علت سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین

سیستم خنک کننده ماشین نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد به همین باید مشکلات آن را جدی بگیرید. ما در این مقاله به بررسی سرریز شدن آب از رادیاتور ماشین پرداخته ایم تا با علت این مشکل آشنا شوید.

آب رادیاتور یا ضد یخ ماشین برای تنظیم دمای خودروی شما ضروری است. همچنین این مایع برای ماندن در یک سیستم کاملاً بسته طراحی شده است. اگر خودروی شما مشکل “سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین” دارد، نیاز است علت این موضوع را بدانید و از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید.
دقت داشته باشید که که وقتی خودرو خنک شد باید آب رادیات را بررسی و در صورت لزوم آن را پر کنید. زیرا سرریز شدن آب از رادیاتور یکی از علت کم شدن آب رادیاتور ماشین است.

به همین منظور در زیر مواردی برای بررسی علت سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت، پس تا پایان همراهمان باشید.

علت سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین

سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین

سطح آب رادیاتور

مطمئن شوید که سطح مناسب آب رادیاتور در خودروی شما وجود دارد. پر شدن بیش از حد مخزن می تواند علت سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین باشد.

درپوش رادیاتور

درپوش رادیاتور اولین چیزی است که باید بررسی شود، این درپوش ها اکثراً قابل دسترس و ارزان قیمت هستند که در صورتی خرابی می توانید جایگزین کنید. علت سرریز شدن آب رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین ممکن است به سادگی شُل شدن یا آسیب دیدن درپوش رادیاتور باشد که آب رادیاتور را در جایی که باید، نگه نمی دارد.

درپوش رادیاتور طوری طراحی شده است که امکان دسترسی به سیالات در یک سیستم بسته را فراهم می کند. آب رادیاتوری که برای خنک سازی موتور استفاده می شود، وقتی در فشار خاص نگه داشته شود، این کار را با حداکثر بازده انجام می دهد. دفترچه راهنمای ماشین خود را مطالعه کنید تا بدانید که این درپوش کجاست و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

ترموستات

مشکل ترموستات ماشین معمولاً باعث روشن شدن چراغ چک می شود، اما ممکن است ترموستات مشکل داشته باشد ولی کامپیوتر خودرو متوجه این موضوع نشود. یک ترموستات خراب می تواند علت سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین باشد.

واتر پمپ

واتر پمپ

واتر پمپ خراب جریان سیال را از طریق سیستم خنک کننده کند یا متوقف می کند که در نتیجه منجر به گرم شدن بیش از حد خودرو می شود. هنگامی که واتر پمپ ماشین شما خراب شده است، آب رادیاتور را روی زمین و یا در اطراف واتر پمپ خواهید دید. در واقع خرابی واتر پمپ یکی دیگر از علت های سرریز آب رادیاتور است که لازم است آن را مدنظر قرار دهید.

رادیاتور

اگر درپوش رادیاتور، ترموستات و پمپ آب مشکلی نداشته باشند، به احتمال زیاد به دلیل مشکل رادیاتور ماشین، آب رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین سرریز می کند. در خودروهای قدیمی، رادیاتور از مس و آلومینیوم ساخته می شد و در خودروهای مدرن تر، رادیاتور حاوی مقدار زیادی پلاستیک است. رادیاتورهای پلاستیکی وزن کمتری دارند، اما زودتر خراب می شوند. در صورت مشاهده نشتی، تعویض کامل رادیاتور ماشین توصیه می شود. می توانید رادیاتور ماشین را از فروشگاه یدک یار بخرید که بهترین قیمت رادیاتور خودرو را ارائه میدهد.

ترک خوردگی و نشتی سرسیلندر یا بلوک سیلندر

اگر هنگام برداشتن درپوش رادیاتور حباب های هوا یا مقداری حالت جوش آوردن را در مایع می بینید، ممکن است سرسیلندر یا بلوک سیلندر ترک خورده باشد. برای بررسی این موضوع هرگز زمانی که خودرو داغ است درپوش رادیاتور را برندارید. توصیه می شود ماشین خود را به مکانیکی ببرید تا افراد متخصص این موضوع را بررسی کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر شما هم مشکل سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین را داشته‌اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

140 نظرات
  1. محسن می گوید

    سلام باتشکر از مطالب شما در این خصوص.
    ماشین کن بعد از اینکه مقدار کمی نشتی در رادیاتور داشت و برطرف شد و عمل هوت گیری انجام شد .فردا یعنی بعد از مدت ۱۰ ساعت خاموش بودن جهت انجام و تست اینکه سطح مایه همان ضدیخ را چک کنم آب از درب رادیاتور خارج شد .بعد عمل هواگیری را انجام دادم چند روز موقع سرد بودن اینکار انجام شد .بعضی ها میگن از نشت گاز به داخل آب است چون دوگانه است بعضی میگن از درب رادیاتور است
    نظر شما میخواستم بدونم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر پس از تعمیر رادیاتور این اتفاق طبیعی است، اما اگر هواگیری را به درستی انجام دادید و باز مجدد شاهد این مشکل بودید باید سلامت درب رادیاتور را بررسی کنید. ممکن است این مشکل به دلیل وکیوم نبودنم درب رادیاتور و مستهلک شدن آن رخ دهد. از طرفی اگر سیستم خنک کننده و واشر ها به درستی عمل کنند نشت گاز به داخل سیستم خنک کننده موتور بی معنی است.

  2. حمیدرضا محمدی می گوید

    سلام بنده قبل از شروع فصل گرما ضد یخ خودررو رو عوض کردم بعدش هم هوا گیری هم کردم ولی از اون روز به بعد پشت امپر دما و … همه اوکیه ولی اب از درب منبع انبساطم سر ریز میکنه نه جوش میاره ماشین نه امپر میره بالا فقط مقداری اب سر ریز میشه دلیلیش چیه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سطح آب رادیاتور را بررسی کنید که استاندارد باشد و سپس از سلامت درب رادیاتور خودرو اطمینان حاصل کنید، اگر به میزان استاندارد آب در رادیاتور خودرو ریخته باشید و باز مجدد شاهد این مشکل باشید، به احتمال زیاد علت سرریز شدن آب از رادیاتور ماشین به دلیل خرابی درب رادیاتور است و با تعویض آن مشکل مرتفع خواهد شد.

  3. علیرضا حمیدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    رادیات ماشین من خاموش میکنم قل قل میکنه و سر ریز میشه از قمقمه …….و پارسال ماشین درجا کار میکرد و یک دفعه رادیات از بغل ترکید اون لاک مشکی باز شد و ترمیم کردم …..میشه راهنماییم کنید صبح ها اب رادیات رو پر میکنم و در طول روز بعضی وقتا جوش میاره ولبریز میشه تو قمقمه و بعضی وقتا. نه….میشه بهم بگین چطور هواگیزی کتم 🥺

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد درب قمقمه آب یا درب رادیاتور خودرو شما باید تعویض گردد. نکته بعدی اینکه هواگیری در خودرو های مختلف متفاوت لذا باید ابتدا مدل خودرو شما را بدانیم. نکته آخر اینکه ترمیم رادیاتور ماشین بسیار کار پر ریسکی است چرا که اگر زمانی رادیاتور مجدد آسیب ببیند یا از همان بخش ترمیم شده آب کم کند میتواند باعث جوش آوردن خودرو و تحمیل هزینه بسیار زیاد به شما شود.
      توجه داشته باشید که تشخیص فوق بصورت کلی بوده و برای تشخیص اصولی و دقیق باید حتما خودرو شما از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  4. حسن می گوید

    سلام ماشین من پراید هست یک هفته پیش رادیاتور عوض کردم ولی هربار بعد طی کردن یه مسافت بیست سی دقیقه ای وقتی ماشین خاموش میکنم آب رادیاتور بدون این که آمپر اب بالا بیاد درحال جوشیدنه که این رو از صدای مخزن پلاستیکی میفهمم دیشب بعد هفت ساعت رانندگی کل رادیاتور. خالی شده بود اینقدر بخار واب از مخزن خالی شده بود علتش چی هست ممنون میشم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد مشکل از درب رادیاتور خودرو شماست و با تعویض آن مشکل رفع خواهد شد.
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و تویضحات فوق تنها پیشبینی ماست.

  5. محمد ریگی می گوید

    س صبح که ماشین سرد است درب رادیاتورا باز می کنم آب پس می دهد علت چیست ماشین پژو۴۰۵می باشد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد سیستم خنک کننده موتور خودرو شما هواگرفته و باید هواگیری کنید. یکی از اصلی ترین علل سریز شدن آب از رادیاتور ماشین، هوا گرفن سیستم خنک کننده است.

  6. مسعود می گوید

    سلام پراید مدل ۸۷ دارم بعد از خاموش کردن ماشین صدای قل قل اومد و بعد آب از زیر ماشین سمت راننده ریخت
    مشکل از کجا هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا رایج ترین دلیل سر ریز شدن آب رادیاتور بعد از خاموش کردن خرابی درب رادیاتور ماشین است. در رادیاتور خودرو را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید، به احتمال زیاد مشکل حل خواهد شد.

