علت لاستیک سایی چیست؟

لاستیک سایی از مشکلات شایع خودرو است که رانندگان در زمان های مختلفی با آن مواجه می‌شوند. استفاده بالا از لاستیک ها و رانندگی های پر خطر و چالشی از عوامل ساده لاستیک سایی است اما علل مختلف دیگری نیز وجود دارد که سبب به وجود آمدن این مشکل می‌شود.

همه ما از میزان اهمیت سالم بودن لاستیک ها در اتومبیل خبر داریم. داشتن لاستیک سالم ایمنی بیشتر را شامل می‌شود و هر قدر لاستیک شرایط نامناسب تری داشته باشد، میزان کنترل راننده روی ماشین کمتر خواهد بود و میزان ایمنی را نیز به درصد بالایی کاهش می‌دهد.

در این بخش از مقاله یدک یار در مورد موضوع “لاستیک سایی” اتومبیل (Tire uneven wear) که سبب ایجاد دردسرها و مشکلات زیادی برای افراد می‌شود، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره لاستیک خودرو

علائم لاستیک سایی

فرقی ندارد خودرو شما یک خودرو معمولی یا یک اتومبیل چند صد میلیونی و پیشرفته است، زمانی که دچار لاستیک سایی می‌شود، علائمی را از خود نشان می‌دهد که با توجه به آن ها می‌توانیم از ایجاد خسارت های بیشتر که به دلیل لاستیک سایی به وجود می‌آیند کم کنیم.

البته “علائم لاستیک سایی” آن چنان زیاد نیست که لیست بلند بالایی را شامل شود، اما همین چند نشانه کوچک نیز به نوبه خود دارای اهمیت زیادی هستند:

صاف شدن لاستیک

صاف شدن لاستیک

صاف شدن لاستیک ها بارز ترین نشانه ساییدگی یک لاستیک است. صاف شدن لاستیک ها به صورت های مختلفی اتفاق می‌افتد، اما به طور کلی و بدون توجه به عاج های از بین رفته بر روی لاستیک ها، خودرو را به اصطلاح لاستیک سایی شده می‌گوییم.

کشیده شدن فرمان

کشیده شدن فرمان دلایل مختلفی دارد، از خرابی و وجود نقص در جلوبندی، میل گاردن و جعبه فرمان گرفته تا کم باد بودن لاستیک ها همگی جز علائمی هستند که می‌توانند باعث کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت شوند.

استاندارد نبودن ابعاد چرخ ها

زمانی که خودرو خود را به تعمیرگاه می‌برید، فرد متخصص می‌تواند با استفاده از ابزار آلات مخصوص اندازه و ابعاد بین چرخ ها را اندازه گیری کند! اگر اندازه بین دو چرخ از حد معمول کمتر یا بیشتر باشد، اتومبیل دچار لاستیک یایی شده است.

با توجه به گذر زمان شاهد پیشرفت و ارتقا این وسیله سنجش هستیم و انواع مختلف این ابزار همانند لیزری وارد بازار شده است. در دستگاه های لیزری اساس کار سنجش با نور لیزر است که امکان خطا را به صفر می‌رساند و حتی قادر است انحرافات میلی متری چرخ را نیز نشان دهد.

نشتی روغن

نشتی روغن

شاید این علت نسبت به دیگر نشانه های ذکر شده کمی نا آشنا تر باشد، زیرا امکان رخداد آن درصد کمتری را شامل می‌شود!

قطعه ای به نام کویل وجود دارد که در داخل یک محفظه روغن قرار گرفته است. این محفظه روغن کاربردهای به خصوصی دارد، و در صورتی که کویل خراب شود، به علت گرمای بسیار زیادی که تولید می‌کند باعث ترک برداشتن محفظه روغن و همچنین نشتی روغن موجود در این محفظه خواهد شد.

شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که امکان نشتی روغن به دلیل خرابی شمع ها نیز اتفاق می‌افتد. خراب شدن شمع موتور به منزله تولید نیروی بیشتر توسط کویل، ایجاد گرمای بیشتر و همچنین ترک برداشتن مخزن روغن می‌شود. نتیجه نشتی روغن از مخزن می‌تواند موجب لاستیک سایی نیزدر پی داشته باشد.

افزایش مصرف سوخت

بالا رفتن مصرف سوخت خودرو یکی از مواردی است که می‌تواند به قطعات مختلف اتومبیل ارتباط پیدا کند؛ حتی اگر خودرو شما لاستیک سایی هم نداشته باشد، و فقط چرخ کم باد باشد، باز هم می‌تواند در افزایش مصرف سوخت تاثیر چشمگیری از خود به جا بگذارد؛ حال فرض کنید که این مشکل در کنار لاستیک سایی تا چه حد می‌تواند مشکل ساز باشد.

