عوامل و علائم خرابی کاتالیزور

همان طور که بیشتر شما می دانید کاتالیزور از جمله قطعات مهم و ضروری هر خودرو در رابطه با کنترل آلایندگی و خنثی سازی گاز های سمی خودرو است تا با این عمل ضرر کمتری از سوی خودرو ها به محیط زیست وارد شود اما نکته اینجاست که در این بین ممکن است برای کاتالیزور ها مشکلات متعددی پیش بیاید که همسو با آنها اطلاع از دلایل و علائم خرابی کاتالیزور و این مشکلات از مهم ترین کارهایی است که باید مدنظر قرار گرفته شود در ادامه با ما همراه باشد تا با یکدیگر بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

کاتالیزور ماشین یکی از اساسی ترین قطعاتی است که هر خودرویی به آن احتیاج دارد به گونه ای که در تعیین استاندارد های یک خودرو جایگاه به خصوصی دارد و هر خودرویی که از آن بی بهره باشد در اکثر کشور ها مجوز ورود به بازار خودرو را پیدا نمی کند. کاتالیزور علاوه بر کمک به جلوگیری از ورود گازهای سمی خودرو به محیط زیست در نگهداری و سالم نگه داشتن خودروی شما هم تاثیر بسزایی دارد پس هیچ وقت آن را فراموش نکنید.

کاتالیزور یکی از قطعات مهم خودرو است که به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست داده و تاثیر منفی مستقیمی در عملکرد خودرو خواهد داشت، قابل ذکر است که عمر مفید یک کاتالیزور ماشین، چیزی حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر تخمین زده شده و پس از آن این قطعه کارایی مفید خود را از دست داده و عملا آلایندگی را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

کاتالیزور ها در صورت خرابی، آلاینده های خودرو را به طرز وحشتناکی افزایش داده و موجب به وجود آمدن مشکلات مختلف دیگری نیز در خود خودرو می‌شوند، برخی از مهم ترین “عوامل خرابی کاتالیزور ماشین” عبارتند از:

  • شایع ترین عامل خرابی کاتالیزور انسداد شبکه های آن میباشد که به دلیل استفاده از سوخت های غیراستاندارد در بازده زمانی طولانی به وجود خواهد آمد، توجه داشته باشید که نتیجه انسداد و گرفتگی شبکه های کاتالیزور، فشار آمدن به موتور و در نتیجه پایین آمدن راندمان آن خواهد بود و در بلند مدت نیز آسیب جدی به موتور خودرو وارد خواهد شد.
  • استفاده از کاتالیزور های بی کیفیت و تقلبی که به دلیل کوچک بودن قطر سلول های آن به سرعت خراب شده و بد عمل می‌کنند.
  • گرم شدن بیش از حد موتور و احتراق ناقص سبب تغییر گازهای خروجی و افزایش حرارت آنها شده و در نتیجه کارکرد کاتالیزور را مختل می‌کند.
  • خرابی واشر سر سیلندر که موجب ورود روغن و آب به محفظه موتور شده و گازهای خروجی را دستخوش تغییرات می‌کند.

حالت های ذکر شده از عوامل بسیار شایعی است که باعث مختل شدن کارکرد و کوتاه شدن عمر کاتالیزورها و در نهایت خرابی آنها میشود، “علائم خرابی کاتالیزور ماشین” عبارتند از :

  1. روشن شدن چراغ چک در پشت آمپر (یکی از علل روشن شدن چراغ چک خودرو)
  2. کارکرد نه چندان مطلوب خودرو که با لرزش همراه است
  3. افزایش مصرف سوخت
  4. افت شتاب ماشین
  5. روشن نشدن و یا سخت استارت خوردن ماشین (یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین)
  6. افزایش دمای کاتالیزور (به دلیل گرفتگی کاتالیزور و عدم رد شدن دود موتور از آن)
  7. افزایش بیش از حد HC و CO در تست آلایندگی (یکی از دلایل رد شدن معاینه فنی)
  8. استشمام بوی بد از کاتالیزور

