همه چیز درباره تاب داشتن سرسیلندر، از علائم تا خطرات

تاب داشتن سرسیلندر مشکلی بسیار جدی است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. معمولاً به دلیل داغ شدن بیش از حد سرسیلندر تاب بر می دارد که در این مقاله به بررسی کامل تاب برداشتن سرسیلندر پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

سرسیلندرها بخش مهمی از موتور ماشین شما هستند که اگر خرابی برای این قطعه پیش بیاید، احتمالاً با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. یکی از خرابی های رایج سرسیلندر، تاب برداشتن این قطعه می باشد که بسیار مهم است بدانید چرا این اتفاق می افتد و چگونه می توانید این موضوع را تشخیص دهید تا با تعمیرات به موقع، از هزینه‌های سرسام آور تعمیرات مربوط به سرسیلندر ماشین جلوگیری کنید. در رابطه با این موضوع ما قصد داریم به بررسی علائم، علت ها، خطرات و سایر موارد مربوط به “تاب داشتن سرسیلندر” (What are The Sign and Causes of Cylinder Head Warpage) بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

تاب برداشتن سرسیلندر

تاب-داشتن-سرسیلندر

قبل از هر چیز ابتدا بایستی با وظیفه و نقش سرسیلندر در خودروها آشنا شوید. سرسیلندر قطعه ای است که در بالای بلوک موتور قرار دارد و اجزایی مانند سوپاپ ها، شمع ها و انژکتورهای سوخت در آن جای گرفته است. این بخش با اتصال به بلوک‌های سیلندر برای تشکیل اتاق احتراق تعبیه شده است که علاوه بر این، جریان مایع خنک کننده را از رادیاتور تسهیل می کند.

تاب برداشتن سرسیلندر” به این معنیست که سرسیلندر فرم و شکل خود را از دست داده و باعث نشتی می شود، زیرا سرسیلندر به دلیل تاب برداشتن دیگر آب بندی ایجاد نمی کند. تاب داشتن سرسیلندر یک مشکل حیاتی برای خودروست که در صورت عدم رسیدگی می تواند باعث مشکلات دیگری مانند خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر شود. علاوه بر این، تاب برداشتن سرسیلندر حتی ممکن است منجر به تعویض کامل موتور خودرو شود.

علت تاب برداشتن سرسیلندر

تاب برداشتن سرسیلندر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما داغ شدن بیش از حد اصلی ترین علت تاب برداشتن سرسیلندر می باشد. هنگامی که سرسیلندر در دمای بالاتر از حد معمول قرار می گیرد، در جای خود منبسط می شود و هنگامی که سرسیلندر سرد می شود، مواد تشکیل دهنده آن منقبض می شود و این فرآیند شکل سرسیلندر را تغییر می دهد و به خودروی شما آسیب می رساند.

نشانه های تاب داشتن سرسیلندر

به طور کلی علائم تاب داشتن سرسیلندر عبارتند از:

  • خروج دود سفید از اگزوز (پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط با این موضوع یعنی رنگ دود اگزوز خودرو نشانه چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید)
  • نشتی مایع خنک کننده
  • داغ شدن بیش از حد موتور
  • احتراق ناقص
  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • افت عملکرد موتور

نحوه تشخیص تاب داشتن سرسیلندر

تنها راه تشخیص تاب داشتن سرسیلندر این است که سرسیلندر از موتور جدا شود. یک تعمیرکار حرفه‌ای با استفاده از ابزارهای مخصوص می تواند میزان خمیدگی سرسیلندر را مشخص کند و به شما بگوید که آیا سرسیلندر تاب برداشته است یا خیر.

مقدار مجاز تاب سرسیلندر

مقدار مجاز تاب سرسیلندر از یک موتور خودرو به موتور خودروی دیگر متفاوت است، اما معمولاً یک حد مجاز تاب سرسیلندر وجود دارد. به طور میانگین، مقدار مجاز تاب سرسیلندر حدود ۰٫۰۰۲ تا ۰٫۰۰۳ اینچ می باشد.

تست تاب سرسیلندر

تست-تاب-سرسیلندر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، نحوه تشخیص تاب سرسیلندر بایستی توسط افراد متخصص و با استفاده از سنسورها و ابزارها انجام گیرد زیرا موضوع درباره چند هزارم اینچ تاب خوردگی می باشد، پس انتظار نداشته باشید که به راحتی بتوانید تست تاب سرسیلندر را انجام دهید. به همین منظور بهترین راه تست تاب سرسیلندر بررسی خودرو از نزدیک و توسط مکانیک های حرفه‌ای می باشد.

روش تاب گیری سرسیلندر

طبق نظر اکثر متخصصان حوزه خودرو، اگر سرسیلندر تاب برداشته است، بهترین راه‌حل این است که یک سرسیلندر جدید را جایگزین کنید. معمولاً روش هایی که برای تاب گیری سرسیلندر اتحاذ می شوند موقتی هستند و شما بعد از مدتی متوجه همان مشکلات مربوط به تاب داشتن سرسیلندر خواهید شد. لذا توصیه می کنیم در این شرایط برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، یک سرسیلندر جدید را جایگزین کنید.

خرید سرسیلندر ماشین

بعد از مشخص شدن تاب داشتن سرسیلندر، شما نیاز به خرید این قطعه خواهید داشت. با توجه به اهمیت سرسیلندر ماشین، پیشنهاد ما این است که سرسیلندر را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید تا خیالتان از بابت کارایی این قطعه راحت باشد. فروشگاه اینترنتی یدک یار یکی از همین فروشگاه‌های معتبر فروش لوازم یدکی خودرو می باشد که سرسیلندر تمامی خودروها را همراه با ضمانت اصالت و کیفیت کالا به فروش می رساند تا شما مشتریان عزیز با اطمینان کامل خرید خود را انجام دهید. به همین منظور شما می توانید برای مشاهده قیمت و خرید سرسیلندر تمامی ماشین ها به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با مجموعه یدک یار، کارشناسان ما تمامی اطلاعات فنی لازم را به صورت کاملاً رایگان در اختیارتان قرار خواهند داد تا از تجربه بهتری برای خرید بهره‌مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد تاب داشتن سرسیلندر دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.