  7. مهدی می گوید

    سلام ارادت ماشینم ۲۰۷ هست مدل ۹۶از سر منبع اب رادیاتور اب میزنه بیرون هواکیری کردم در منبع رو عوض کردم درست نشد
    دوماه پیش منبع اب کدر شده بود عوضش کردم میتونه از این باشع؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      یکی از علت های سرریز شدن آب رادیاتور بیش از اندازه پر بودن مخزن است. دقت داشته باشید که آن منبع، منبع انبساط بوده و با روشن شدن ماشین و گرم شدن مایع رادیاتور سطح آب در این مخزن بالا آمده و اگر بیشتر از حد استاندارد آب داخل مخزن باشد سوپاپ درب قمقمه آب عمل کرده تا آب اضافه را تخلیه کند.

  8. حمیدرضا می گوید

    سلام دوهفته پیش واشر سرسیلند تعویض کردم تا امروز هیچ مشکلی نداشت ولی درب رادیات رو موقع خاموش بودن ماشین باز کردم ک اب رو چک کنم ولی اب با فشار زد بالا مشکل از چی هست حتی هواگیری کردم بازم درب رادیات رو باز میکنم همینجوری هست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سر ریز شدن آب رادیاتور یا خروج با فشار آب از رادیاتور هنگام سرد بودن ماشین نشان دهنده وجود هوا در سیستم خنک کننده موتور است. به احتمال زیاد درست و کامل هواگیری نکردید، مجدد هواگیری انجام دهید مشکل مرتفع خواهد شد.

  9. فرهاد می گوید

    سلام وقت بخیر من ماشین پراید مدل ۸۵دارم زمانی که ماشین و خاموش میکنم چند قطره از زیر ماشین روی زمین میوفته علتش چی میتونم باشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به رنگ آب دقت کنید، اگر هم رنگ آب رادیاتور باشد سیستم خنک کننده خودرو (به احتمال زیاد شلنگ ها در محل اتصال) نشتی دارند.
      اما با توجه به اینکه حجم چکه کردن آب به اندازه چند قطره است ممکن است طبیعی باشد! به عبارت دیگر اگر آب چکه کرده بدون رنگ باشد احتمال زیاد قطراتی است که از کندانسور کولر چکه میکنند و کاملا طبیعی است. این قطعات زمانی چکه میکنند که شما از کولر خودرو استفاده میکنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید، یک بار که از کولر استفاده نکردید پس از خاموش کردن بررسی کنید آیا آب چکه میکند یا خیر.

  10. حمیدرضا می گوید

    سلام واشر سرسیلند عوض کردم تا دوهفته رادیات هوا نداشت یروز صبح درب رادیات باز کردم اب زد بیرون خودم هواگیری کردم باز فردا فشار هوا زد پشت دستم ک اب داخل رادیات یکم رفت پایین باز برگشت مشکل چی میتونه باشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو و خروج آب با فشار زیاد هنگام خنک بودن ماشین نشان دهنده هوا داشتن سیستم رادیاتور خودرو است. بنظر میرسد هواگیری بصورت کامل و درست صورت نگرفته. مجدد هواگیری انجام دهید به احتمال زیاد مشکل رفع خواهد شد.

  11. حمیدرضا می گوید

    سلام چرا موقع سرد بودن ماشین درب رادیات باز میکنیم اب بالا میزنه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این نشانه هوا داشتن سیستم خنک کننده خودرو شماست. هواگیری اصولی و درست انجام دهید مشکل مرتفع خواهد شد.

  12. مرادی می گوید

    باسلام- ماشین من پژو روآسال مدل ۹۰دوگانه هست ترموستات راجدیدا عوض نمودم الان چندروزی است صبحها رادیات راکه نگاه میکنم آب کم نموده وتامقداری پایینترته نشین شده اب وضد یخ وموقع خاموش کردن هم بعدچنددقیقه سرریز میشود آب رادیات علت چیست.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد درب رادیاتور خودرو شما مشکل دارد و به همین دلیل آب از رادیاتور سر ریز میشود و به مرور زمان و استفاده به دلیل درست عمل نکردن درب رادیاتور آب بخار شده و سطح آب پایین میاید. با تعویض درب رادیاتور در صورتی که سیستم خنک کننده ماشین نشتی نداشته باشد، مشکل شما مرتفع خواهد شد.

  13. سعید می گوید

    سلام و وقت بخیر خودرو من رانا هستش .
    یه صبح کاپوت رو زدم بالا دیدم از شیلنگ زیر منبع انبساط چکه چکه آب خالی کرده .یه بست فلزی اضاف کردم مشکلش حل شد .روز بعد صبح چک کردم دیدم از شیلنگ بالای منبع انبساط بیرون زده . شیلنگ اونم تعویض کردم .
    دو روز بعد منبع انبساط صبح خودش چکه میکرد . احساس می کنم آب ماشین فقط میخواد از یه جایی به هر شکلی شده خارج بشه. یه نکته هست هر وقت صبح درب منبع انبساط رو باز میکنم صدای پاق میده.ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد سیستم خنک کننده موتور خودرو شما هوا گرفته و باید هواگیری شود. یحتمل بعد از هواگیری مشکل شما مرتفع خواهدشد.
      همچنین به سطح آب رادیاتور دقت داشته باشید که روی محدوده استاندارد قرار گرفته و بیشتر نباشد.
      نکته آخر پیشنهاد میکنیم، شلنگ ها را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض نمایید چرا که در صورت چکه کردن آنها میتواند موجب آسیب دیدن موتور خودرو، جوش آوردن و در نتیجه تحمیل هزینه سنگین به شما شود.

  14. ناصرقنبرلو می گوید

    سلام ماشین من پیکان هستش الان نزدیک دوماه هست بامشکل داغ کردن وسرریزشدن آب رادیاتور دست وپنجه نرم میکنم.دادم رادیاتور رو سیخ زدن بعدش ترموستات و واترپمپ روعوض کردم حتی گفتن ازژگلاتورگازش هست که گاز روبه رادیاتور نشت میده ژگللاور روهم عوض کردم درب رادیاتور روهم عوض کردم ولی مشکلم برطزف نشد ازشما خواهشی داشتم که بفرمایید علتش چی میتونه باشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که اصلی ترین دلیل سر ریز شدن آب رادیاتور ماشین، بیش از اندازه پر کردن رادیاتور است. از طرفی شما در قدم اول باید علت بالا رفتن آمپر را جویا شوید و مشکل را حل کنید. این مشکل میتواند از خرابی فن، فرسوده شدن رادیاتور نیز باشد.
      گفتنی است برای تشخیص دقیق علت سرریز شدن آب از رادیاتور باید خودرو از نزدیک بررسی شود و توضیحات شما برای ارائه راهنمایی دقیق ناقص است.

  15. رضا می گوید

    سلام من ۴۰۵ دارم ماشین ۴۰ هزار تا رفته خداییش فشار نیاوردم ک بخواد واشر بزنه ولی اعصابم ریخته بهم …صبح میخوام اب رادیاتور چک کنم خنک ماشین اب رادیاتور میزنه بالا …واشر ترسونده یعنی از سمت کانال اب کمپرس میزنه تو رادیاتور … نوشتی هواگیری اصولی داداش من جفت پیچای هوارو باز کردم اب از رنگ سبز صد یخ شد اب معمولی انقدر ریختم ولی بازم همونه ….داستان چیه ؟؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر اطمینان دارید هواگیری ماشین بصورت اصولی انجام شده، احتمال این وجود دارد که مشکل از واشر سرسیلندر باشد و کمپرس وارد سیستم خنک کننده موتور شود. از طرفی اطمینان داشته باشید که به میزان استاندارد آب داخل رادیاتور ریختید نه بیشتر.

  16. علی فخار می گوید

    سلام صبح اومدم نگاه آب رادیاتور کنم دیدم گاز گرفته دلیلش چیه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      گاز داشتن آب رادیاتور تا مقدار کمی طبیعی است اما اگر میزان آن زیاد باشد و منجر به سریز شدن آب از رادیاتور شود نشان دهنده هوا گرفتن سیستم خنک کننده خودرو شماست. خودرو را هواگیری کنید مشکل مرتفع خواهد شد.

  17. افشین می گوید

    سلام من ۴۰۵دوگانه کارخانه دارم حدود یک هفته پیش آب کامل داخل رادیات ماشینو عوض کردم و از اول ضدیخ ریختم بعد از دو روز درب رادیاتور باز کردم آب داخلش اومد بالا بعد دوباره هواگیری رو کامل انجام دادم و بعد از ۱۲ساعت دوباره درب رادیاتور باز کردم این بار هوا با فشار از داخلش خارج شد علت چی میتونه باشه ممنون میشم جواب بدین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سه حالت بسیار رایج و محتمل است:
      ۱- هواگیری درست انجام نشده و شما مجدد شاهد این مشکل بودید.
      ۲- بست، شلنگ، دب رادیاتور و یا بخشی از مجاری گردش آب در سیستم خنک کننده موتور نشتی یا نقصی داشته که موجب هواگرفتن میشود.
      ۳- واشر سرسیلندر خودرو ضعیف شده و گاز ناشی از احتراق به مجاری گردش آب نفوذ میکند.
      دقت داشته باشید که موارد فوق رایج ترین احتمالات بوده و برای راهنمایی دقیق و ارائه نظر تخصصی باید خودرو از نزدیک بررسی شود.