دلایل لاستیک سایی

زمانی که با توجه به نشانه هایی که در اتومبیل خود مشاهده می‌کنیم و متوجه می‌شویم که خودرو دچار لاستیک سایی شده است، بایستی به دنبال حل این ماجرا باشیم.

چرا که حتی اگر لاستیک های قدیمی را عوض کنید و ۴ حلقه لاستیک جدید هم بر روی اتومبیل سوار کنید، و منشا لاستیک سایی همچنان پابرجا باشد، باید با این ۴ حلقه لاستیک نیز خداحافظی کنید. پس به محض متوجه شدن این موضوع سعی کنید بدون از دست دادن وقت علت آن را پیدا کنید.

زمانی که به دنبال “علت لاستیک سایی” هستید، بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید که در بسیاری از مواقع می‌توان با مقداری توجه و هزینه کم، اینگونه دلایل را رفع و رجوع کرد و گاهی اوقات نیز به هیچ وجه نمی‌توان کاری برای از بین بردن لاستیک سایی کرد و یا اگر هم بتوان کاری انجام داد، به سختی و بسیار مشکل این کار انجام خواهد شد.

گاهی اوقات هیچ قطعه و یا قسمتی در ماشین خراب نیست. در چنین وضعیتی بهتر است به دنبال علل خارجی در ایجاد لاستیک سایی باشید.

اما این علل بیرونی و درونی لاستیک سایی شامل چه مواردی می‌شوند؟ وضعیت رفع و رجوع هر کدام به چه شکل است و از کدام یک از این دلایل شروع کنیم، تا هزینه و وقت کمتری را صرف کنیم؟

جنس لاستیک

جنس لاستیک

اولین موضوع مهم که می‌توانید با کمی دقت در هنگام خرید لاستیک، جلوی آن را بگیرید، جنس لاستیک ها است. ممکن است لاستیکی را پیدا کنید که نسبت به دیگر محصولات مشابه بازار قیمتی بسیار کمتر و حدودا نصف دیگر لاستیک ها دارند.

این موضوع در وهله اول می‌تواند شما را خوشحال کند، اما فراموش نکنید که هیچ ارزانی بی علت نیست! با کمی تحقیق و بررسی می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از لاستیک های بازار جز لاستیک های خوب و مناسب شناخته شده است.

در بین تمام لاستیک هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند می‌توانید از بین لاستیک های یزد تایر، بارز، هانکوک و میشلن انتخاب کنید. دو برند هانکوک و میشلن جز لاستیک های خارجی محسوب شده و مسلما پر هزینه تر از دیگر موارد هستند.

شرایط رانندگی

این مورد را بدون پرداخت هزینه ای قادر به رفع هستید! شرایط و نوع رانندگی فرد تاثیر بسیار زیادی بر لاستیک سایی برجا می‌گذارد. سعی کنید از کشیدن تیک آف های مکرر، ترمز های شدید و ناگهانی، عبور دادن خودرو از جاده های صعب العبور و سخت و… دوری کنید تا هم عمر لاستیک خودرو را بالاتر برده و دیگر دچار مشکل لاستیک سایی نشوید.

زاویه گیری چرخ ها

زاویه چرخ ها

این آیتم با تنظیم چرخ و تنظیم فرمان لیزری کاملا برطرف می‌شود و هزینه بسیار ناچیزی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در تمامی اتومبیل ها بایستی یک فضای مشخص بین دو لاستیک جلو باشد. این فضا که به اصطلاح زاویه بین چرخ نامیده می‌شود با مقیاس میلی متر سنجیده می‌شود.

وضعیت جلوبندی خودرو

جلو بندی خودرو که شامل سیستم چرخ ها، فرمان و به طور کلی سیستم تعلیق می‌شود، تاثیر عمده و مهمی را بر روی لاستیک سایی خودرو ها دارد.

گاهی اوقات خرابی سیستم جلوبندی که می‌تواند به دلیل پوسیدگی قطعات، تصادف و … باشد باعث لاستیک سایی و مشکلات عدیده دیگری نیز می‌شود. نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت می‌باشد، این است که خرابی جلوبندی باعث لاستیک سایی چرخ های جلویی می‌شود.

شاسی ها

یکی دیگر از مواردی که تاثیر بسیار مهمی در لاستیک سایی دارد، به هم ریختن وضعیت شاسی اتومبیل است. شاسی های جلو بر روی چرخ های جلویی و شاسی های عقب بر روی چرخ های عقبی تاثیر می‌گذارند.

