اگر در تصادف گواهینامه نداشتیم چه کنیم؟ بررسی نداشتن گواهینامه در تصادف برای شرایط مختلف

تمامی کسانی که قصد رانندگی با وسایل نقلیه مختلف را دارند بایستی آموزش های لازم را ببینند و گواهینامه را اخذ کنند. ما در این مقاله به بررسی نداشتن گواهینامه در تصادف در حالت های مختلف پرداخته‌ایم تا با قوانین مربوطه در این مورد آشنا شوید و بدانید چه کارهایی باید انجام دهید.

داشتن گواهینامه برای رانندگی (Driver`s License) یک قانون در تمامی کشورها می باشد چراکه افراد برای استفاده از وسایل نقلیه ابتدا بایستی آموزش های لازم را یاد بگیرند. به همین دلیل نداشتن گواهینامه خلاف قوانین بوده و افرادی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می کنند طبق قانون با جرایم مختلفی مواجه خواهند شد. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه “نداشتن گواهینامه در تصادف“، حال چه مقصر باشیم چه نباشیم چه اتفاقی می افتد و قانون و جرایم در نظر گرفته شده برای فرد خاطی چگونه است بپردازیم تا شما را در این رابطه راهنمایی کنیم.

نداشتن گواهینامه در تصادف

نداشتن گواهینامه در تصادف

همانطور که اشاره کردیم، افراد برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه اعم از موتور سیکلت ها، خودروهای سواری،‌ کامیون ها، اتوبوس و…. بایستی دارای گواهینامه باشند. پس اگر فرد راننده گواهینامه نداشته باشد یا اعتبار گواهینامه او به پایان رسیده باشد، با جرایمی مواجه می شود.طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورتی که افراد بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کنند، وسیله نقلیه آن ها توقیف شده و افراد برای بار اول به حبس تعزیری و جرایم نقدی و برای بار دوم به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهند شد. 

حال می خواهیم درباره نداشتن گواهینامه در تصادف صحبت کنیم. اگر راننده در تصادف مقصر و فاقد گواهینامه رانندگی باشد، بیمه شخص ثالت خسارت های شخص زیان دیده را پرداخت خواهد کرد اما سپس شرکت بیمه تمامی مبالغ پرداخت شده را از فرد خاطی دریافت خواهد کرد. همچنین اگر نداشتن گواهینامه در تصادف منجر به فوت شود و راننده‌ای که گواهینامه ندارد مقصر شناخته شود، این اقدام قتل غیر عمد یا شبه عمد محسوب می شود و طبیعتاً جرایم سنگینی را در پی خواهد داشت.

به طور کلی اگر فردی بدون گواهینامه در صحنه تصادف حضور داشته باشد مجرم شناخته می شود که در این شرایط فرد باید در دادگاه‌های رسیدگی به جرایم حضور پیدا کند تا جرایم او مورد بررسی قرار گیرد. دقت داشته باشید این موضوع برای کسانی که از اعتبار گواهینامه آن ها گذشته است صادق نیست چراکه تمدید نکردن گواهینامه به معنای نداشتن گواهینامه نیست. اما اگر کسانی که بدون داشتن گواهینامه یکسان (به طور مثال فرد دارای گواهینامه موتور سیکلت است اما با ماشین رانندگی می کند) دچار تصادف شود، به علت عدم یکسان بودن گواهینامه مجرم شناخته می شود و قوانین نداشتن گواهینامه برای او اعمال خواهد شد. پس می توان گفت که نداشتن گواهینامه در تصادف راه‌حلی ندارد و باید افراد برای رانندگی حتماً آموزش های لازم را طی کنند تا مجاز به رانندگی باشند.

نداشتن گواهینامه در تصادف بیمه تعلق میگیرد؟

بیمه شخص ثالث چیست

یکی سوال بسیار مهم این است که آیا نداشتن گواهینامه در تصادف بیمه تعلق میگیرد. اگر شما خسارت دیده باشید و مقصر نباشید، می توانید خسارت خود را از بیمه راننده مقصر بگیرید و صرفاً به خاطر نداشتن گواهینامه جریمه خواهید شد. اگر شما مقصر باشید ولی وسیله نقلیه بیمه باشد، شرکت بیمه خسارت های وارده را به شخص زیان دیده را پرداخت می کند اما باید این خسارت های پرداخت شده را به صورت اقساطی به بیمه پس بدهید.

موضوع بعدی نداشتن گواهینامه در تصادف جرحی است که قوانین مختلفی دارد. موضوع اول اینکه اگر گواهینامه نداشته باشید و مقصر تصادف جرحی باشید، ناگزیر باید دیه را شخصاً پرداخت کنید و مجازات رانندگی بدون گواهینامه را نیز تحمل کنید. موضوع دوم اینکه ممکن است شرکت بیمه دیه یا خسارت های شخص زیان دیده را پرداخته کند و بعداً از شما این مبلغ را به صورت اقساطی پس بگیرید. پس باید بگوییم که در صورت بیمه بودن وسیله نقلیه و نداشتن گواهینامه در تصادف بیمه تعلق میگیرد ولی برای افرادی که فاقد گواهینامه هستند صرف نظر از مقصر بودن یا نبودن، جرایمی در نظر گرفته خواهد شد.