  18. خسرو می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید ما یک پژو آردی داریم که موقع رانندگی آمپر از وسط رد میکنه نزدیک به یه خط مونده به قرمز
    بعد از یه مسافت وقتی خاموش میکنم یا توقف میکنم آمپر میره تا خط قرمز و استپ روشن میشه و این که وقتی توقف میکنم آب سر ریز میشه درب رادیات تازه تعویض کردم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد یا فن خودرو به درستی به وظیفه خود عمل نمیکند و یا رادیاتور ماشین مستهلک شده. رله فن، فیوز فن و سلامت خود فن را بررسی کنید. از باز بودن مجاری داخلی رادیاتور و کج نشدن پره های رادیاتور اطمینان حاصل کنید. رادیاتور را نیز هواگیری نمایید.
      دقت کنید که نظر نهایی را باید بعد از بررسی خودرو از نزدیک اعلام کرد و مشکل فوق تنها رایج ترین احتمالات و دلایل سرریز شدن آب از رادیاتور خودرو است.

  19. یاسر می گوید

    سلام و عرض ادب خسته نباشید ماشین رو پولکی کنار واتر پمپ نشتی داشت تعویض کردم ولی الان وقتی دما به وسط می رسه فن روشن میشه و آب به منبع انبساط ریخته میشه و ماشین دماش می ره بالا و فن خاموش نمیشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل ارتباطی به تعویض پولکی ندارد، دو حالت محتمل است:
      ۱- سیستم خنک کننده درست عمل نمیکند و دما مایع خنک کننده را کاهش نمیدهد: در این شرایط باید به بررسی قطعاتی مثل رادیاتور، فن، لوله ها و … بپردازید و از سلامت و نداشتن گرفتگی آنها اطمینان حاصل کنید.
      ۲- مشکل برقی است که میتواند از فیوز، سنسور دمای آب و … باشد.
      گفتنی است برای تشخیص دقیق علت مشکل بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.

  20. امیرحسین می گوید

    سلام پراید مدل ۸۵ دارم بعد خاموش کردن صدای قل قل میده امپر اب از وسط میره بالاتر فن میزنه و اب از درب منبع انبساط میریزه و از زیر سپر جلو سمت راننده اب میره مشکل از چیه میتونه باشه؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      درب رادیاتور را بررسی کنید، بسیاری از مواقع علت سر ریز شدن آب از رادیاتور ماشین بعد از خاموش کردن خرابی سوپاپ درب راداتور است که وظیفه خود را انجام نداده و منجربه این مشکل میشود.
      به احتمال زیاد با تعویض درب رادیاتور مشکل شما رفع خواهد شد.
      دقت داشته باشید که این مورد محتمل ترین علت وقوع این مشکل است و برای ارائه نظر کارشناسی و دقیق باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  21. پویان می گوید

    سلام خودرو پژو ۲۰۶ دارم موقع توقف آب از مخزن سرریز میشه ترموستات،مخزن، درب مخزن عوض کردم درست نشد رادیات هم سال قبل عوض کردم بنظر مشکل از واتر پمپ نیست لطفاً راهنمایی کنید!؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر از سلامت درب رادیاتور ماشین اطمینان دارید سر ریز شدن آب از رادیاتور میتواند به دلیل بیش از اندازه پر بودن مخزن مایع رادیاتور و یا هوا گرفتن سیستم خنک کننده ماشین باشد.
      راهکار پیشنهادی متخصص فنی یدک یار:
      زمانی که خودرو خاموش است سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به اندازه استاندارد باشد، سپس خودرو را به درستی هواگیری نمایید. به احتمال خیلی زیاد مشکل شما حل خواهد شد.

  22. حامد می گوید

    سلام وقت بخیر . بنده یک ۲۰۶ تیپ ۲ دارم . زیر ماشین سمت راننده اب میریزه زمین . از داخل کاپوت هرچی چک میکنم همه چی خشک هستش . ولی وقتی ماشین رو پارک میکنم دقیق سمت راننده اب میریزه رو سینی و زمین . بنظرتون مشکل از چیست؟ دوتا از شلنگ های رویه رادیات هم چک کردم سالمن

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر از سلامت شلنگ ها، بست ها اطمینان دارید این احتمال وجود دارد که آبی که از زیر ماشین چکه میکند از کندانسور کولر باشد.
      به رنگ آب دقت کنید، اگر رنگ آبی که چکه میکند بی رنگ بوده و میزان زیادی نباشد و در زمانی که خودرو روشن بوده از کولر خودرو استفاده کرده باشید، این چکه کردن آب طبیعی است و از کوندانسور خودرو است.
      اما اگر آب ریخته شده از زیر ماشین هم رنگ مایع رادایاتور ماشین بوده و به میزان زیاد آب از آن نشت میکند و در کنار آن سطح آب رادیاتور نیز کاهش پیدا میکند با توجه به اینکه از سلامت بست ها و شلنگ های رادیاتور اطمینان دارید احتمال این وجود دارد که نشتی از شلنگ های رادیاتور بخاری خودرو باشد.

  23. رامین می گوید

    سلام . من یه پراید مدل ۸۷ دارم که بیشتر اوقات در زمان رانندگی آمپر دمای آب میره بالاتر از خط وسط و بعد از چند دقیقه برمیگرده زیر خط وسط وچند دقیقه بعد دوباره این فرایند بالا پایین رفتنش تکرار میشه . این رو هم بگم که وقتی آمپر میره بالا واقعا دمای موتور هم بالا میره و اینجوری نیست که دمای موتور معمولی باشه و بالا رفتن آمپر دلیلش خرابی آمپر باشه یا اینکه کامپیوتر ماشین خراب باشه و به اشتباه پیغام گرم شدن به آمپر بده . در ضمن بعد از خاموش کردن ماشین صدای خارج شدن هوا با فشار نسبتا زیاد از رادیات میاد و همچنین بعضی وقتها هم با بالا رفتن آمپر یه بویی از جلوی ماشین وارد کابین میشه که تقریبا شبیه بوی سوختگی هستش . درب رادیات رو تازه عوض کردم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بالا رفتن آمپر آب و خنک شدن مجدد آن پروسه ای کاملا طبیعی است، زمانی باید نگران این اتفاق باشید که نوسان آمپر ماشین بسیار سریع رخ دهد.
      صدای خروج هوا با فشار میتواند به دلیل خرابی بست شلنگ های سیستم خنک کننده موتور و یا خرابی رادیاتور باشد که باید به دقت بررسی شود. (گفتنی است ممکن است صدایی که میشنوید صدای فشار هوا نبوده و به دلیل خرابی هواکش موتور و هوا کشیدن موتور خودرو پس از خاموش کردن ماشین باشد)
      بوی سوختگی نیز ارتباطی به توضیحات قبلی نداشته و میتواند به دلیل نشت روغن به روی منیفولد و یا گرم شدن سیم کشی خودرو باشد که باز باید از نزدیک بررسی شود تا تشخیص دقیق داد.

  24. هادی تهرانی می گوید

    سلام رانا پلاس دارم ۱۲ هزار کارکرد داره رفتم مسافرت روز آخر حسب احتیاط آب چک کردم زیر ماکسیمم منبع بود یه ذره آب ریختم برا احتیاط صد کیلومتر اومدم وایسادم همینجوری ماشینو خاموش کردم از زیر آب رادیات با ضد یخ سرازیر شد درب منبع رو چک کردم سفت بود ولی از زیر درب منبع انکار خارج میشد دلیل چی می‌تونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز سرریز شدن آب از رادیاتور ماشین همیشه نشان دهنده مشکل نیست، دقت داشته باشید که منبع آب رادیاتور رانا پلاس یک بازه استاندارد دارد که از مینیموم تا ماکسیمم مشخص شده، لذا میزان مایع سیستم خنک کننده خودرو شما باید در این بازه قرار گیرد. اگر سطح مایع خنک کننده بیش از این بازه باشد و بیشتر از استاندارد، با بالا رفتن دمای موتور و بالا آمدن سطح مایع در منبع انبساط سوپاپ درب منبع فعال شده تا آب اضافه را خارج کند. بنظر میرسد میزان آب خودرو شما بیش از اندازه بوده و همین سبب شده تا آب رادیاتور سرریز شود.
      برای اطمینان از سلامت سیستم رادیاتور، زمانی که خودرو کاملا خنک هست سطح آب را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که خودرو به میزان استاندارد آب دارد، سپس بعد از استفاده از خودرو پس از اینکه خودرو خنک شد سطح آب را مجدد بررسی کنید، اگر تغییری نداشت خودرو شما مشکلی ندارد و سرریز شدن آب راداتور ماشین به دلیل زیاد بودن مایع در سیستم خنک کننده بوده و جای نگارنی نیست.

