چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؟

ممکن است این سوال برای شما هم بوجود آمده باشد که چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم که برای نرم کردن فرمان ماشین بایستی سطح روغن هیدرولیک را چک کنید و در صورت نیاز آن را شارژ کنید، از سلامت پمپ هیدرولیک فرمان اطمینان حاصل کنید، فشار باد تایرها را تنظیم کنید و موارد تاثیر گذار دیگری که در این مقاله به آن ها پرداخته‌ایم.

فرمان بخش مهمی از مکانیزم کنترل یک وسیله نقلیه است. بدون یک فرمان نرم، نمی توانید لاین را تغییر دهید و یا در محل پارک مانور دهید. مشکلی مانند سخت چرخاندن فرمان هم برای شما و هم برای سایر خودروها بسیار خطرناک است زیرا می تواند منجر به تصادف شود. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه “چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم” (What Are The Ways To Soften The Car Steering Wheel) بپردازیم تا مشکل سفتی فرمان را حل کنید.

چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؟

چگونه-فرمان-ماشین-را-نرم-کنیم

ممکن است چرخاندن فرمان در سرعت های پایین برای شما سخت باشد و وقتی سرعت ماشین را در حدی افزایش می دهید، فرمان نرم شود. هنگامی که این مشکل بوجود می آید باید سیستم فرمان را مورد بررسی قرار دهید چراکه چرخاندن فرمان در سرعت های پایین نیز بایستی راحت باشد. دلایل زیادی برای سفتی فرمان های هیدرولیک و برقی وجود دارند که در این رابطه توصیه می کنیم مقاله دلایل سفت شدن فرمان را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

حال می رسیم به این سوال که چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم. برای اینکه فرمان ماشین به درستی کار کند، باید سطح مناسبی از روغن هیدرولیک در مخزن وجود داشته باشد. شایع ترین علت سفت شدن فرمان این است که روغن هیدرولیک در سیستم وجود ندارد و این اتفاق زمانی بوجود می آید که روغن هیدرولیک از شکاف مخزن یا شیلنگ ها نشتی پیدا می کند. زمانی که روغن هیدرولیک نشتی پیدا می کند و سطح آن پایین می آید، فشار در سیستم هیدرولیک فرمان کم می شود و باعث می شود پمپ هیدرولیک برای جبران افت فشار سخت تر کار کند. در نتیجه فرمان روغن کافی برای چرخش نرم را دریافت نمی کند و شما مجبور خواهید بود که نیروی بسیار زیادی اعمال کنید. پس با پر کردن مخزن هیدرولیک می توانید باعث نرم کردن فرمان ماشین شوید، ولی اگر نشتی وجود داشته باشد بایستی حتماً نشتی را برطرف کنید و سپس روغن هیدرولیک را درون مخزن بریزید. برای آگاهی کامل از این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

تفاوت فرمان هیدرولیک با برقی

مورد بعدی اینکه روغن هیدرولیک عمر بی نهایتی ندارد و به مرور زمان گرد و خاک و کثیفی های زیادی را به خود جذب می کند، بنابراین بسیار مهم است که طور منظم روغن هیدرولیک را تعویض کنید تا فرمان ماشین نرم شود. عدم تعویض به موقع باعث غلیظ شدن روغن هیدرولیک می شود و توانایی آن را برای روانکاری صحیح سیستم هیدرولیک فرمان از دست می دهد. راه حل این است که روغن هیدرولیک قدیمی را از سیستم خارج کنید و سپس روغن هیدرولیک جدید را در مخزن بریزید تا فرمان ماشین نرم شود.

موضوع دیگری که می تواند در نرم کردن فرمان ماشین نقش داشته باشد، بررسی سالم بودن پمپ هیدرولیک فرمان است. هنگامی که فرمان را می چرخانید، شیر کنترل در سیستم به سیال اجازه می دهد تا به درون پینیون فرمان جریان یابد که این به شما امکان می دهد بدون اعمال فشار فیزیکی زیاد، فرمان را بچرخانید. علاوه بر این، نقش اصلی پمپ هیدرولیک فرمان حفظ فشار بهینه در سیستم است به طوری که می توانید به آرامی و بدون اعمال نیروی زیاد فرمان را بچرخانید. پس پمپ هیدرولیک را بررسی کنید و اگر به هر دلیل از کار افتاده بود، آن را تعویض کنید تا فرمان ماشین نرم شود.

یکی دیگر از راه های نرم کردن فرمان ماشین، به خصوص در خودروهایی که از فرمان برقی استفاده شده است، بررسی تسمه دینام است. این تسمه بسیاری از کارهای مهم موتور از جمله عملکرد پمپ فرمان را بر عهده دارد که به مروز زمان تسمه دینام دچار فرسودگی می شود، زیرا در هنگام رانندگی دائماً در حال کار است. در صورت کهنه شدن یا شل شدن تسمه دینام، این قطعه را تعویض کنید تا فرمان ماشین نرم شود.

در آخر یکی دیگر از راه های نرم کردن فرمان ماشین، بررسی فشار باد تایرها است. فشار نامناسب لاستیک ها، می تواند سفتی فرمان را ایجاد کند و همچنین باعث سایش ناهموار لاستیک های جلو شود. به همین دلیل همیشه باید به فشار باد لاستیک ها دقت داشته باشید تا بتوانید فرمان ماشین را به راحتی بچرخانید.

نرم کردن فرمان ماشین

نرم-کردن-فرمان-ماشین

همانطور که در بالا اشاره کردیم، راه های نرم کردن فرمان ماشین عبارتند از:

  • بررسی سطح روغن هیدرولیک و اضافه کردن روغن جدید در صورت لزوم
  • بررسی هرگونه نشتی روغن هیدرولیک از مخزن یا شیلنگ ها و تعمیر آن
  • اطمینان از عملکرد مناسب پمپ هیدرولیک فرمان
  • چک کردن تسمه دینام از لحاظ نبود فرسودگی و شل شدگی
  • تنظیم فشار باد لاستیک ها

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.