بررسی تخصصی علل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین و راهکارهای آن

معمولاً گرمای بیش از حد نشان دهنده مشکلات مختلفی در سیستم خنک کننده ماشین است که باید علت دقیق این موضوع تشخیص و تعمیرات لازم انجام شود. با توجه به پیچیدگی سیستم های خنک کننده ماشین، ما در این مقاله به بررسی علل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین در شرایط مختلف پرداخته‌ایم تا شما را برای حل مشکل راهنمایی کنیم.

آمپر آب ماشین یکی از ابزارهای بسیار مفید برای رانندگان است زیرا دمای مایع خنک کننده داخل موتور را اندازه گیری می کند. بدین ترتیب همیشه مهم است که مراقب آمپر آب ماشین باشید، زیرا گرم شدن بیش از حد موتور می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر متوجه حرارت بیش از حد و بالا رفتن آمپر شدید باید بدانید که این می تواند به معنای کم شدن مایع خنک کننده، مشکل فن یا رادیاتور، خرابی ترموستات یا خرابی های دیگر باشد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی “علل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین” (What Are Causes of The Car Warm Up and Temperature Gauge To Rise) و همچنین راهکاری آن پرداخته‌ایم تا در مورد این مشکل به شما کمک کنیم.

علت دیر خنک شدن ماشین

بررسی علل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین

در اینجا فهرستی از “علت دیر خنک شدن ماشین” آورده شده است:

خرابی ترموستات

ترموستات برای تنظیم دمای مایع خنک کننده (مخلوط ضد یخ و آب) استفاده می شود. اگر این قطعه شروع به از کار افتادن کند، می تواند به طور نامنظم عمل کند و باعث بالا رفتن دمای ماشین شود. هنگامی که ترموستات خراب می شود مایع خنک کننده نمی تواند جریان یابد، به این معنی که موتور نمی تواند خنک شود. به همین دلیل علت دیر خنک شدن ماشین می تواند مربوط به خرابی ترموستات باشد.

کم بودن سطح مایع خنک کننده

بدون مقدار کافی مایع خنک کننده، دما افزایش می یابد و مدت زمان زیادی طول می کشد تا خودرو خنک شود. از آنجایی که مایع خنک کننده باعث دور کردن گرما از محفظه موتور می شود، اگر مقدار آن کافی نباشد قطعاً ماشین دیر خنک می شود و دائماً آمپر آب بالا می رود. به یاد داشته باشید که بهتر است به طور مرتب سطح مایع خنک کننده را چک کنید و در صورت کم بود این مایع، آن را شارژ کنید. جدول نسبت ضد یخ باید به صورت استاندارد باشد تا با تبدیل ضد یخ و آب به مایع خنک کننده این مایع بتواند به خوبی گرما را از محفظه موتور خارج کند و باعث خنک شدن ماشین شود.

وجود هوا در سیستم خنک کننده

اگر در برخی موارد متوجه دیر خنک شدن ماشین شدید، ممکن است این مشکل به دلیل هوای موجود در سیستم خنک کننده ماشین باشد. هوا از طریق درپوش معیوب رادیاتور یا واشر سرسیلندر وارد سیستم می شود. همچنین هوا می تواند به دلیل نشتی در شیلنگ رادیاتور یا روش های غیر اصولی در هنگام تعویض مایع خنک کننده وارد سیستم شود. در این مواقع داغ شدن و بالا رفتن آمپر ماشین اتفاق می افتد و خودرو دیر خنک می شود و معمولاً فقط زمان هایی که در حال حرکت هستید دمای موتور می تواند به حالت عادی بازگردد.

علت داغ شدن رادیاتور ماشین

هوا گرفتن و جرم گرفتن رادیاتور از اصلی ترین دلایل داغ شدن رادیاتور ماشین می باشد. علت هوا گرفتن رادیاتور ماشین معمولاً به خاطر خراب بودن واشر سرسیلندر، خرابی واتر پمپ، نشتی رادیاتور یا بخاری، شکستگی درپوش مخزن و غیره اتفاق می افتد. علاوه بر این، زمانی که رادیاتور ماشین با رسوبات، گرد و غبار و…. دچار جرم گرفتگی می شود باعث می شود مایع خنک کننده نتواند به خوبی گردش پیدا کند که به همین دلیل علت داغ شدن رادیاتور ماشین می تواند به این مسئله نیز مربوط باشد.