  25. احمد می گوید

    باسلام حدود دو هفته پیش بعد از این که یه مسیر دوساعته رو رفتم ماشین ۷۲ساعت داخل پارکینگ پارک بود بعد دیدم از زیر ماشین آب داره می‌ریزه کاپوت رو دادم بالا دیدم منبع آب پر از آب شده و دررادیات رو بازکردم دیدم داخل رادیات هیچ آبی نیست بعد ماشین رو روشن کردم حدود ۲۰الی ۳۰ دقیقه ماشین کار کرد ولی از منبع آب نگرفت فشنگی آب رو عوض کردم بعد دوباره این کار تکرار شد درب رادیات رو عوض کردم بازم آب از رادیات رفته بود داخل منبع و از اون شلنگ منبع ، رادیات رو آب کردم. امروز ماشین بعد از ۴۸ساعت که خاموش هست درب رادیات رو باز کردم آب مثل اینکه ماشین دو سه ساعت روشن باشه آب زد بالا و باقی آب دوباره رفته به منبع و ماشین رو روشن کردم بازم از منبع آب نگرفت مشکل از چی می‌تونه باشه تورو خدا کمک کنید اینجا هرجا رفتم مکانیکی میگن نمیدونیم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال خیلی زیاد سیستم خنک کننده خودرو شما هوا گرفته است. با هواگیری استاندارد و درست باید مشکل رفع شود.
      اگر مشکل رفع نشد باید مسیر گردش مایع خنک کننده را بررسی کنید تا شلنگ ها گرفتگی نداشته باشند. همینطور اگر باز هم شاهد این مشکل بعد از هواگیری بودید باید به این دقت داشته باشید که ممکن است واشر های خودرو ضعیف شده و کمپرس موتور به داخل مجاری سیستم خنک کننده موتور نفوذ میکنند. (تشخیص مشکل آخر باید حتما توسط تعمیرگار متخصص و مجرب خودرو شما بعد از بررسی از نزدیک صورت گیرد)

  26. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید.ماشین من پرایده و موقع خاموش کردن ماشین صدای قل قل میاد و اب سرریز میکنه واترپمپ تازه عوض کردم و درب رادیاتورهم نو خریدم ولی همچنان چنین مشکلی رو دارم و آمپر ماشینمم رو خط اول میاد و ماشین ب نقطه جوش هم نمیرسه .باتشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      یکی از دلایل سر ریز شدن آب از رادیاتور بعد خاموش کردن ماشین، زیاد بودن میزان مایع خنک کننده است. سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و اطمینان حاصل نمایید که در به اندازه استاندارد آب دارد.
      در قدم بعدی حتما خودرو را بصورت اصولی و درست هواگیری نمایید. به احتمال زیاد مشکل شما مرتفع خواهد شد.

  27. محمد امین می گوید

    سلام و عرض ادب
    پراید مدل۹۳یورو۴دارم سه هفته پیش اب از رادیات به منبع انبساط برگشت میخورد و سرریز میشد موقع خاموش شدن تشخیص دادن و‌گفتن واشر سرسیلندره تعویض کردیم یه هفته بعد حین رانندگی چراغ چک‌روشن شد‌و‌متوجه نبود اب در رادیات شدم اب ریختم داخلش و حرکت کردم فردا همون روز امپر به قطه جوش و اخر رسید ک ترموستات قفل کرده بود تعویض کردیم اما همچنان همون‌مشکلو‌داشت اب برگشت میخورد به منبع انبساط ،درب رادیات و درب تنبساطو‌تعویض کردیم واترپمپو‌تعویض کردیم برای اطمینان سلامت ترموستات مجددا اونو کلا حذف کردیم تما اب رادیات در حالت درجا کار کردن برگشت نمیخوره و تا یه ماشین گاز میدیم اب از درب رادیات بیرون میزنه در حالت باز ودر حالتی ک درب رادیات بستس به منبع انبساط برگشت میخوره و اب از منبع انبساط وارد رادیات نمیشه اصلا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز یکی از رایج ترین دلایل سرریز شدن آب از رادیاتور یا منبع انبساط خودرو پس از خاموش کردن وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو است.
      در قدم اول اطمینان حاصل کنید که میزان آب سیستم خنک کننده به میزان استاندارد بوده و بیشتر نیست (هنگامی که خودرو خنک است بررسی کنید). سپس اقدام به هواگیری اصولی و درست کنید و از هوا نداشتن سیستم خنک کننده ماشین اطمینان حاصل نمایید. به احتمال زیاد مشکل شما رفع خواهد شد.
      اما اگر بازهم شاهد این مشکل بودید به احتمال زیاد گاز های ناشی از احتراق موتور به سیستم گردش آب نفوذ میکند که این مشکل میتواند از خرابی واشر های مختلفی رخ دهد از جمله واشر سرسیلندر. توجه داشته باشید که به دلیل هزینه زیاد تعمیر واشر سرسیلندر تا زمانی که از خرابی آن اطمینان حاصل نشود نباید اقدام به تعویض آن نمود.

  28. خسرو می گوید

    باسلام ماشین بنده بعد اینکه خاموش میکنم مایع خنک کننده از سرریزقمقمه بیرون میریزه. در زمان سردی موتور مایع در حد خط پایینه درب قمقمه هم سالمه فن دور کند وتند هم در زمان مقتضی کار میکنند رله ها هم سالمند و موتور هم داغ نمیکنه . لطفا راهنمایی بکنید.درب قمقمه را هم عوض کردم. جک s5

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سرریز شدن آب از قمقمه رادیاتور میتواند به دلیل هوا گرفتن سیستم خنک کننده خودرو رخ دهد. در قدم اول اقدام به هواگیری اصولی کنید تا هوای اضافه سیستم خنک کننده خودرو تخلیه شود اگر باز هم شاهد این مشکل بودید این احتمال وجود دارد که علت سرریز شدن آب از قمقمه رادیاتور ماشین به دلیل نفوذ گاز های احتراق به داخل سیستم خنک کننده باشد که معمولا به دلیل خرابی یا ضعیف شدن واشر های مختلف موتور خودرو مثل واشر سرسیلندر و یا واشر های توربو است که بای از نزدیک مورد بررسی قرار گیرند.

  29. علی می گوید

    سلام وقت بخیر یه تیبا دارم امروز رادیاتورش رو شتشو دادم درب رادیاتور هم عوض کردم ولی ماشین بعد از یه مصافتی که طی میشه یه جا که توقف میکنم از قمقه آب میره مشکلش چی می‌تونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال خیلی زیاد سیستم خنک کننده موتور خودرو شما هوا گرفته است. زمانی که خودرو خنک است سطح آب را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به اندازه استاندارد مایع خنک کننده دارید و بیشتر نیست، سپس اقدام به هواگیری اصولی نمایید. رایج ترین دلیل سرریز شدن آب از منبع رادیاتور خودرو هواگرفتن سیستم خنک کننده ماشین است که با هواگیری معمولا این مشکل رفع خواهد شد.

  30. حمید چلداوی می گوید

    سلام ماشینم تیبامدل ۹۵ چند روزه آب کم میکرد تااینکه امروز بعد از مسافتی رانندگی ایستادم ماشین جوش اومد و از قمقمه آب زد بیرون لطفا راهنمایی کنید (البته با بررسی انجام شده قمقمه رادیات از بالا ترک خورده) باتشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز به احتمال خیلی زیاد درب رادیاتور خودرو شما مشکل دارد و همین میتواند موجب کم کردن آب و هوا گرفتن رادیاتور شود. با توجه به اینکه قمقه آب ترک خورده، پیشنهاد میکنیم قمقمه و درب رادیاتور را تعویض و سپس بصورت اصولی هواگیری کنید. به احتمال زیاد مشکل شما رفع خواهد شد.
      در صورت نیاز میتوانید مقاله علت کم شدن آب ماشین را مطالعه کنید، در این مقاله بصورت تخصصی و دقیق تر به این مشکل پرداخته شده است.

  31. امیرحسین محمدی می گوید

    سلام خسته نباشید بنده یه ماشین مدل ۸۵ پراید دارم
    ماشین ما وقتی آمپر تا وسط میره و فن میزنه هر دوتا فن هم سالمه
    قمقمه اش رو هم تا حد ماکسیموم اب میریزم یعنی تا وسط
    رادیات هم آبش رو به اندازه کافی میریزم
    واتر پمپ هم نو کردم
    درب رادیات هم نو کردم
    درب قمقمه هم نو کردم
    رادیات هم نو کردم 😅
    ولی باز هم وقتی ماشین داغه خاموشش میکنم
    همون مشکل رو داره از قمقمه اش آب میریزه
    لطفاً ایرادش رو بهم بگید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز احتمال خیلی زیاد مشکل شما به علت هوا گرفتن سیستم خنک کننده ماشین است. هوا گرفتن ماشین میتواند موجب سرریز شدن آب از رادیاتور بعد از خاموش کردن ماشین شود.
      در قدم اول اطمینان حاصل کنید که میزان استانداردی آب رادیاتور در سیسیتم خنک کننده است و سپس یک بار بصورت اصولی هواگیری انجام دهید. به احتمال زیاد مشکل شما مرتفع خواهد شد.