نداشتن گواهینامه در تصادف منجر به فوت

همه ما شنیده‌ایم که می گویند تصادف منجر به فوت در صورت نداشتن گواهینامه قتل عمد به حساب می آید اما در واقع اینطور نیست! فردی که بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی می کند و در صورت تصادف باعث فوت شدن فردی دیگر می شود، قتل عمد به حساب نمی آید ولی مجازات هایی را برای او به همراه خواهد داشت. نداشتن گواهینامه در تصادف منجر به فوت علاوه بر پرداخت دیه، فرد خاطی به دو تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

نداشتن گواهینامه در تصادف با موتور سیکلت

نداشتن گواهینامه در تصادف با موتور سیکلت حالت های مختلفی دارد. حالت اول اگر راننده موتور سیکلت مقصر باشد که در این مورد پرداخت خسارت بر عهده راننده موتور خواهد بود ولی اگر راننده موتور سیکلت که مقصر است گواهینامه نداشته باشد، دیه و خسارت به او تعلق نخواهد گرفت و بایستی دیه و خسارت سایر افراد آسیب دیده را هم پرداخت کند. حالت دوم اینکه اگر راننده موتور زیان دیده باشد (مقصر نباشد) و چه گواهینامه داشته باشد یا نداشته باشد، راننده مقصر بایستی دیه راننده موتور و سایر سرنشینان موتور را پرداخت کند.

جریمه نداشتن گواهینامه

جریمه نداشتن گواهینامه

جریمه نداشتن گواهینامه طبق قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در نظر گرفته می شود:

جریمه نداشتن گواهینامه طبق قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:

بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی اگر فردی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی موتور یا ماشین کند برای بار اول با حبس تعزیری به مدت دو ماه یا جریمه نقدی و یا هر دو مواجه خواهد شد. در صورت تکرار، فرد خاطی به مدت ۲ تا ۶ ماه به حبس محکوم خواهد شد.

همچنین در صورت بروز تصادف منجر به فوت، این اقدام قتل شبه عمد به حساب می آید و مشمول قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات خواهد شد.

جریمه نداشتن گواهینامه طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

طبق ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر فردی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کند، وسیله نقلیه توقیف گردیده و راننده به مراجع قانونی معرفی خواهد شد.

قانون نداشتن گواهینامه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، قانون نداشتن گواهینامه بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی لحاظ خواهد شد. طبق قانون مجازات اسلامی فرد در صورت نداشتن گواهینامه برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی و یا هر دو محکوم خواهد شد و برای بار دوم به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورت نداشتن گواهینامه وسیله نقلیه فرد خاطی متوقف می شود و راننده به مراجع قانون معرفی خواهد شد.

زیان دیده تصادف بدون گواهینامه

باور اشتباهی که وجود دارد این است که زیان دیده تصادف بدون گواهینامه نمی تواند هیچ خسارتی را دریافت کند و همچنین مقصر هم شناخته می شود. بر اساس قانون جدید این موضوع اشتباه است و اگر فردی فاقد گواهینامه و زیان دیده باشد (مقصر نباشد) راننده مقصر بایستی دیه و خسارت های وارده را حتی به فردی که گواهینامه ندارد پرداخت کند و تنها جریمه‌ای که فرد فاقد گواهینامه بایستی پرداخت کند جریمه نداشتن گواهینامه است. پس تصادف بدون گواهینامه مقصر نباشد فقط مشمول جریمه نداشتن گواهینامه خواهد شد و راننده مقصر ملزم به پرداخت دیه و خسارت های مالی می باشد. 

شکایت از راننده بدون گواهینامه

برای شکایت از راننده بدون گواهینامه می بایست از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام کنید و فرم شکواییه را پُر کنید. برای ثبت شکایت از راننده بدون گواهینامه شما باید مدارک مورد نیاز و ادله و ضمائم کافی مانند شهادت شهود، فیلم دوربین مدار بسته و… را داشته باشید و مراحل قانونی را طی کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد نداشتن گواهینامه در تصادف دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    سلام.پسرم۲۰سالشه تصادف کرده زده به پایه پل.گواهینامه نداره.یعنی درحین گرفتن گواهینامه بود۲بارامتحان دادردشد.نه بیمه ماشین قبول کرده.نه بیمه عمرکه براش ۸سال واریزمیکردم.تکلیف چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه به دلیل اینکه راننده گواهینامه نداشته، هیچ بیمه ای پرداخت خسارت را قبول نمیکند و راه چاره ای نیست.

  2. بهروز می گوید

    سلام پسرم تصادف كرده و ماشين هم بنامش هست وبيمه بدنه و شخص ثالث هم داره و گواهينامه بين الملى داره كه از ورودش به ايران هفت ماه گذشته آيا بيمه خسارت پرداخت ميكنه ؟در ضمن مقصر هست.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که مدارک کامل و معتبر باشد بله، بیمه خسارت ناشی از تصادف را تا سقف بیمه نامه شما پرداخت خواهد کرد.