علت داغ شدن ماشین در سربالایی

موتور ماشین شما باید سخت تر کار کند تا بتوانید در سربالایی ها حرکت کنید. هرچه هوا گرمتر باشد، ممکن است هنگام رانندگی در سربالایی دمای ماشین بالاتر برود. در اینجا چند مورد از “علت داغ شدن ماشین در سربالایی” آورده شده است:

  • خرابی فن ماشین
  • خرابی سیستم خنک کننده ماشین
  • ورود هوا به سیستم خنک کننده
  • پایین بودن سطح مایع خنک کننده
  • کم بودن روغن موتور (روغن موتور به فرآیند خنک سازی کمک می کند و از ایجاد گرمای بیش از حد جلوگیری می کند)

علت داغ شدن ماشین در سرعت بالا

چند مورد برای علت داغ شدن ماشین در سرعت بالا وجود دارد :

خرابی رادیاتور ماشین

خرابی رادیاتور شایع ترین علت داغ شدن ماشین در سرعت بالا می باشد. رادیاتورها ممکن است در طول زمان به دلیل جرم گرفتگی، زنگ زدگی یا آسیب های فیزیکی خراب شوند. این اتفاق منجر به نشتی مایع خنک کننده می شود که در نتیجه علت بالا رفتن آمپر آب در سرعت بالا به این مشکل مربوط خواهد شد. دقت داشته باشید که اگر دلیل خرابی همین موضوع باشد کافیست فقط لوله ها و یا شیلنگ ها را تعویض کنید. اما اگر نیاز به تعویض رادیاتور بود، میتوانید قیمت رادیاتور خودرو خود را در صفحه فروش رادیاتور خودرو مشاهده و خرید خود را ثبت کنید.

سطح مایع خنک کننده پایین است

هنگامی که سطح مایع کننده پایین است، می تواند باعث گرم شدن بیش از حد خودرو در سرعت های بالا نیز شود. مقدار مایع خنک کننده ممکن است به دلیل نشتی یا تبخیر کاهش یابد. مهم است مقدار این مایع را بررسی کرده و مرتباً آن را پر کنید چراکه برای اطمینان از خنک ماندن موتور ماشین شما لازم است.

خرابی ترموستات

ترموستات معیوب گاهی اوقات می تواند باعث گرم شدن بیش از حد ماشین در سرعت های بالا شود، زیرا جریان مایع خنک کننده مورد نیاز موتور را کنترل می کند. جریان ناکافی مایع خنک کننده موتور ممکن است خرابی ترموستات و گرمای بیش از حد موتور را در پی داشته باشد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که عمر مفید ترموستات چقدر است که در واقع این قطعه عمر مشخصی دارد بعد از مدت زمانی دچار خرابی می شود که با تعویض این قطعه می توانید تشخیص دهید آیا علت بالا رفتن آب در سرعت بالا به خاطر خرابی ترموستات است یا خیر.

خرابی واتر پمپ

خرابی واتر پمپ ماشین نیز می تواند علت گرم شدن بیش از حد خودرو در سرعت های بالا باشد. اگر واتر پمپ ضعیف یا خراب باشد، نمی تواند به اندازه کافی مایع خنک کننده را به گردش درآورد تا موتور را در دمای مناسب نگه دارد. دانستن نشانه های خرابی واتر پمپ به شما کمک می کند که به طور دقیق تشخیص دهید آیا این قطعه درست کار می کند یا اینکه به دلیل خرابی، باعث بالا رفتن آمپر آب ماشین در سرعت بالا می شود.

علت بالا رفتن آمپر ماشین در سرما

علت بالا رفتن آمپر ماشین در سرما

در ادامه مواردی برای علت بالا رفتن آمپر ماشین در سرما آورده شده است:

کم بودن مایع خنک کننده

موتور ماشین شما برای خنک ماندن به مایع خنک کننده متکی است و رانندگی با مایع خنک کننده کم می تواند خودروی شما خراب کند. صرف نظر از فصل یا دمای بیرون، باید مطمئن شوید که ماشین شما به اندازه کافی مایع خنک کننده دارد، در غیر این صورت خطر داغ شدن بیش از حد موتورتان وجود دارد. مواردی که نشان می دهد مایع خنک کننده کم است شامل بوی سوختگی، بالا رفتن آمپر ماشین و مشکلات مربوط به گرمایش یا تهویه مطبوع می باشد.

