصد داریم به آموزش رفع مشکل آمپر کشی کولر ماشین (What Causes Car Overheats When AC Is On) و علت های بروز این مسئله بپردازیم.

علت آمپر کشی کولر ماشین

آمپر-کشی-کولر-ماشین

علت آمپر کشی کولر ماشین به موارد زیر مربوط می شود:

گرفتگی رادیاتور

رادیاتور نقش بسیار مهمی را برای حذف گرمای موتور ایفا می کند. مایع خنک کننده (ترکیب آب و ضد یخ) از طریق مخزن تعبیه شده وارد سیستم خنک کننده موتور شده و سپس به رادیاتور ماشین رسیده و در نهایت وارد موتور می شود و در کانال هایی که دور سیلندرها وجود دارد گردش می کند. در حین گردش مایع رادیاتور، حرارت ناشی از احتراق موتور جذب مایع خنک کننده شده و سیال دوباره به درون رادیاتور ماشین بر می گردد تا مجدداً خنک شود. حال وظیفه رادیاتور خنک کردن مایعی است که حرارت موتور را جذب کرده است.

زمانی که هوا گرفتن رادیاتور اتفاق می افتد، این قطعه دیگر نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و مشاهده خواهید کرد در روزهای گرم تابستان زمانی که کولر ماشین را روشن می کنید، آمپر ماشین بالا می رود. علت هوا گرفتن رادیاتور ماشین معمولاً به خاطر خرابی های قطعات مختلفی اتفاق می افتد که برای رفع مشکل آمپر کشی کولر ماشین ابتدا بایستی رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید.

خرابی ترموستات

ترموستات یکی از اجزای سیستم خنک کننده خودروست که برای حفظ دمای موتور کار می کند. ترموستات به تغییرات دمای مایع خنک کننده با اجازه دادن به روشن و خاموش شدن سیستم خنک کننده پاسخ می دهد. اگر ترموستات از کار بیفتد، ممکن است این قطعه خیلی سریع باز شود یا برای مدت طولانی باز بماند و در نتیجه در زمان کولر گرفتن آمپر ماشین بالا برود.

معیوب بودن سنسور مایع خنک کننده موتور

سنسور مایع خنک کننده موتور یک بخشی از ماشین شماست که وظیفه آن نظارت بر دمای عملکرد داخلی موتور می باشد. این قطعه دمای موتور را به کامپیوتر ماشین گزارش می دهد و تعیین می کند که چه زمانی باید فن ها روشن شوند. اگر سنسور مایع خنک کننده موتور معیوب باشد، دمای موتور به طور نادرستی به کامپیوتر گزارش می شود و این می تواند باعث شود که فن ها در زمان گرم شدن خودرو روشن نشوند و در نتیجه آمپر کشی کولر ماشین اتفاق بیفتد.

خرابی واتر پمپ

واتر پمپ مخلوطی از ضد یخ و آب را در سراسر موتور ماشین به گردش در می آورد تا آن را در دمای کارکرد داخلی سالم نگه دارد. بدون واتر پمپ، هیچ یک از اجزای سیستم خنک کننده ماشین کار نخواهد کرد که باعث می شود موتور ماشین به شدت داغ شود، مخصوصاً زمانی که از کولر استفاده می کنید.

خرابی فن ها

کار نکردن فن های ماشین یکی از رایج ترین دلایل آمپر کشی کولر ماشین است. این فن ها به جریان هوای ماشین توجه می کنند تا سرعت خود را برای خنک کردن موتور در صورت نیاز تنظیم کنند. اگر فن ها خراب باشند و یا اگر رله فن ها سوخته باشد، با مشکل آمپر کشی کولر خودرو مواجه خواهید شد.

اضافه بار کمپرسور کولر

کمپرسور کولر ماشین یک بخش کاملاً حیاتی از سیستم تهویه مطبوع می باشد. وظیفه کمپرسور کولر این است که گاز کولر را تحت فشار قرار دهد و برای انجام این کار از موتور ماشین نیرو می گیرید. اگر کمپرسور کولر خراب باشد، بار چرخشی روی موتور وارد می کند که به نوبه خود منجر به گرم شدن بیش از حد ماشین هنگام کولر گرفتن می شود.

جلوگیری از آمپر کشی کولر ماشین

برای “جلوگیری از آمپر کشی کولر ماشین” بایستی بررسی های زیر را انجام دهید:

بررسی رادیاتور

همانطور که در بالا اشاره کریم، هوا گرفتن رادیاتور و یا خرابی این قطعه تاثیر بسیاری زیادی روی آمپر کشی کولر ماشین دارد که اول از همه توصیه می کنیم این قطعه را مورد بررسی قرار دهید. برای هوا گیری رادیاتور ماشین بهتر است خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا این کار را انجام دهند ولی اگر رادیاتور خراب باشد، برای جلوگیری از آمپر کشی کولر ماشین تنها راه حل تعویض رادیاتور است.

تعویض واتر پمپ

با توجه به نقش مهمی که واتر پمپ در سیستم خنک کننده خودرو دارد، اگر با مشکل آمپر کشی کولر ماشین مواجه می شوید و متوجه شدید که این قطعه خراب است، تنها بایستی واتر پمپ را تعویض کنید. واتر پمپ قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود که معمولاً بعد از چند سال از کار می افتد و به همین دلیل نیاز به تعویض دارد.

تست کمپرسور کولر

با روشن بودن کولر ماشین طبیعاً کمپرسور کولر بار اضافه‌ای را به موتور وارد می کند که اگر کمپرسور خراب باشد می تواند باعث بالا رفتن آمپر ماشین هنگام کولر گرفتن شود. برای بررسی سلامت کمپرسور شما می توانید با انجام یکسری کارها تشخیص دهید آیا این قطعه مهم به درستی کار می کند یا خیر. برای همین توصیه می کنیم که مقاله آموزش تست کمپرسور کولر خودرو را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا بتوانید به راحتی سالم بودن این قطعه را بررسی کنید.

بررسی فن ها

یکی دیگر از راه های جلوگیری از آمپر کشی کولر ماشین بررسی کردن فن ها می باشد. اگر فن ها دچار آسیب دیدگی شده باشند که بایستی آن ها را تعویض کنید ولی اگر فن ها به درستی کار نمی کنند می توانید تعویض رله فن را انجام دهید و این قبیل مشکلات را برطرف کنید.

در آخر لازم به ذکر است که حتماً هر از چند گاهی میزان سطح مایع خنک کننده که همان مخلوط ضدیخ و آب می باشد را مورد بررسی قرار دهید و در صورت کم شدن سطح آن، مایع خنک کننده را شارژ کنید تا با مشکل آمپر کشی کولر ماشین مواجه نشوید چراکه مایع خنک کننده نقش بسیار مهمی را در کاهش گرمای موتور بر عهده دارد.

رفع-مشکل-آمپر-کشی-کولر-ماشین

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد رفع مشکل آمپر کشی کولر ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.