علت روشن نشدن ماشین بعد از کارواش چیست؟

بسیاری از افراد ماشین خود را برای تمیز کردن به کارواش می برند. با این حال ممکن است کارواش رفتن مشکلاتی را برای ماشین، علی الخصوص خودروهای قدیمی ایجاد کند. یکی از این مشکلات روشن نشدن ماشین است که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت روشن نشدن ماشین بعد از کارواش پرداخته‌ایم.

در مورد اینکه چقدر کارواش می تواند به ماشین شما آسیب برساند، بحث های مختلفی وجود دارد. اگرچه کارواش روشی راحت برای شستشوی ماشین شماست، اما ممکن است آسیب هایی را به همراه داشته باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به تمیزی و براقی ماشین خود اهمیت می دهید ممکن است ماشین خود را به کارواش ببرید. اما این موضوع کاملاً بی خطر نیست و گهگاهی مشاهده شده که ماشین بعد از رفتن به کارواش روشن نمی شود. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی “علت روشن نشدن ماشین بعد از کارواش” پرداخته‌ایم تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

علت روشن نشدن ماشین بعد از کارواش

علت روشن نشدن ماشین بعد از کارواش

با موتوری که سوخت تزریق می شود، یعنی آب وارد کاربراتور نمی شود. علت روشن نشدن ماشین بعد از کارواش می تواند از مشکل سیستم جرقه زنی باشد. آب روی قسمت های ولتاژ بالا سیستم یا حتی بخار می تواند باعث شود سیستمی که تا چند دقیقه پیش خوب کار می کرد، نتواند ماشین را روشن کند.

روشن نشدن ماشین بعد از کارواش بیشتر در ماشین های قدیمی دیده می شود. مواد موجود در سیم پیچ احتراق و عایق سیم و درپوش شمع های ماشین همگی با گذشت زمان تخریب می شوند و اغلب ترک های کوچکی را ایجاد می کنند. هنگامی که سیستم خشک است، مشکلی وجود ندارد، اما هنگامی که این ترک ها و سطوح تخریب شده خیس می شوند، به الکتریسیته اجازه می دهند با ولتاژ راه اندازی معمولی هدایت شود و اساساً شمع را اتصال کوتاه می کند. این موضوع میتواند حتی باعث ریپ زدن ماشین بعد از شستن موتور نیز بشود که علاوه بر موارد بالا باید به نا مناسب بودن مواد شوینده نیز اشاره کرد.

علاوه بر این، ممکن است آب با سیستم الکتریکی خودرو و از جمله باتری تماس داشته باشد و باعث روشن نشدن ماشین شود. همچنین توجه داشته باشید که شما هرگز نباید ماشینی که روشن است را با آب تمیز کنید. این بدین دلیل است که برخورد آب سرد به موتور داغ و وارد شدن به اجزای الکتریکی در حین فعال بودن آنها می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. 

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مطلب همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت روشن نشدن ماشین بعد از کارواش دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظرات
  1. میرعطا می گوید

    خوب چه راه حلی پیشنهاد میدین؟ پراید من بعد از موتور شویی هیچ علائم حیاتی نداره. هیچی! الان چیکار کنم؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هر چیز پیسنهاد ما استفاده از کارواش اصولی بخصوص شستوشوی موتور با مواد و دستگاه تخصصی است.
      اما در صورتی که این مشکل رخ دهد میتوانید با کمک پمپ باد و خشک کردن موتور (بخصوص سرسیلند، وایر ها، باتری، دینام و …) شروع کنید. پس از اینکه موتور بصورت کامل خشک شد مشکل شما مرتفع خواهد شد و ماشین روشن میشود.

