دلایل قفل نشدن ماشین و راه کار های آن

امروزه بسیاری از خودروها دارای قفل مرکزی می باشند که با استفاده از ریموت اصلی می توان درب ها را قفل یا باز کرد. اما گاهی اوقات مشکلاتی در سیم کشی، فیوزها و یا خود ریموت بوجود می آید که باعث بسته نشدن درب ها می شود که به همین منظور ما در این مقاله به دلایل قفل نشدن ماشین و راه کار های آن پرداخته‌ایم تا بتوانید سریعاً این مشکل را برطرف کنید.

مشکلات مربوط به قفل درب ماشین غیر معمول نیست زیرا گاهی اوقات قفل به درستی کار نمی کند و درب ماشین باز می ماند. “دلایل قفل نشدن ماشین” از طریق قفل مرکزی متعدد است که به طور مثال می توانیم به سوختن فیوز قفل مرکزی، مشکلات سیم کشی، خرابی ریموت اصلی یا تمام شدن باتری آن و موارد دیگر اشاره داشته باشیم. با اینحال شناسایی علت اصلی و رفع آن برای اطمینان از امنیت خودرو بسیار مهم است که به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل قفل نشدن ماشین (Why Does The Car Door Not Lock) و راه کار های آن بپردازیم تا بتوانید امنیت ماشینتان را بالا ببرید.

چرا درب ماشین قفل نمیشه

چرا-درب-ماشین-قفل-نمیشه

امروزه سیستم قفل خودرو از قفل دستی به قفل برقی تبدیل شده است. سیستم قفل برقی یا همان قفل مرکزی و ریموت اصلی شامل تعدادی مدار و قطعات پیچیده مانند فیوزها و سیم کشی های اضافی است که آنها را قابل اطمینان تر می کند ولی در عین حال احتمال خرابی را افزایش می دهد. اگر می پرسید که “چرا ماشین قفل نمیشه” باید بگوییم که معمولاً مسائل مربوط به کلید فوب (ریموت اصلی)، مشکلات سیم کشی، سوختن فیوز، خرابی سلونوئیدها و … باعث این مشکل می شوند.

برای دانستن اینکه چرا درب ماشین قفل نمیشه در ادامه همراهمان باشید تا علت های اصلی و راه کار های آن را بیابید.

علت قفل نشدن درب ماشین با ریموت

علت بسته نشدن درب خودرو با ریموت عبارتند از:

سوختن فیوز قفل مرکزی

سوختن فیوز قفل مرکزی مانع رایج در قفل کردن درب های ماشین است. درب های خودرو به فرمان این فیوز برای قفل یا باز کردن متکی هستند و طبیعاً اگر فیوز به درستی عمل نکند می تواند “علت قفل نشدن درب ماشین با ریموت” باشد. فیوز قفل مرکزی معمولاً به دلیل ولتاژ بالا دچار سوختگی می شود که شما می توانید این فیوز را تعویض کنید و مشکل قفل نشدن ماشین را حل کنید.

مشکلات مربوط به سیم کشی

آیا می دانید سیم کشی ماشین چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ سیم کشی خودرو شامل سیم ها، فیوز و سکوت ها می باشد که برق رسانی را به اجزا و قطعات مختلف خودرو انجام می دهد. تمام سیستم های کنترل الکتریکی در یک ماشین به واحد کنترل متصل می شوند و این اتصال باعث می شود که شبکه پیچیده‌ای از سیم ها در سراسر خودرو اجرا شود. پس اگر ماشین شما مشکلات سیم کشی داشته باشد، درب های ماشین قفل نمی شوند. مشکلات مربوط به سیم کشی یک موضوع پیچیده است و نیاز به کمک افراد متخصص دارد که به همین دلیل بهتر است مشکلات سیم کشی را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

مشکل باتری یا خرابی ریموت اصلی قفل مرکزی (کلید فوب)

کلید فوب یا ریموت اصلی قفل مرکزی دستگاهی است که با باتری کار می کند و به طور کلی، این باتری است که باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد طبیعی کلید های فوب می شود. دقت داشته باشید که باتری های ریموت قفل مرکزی بایستی در زمان های معین تعویض شوند تا عملکرد درستی داشته باشند.

اما گاهی اوقات مشکل از باتری ریموت قفل مرکزی نیست، بلکه مشکل مکانیکی وجود دارد. مدار یا سایر بخش های کاربردی در فوب می تواند تحت تاثیر عوامل خارجی قرار گیرد و اگر ریموت مشکل مکانیکی دارد، باید به نمایندگی یا مراکز تخصصی تعمیر ریموت قفل مرکزی مراجعه کنید.

عملکرد نادرست سلونوئیدها

سلونوئید نوعی آهنربای الکتریکی است که در سیستم های قفل مرکزی خودرو استفاده می شود. سلونوئید پیستون را به چفت متصل می کند و باعث قفل یا باز شدن درب های ماشین می شود. هر درب خودرو سلونوئید مخصوص به خود را دارد و اگر قفل مرکزی فقط روی یک درب کار نمی کند، ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سلونوئید باشد. برای رفع این مشکل بایستی پانل درب را باز کنید و سپس سلونوئید قدیمی را با سلونوئید جدید که خریداری کرده‌اید جایگزین کنید.

مشکلات محرک قفل درب ماشین

محرک قفل درب ماشین وظیفه قفل کردن و باز کردن درب ها را بر عهده دارد. اگر محرک قفل درب خودرو خراب باشد، از رسیدن سیگنال ها به درب خودرو جلوگیری می کند و باعث بروز مشکلاتی در قفل و باز کردن درب می شود. برای حل مشکلات محرک قفل درب ماشین باید از یک متخصص کمک بگیرید تا بررسی کند آیا محرک درست کار می کند یا خیر.

دلایل-قفل-نشدن-ماشین

نتیجه گیری

همانطور که در بالا اشاره کردیم دلایل متعددی برای اینکه چرا ماشین قفل نمیشه وجود دارند. علت بسته نشدن درب خودرو با ریموت معمولاً به سوختن فیوز قفل مرکزی، مشکلات سیم کشی، خرابی یا تمام شدن باتری ریموت اصلی، عملکرد نادرست سلونوئیدها و مشکلات محرک قفل درب ماشین مربوط می شود که ما توصیه می کنیم برای تشخیص دقیق تر علت قفل نشدن درب ماشین با ریموت خودرو را از نزدیک و نزد افراد حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهید تا امنیت ماشینتان را حفظ کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد دلایل قفل نشدن ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. پریناز می گوید

    کلیدهای باز و بسته کردن درب و صندوق پران سوئیچ اصلی خودرو من کار نمی‌کنه(باتری اون رو چک کردم و مشکلی نداره) ولی سوئیچ یدک به خوبی کار می‌کنه.
    به نظرتون مشکل از کجا است؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمالا مشکل از برد سویچ است، پیشنهاد میکنم برد را یکبار ریست کنید اگر درست نشد باید برد تعویض یا تعمیر گردد.

  2. رضا می گوید

    سلام
    دزدگیر ماشین با ریموت باز و بسته نمیشه و فقط چراغ راهنما روشن و خاموش میشه
    باتشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      یونیت دزدگیر را بررسی کنید، معمولا خرابی از فیوز یا یونیت دزدگیر است.