ترموستات معیوب

اگر ماشین شما در هوای سرد بیش از حد گرم می شود، ممکن است ترموستات مقصر باشد. ترموستات جریان مایع خنک کننده را بین رادیاتور و موتور تنظیم می کند، به این معنی که وظیفه ترموستات اطمینان از ماندن موتور در حداقل دمای کارکرد بهینه است. در صورت خرابی این قطعه،‌ مایع خنک کننده نمی تواند از موتور خارج شود که به همین دلیل علت داغ شدن ماشین در زمستان ممکن است به خاطر خرابی ترموستات باشد.

مشکلات رادیاتور

رادیاتور نقش مهمی در خنک نگه داشتن موتور ماشین شما دارد و می تواند علت داغ شدن ماشین در زمستان باشد. مشکلات رایج سیستم خنک کننده شامل نشت مایع خنک کننده، زنگ زدگی، پارگی شیلنگ ها یا آسیب دیدن رادیاتور و معیوب بودن واتر پمپ است. پس از فصل پاییز،‌ ممکن است با تجمع برگ، گرد و غبار و زباله در اطراف رادیاتور مواجه شوید. این می تواند دریچه های رادیاتور را مسدود کند و جریان هوای مورد نیاز برای خنک نگه داشتن موتور ماشین شما را مختل کند. تمامی مواردی که به آنها اشاره کردیم علت کم شدن آب رادیاتور در زمستان بوده که بالا رفتن آمپر ماشین را به دنبال دارد.

علت داغ شدن خودرو در ترافیک

داغ شدن بیش از حد ماشین یک مشکل بزرگ است. موتورهایی که خیلی داغ می شوند در خطر نابودی کامل قرار دارند زیرا خود بلوک موتور در صورت گرمای بیش از حد ممکن است آسیب ببیند. وقتی موتور ماشین ها بیش از گرم می شوند، معمولاً در هر موقعیت و سرعتی اتفاق می افتد. با این حال، مواقعی وجود دارد که ماشین فقط ترافیک و حالت درجا شروع به گرم شدن می کند. پس بیایید باهم نگاهی به علت داغ شدن خودرو در ترافیک داشته باشیم:

خرابی فن ماشین

اگر موقع ماندن در ترافیک تنها زمانی است که با داغ شدن خودرو مواجه می شوید و مشاهده می کنید که آمپر آب بیش از حد بالا می رود، مقصر به احتمال زیاد خرابی فن ماشین است. هنگامی که در حال رانندگی هستید، جریان هوای معمولی باعث خنک شدن مایع خنک کننده در رادیاتور می شود. با این حال، وقتی ترافیک هستید یا ماشین آهسته حرکت می کند، فن ماشین هوا را در حرکت نگه می دارد تا مایع خنک کننده همچنان خنک شود. پس به همین دلیل خرابی فن ماشین می تواند علت داغ شدن خودرو در ترافیک باشد که در این رابطه توصیه می کنیم مقاله علت کار نکردن فن ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

مشکل در ترموستات

ترموستات در موتور ماشین شما یک بخش حیاتی برای تنظیم دمای موتور است. هنگامی که مایع خنک کننده موتور به دمای معینی می رسد، دریچه ترموستات باز می شود و اجازه می دهد این مایع خنک شده از رادیاتور وارد موتور شود در حالی که مایع خنک کننده داغ نوبت خنک شدن را می گیرد. اگر مشکلی در ترموستات وجود داشته باشد،‌ تنظیم دما دقت کمتری خواهد داشت و دما ممکن است شروع به افزایش کند.

مایع خنک کننده کم یا آلوده

همانطور که از نام آن مشخص است، خنک کننده به خنک نگه داشتن موتور کمک می کند. این مایع در سیستم خنک کننده گردش می کند، گرمای اضافی موتور را جذب می کند، در رادیاتور خنک می شود و دوباره چرخه را تکرار می کند. پس اگر مایع خنک کننده کم باشد یا اگر آلودگی وارد آن شده باشد، می تواند باعث داغ شدن بیش از حد ماشین در ترافیک شود.