  2. ساسان شیخی می گوید

    سلام من یه سمند دارم موتورشوشستم آماری میزنه دلیلش چیه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه سوال شما مفهوم نیست تا دقیق راهنماییتون کنیم.
      لطفا منظورتون از آماری رو بیشتر توضیح بدید

  3. عباسپور می گوید

    سلام من موتور پژو ۴۰۵رو شستم همه قطعات رو با پمپ باد خشگش کردم
    خودرو هم بنزین میرسه سر سوزنها هم برق میرسه سر شمها همه سوکت ها رو تست کردم
    همه چیش سالمه
    کار نمیکنه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      همواره برای شستوشوی موتور پیشنهاد میکنیم از مواد استاندارد و دستگاه مخصوص استفاده شود تا چنین مشکلاتی رخ ندهد. توجه داشته باشید در ۹۰ درصد مواقع این مشکل به دلیل وجود رطوبت در سیستم احتراق و برق رسانی خودرو رخ میدهد، پیشنهاد میکنیم وایر شمع ها، سنسور دور موتور، استپر موتور، دریچه گاز را نیز بررسی کنید و از خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید. اگر باز هم خودرو روشن نشد احتمال سوختن فیوز ها یا سنسور و قطعات برقی هست که باید از نزدیک بررسی گردد.

  4. فتاح پور می گوید

    سلام استاد من یک سمند ef7 دارم بعداز کارواش موتور چند ثانیه روشن شروع کرد به ریپ زدن خاموش کرد باد شمع وایر الان دیگه استارت میخوره ولی روشن نمیشه لطف راهنمایی بکنی ممنونم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز همواره پیشنهاد میکنیم برای شستوشوی موتور خودرو از مواد مخصوص استفاده بشه و بصورت اصولی موتور خودرو تمیز بشه تا به چنین مشکلاتی بر نخورید.
      معمولا دلیل اصلی روشن نشدن ماشین بعد از کارواش ورود رطوبت به سیستم احتراق موتور خودرو است، در این شرایط بهترین راه اینه که به کمک پمپ باد وایر شمع، شمع، کویل، سنسور ها و … رو کاملا خشک کنید یا صبر کنید تا خودرو بصورت کامل خشک بشه، در ۹۰ درصد موارد مشکل رفع شده و خودرو روشن میشود. در الباقی شرایط نیز احتمال سوختن قطعات برقی وجود دارد که این مورد باید بررسی گردد.

  5. میلاد می گوید

    سلام وقت بخیر خسته نباشید برای کارواش موتور از اسپری موتور شو استفاده کردم الان تقریباً یک رو گذشته ولی ماشین روشن نمیشه لطف میکنید راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز موتور شویی تخصصی است و به دستگاه های حرفه ای نیاز است تا مشکل ها اینچنینی رخ ندهد.
      این مشکل معمولا به دلیل خیس شدن وایر ها و شمع ها رخ میدهد، پیشنهاد میکنیم وایر ها را باز کرده و آنها را به کمک باد بصورت کامل خشک کنید. به احتمال زیاد مشکل رفع میشود.
      اگر باز هم خودرو روشن نشد باید شمع ها نیز باز و بررسی شوند که پیشنهاد میشود توسط مکانیک انجام گردد.
      دقت داشته باشید که اگر باز هم خودرو شما روشن نشد، احتمال سوختن قطعات برقی وجود دارد و باید قطعات برقی بصورت دقیق بررسی شوند. (مثل جعبه فیوز ها)

  6. مهدیار می گوید

    سلام ماشین من پراید یورو ۴ شستم با مواد بعد اولش استارت میخورد روشن نمیشد بعد یکی از وایرها خیس بود خشک کردم روشن شد الان ولی گاز نمیخوره پرت و پرت میکنه کدوم سوکتش خیسه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز سنسور دریچه گاز، خود دریچه گاز، سنسور دورموتور، استپر موتور را نیز بررسی کنید و از خشک بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

  7. اشکان می گوید

    با درود فراوان.
    ماشینم پرایده، چند روزه، بعضی موقع ها بدون مشکل استارت میخوره، بعضی مواقع هم باید چند بار سویچ رو روی حالت استارت بذارم تا استارت بخوره، دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این موردی که فرمودید میتواند از بخش های مختلفی نشأت گیرد و برای ارائه نظر کارشناسی بررسی خودرو از نزدیک لازم است، اما بصورت کلی چند مورد به شما گفته میشود این بخش ها را بررسی کنید:
      ۱- ضعیف شدن پمپ بنزین
      ۲- ضعیف شدن شمع، وایر یا کویل
      ۳- ضعیف شدن باتری یا دینام
      ۴- ضعیف شدن استارت