  32. حامد می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشین من پراید مدل ۸۶است در سردی ماشین اولین استارت پرب رادیاتور باز است اب با فشار میزنه بیرون مشکل چیه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای ارائه نظر کارشناسی باید حتما خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد اما بصورت کلی این چند مورد را بررسی کنید:
      ۱- سطح آب رادیاتور به میزان استاندارد باشد
      ۲- بصورت اصولی هواگیری کنید

  33. سعید می گوید

    با سلام و عرض ادب خدمت شما ماشین من در طول تابستان جوش می‌آورد و من فشنگی آب و واتر پمپ و درب رادیاتور و خود رایاتور را تعویض کردم و حتی ترموستات را در آوردم ولی ماشین بعد از دو ساعت کار کردن هوا گرفته و آمپر بالا میرود و من مجبور میشوم مجدداً آب ریخته و هواگیری کنم تا خنک شود مشکل چیست ممنون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در این شرایط احتمال ضعیف شدن واشر سرسیلندر وجود دارد، در این شرایط با ضعیف شدن واشر سرسیلندر کمپرس ناشی از احتراق موتور وارد سیستم خنک کننده شده و موجب هوا گرفتن میشود و همین موضوع از درست عمل کردن سیستم خنک کننده جلوگیری میکند. دقت داشته باشید با توجه به اینکه تعمیر واشر سرسیلندر هزینه قابل توجهی داشته قبل از اقدام حتما خودرو را به متخصص نشان دهید تا در صورت نیاز و تشخیص نهایی اقدام به باز کردن موتور و تعمیر آن نمایید.

  34. بهمن می گوید

    سلام خودرو من کوییک هست واتر پمپم آب میداد عوض کردم ولی بعد اون رادیاتورم همیشه اب کم میکرد با اینکه مخزن اب هم پر بود.قبل روشن کرد همیشه ی مقداری اب رادیاتور یا ضدیخ میریختم داخل رادیاتور امروز دیدم بعد خاموش کردن ماشین از چندین جا مختلف اب سبز رنگ زده بیرون روی قسمتی خود رادیاتورهم ریخته بود بعد سرد شدن ماشین ی مقدار آب رادیاتور ریختم با اینکه مخزن آب پر بود بعد پنج دقیقه دیدم دوباره به همون میزان آب کم شد بدون اینکه خودرو روشن کنم.بنظر شما رادیاتور سوراخ شده؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما احتمال وجود نشتی در رادیاتور و یا حتی در شیلنگ های سیستم خنک کننده موتور بسیار زیاد است. باید به دقت مسیر گردش آب و قطعات سیستم خنک کننده بررسی شود تا محل نشتی مشخص گردد. با توجه به اینکه بدون دیدن خودرو نمیتوان بصورت دقیق محل نشتی را تشخیص داد پیشنهاد ما این است که ابتدا از محل نشتی اطمینان حاصل کنید سپس اقدام به تعمیر یا تعویض قطعه نمایید چرا که در برخی موارد با تعویض یک بست ساده و با هزینه خیلی کم مشکل نشت آب رفع میشود.

  35. هادی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ام وی ام ۱۱۰ دارم سه سیلندر دیروز رفتم یه شهر دیگه برگشتم صبح دیدم درجه آب تو رادیاتور یه ذره بالا رفته الآنم نگاه کردم دوباره بالاتر رفته ولی سرریز نشده نه جوش آورده نه آمپر بالا رفته فن هم به موقعش میزنه ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بالا آمدن سطح آب رادیاتور در زمانی که از خودرو استفاده میکردید کاملا طبیعی است.
      منبع انبساط برای این طراحی شده تا با گرم شدن مایع خنک کننده و در زمان گردش آب در موتور افزایش سطح آب موجب ترکیدن بخش های مختلف سیستم خنک کننده ماشین نشود.
      اگر خودرو جوش نمی آورد، آمپر بیش از حد بالا نمیرود و در زمانی که خودرو کاملا سرد است بررسی کردید و سطح آب کم نشده هیچ مشکلی نیست و نگران نباشید.

  36. عیسی می گوید

    سلام .من واتر پمپ رو تعویض کردم واشر سر سیلندر رو تعویض کردم الان وقتی آمپر هنوز بالا نرفته چیزی نیست ولی وقت آمپر حتی تا درجه اول بالا میره و به نصف هم نمیرسه خاموش که میکنم میبینم از جلوی سمت راننده ضد یخ رو زمین هست.اینم عرض کنم مداوم نمیره و نشتی نداره و بعد از یه مقدار که کم هم نیست قطع میشه ولی مجبورم هی ضد یخ بریزم.ماشین پرایده.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دو مورد را بررسی کنید:
      ۱ – اطمینان حاصل کنید که میزان مایع خنک کننده یا آب رادیاتور به اندازه استاندارد باشد و نه بیشتر.
      ۲- از سلامت درب رادیاتور اطمینان حاصل کنید. خرابی درب رادیاتور میتواند موجب اینگونه نشتی ضدیخ شود چرا که با بالا رفتن دمای آب، سطح مایع خنک کننده بالا آمده و خرابی درب رادیاتور موجب میشود تا ضدیخ سر ریز شود.
      با تعویض درب رادیاتور به احتمال زیاد مشکل مرتفع خواهد شد. توجه داشته باشید که توضیحات فوق محتمل ترین حالت بوده و برای ارائه نظر نهایی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  37. اشکان می گوید

    با سلام،بنده یه آردی مدل ۸۴ دارم که از درب رادیاتور هنگام خاموش کردن خودرو مایع رادیاتور خارج میشود،در سربالایی آمپر بالا و در سر پایینی آمپر پایین می آید،فن ها هم سالم هستند-شمع آب(فشنگی آب)،درب رادیاتو،واتر پمپ،ترموستات را کاملا عوض کردم و حتی موتور را هم تعمیر کردم و مشکل باز هم ادامه دارد،ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اطمینان حاصل کنید سطح مایع خنک کننده بیشتر از استاندارد نباشد. این احتمال را در نظر داشته باشید که رادیاتور خودرو شما مستهلک شده باشد و یا پره های آن کج شده و یا حتی گرفته باشد و همین موجب ایجاد فشار شده و مایع رادیاتور سر ریز میشود. و همین موضوع میتواند دلیل بر این باشد که آمپر خودرو در سر بالایی بالا رفته و در سرازیری پایین میاید. از سلامت رادیاتور خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

  38. عیسی می گوید

    سلام و عرض احترام و خسته نباشید
    عرض خاصی نداشتم صرفا خواستم از راهنماییتون کمال تشکر رو داشته باشم.پیرو سوال قبلی ( ریختن ضد یخ و کاهش آب رادیاتور) راهنماییتون خیلی به دردم خورد و مشکل با تعویض درب رادیاتور حل شد.خدا امواتتونو بیامرزه و طول عمر با عزت بهتون بده.یاشاسین

  39. امیرحسین می گوید

    سلام عرض ادب
    خسته نباشید
    ببخشید بنده با فرا رسیدن فصل سرما کل آب رادیاتور ماشین رو عوض کردم و مجددا ضد یخ و آب رادیاتور ریختم اما بعد از گذشت سه روز موقعه ای که آمپر آب ماشین تا وسط میرسه مقداری آب از سوراخ بغل رادیات بیرون می‌ریزه درب رادیاتور رو هم عوض کردم اما متاسفانه باز شاهد چنین وضعیتی بودم .ممنون میشم اگه کمکم کنید
    ماشین بنده پارس tu5 هستش

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سر ریز شدن آب از رادیاتور ماشین در چنین شرایطی معمولا به دلیل هوا داشتن سیستم خنک کننده خودرو شماست. هواگیری اصولی انجام دهید به احتمال زیاد مشکل مرتفع خواهد شد.

  40. سعید می گوید

    سلام خدمت شما ،من دو سه ماه پیش یاتاقان های موتور و واشر سر سیلندر و رینگ های موتور رو عوض کردم ،ام از همان ابتدا حس میکردم آب درست در رادیاتور نمی‌چرخد چون آب و باد سرد از پسگشت رادیات میومد ،و آب هم چه مو قع روشنی و چه خاموشی به بیرون از قمقمه پرتاب میکرد،ماشین هم زود دماش به نصفه می‌رسید اما نه پایین میومد نه بابااتراز ان،،تا دیروز که بردم رادیاتور را هوا گیری کردم اما دری رادیاتور باز کردم امتحان کنم همین که استارت زدم کل آب را بصورت قل قل به بیرون پرت کرد علت چیست ممنونتان میشوم کمک کنید،ماشینم های لوبو مثل ماتیز هستند؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز زمانی که درب رادیاتور را باز کنید، با روشن بودن خودرو بیرون ریختن آب و سرریز شدن آن طبیعی است. شما باید دقت داشته باشید که آیا بعد از هواگیری سیستم خنک کننده موتور در شرایطی که به میزان استاندارد آب در رادیاتور باشد باز هم شاهد سرریز شدن آب از رادیاتور خودرو خود خواهید بود یا خیر.

  41. مصطفی می گوید

    باسلام و خسته نباشید ، ماشین من تیبا یک هستش، واترپمپ و رادیاتور تازه عوض شده، ترموستات هم نصب نیست، بعد از اینکه ماشینو خاموش میکنم آمپر بالا میاد و از قمقمه ، آب رادیاتور خالی میشه ، ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بالا آمدن آمپر آب بعد از خاموش کردن تا حدی طبیعی است اما سر ریز شدن آب رادیاتور در چنین شرایطی معمولا دو علت دارد:
      ۱- هوا گرفتن سیستم خنک کننده
      ۲- خرابی درب رادیاتور
      پیشنهاد میکنیم یک بار درب رادیاتور را تعویض و بصورت اصولی اقدام به هواگیری نمایید. به احتمال زیاد مشکل مرتفع خواهد شد.