علت بالا رفتن آمپر ماشین هنگام کولر گرفتن

اگر قصد دارید در مورد علت بالا رفتن آمپر ماشین هنگام کولر گرفتن بدانید، در زیر لیستی از رایج ترین علت ها آورده شده است:

خرابی سنسور مایع کننده موتور

سنسور مایع خنک کننده موتور وظیفه نظارت بر دمای عملکرد داخلی موتور را دارد. این سنسور دمای خودرو را به ماژول کنترل الکتریکی (ECM) گزارش می کند که تعیین می کند چه زمانی باید فن های ماشین روشن شوند. اگر سنسور مایع خنک کننده خراب باشد، دمای داخلی موتور به صورت نادرست به ECM گزارش می شود که این می تواند باعث شود فن ها در زمانی که باید، روشن نشوند و در نتیجه منجر به بالا رفتن آمپر ماشین هنگام کولر گرفتن شود.

اضافه بار کمپرسور کولر

کمپرسور کولر ماشین یک بخش کاملاً حیاتی از سیستم تهویه مطبوع می باشد. اگر می پرسید کار کمپرسور کولر خودرو چیست باید بگوییم که وظیفه آن این است که گاز کولر را تحت فشار قرار دهد و باد سیستم تهویه مطبوع را خنک کند که برای اینکار از موتور نیرو می گیرد. اگر کمپرسور کولر خراب باشد، بار چرخشی را روی موتور وارد می کند که به نوبه خود منجر به گرم شدن بیش از حد خودرو هنگام کولر گرفتن می شود.

خرابی واتر پمپ

خرابی واتر پمپ ماشین نیز می تواند علت بالا رفتن آمپر ماشین هنگام کولر گرفتن باشد. این قطعه مخلوطی از مایع خنک کننده و آب را در سرتاسر موتور به گردش در می آورد تا آن را در دمای کارکرد داخلی مناسب نگه دارد. بدون واتر پمپ، هیچ یک از سیستم های خنک کننده ماشین شما کار نخواهد کرد که باعث می شود دمای ماشین بیش از حد بالا برود.

خرابی فن های ماشین

فن های خراب یکی از رایج ترین دلایل بالا رفتن آمپر خودرو هنگام کولر می باشد. این فن ها به جریان هوای ماشین شما توجه می کنند تا سرعت خود را برای خنک کردن موتور در صورت نیاز تنظیم کنند. اگر فن های ماشین خراب باشند، قطعاً با مشکل بالا رفتن دمای ماشین موقع کولر گرفتن مواجه خواهید شد.

حد نرمال آمپر آب ماشین

حد نرمال آمپر آب ماشین برای خودروهای مختلف متفاوت است. اما به طور کلی محدوده نرمال آمپر آب ماشین در مورد خودروهای رایج مانند پراید، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵، سمند، تیبا، دنا و… بین ۸۰ تا ۹۶ درجه سانتی گراد می باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم تجربیات و سوالات خود را در مورد علل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

21 نظرات
  1. سعید سالارزائی می گوید

    سلام ماشین رو داخل شهر زیاد گاز بدم یا کولر بزنم
    و خارج شهر سربالای برم وداخل شهر تو گرما
    آمپر میاد بالا
    وزمانی که فن رو میزنم دور تند دما رو میاره پایین
    ماشین ۴۰۵مدل۹۰
    اما سربالا که فن میزنم دما آمپر خط وسط می باشد
    سر پایین آمپر میاد پایین
    مشکل آب نداره رادیات تمیزه ترمستات نداره مشکل از اگزوز نیست
    لطفاً به سوالم پاسخ دهید ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      چیزی که مشخص هست این است که سیستم خنک کننده خودرو شما به درستی کار نمیکند و همین علت بالا رفتن آمپر آب ماشین میشود.
      این مشکل میتواند به دلیل گرفتگی داخلی رادیاتور و یا کج شدن پره های رادیاتور باشد، همینطور میتواند به دلیل گرفتگی مجاری گردش آب، خرابی واتر پمپ و … باشد. اگر هیچ یک مشکل نداشت به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما فرسوده شده و باید تعویض گردد.
      توجه داشته باشید که برای تشخیص نهایی و دقیق باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  2. سعید سالارزائی می گوید

    تشکر
    رادیاتور را سیخ زدم تمیز و مشکلی ندارد دور تند که کار میکندداخل شهر مشکلی ندارد اما بیرون شهر و در گرما یا سر بالایی اذیت می‌کنه و آمپر میاد وسط یا یه ذره از وسط عبور میکند و به سر پایینی که میرسه و یا سطح صاف آمپر میاد پایین و مشکلی ندارد واشر رو هم یک سال میشه تعویض کردم دور تند و کند به درستی کار می‌کنه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب مجدد
      چیزی که مشخص است این است که سیستم خنک کننده خودرو شما زیر فشار کم می آورد و این نشانه وجود ضعف در سیستم خنک کننده است که باید پس از بررسی دقیق از نزدیک نظر کارشناسی داد.
      دقت داشته باشید که اگر میزان گرفتگی در مجاری رادیاتور زیاد باشد و یا پره ها کج شده باشند تنها راه حل تعویض رادیاتور است و با سخ زدن مشکل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین رفع نمیشود.