ممکن است این خرابی شاسی ها بر اثر تصادف و یا ضربات ناگهانی وارد شده به خودرو به علت وجود ناهمواری و دست انداز های جاده ای باشد.

روش های جلوگیری از لاستیک سایی

از جمله روش های “جلوگیری از لاستیک سایی“، بر طرف کردن عیب ها و مشکلاتی است که در خودرو خود پیدا کرده اید. بسیاری از این مشکلات همچون ضربه خوردن شاسی و… به سختی قابل جبران هستند و هزینه ای بسیار هنگفتی را شامل می‌شوند.

با تمام موارد گفته شده، ممکن است برخی از افراد هیچ تمایلی به چک کردن اتومبیل توسط فرد متخصص نداشته باشند و یا تمایل دارند تا خود این کار را انجام دهند، و هیچ بینش و تجربه و تخصصی در این زمینه ندارند. بهتر است خودرو خود را نزد یک تعمیرکار، جلوبندی ساز و به طور کلی فردی متخصص در این زمینه ببرید تا نسبت به بررسی و ارزیابی لاستیک سایی خودرو شما اقدام کند.

تعویض لاستیک ها

نشانه های تعویض لاستیک

این نشانه ها به طور حتم مربوط به لاستیک سایی نیستند، اما همان قدر که پیدا کردن دلایل لاستیک سایی ضروری است، توجه به این موارد نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که در صورت عدم توجه به موضوعات این چنینی احتمال بروز حوادث غیر مترقبه و ناگوار زیادی برایتان وجود دارد.

در ادامه چند مورد از خرابی های لاستیک که بیشتر نشان دهنده پایان یافتن عمر لاستیک و همچنین زمان تعویض آن است را برایتان توضیح داده ایم:

تورم و غده لاستیک

یکی از مهم ترین مواردی که با چشم و حتی برای افراد مبتدی نیز قابل دیدن است، تورم ایجاد شده روی قسمتی از لاستیک است. این برآمدگی غده مانند نشان می‌دهد که لاستیک شما باید به سرعت تعویض شود وگرنه احتمال ترکیدگی آن در هنگام رانندگی وجود دارد.

لرزش های زیاد

مورد دوم که می‌تواند نشان دهنده زمان تعویض لاستیک باشد و البته ارتباط کمی هم با لاستیک سایی دارد، وجود لرزش های بسیار زیاد و یا حتی متوسط در اتومبیل است.

البته زود تصمیم نگیرید، چرا که ممکن است این لرزش ها به دلیل خرابی کمک فنرها و یا خرابی جاده نیز باشد. برای آن که تشخیص دهید لرزش های موجود در خودرو مربوط به کدام مورد است، کافی است تا در چند جاده مختلف صاف و ناهموار شروع به رانندگی کنید تا متوجه شوید که آیا این لرزش ها دائمی هستند یا خیر.
اگر ایراد از کمک فنر های خودریتان هست، شما میتوانید لیست قیمت کمک فنر خودرو را در وبسایت یدک یار مشاهده کرده و با مقایسه برند ها خرید خود را ثبت کنید.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که مطرح شد مسلما متوجه اهمیت داشتن لاستیک های سالم و ایمن برای خودرو شده اید. به همین خاطر بهتر است قبل از آن که در یک جاده فرعی به دلیل ترکیدگی لاستیک چندین و چند ساعت را منتظر رسیدن کمک بمانید، سریع تر لاستیک های کهنه خود را تعویض کنید.

در صورتی که از اتومبیل به طور گسترده ای استفاده می‌کنید و مسافت زیادی را با آن در شبانه روز طی می‌کنید، تعویض هر ساله لاستیک جزء ضرورت است.

پس بهتر است برای تعویض لاستیک و خرید جدید آن به سراغ فروشگاه هایی بروید که از اصل بودن کالای آن ها اطمینان کامل دارید. مجموعه یدک یار با توجه به زمینه گسترده کاری خود در فروش لوازم خودرو از جمله معتبر ترین مراکز خرید و فروش قطعات خودرو است.

این فروشگاه با داشتن سبد کالایی جامع و متنوع در تامین نیاز مشتریان و جلب رضایت آنها تلاش می‌کند. تضمین اصالت و سلامت فیزیکی کالا از جمله مهم ترین ویژگی ها در فروش لاستیک خودرو است. علاوه بر این، ضمانت مرجوع با تعویض قطعه نیز در صورت وجود نارضایتی یا عدم کیفیت مورد نظر نیز وجود دارد. همچنین، لاین مشاوره رایگان این مجموعه نیز با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ برای تمامی خریداران امکان پذیر می‌باشد. برای خرید لاستیک خودرو خود با ما در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.