  42. اشکان می گوید

    سلام خسته نباشید، بنده ۴۰۵ دارم بعد از خاموش کردن خودرو کمی در رادیات را باز میکنم تا هوای داخل رادیات خارج شود، اگر این کار را نکنم بعد از سرد شدن خودرو از ی جای دیگه آب بیرون میزنه علتش چی میتونه باشه، هوا گیری هم به به درستی انجام شده. لطفاً راهنماییم کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      باز کردن درب رادیاتور برای هواگیری اشتباه است و باید از شیر هواگیری این کار را انجام دهید. همیطور خرابی درب رادیاتور هم میتواند موجب چنین مشکلی شود، لذا پیشنهاد میکنیم درب رادیاتور را نیز تعویض نمایید.
      این فشار در سیستم خنک کننده ماشین نشان دهنده وجود هواست، اگر مشکل رفع نشود محتمل ترین حالت خرابی واشر سرسیلندر است که گاز های ناشی از احتراق را وارد مجاری سیستم خنک کننده میکند. توجه داشته باشید که با توجه به هزینه زیاد تعمیر واشر سرسیلندر، تشخیص نهایی خرابی این قطعه فقط بعد از بررسی خودرو از نزدیک باید صورت گیرد.

  43. حسین می گوید

    سلام وقت بخیر
    پژو موتور XU7 دارم یه بار جوش اوورد یه نفر اومد هواگیری کرد واسم
    الان هر وقت درب رادیاتور رو که باز میکنم از سمت راننده قسمت جلو اب با سرعت بصورت قطره قطره خارج میشه
    وقتی درب رادیاتور رو میبندم دیگه اب بیرون نمیریزه
    بخاطر چی میتونه باشه ؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توضیحات شما کمی نامفهوم بود، اگر آب از داخل کابین سمت راننده نشتی دارد، نشان دهنده خرابی رادیاتور بخاری است، اما اگر از داخل موتور شاهد این مشکل هستید سیستم گردش آب در خودرو شما نشتی دارد، این نشتی در برخی موارد به دلیل خرابی پیچ هواگیری رخ میدهد، این پیچ را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدن آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

  44. محمد می گوید

    یکی ازعوامل هم خرابی سنسور دمای آب است

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سپاس از اینکه ما را در تکمیل اطلاعات ارائه شده کمک میکنید

  45. سروش می گوید

    سلام وقت بخیر من پراید ۱۳۱دارم مدل ۹۶وقتی خاموشه از سمت کارتل آب می‌ریزه به طوری که تقریبا آب منبع انبساط تموم میشه بعد وقتی روشنه وقتی خیلی راه رفته ی جا که پارک میکنم از منبع انبساط آب برگشت داده میشه دلیلش چیه ؟ممنون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مورد اولی که فرمودید، سمت کارتل مسیر آبی وجود ندارد و منشأ نشتی را به احتمال اشتباه تشخیص داده اید.
      درباره مورد بعدی که ذکر شده، علت سرریز شدن آب رادیاتور میتواند مواردی مثل، سطح آب بیش از اندازه در سیستم خنک کننده، خرابی درب رادیاتور، وجود هوا در سیستم خنک کننده باشد. این موارد رایج ترین دلیل سر ریز شدن آب از رادیاتور خودرو در این شرایط است.

  46. مسلم رضایی می گوید

    سلام عرض ادب وقتتون بخیر
    ماشینم روا دوگانه کارخونه هست،صبح هاهنگام استارت زدن اب ازسررادیات ماشین میزنه بیرون تاچن لحظه ای هم که کارمیکنه اب ازسررادیات میادبیرون،درب رادیات رودوبارتعویض کردم بازم برطرف نشد،چندین بارهواگیری کردم بازم مشکلم حل نشد،امروز مسیری روطی میکردم چندین باراب ازسوراخ کناررادیاتوربافشارتخلیه میشدوماشین جوش میاورد،که هم هواگیریش میکردمواب میریختم داخل رادیاتور،بعدازچن ساعت رانندگی دیگه ابی ازش خارج نشد
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    باتشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای تشخیص دقیق علت سرریز شدن آب رادیاتور با توجه به اقداماتی که شما انجام دادید بررسی خودرو از نزدیک الزامیست. اما پیشبینی متخصصین یدک یار این است که احتمال این وجود دارد خود رادیاتور شما مشکل داشته باشد و درب رادیاتور به درستی به روی آن قرار نمیگیرد و یا واشر سرسیلندر خودرو شما مشکل دارد و گاز های ناشی از احتراق موجب ایجاد فشار مضاعف شده (که د خودرو های دوگانه سوز بسیار دیده میشود) و به همین دلیل آب از رادیاتور خودرو شما سرریز میشود.

  47. امین می گوید

    سلام باتشکروخسته نباشید ماشین من پراید کاربرات هست وقتی ماشینو خاموش میکنم اب سریزمیکنه به قمقمه وازقمقمه به پایین علتش چیه؟باتشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      درب رادیاتور را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. اقدام به هواگیری نمایید و سطح آب را بررسی کنید که به میزان استاندارد باشد. احتمال زیاد مشکل مرتفع خواهد شد.

  48. مصطفی می گوید

    منم پژو۴۰۵ دارم و همین مشکل را دارم.
    صدای آب در حال قل قل کردن پس از خاموشی می آید و آب از سمت درب بیرون نمی زند و از زیر ماشین تقریبا از سمت واتر پمپ به نظرم هست
    مشکل از رادیات و درب نیست چون عوض کردم و نو است.

    بلوک سیلندر ترک ریزی دارد که با درزگیر درست کردم و دیگر آب کم نمی کند و دما هم بالا نمی رود و فقط موقع خاموش شدن آب می زند بیرون.
    حدسم اینه که بعلت جوش آوردن ماشین به واتر پمپ فشار آمده و عملکردش را مختل کرده. از چه طریقی مطمئن باشم که از واتر پمپ هست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این احتمال بسیار رایج است بست ها و شلنگ های متصل به واتر پمپ از محل اتصال نشتی پیدا کرده باشند و حتی باعث هوا گرفتن سیستم خنک کننده خودرو شما شود. همین موضوع موجب فشار به سیستم خنک کننده و سرریز شدن آب رادیاتور میشود. بهترین راه این است که واتر پمپ و اطراف آن را کاملا خشک کنید و پس از استفاده از خودرو آن را بررسی کنید که آیا خیس شده یا نه.

  49. عارف می گوید

    سلام استا دو روز ماشینم عکس العمل نشون میده موقعه ماشینم امپرش اومد خاموش میکنم بعد از رادیاتورش به محزنش آب سرازیر میشه درپوش رادیاتور خرابه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز وظیفه منبع انبساط همینه، در این شرایط آب اضافه در مجاری سیستم خنک کننده به داخل منبع انبساط ریخته میشه و کاملا طبیعیه، اما اگر آب از منبع سرازیر میشه، صحبت دیگری است و معمولا به دلیل پر بودن بیش از اندازه منبع و یا خرابی درب منبع انبساط شاهد سرریز شدن آب از رادیاتور خواهید بود.

  50. Payam می گوید

    سلام استاد من ماشینم رو تعمیر موتور کردم و بوش و واشر سر سیلندر و حتی خود سرسیلندر رو تعویض کردم و رادیاتور بخاری… الان وقتی ۵ دقیقه ماشین روشنه آب از درب رادیاتور بالا میزنه. همرو چک کردم، هواگیری اصولی انجام دادم اما باز نمیدونم چه مرگشه، کمپرس میزنه تو موتور انگار، برای بار اول بعد از تعمیر ۲۰ دقیقه روشن بود و مشکلی نداشت، همین که خاموش میکنم و دوباره روشین باز آب ازرادیاتور با فشار میزنه بالا… ۳بار موتور رو باز کردم باز مشکل رو داره

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بسیار از مواقع علت سرریز شدن آب رادیاتو خرابی درب رادیاتور خودرو است، این قطعه را تعویض نمایید و دقت داشته باشید که به میزان استاندارد آب در رادیاتور ماشین باشد.
      به این نکته دقت کنید که اگر آمپر آب خودرو بالا میرود، احتمال این وجود دارد که سیستم خنک کننده نقص داشته باشد و به خوبی عمل نکند.

  51. مهدی می گوید

    با سلام.ماشینم زانتیا هست وقتی ماشین خاموش میکنم از قمقمه اب بیرون میزنه هرزگاهی.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز در قدم اول سطح آب رادیاتور را بررسی کنید تا از استاندارد بودن میزان آن اطمینان داشته باشید، سپس پیشنهاد میکنیم خودرو را یک بار هواگیری اصولی کنید و در آخر از سلامت درب رادیاتور خودرو اطمینان حاصل کنید. در اکثر موارد مشکل مرتفع خواهد شد.