  3. سجاد می گوید

    سلام خسته نباشید ماشین پارس سال دارم که واشر زد تعمییر کردم ماشین درحالت درجا امپر میاد بالا اما در حالت حرکت امپر میاد پایین ماشین ترموستات نداره مشکل از کجاست ایا همین نداشتن ترموستات دلیلشه ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برداشتن ترموستات کار اصولی و درستی نیست و در بلند مدت مشکلات مختلفی مثل خرابی واتر پمپ و … به همراه دارد اما علت داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین شما به نداشتن ترموستات ارتباطی ندارد. با توجه به اینکه آمپر خودرو در حرکت بالا نرفته ولی در حالت درجا بالا میرود معمولا نشان دهنده وجود ضعف در فن ماشین است.
      در این شرایط وقتی خودرو در حال حرکت است باد به رادیاتور خورده و به فن کمک میکند که دمای مایع خنک کننده را کاهش دهد، اما وقتی خودرو درجا ایستاده و حرکت ندارد، جریان باد کمکی به فن رادیاتور نمیکند لذا تمامی بار خنک کردن رادیاتور به دوش فن بوده و اگر فن ضعف داشته باشد نمیتواند به خوبی دمای آب را کاهش دهد لذا باعث بالا رفتن آمپر آب و داغ شدن ماشین میشود. این مشکل میتواند به دلیل خرابی آلمیچر فن، شکستن پره های فن، خرابی رله های فن، خرابی دور تند و … رخ دهد.
      دقت داشته باشید که بالا رفتن آمپر آب ماشین در حالت درجا مشکلی جدی است و ممکن است موجب جوش آوردن خودرو و آسیب به قطعات موتور شود، از طرفی توضیحات فوق رایج ترین دلیل بالا رفتن آمپر ماشین در این شرایط است و توجه داشته باشید که برای ارائه نظر نهایی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  4. جاسم می گوید

    سلام استاد تشکر از صبر وحوصله شما بزرگوار در جواب دادن به سوالات ماشین من هم توی گرما مخصوصا سربالایی
    داغ میکنه یک مقدار کمی ازوسط هم خارج میشه قبلا این طور نبود واشر سرسیلند ،ترموسات، رادیات را هم سیخ زدم وسالم است واترپمپ هم سالمه فن‌ها هم همینطور ولی بااین حال ماشینم داغ میکنه ایا گلویی اگزوز هم میتونه دچار این مشکل بشه؟ زیرا اززمانی که کاتالیزور ماشینم را درتعمیرگاهی درکرمان عوض کرده بودند این بلا سرش

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به گفته متخصصین ما سه مورد محتمل است که علت داغ شدن و بالا رفتن آمپر ماشین شما باشد:
      ۱- دقت داشته باشید که در بسیاری از موارد رادیاتور مستهلک به دلیل گرفتگی مجاری داخلی نیست که وظیفه خنک کردن مایع رادیاتور را به خوبی انجام نمیدهد، بلکه پره های رادیاتور کج شده و هوا به خوبی عبور نمیکند لذا موجب میشود که ماشین داغ کرده و آمپر بالا رود، این مشکل معمولا زیر فشار مثل سر بالایی ها خود را نشان میدهد.
      ۲- خرابی فن که میتواند به دلیل شکستن پره، خرابی آلمیچر، سوختن فیوز ها یا رله فن و … رخ دهد و موجب شود تا فن رادیاتور وظیفه خود را زیر فشار به خوبی انجام ندهد و در نتیجه آمپر آب بالا رفته و ماشین داغ کند.
      ۳- استفاده از کاتالیزور غیر استاندارد یا گرفتگی منیفولد، بصورت کلی هر گونه گرفتگی در مسیر خروج دود به خودرو فشار آورده و موجب داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین میشود.
      موارد فوق را بررسی کنید، این موارد رایج ترین دلیل داغ کردن خودرو شماست، هرچند گفتنی است برای تشخیص دقیق و ارائه نظر کارشناسی نهایی بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.

