اگر ماشین یخ زد چه کنیم؟

زمانی که خودرو دچار یخ زدگی می شود، به سختی می توان آن را روشن کرد و به حرکت درآورد. ممکن است بپرسید که اگر ماشین یخ زد چه کنیم و چگونه می توانیم از یخ زدن ماشین جلوگیری کنیم که این مقاله به کمک شما خواهد آمد.

اگر ماشین یخ زد چه کنیم” وقتی دما کاهش می‌یابد، می‌تواند چیزهای مختلفی باشد که راه‌اندازی وسیله نقلیه شما را دشوار می‌کند. ابتدا باید بدانیم که هوای سرد چگونه موتور خودروی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و نکاتی را دریافت کنید تا مطمئن شوید که در راه سرگردان نمی شوید.

ماشین چگونه روشن می شود

وقتی کلید را وارد می‌کنید و می‌چرخانید یا دکمه استارت را فشار می‌دهید، موتور استارت خودرو زنده می‌شود و با جریان الکتریکی سنگینی که از باتری دریافت می‌کند، موتور را روشن می‌کند. هنگامی که استارت موتور روشن می شود، چرخ دنده را به بیرون هل می دهد و با یک چرخ دنده بزرگتر درگیر می شود.

هنگامی که این دو دنده به هم می رسند، شروع به چرخیدن می کنند و باعث فعال شدن پیستون ها می شود. پیستون ها بالا و پایین می روند و هوا را به داخل موتور می مکند. همچنین کامپیوتر خودرو موتور سوخت را به سیلندرهای موتور می فرستد و در سیلندرها، شمع ها مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کنند و در نتیجه احتراق ایجاد می شود.

هوای سرد چگونه بر موتور خودرو تأثیر می گذارد

تاثیر هوای سرد بر موتور ماشین

حال که می دانید خودرو چگونه استارت می خورد، می بایست از تاثیر هوای سرد بر موتور خودرو نیز آگاهی داشته باشید. هوای سرد باعث غلیظ شدن روغن موتور، روغن گیربکس، ضد یخ و سایر مایعات ضروری خودرو شما می شود و از جریان آزادانه آنها در موتور جلوگیری می کند. اگر خطوط سوخت یا ترمز فرسوده شده‌اند، رطوبت می‌تواند به داخل آن نفوذ کند و باعث یخ زدن مایعات خودرو شود که می‌تواند منجر به مسدود شدن موتور شود!

علاوه بر این، آب و هوای سرد مقاومت الکتریکی را افزایش می‌دهد و کار باتری و شمع‌ها را سخت‌تر می‌کند. در دمای ۰ درجه سانتی گراد، باتری خودرو حدود ۳۵ درصد از قدرت خود را از دست می دهد و در دمای ۱۸- درجه سانتی گراد ۶۰ درصد قدرت خود را از دست می دهد. وقتی هوا سرد است، راه‌اندازی موتور می‌تواند تا دو برابر جریان مورد نیاز در شرایط عادی مصرف کند.

ماشین یخ زده روشن نمیشه

اگر ماشین یخ زده روشن نمیشه، این روش ها را امتحان کنید تا بتوانید خودرو را به حرکت درآورید:

بستن و باز کردن سوییچ

مطمئن شوید که رادیو، چراغ‌های جلو، بخاری و غیره خاموش هستند، بنابراین انرژی از باتری و موتور شما خارج نمی‌شود. حالا کلید را در احتراق قرار دهید و حدود ده بار آن را از حالت “خاموش” به “شروع” بچرخانید. این کار می تواند به گرم کردن باتری و استارت کمک کند. اگر بار اول این تاکتیک جواب نداد، یک دقیقه صبر کنید و دوباره امتحان کنید.

باتری به باتری کنید

شاید نیاز باشد که روش باتری به باتری را انجام دهید. با یک دوست، همسایه یا هر کسی که به کمک شما می آید تماس بگیرید تا با کمک آنها بتوانید خودرو را روشن کنید. فقط مطمئن شوید که یکی از شما کابل های باتری به باتری را دارا می باشد.
آب و هوای سرد قدرت شارژ باتری را کاهش میدهد، که همین موضوع باعث میشود خودروی شما روشن نشود و اگر هم روشن شود با روشن بودن چراغ چک مواجه میشود. اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بدانید، میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ چک در سرما را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

اگر با باتری به باتری ماشین شما دوباره به حرکت در می آید، احتمال زیادی وجود دارد که باتری شما دوباره از کار بیفتد.

اگر با این دو روش نتوانستید ماشین را روشن کنید، باید با یدک کش تماس بگیرید تا خودروی شما را تا مکانیکی بکسل کند. افراد متخصص با بررسی مشکلات خودروی شما، می توانند تعمیرات لازم را انجام دهند. البته شما با دانستن یکسری نکات می توانید از یخ زدن ماشین جلوگیری کنید که در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه از یخ زدن ماشین جلوگیری کنیم

چگونه از یخ زدن ماشین جلوگیری کنیم

این نکات را دنبال کنید تا روشن نشدن ماشین در سرما جلوگیری کنید:

ماشین خود را به صورت مداوم بررسی کنید

برای بررسی باتری ماشین، لاستیک‌ها و مایعات ضروری ماشین خود به مکانیکی بروید. اطمینان از اینکه این چیزها برای مقابله با سرما آماده هستند می تواند به شما کمک کند از غافلگیری جلوگیری کنید.

در صورت امکان ماشین را در پارکینگ قرار دهید

در صورت امکان، ماشین خود را در پارکینگ قرار دهید. پارکینگ سرپوشیده نه تنها از نمای بیرونی اتومبیل شما محافظت می کند، بلکه از عملکرد داخلی و اجزای ضروری در برابر دمای شدید محافظت می کند. مایعات گرمتر آزادانه تر جریان می یابند و به آنها اجازه می دهد کارهای خود را (مانند روغن کاری موتور) به طور موثرتری انجام دهند.

اجازه دهید در مدت زمان کوتاهی خودرو درجا کار کند

درجا کار کردن ماشین موضوعی است که بحث داغی دارد. واقعیت این است که مدل های جدیدتر نیازی به پنج دقیقه درجا کار کردن برای گرم شدن ندارند. با این حال، برای جلوگیری از وارد کردن فشار غیر ضروری به موتور، باید اجازه دهید ماشین شما قبل از افزایش سرعت به دمای مطلوب برسد.

استاندارد فعلی برای گرم کردن موتور به این شکل است: ماشین را روشن کنید، ۳۰ ثانیه صبر کنید و چند دقیقه اول را به آرامی برانید. پس از یک رانندگی کوتاه و آسان، اکثر اجزای موتور باید گرم شده و آماده حرکت شوند! پس به یاد داشته باشید که درجا کار کردن ماشین به مدت طولانی می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد که برای آگاهی از این موضوع می توانید مقاله همه چیز درباره درجا کار کردن ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاهی درباره یخ زدن ماشین و روشن نشدن آن دارید می توانید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.