  52. ایمان می گوید

    با سلام وخدا قوت ماشین ام وی ام ۵۳۰ مدل ۹۱ دارم چند مدتی بود دمای موتور همش بالا بود وماشین تحت فشار کار می‌کرد ولی از پشت فن رادیات باد سرد میزد وزمانی که ماشین رو خاموش میکردم از شیلنگ خروجی آب کولر،آب رادیات خارج میشدکه چندی پیش شیلنگ بخاری ماشین ترکیدواز زیر پای شاگرد آب به طور کامل خارج شد.مکانیک بعد از عوض کردن شیلنگ بخاری وتمام لوله هایی که به رادیات وصل بوددوباره از دیروز از قسمت زیر پا شاگرد آب میریزه وماشین رو خاموش می‌کنم از شیلنگ کولر آب رادیات خارج میشه.وشیلنگ پشت رادیات تحت فشاره
    به نظرتون دلیل چی میتونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دلیل ورود آب به داخل کابین معمولا بخاطر خرابی رادیاتور بخاری است که باید بررسی گردد و در اکثر مواقع نیاز به تعویض آن وجود دارد. اما مورد بعدی که از گفته های شما مشخص هست وجود گرفتگی در سیستم خنک کننده خودرو شماست، پیشنهاد میکنم یک بار کل سیستم خنک کننده را شستوشو و سرویس کنید، به احتمال زیاد مشکل شما رفع خواهد شد.

  53. سالار می گوید

    سلام وقتتون بخیر ماشینم پژو ۴۰۵هست هوا گیری کردم دو بار درب رادیات خریدم ولی بازم از سوراخ پایین درب رادیات بعد از خاموش کردن ماشین اب میده با صدای خش خش و اینکه از پیچ هوایی سر سیلندر یه شیلنگ ب پایین درب رادیات کشیدم برای جلوگیری از واشر زدن میتونه مشکل از همون شلنگ باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز با توجه به تغییراتی که شما در سیستم خودرو انجام دادید، راهنمایی بدون بررسی خودرو از نزدیک بسیار سخت است. اما بصورت کلی خروج آب از سوراخ پایین درب رادیاتور نشان دهنده وجود فشار در سیستم خنک کننده است که با خارج کردن آب اضافه تلاش به متعادل سازی فشار داخل سیستم دارد.
      این فشار میتواند به دلیل وجود هوا، گاز های ناشی از احتراق (در صورت ضعیف یا خراب شدن واشر سرسیلندر)، بیش از اندازه بودن مایع خنک کننده، گرفتگی رادیاتور و … در سیستم خنک کننده ماشین شما باشد. این موارد باید بررسی گردند تا علت مشخص شود.
      پیشنهاد میکنیم یکبار شلنگی که بصورت دستی کشیدید رو از مدار خارج کنید و بررسی نمایید که آیا مشکل رفع میشود یا خیر.

  54. سلمان ی می گوید

    با سلام بنده واشر سر سیلندر اردی رو یک ماه پیش عوض کردم قبل از اینکه واشر بزنه از درب رادیات نشتی اب داشت الانم که واشر رو عوض کردم میبینم از درب رادیات نشتی داره. چندبار درب رادیات عوض کردم درب رادیات هم نو هست اما باز میبینم یکبار که باز می کنم اب رادیات رو چک کنم و میبندم و روشن می کنم باز یذره نشتی داره. احتمال داره از خود مخزن رادیات و قسمتی که درب رادیات بهش بسته میشه باشه و خوب کیپ نشه؟؟ چون اب کم کرده بود. مکانیک هم گفت از بابت واشر خیالت راحت باشه احتمالا درب مخزن مورد پیدا کرده.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، این مورد محتمل هست و در صورت نیاز پیشنهاد میشه که منبع نیز تعویض بشه. بصورت کلی دقت داشته باشید که یکی از وظایف درب رادیاتور ماشین، خارج کردن اضافه مایع خنک کننده است. دقت داشته باشید که مایع خنک کننده به اندازه استاندارد باشد و اگر در این شرایط شاهد سرریز شدن آب از رادیاتور ماشین بودید پیشنهاد میکنیم مبع را نیز تعویض نمایید.

  55. رضا می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید ماشین من پراید و رادیاتور رو سیخ زدم از بعد دور پرس بالا نشت میده قابل تعمیر یا باید عوض بشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اینکه امکان تعمیر دارد یا خیر باید از نزدیک بررسی شود. اما بصورت کلی پیشنهاد ما این است که در صورت امکان اولویت خود را به تعویض رادیاتور قرار دهید چرا که خدایی نکرده یک بار جوش آوردن به دلیل خرابی یا فرسوده شدن رادیاتور هزینه چند برابری را به شما تحمیل خواهد کرد.

  56. حسن می گوید

    باسلام ماشین ۴۰۵ دارم و حدوداً دو هفته پیش شلنگ آب ریگلاتور گاز دچار نشتی شده بود که رفع گردید پس از رفع این مشکل بخاری ماشین در حالت درجا سرد می‌باشد و پس از حرکت کردن در حدود نیم ساعت رانندگی در حرکت نیز سرد می‌ شودو آمپر ماشین هم ناخودآگاه تا حد وسط رسید که متوجه شدم و با هواگیری حل شد و لازم به ذکراست که وقتی به مکانیک نشان دادم هواگیری حالت روشن انجام داد و هوای زیادی از داخل موتور خارج شد شلنگ‌های رگلاتور گاز را نیز به دلیل فرضیه نشتی گاز به داخل سیستم خنک کننده کور کردیم ولی باز پس از طی نیم ساعت کارکرد خودرو بخاری کاملاً سرد شد و هنگامی هم که خاموش کردم از سوراخ رادیاتور بخار خارج می‌شود وقتی که هواگیری روشن هم انجام داده بودم این خارج شدن بخار آب هم بود

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز مشخصا سیستم گردش آب در خودرو شما مشکل دارد و باید قطعه به قطعه بررسی شود. این مشکل میتواند از شیلنگ ها، بست ها یا خود رادیاتور آب یا بخاری باشد. لذا بدون بررسی خودرو از نزدیک علت دقیق مشکل را نمیتوان تشخیص داد.
      پیشنهاد میکنیم یکبار بصورت دقیق و جز به جز تمامی قطعات و بخش های مختلف سیستم خنک کننده خودرو خود را بررسی کنید.

  57. Mehdi می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    برای اینکه باطری شارژ بشه مجبور شدم ماشین رو نیم ساعت روشن نگه دارم و در جا کار کنه بعد از نیم ساعت دیدم آب رادیاتور سرریز شده ولی آمپر دما اصلا بالا نرفته موتور هم داغ نکرده بود چون حتی فن ها هم باز نکرده بودن دلیلش چی میتونه باشه ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد خودرو شما هوا گرفته است، هواگیری اصولی انجام دهید به احتمال زیاد مشکل شما رفع میشود.

  58. محسن می گوید

    سلام من دنا پلاس دارم از توی داشبورد صدای شرشر آب میاد مخصوصا وقتی ماشین سرده بعد صدا قطع میشه هوا گیری اصولی هم کردم اما درست نشده چکار کنم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز صدای شرشر آب به دلیل وجود هوا در سیستم خنک کننده است، همیطور کم بودن سطح آب رادیاتور هم میتواند این صدا را ایجاد کند.
      دو حالت محتمل است:
      ۱. به هر دلیل سیستم خنک کننده ماشین شما کماکان هوا دارد، این میتواند به دلیل درست انجام نشدن هواگیری، وجود نشتی و … رخ دهد.
      ۲. سطح آب رادیاتور از میزان استاندارد پایین تر است
      این دو مورد را بررسی کنید به احتمال زیاد مشکل رفع خواهد شد.

  59. حامد می گوید

    سلام وقت بخیر،ماشین پژو دارم امروز ی خورده ماشین نیمه گرم بود در منبع انبساط باز کردم صدای فیس اومد و مقداری آب به انداره بند انگشت بالاتر اومد انگار که اون هوا نمیزاشت آب منبع بیاد بالا بنظر شما مشکلی تو سیستم خنگ کننده نیست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خیر، کاملا طبیعی است، صدای فیس به دلیل گاز و بخار موجود در سیستم خنک کننده است و بالا آمدن آب نیز طبیعی است. پیشنهاد میکنیم یک بار بصورت درست اقدام به هواگیری نمایید.