  5. علیرضا می گوید

    با سلام ماشین من سمند معمولی هست تو سربالای آمپر از وسط رد میکنه وقتی هم که کولر روشنه میره ۱۰۰درجه رادیاتور سیخ زدم ترموستات عوض کردم اتصال منفی هم گذاشتم واتر پمپ هم مکانیک چک کرد میگه خوبه تنظیم موتور دیاگ هم زدم مشکلی نداره فشنگی هم عوض کردم اب هم کم نمیکنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این مشکل که زیر فشار (سر بالایی یا روشن کردن کولر و …) آمپر آب ماشین بالا میرود مستقیما نشان دهنده ضعف در سیستم خنک کننده ماشین است. علت داغ شدن ماشین و بالا رفتن آمپر آب در این شرایط معمولا از ۲ بخش نشأت میگیرد:
      ۱- فرسودگی رادیاتور ماشین: دقت داشته باشید که فرسودگی رادیاتور تنها به معنی گرفتگی مجاری داخلی نیست، در بسیاری موارد پره های رادیاتور کج شده و آسیب میبینند و هوا به خوبی از بین آنها رد نمیشود و همین باعث میشود فرایند خنک شدن موتور ماشین به خوبی صورت نگرفته و در نهایت ماشین داغ شده و آمپر بالا رود.
      ۲- خرابی و مستهلک شدن فن رادیاتور: بسیاری از مواقع درست کار نکردن فن رادیاتور ماشین موجب میشود تا زیر فشار سیستم خنک کننده موتور به خوبی عمل نکند و شاهد داغ شدن ماشین باشید.
      دقت داشته باشید که تشخیص نهایی باید بعد از بررسی خودرو از نزدیک صورت گیرد.

  6. جاسم می گوید

    احسنت ، خدا خیرتان دهد

  7. علی می گوید

    سلام خسته نباشید من ماشینم پژوپارس سال موتورش تازه تعمیر کردم ترموستات ۷۵ انداختم دماش پیش تنظیم موتور بردم پایین آوردم ماشین تو شهر آمپرش بالا میره تو جاده آمپر آبش از خط دوم بالاتر نمیاد ولی تو شهر آمپرش تا وسط میاد بعدشم فن ها دیر خاموش میشن و یکسره تو شهر کار میکنن مشکل از کجاست

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به نظر مشکل از رادیاتور خودرو است. احتمال زیاد رادیاتور ماشین شما گرفته و یا پره های آن کج شده به همین دلیل وقتی در شهر حرکت میکنید به دلیل سرعت پایین باد کمتری به رادیاتور خورده و به دلیل گرفتگی یا کج شدن پره ها عملیات خنک شدن مایع رادیاتور دیر صورت میگیرد و فن بیشتر کار میکند اما در جاده به دلیل سرعت بالاتر باد بیشتری به رادیاتور خورده و دمای موتو سریع تر کاهش میابد و بالا نمیرود.
      پیشنهاد میکنیم رادیاتور را بررسی کنید و در صورت نیاز رسوب زدایی و یا تعویض نمایید.

  8. علی می گوید

    سلام خسته نباشید رادیاتورش بردم سیخ زدم ولی مشکل هنوز رفع نشده و آمپرآب داخل شهر تا نزدیک وسط میره و به زور میاد پایین ولی بیرون شهر خوبه وقتی کولر میزنم آمپرش میاد پایین

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دو مورد محتمل است که موجب بالا رفتن آمپر آب ماشین شما میشود:
      ۱- فن خودرو شما ضعیف شده است و باید سرویس یا تعویض شود: در این شرایط با توجه به اینکه در شهر سرعت حرکت پایین تر است، لذا باد کمتری به رادیاتور میخورد و از آنجا که فن خودرو ضعیف شده نمیتواند به خوبی عملیات خنک کردن موتور خودرو را انجام دهد. از طرفی وقتی کولر وارد مدار میشود فن دوم یا دور تند فن وارد مدار شده و عملیات خنک کردن ماشین را به خوبی انجام میدهد.
      ۲- خرابی رادیاتور: دقت داشته باشید که اگر رادیاتور خودرو شما قدیمی و فرسوده باشد این احتمال وجود دارد که به دلیل کج شدن پره ها، باد به خوبی در بین شبکه ی رادیاتور گردش نداشته و در نتیجه عمل خنک سازی به خوبی انجام نمیشود و آمپر خودرو بالا میرود. اما زمانی که در جاده در حال حرکت با سرعت بالا هستید باد باشدت بیشتری به رادیاتور خورده و آب رادیاتور را خنک میکند.
      این دو مورد را به دقت بررسی کنید، احتمال خیلی زیاد مشکل شما برطرف خواهد شد.