اگر کاتالیزور نباشد چه میشود؟

اگر کاتالیزور نباشد چه میشود؟

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟ با برداشتن کاتالیزور اگزوز مهم ترین مورد، آن است که شاهد افزایش آلایندگی خودرو تا بیش از ۳۰ برابر خواهیم بود، لذا بدیهی است که بگوییم حذف کاتالیزور و دریافت معاینه فنی امکان پذیر نیست، میتوانید مراحل و شرایط دریافت معاینه فنی ماشین را در مقاله مرتبط مطالعه کنید.

تجربه حذف کاتالیزور و علائم نداشتن آن

تجربه حذف کاتالیزور میتواند هم خوب و هم بد باشد، به عنوان مثال از مزایا برداشتن کاتالیزور باید به افزایش شتابی ملموس بخصوص در دور موتور بالای ۴۰۰۰ اشاره نمود، اما به یاد داشته باشید که این مزیت را در کنار افزایش محسوس مصرف سوخت خودرو تجربه خواهید کرد، از علائم نداشتن کاتالیزور میتوان به صدای بم و بلند ایجاد شده از کاتالیزور خالی بخصوص در زمان گاز دادن اشاره نمود.

صدای کاتالیزور خالی چگونه است؟

وجود شبکه های داخل کاتالیزور باعث میشود تا قدرت و سرعت عبور دود کم شود و در نتیجه کاتالیزور پس از گاز دادن صدای کمتری را ایجاد کند، اما با تخلیه کاتالیزور موتور (خالی کردن کاتالیزور)، دود با قدرت و سرعت بیشتری به فضایی خالی وارد خواهد شد، این اتفاق باعث ایجاد صدایی بم و بلندی میشود که به صدای کاتالیزور خالی معروف است.

شستشوی کاتالیزور ماشین

همانطور که پیشتر گفته شد کاتالیزور پس از مدتی استفاده به دلیل گرفته شدن شبکه های آن کارایی خود را از دست داده و نمیتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد لذا پس از مدتی نیاز به تعویض یا احیا دارد، احیا کاتالیزور خودرو به معنی شستشوی کاتالیزور است. در صورتی که این قطعه قابل احیا شدن باشد، شوینده کاتالیزور با پاک کردن دوده ها و باز کردن منافذ این قطعه مسیر عبور دود را باز کرده تا این قطعه کارایی قبلی خود را بدست آورد. توجه داشته باشید که باز کردن و راه های شستشوی کاتالیزور باید توسط متخصص صورت پذیرد چرا که در صورت شستشوی غیر تخصصی و یا استفاده از محلول شستشوی غیر استاندارد، امکان خرد شدن شبکیه داخل کاتالیزور وجود داشته و عملا قطعه شما بلا استفاده خواهد ماند.

نحوه حذف کاتالیزور

حذف کاتالیزور در خودرو های مختلف متفاوت است و بسته به نوع و مدل ماشین توسط اگزوز ساز و تعمیرکاران ماهر انجام می‌‌شود، در این عملیات با نصب لوله به جای کاتالیزور این قطعه را از روی سیستم اگزوز حذف می‌کنند.

ممکن است شما هم تجربه حذف کاتالیزور از روی خودرو خود را داشته و عملیاتی که به ترتیب توسط تعمیرکار انجام میشود را دیده باشید، کاتالیزور با پیچی به اگزوز متصل است که با باز کردن آن پیچ، کاتالیزور از دو قسمت متصل شده جدا می‌شود، بعد از جدا کردن این بخش، لوله اگزوز نازک تری در آن نصب می‌کنند، نصب این لوله معمولا بدون برش و جوشکاری انجام میشود، قطر و ضخامت این لوله ها معمولا بیشتر از اگزوز فابریک خودرو است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.