  60. حسین می گوید

    سلام خسته نباشین ماشین من پراید ۸۸ هست امروز قبل از حرکت اب رادیاتور و چک کردم و مقداری بهش اضافه کردم یک ساعتی باهاش بیرون رفتم وقتی برگشتم از جلوی کاپوت بخار بیرون میومد ولی کاپوت و بالا دادم از زیر کاپوت چیزی مشخص نبود امپر هم از وسط بالاتر نرفته بود و البته در طول مسیر از بخاری هم استفاده کردم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز معمولا بخاری که مشاهده میکنید به دلیل ضعیف شدن چسب های استفاده شده در بخش های مختلف محل اتصال قطعات رادیاتور است، پیشنهاد میکنیم رادیاتور خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز و تشخیص متخصص آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

  61. سبحان محمدیان می گوید

    سلام.
    سمند مدل ۸۳ دارم، یه سال پیش اینقدر که آب داخل رادیاتور شیلنگ‌ها تحت فشار بود علی‌الرغم هواگیری صحیح و.. شیلنگ‌ها در حالت انفجار سفت میشدن. از طرفی به مکانیک گفتم شاید سرسیلندر نیم‌سوز شده باشه گفتش اگه ماشین سر صبح با تک استارت روشن میشه مطمئن باش واشر‌سرسیلندر سالمه، و مال من تک استارت روشن میشد و میشه.
    همون موقع خودم تصمیم گرفتم یه اختراعی بکنم، در واقع خواستم مخزن آب اضافه براش درست کنم مثل پراید.
    محتویات داخل درب رادیاتور کامل تخلیه کردم و یه تیکه تویوپ دایره بریدم گذاشتم توش و تبدیل شد به یه درب معمولی که فقط روی ورودی آب رادیاتور میپوشونه، یخ سوراخ کوچیک که زیر درب داره برای خروج آب اضافه یه شیلنگ آبپاش برف‌پاک‌کن کردم توش، آب پر کردم همون در که اختراع کردم بستم روش و یه بطری آب معدنی برداشتم درش یه سوراخ کوچیک زدم و اون سر شینگ کردم تو بطری کنار رادیاتور با بست کمربندی مهار کردم.
    از اون موقع تا الان هر موقع آب داخل سیستم تحت فشار بود اضافش میاد تو بطری که گذاشتم و هرموقع آب کم بود از همون مسیر شلینگ کوچیک داخل بطری مکش میکنه آب برمیداره (مثل نی داخل بطری نوشابه)
    خلاصه اینکه دیگه نه دمای آب بالا میره نه تحت فشار و… همه چی عالیه، هر موقع هم بخوام آب ماشین چک کنم یا اگه کم بود بخوام آب بریزم اصلا در رادیاتور باز نمیکنم آب میریزم تو بطری که کنارش بستم خودش اگه لازم داشته باشه از توش میکشه. الان حدود ۱ سالی میشه سیستم رادیاتور ماشینم همینه و تا حالا که خدا رو شکر مشکلی هم برام‌ پیش نیومده.

    خواستم بدونم آیا این کار اشکالی داره؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز ایده شما برای رفع مشکل خیلی جذاب هست و با توجه به اینکه یکسال از تغییرات گذشته، بعیده که مشکلی رخ بدهد، اما با تمامی این تفاسیر بصورت کلی باید خدمت شما عرض کنیم که تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمیشود که سیستم خودرو خود را از حالت استاندارد خارج کنید.

  62. هومن می گوید

    باسلام ماشین من سمند هستش وقتی صبح رفتم برای نگاه کردن اب تا ردب رو باز کردم اب با فشار بیرون زد در حالی ماشین بالای ۱۰ ساعت خاموش بود

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز پیشنهاد میکنیم در قدم اول اقدام به هواگیری سیستم خنک کننده خودرو خود کنید به احتمال زیاد علت سرریز شدن آب رادیاتور در این شرایط هوا گرفتن سیستم خنک کننده خودرو شماست.
      در زمان هواگیری دقت داشته باشید که بصورت اصولی و درست اقدام به هواگیری نمایید.

  63. مرادی می گوید

    باسلام خدمت شما و پاسخ گویی خوبتون نسبت به مشکلات عزیزان
    من یه پارس دارم الان یه مدتی هست بعداز سردشدن ماشین آب رادیاتور ماشینم دقیقا زیردرب راداتور هست یعنی از حد معلول بالاست و ماشین جوش نمیزنه و آمپرهم حد نرمال هست و چندبارهم هواگیری اصولی انجام دادیم و حتی ترموستات روهم عوض کردیم ونشتی درهیج جای ماشین نیست و واترپمم روهم چک کردیم سالمه آیا احتمال هست واشر سرسیلندر ضعیف شده باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز علت وجود منبع انبساط دقیقا همین است، زمانی که خودرو روشن بوده و گرم است سطح مایع خنک کننده بالا خواهد آمد و کاملا طبیعی است. پیشنهاد میکنیم زمانی که خودرو کاملا سرد است سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید تا به میزان استاندارد باشد نه بیشتر.

  64. محمد مظاهری می گوید

    سلام سمند اخر ۹۲ دارم موتور ۱۸۰۰ معمولی -چند وقت پیش رادیات بخاری عوض کردم براش صدای اب توش میومد-الان یه کم اب کم میکنه و همه چیش هم‌سالمه و نشتی نداره -وقتی هم در رادیات رو باز میکنم صدا نوشابه میده هوایری هم کردم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز کم شدن آب سیستم خنک کننده خودرو چند علت رایج دارد:
      ۱- نشتی که رایج ترین دلیل آب کم کردن خودروست و طبق گفته شما نشتی وجود ندارد اما پیشنهاد میکنیم مجدد قطعه به قطعه و بست به بست بررسی کنید
      ۲- خرابی درب رادیاتور که باعث میشود بخار آب از سیستم خنک کننده خارج شود
      ۳- خرابی واشر سرسیلند که علائم خاص خود مثل کف کردن آب رادیاتور یا چرب شدن آن را دارد
      این موارد را بررسی کنید احتمال زیاد مشکل را خواهید یافت.

  65. سینا می گوید

    با سلام
    من ۲۰۶ تیپ دو دارم، بعداز ۵ سال مایع خنک کننده رو عوض کردم و ترکیب ۵۰ ۵۰ آب مقطر و ضدیخ برام ریختن، منتها روز بعدش که ماشین تو پارکینگ بود در کاپوت رو زدم بالا و دیدم منبع انبساط خالی و کویر شده بود، نشتی رو هم نمیدونم از کجاست دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟

  66. علی می گوید

    سلام ، وقت بخیر ، ماشین من ۲۰۶ تیپ ۲ جدیدنم سوپاپ کج کرده بود رفت تعمیرگاه ، بعد از اون هنگام توقف آب رادیاتور سر ریز میشه ، علتش چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز پیشنهاد میکنیم ابتدا بصورت اصولی هواگیری کنید سپس از سلامت درب رادیاتور خودرو اطمینان حاصل نمایید، همیطور دقت داشته باشید که بیشتر از میزان استاندارد در قمقمه رادیاتور، مایع خنک کننده نریخته باشید.

  67. هادی می گوید

    سلام
    خودرو آریو بیش از یک ماه خواب بوده و بعداز استفاده جوش آورد.رادیات کاملاخالی بود و الان هرچی پر میکنم سر ۵ دقیقه جوش می‌آورد و قمقمه سر ریز میگند.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز سیستم خنک کننده خودرو شما به درستی کار نمیکند، طبق توضیحات شما حدس ما این است که فن سیستم خنک کننده خودرو شما به درستی کار نمیکند و حتی با پر کردن منبع سیستم خنک کننده باز هم عملیات خنک سازی صورت نمیگیرد. فن رادیاتور خودرو را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به درستی عمل میکند.

  68. حسن می گوید

    سلام خسته نباشین ماکسیما ۸۲دارم چند وقت میشه بعد از خاموش کردن آب منبع تخلیه میشه و مقداری هم از آب رادیات کم می‌کنه هر روز باید چک کنم. ضمنا آب اضافه داخل منبع نمیریزم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز یک بار هواگیری اصولی کنید، به احتمال زیاد دیگه شاهد سر ریز شدن آب نخواهید بود.

  69. صادق می گوید

    سلام و عرض ادب مشکل سر ریز شدن آب را یات از درب برای من هم پیش امده طوری که بعد خاموش شدن این حالت پیش میاد…و امروز متوجه شدم که منبع انبساط ماشینم سوراخ ریزی داره که نم نم ازش آب میریزه آیا دلیل هوا گرفتن و سر ریز شدن از درب رادیات میت نه از منبع انبساط باشه؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مورد محتمل است اما بسیار نادر، معمولا موارد خیلی مهمتری موجب هواگرفتن سیستم خنک کننده خودرو میشود، پیشنهاد میکنیم یکبار منبع را تعویض نمایید و هواگیری کنید و مجدد بررسی کنید که آیا باز خودرو هوا میگیرد یا خیر.

  70. مرتضی می گوید

    سلام پراید مدل ۸۶ دارم که بعد از خاموش کردن مقدار کمی اب از زیر ماشین میریزه و اب کم میکنه یه بار پرسیدم گفتن مشکلش اینه که لوله زیر ماشین نشتی داره و مقداری مکمل ریختن برای گرفتن نشتی ولی برطرف نشده به نظرتون باید چیکار کرد؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز نشتی سیستم خنک کننده خودرو باید بصورت اصولی گرفته شود، سیستم خنک کننده باید به دقت و جز به جز بررسی شده و مشکل پیدا شود و سپس با تعویض قطعه یا تعمیر آن جلو نشت آب را بگیرید.

  71. رضا می گوید

    سلام ماشینم پرایده موقع توقف آب از قمقمه سرریز میشه با صدای قل قل اما آمپر آب پایین تراز خط وسطه ومیخواستم طریقه ی هوا گیری سیستم خنک کننده پرایدو بدونم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز روش هواگیری در خودرو های ایرانی بسیار شبیه به هم هستند، مقاله نحوه هواگیری خودرو را مطالعه کنید و قدم به قدم طبق توضیحات پیش برید.