  9. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    استاد من پراید ۹۰ دارم در مورد بخاری و آمپر ماشین سوال داشتم اینکه در حالت درجا آمپر بالا میره و بخاری باد بخنک میده و وقتی گاز میدم آمپر پایین میاد و بخاری باد گرم میده خواستم ببینم دلیلش چی می‌تونه باشه
    ممنون از شما و متخصصین یدک یار

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برای ارائه نظر کارشناسی نهایی باید حتما خودرو شما از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد اما با توجه به توضیحات شما بنظر مشکل خودرو شما عدم گردش آب در سیستم خنک کننده ماشین است. این مشکل معمولا به دلیل خرابی واتر پمپ رخ میدهد، این قطعه را بررسی کنید و در صورت تشخیص تعمیرکار آن را تعویض نمایید. به احتمال زیاد مشکل شما حل خواهد شد.

  10. علی سمیعی می گوید

    سلام وقت بخیر ، بنده یک ماشین ۲۰۶ سال ۹۸ دارم ۵۵ هزارتا بیشتر نرفته، مدتی هست که ماشین حدود نیم ساعت کارکنه ، آمپرش از وسط یکم میاد بالاتر و بین حد فاصل دو خط وسط و بالاترش قرار میگیره (حدود دمای ۱۰۰ درجه) و بعد از حدود یک دقیقه مجدد میاد وسط و دوباره بعد چند دقیقه میره جای قبل و این چرخه دائم تکرار میشه. این مشکل هنگامی رخ میدهد که ماشین با سرعت زیر ۴۰/۵۰ درحال حرکت هست و اگر بالای ۷۰/۸۰ حرکت کنم آمپر از خط وسط هم پایین تر میاد. رادیات و ترموستات عوض شده، دیاگ زدم برقکار گفت فن درست کار می کنه و مکانیک هم گفت واترپمپ سالمه و مسئله ای نداره به نظر شما مشکل ماشینم چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز خودرو شما ایرانیزه است، دما ۲۰۶ های ایرانیزه بصورت استاندارد از مدل های قدیمی بالاتر است و اگر آمپر کمی بالاتر از وسط (تا قبل از درجه بعدی) برود و با روشن شدن فن پایین بیاید کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.
      اگر باز هم حساس بودید میتوانید رادیاتور ۲۶ لول که به روی تیپ ۵ های قدیمی نصب میشد استفاده کنید، تا مقدار زیادی مشکل شما مرتفع خواهد شد، اما ما پیشنهاد نمیکنیم چرا که هزینه اضافه است.

  11. Akbar می گوید

    سلام و درود
    ممنون از راهنمایی های خوبتون.
    بنده ۴۰۵ مدل ۹۵ دارم دو هفته پیش تعمیر موتور اساسی کردم و تمام قطعات و واشر سرسیلندر و…. رو تعویض کردم. قبل از تعمیر ماشین آمپر آب از اولین خط که یکم بالاتر میرفت فن ها اتومات روشن میشدن و سریع خنک میشد اما بعد از تعمیر ماشین با اینکه فن ها کار میکنن اما آمپر ماشین پایین نمیاد با اینکه ترموستات رو هم تازه تعویض کردم و ضد یخ و هواگیری هم کردم اما آمپر بالا میره و باید کولر بگیرم تا آمپر پایین بیاد و زمانی که درب رادیاتور رو باز میکنم آب بیرون میریزه از رادیاتور انگار که هوا داره همچنین دستگاه دیاگ زدم و فن ها درست عمل میکنن اما آمپر تا وسط بالا میره و خیلی داغ میشه موتور
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر با هواگیری اصولی باز هم هوا در سیستم خنک کننده خودرو شما وجود دارد احتمال خرابی واشر منیفولد بسیار زیاد است، این قطعه را بررسی کنید. همینطور پیشنهاد میکنیم یکبار رادیاتور خودرو را باز کرده و بصورت کامل شستوشو دهید. به احتمال زیاد مشکل شما رفع خواهد شد.