علت صدای سوپاپ ماشین چیست؟

سوپاپ یکی از مهم ترین قطعات در پیشرانه خودروست که وظیفه ایجاد زمانبندی مناسب برای فرایند احتراق را بر عهده دارد. در بعضی از مواقع ممکن است صدای سوپاپ ماشین هنگام گاز دادن، حرکت در سر بالایی، اول صبح و شرایط دیگر به گوش برسد که ما در این مقاله به بررسی علت صدای سوپاپ ماشین و چگونگی رفع آن پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید.

موتورهای احتراقی از طریق احتراق سیلندر نیروی کافی را برای حرکت پیدا می کنند که در این میان سوپاپ ها نقش بسیار مهمی در ایجاد زمانبندی مناسب برای روند صحیح این پروسه خواهند داشت. حال برای اینکه بدانید سوپاپ چکار می کند باید بگوییم که سوپاپ ها وظیفه باز و بسته کردن دریچه های مجرای ورودی که مخلوط سوخت و هوا می باشد و خروج دود از موتور را بر عهده دارند. با این حال اگر مشکلی در سوپاپ ها وجود داشته باشد ممکن است صداهایی را از پیشرانه خودرو بشنوید که این صداها اغلب به صورت تق تق و چق چق خواهند بود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت صدای سوپاپ ماشین” (What Is The Cause Of Car Engine Valve Noise) بپردازیم تا بدانید چه چیزی باعث بوجود آمدن این صداهای سوپاپ در شرایط مختلف می شود و راه حل آن چیست.

صدای سوپاپ ماشین

علت-صدای-سوپاپ-ماشین

صدای سوپاپ ماشین معمولاً هنگام شتاب گرفتن و یا گاز دادن به گوش می رسد که این صداها به صورت چق چق، تق تق و یا جیر جیر خواهند بود که با برداشتن پا از روی پدال گاز این صدا کمتر و یا قطع خواهد شد. صدای سوپاپ زدن ماشین اغلب وقتی که به اصطلاح با دنده مرده حرکت می کنید و یا زمانی که سرعت و گاز دادن خودرو باهم تناسب ندارند، به گوش می رسد. زمانی که پدال گاز فشار داده می شود میزان هوای ورودی به موتور افزایش می کند و جریان سوخت نیز بر اساس این حجم هوای بیرون بیشتر می شود که در نتیجه باعث افزایش فرآیند احتراق می شود. حال اگر در این شرایط دور موتور به دلایل مختلفی بالا نرود باعث ایجاد صدای سوپاپ زدن ماشین می شود. در چنین شرایطی به دلیل اینکه نیروی بسیاری زیادی به پیستون ها وارد می شود ولی نمی توانند به خوبی عمل کنند، فشار وارده تمامی بخش های موتور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث عملکرد نامناسب ماشین و همچنین ایجاد صداهای مختلف خواهد شد.

صدای سوپاپ نشانه چیست

صدای سوپاپ نشانه عملکرد نادرست و یا خرابی سوپاپ می باشد که عمدتاً صدای سوپاپ ماشین به دلیل کارکرد طولانی مدت ماشین در فرایند احتراق و عدم تناسب گاز دادن و سرعت ماشین، بالا رفتن بیش از حد دمای موتور، عدم تعویض به موقع روغن موتور و یا استفاده از روغن موتورهای بی کیفیت و ایجاد شکاف های کوچک در سوپاپ بوجود می آید. رایج ترین عوامل خرابی سوپاپ ها شامل تنظیم نبودن فیلتر سوپاپ، بیرون زدن سیت سوپاپ در اثر حرارت بالا، عدم تناسب نسبت هوا به سوخت و عوارض پاره شدن تسمه تایم که منجر به کج شدن سوپاپ می شود، هستند. اگر متوحه صدای سوپاپ زدن ماشین شدید باید از حرکت و گاز دادن با خودرو اجتناب کنید و یا ترجیحاً با دنده های سنگین حرکت کنید تا تعمیرات لازم صورت گیرد.

صدای تق تق سوپاپ

خرابی سوپاپ و عملکرد نادرست آن مهم ترین علت صدای تق تق ماشین است. این صدا معمولاً ناشی از خلاصی بیش از حد سوپاپ، لق شدن گاید سوپاپ، لق شدن میل سوپاپ، خرابی بالابر سوپاپ، وجود کربن در اهرم سوپاپ ها و… می باشد. احتراق زودرس ترکیب هوا به سوخت در داخل موتور باعث ایجاد صدای تق تق سوپاپ می شود که باید برای رفع صدای تق تق سوپاپ، خودرو را نزد افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا آنها با تشخیص دقیق تر و انجام تعمیرات لازم، مشکل صدای تق تق سوپاپ را برطرف کنند.

صدای چق چق موتور خودرو

همانطور که اشاره کردیم، خرابی و عملکرد نادرست سوپاپ باعث بوجود آمدن صداهایی مانند تق تق یا چق چق از موتور خودرو می شود. یکی از دلایل مهم صدای چق چق موتور خودرو این است که لقی بیش از حد در سوپاپ ها و سوزن های انژکتور وجود دارد. سوپاپ ها و سوزن های انژکتور دارای لقی های استانداردی هستند که باعث جبران فضای تغییر یافته در حالت های سرد و گرم موتور می شود. حال اگر میزان این لقی های تعریف شده برای سوپاپ ها بیش تر از حد استاندارد باشد، ممکن است صداهایی شبیه به چق چق را از موتور خودرو شنیده شود. برای برطرف کردن صدای چق چق موتور خودرو باید قطعاتی مانند سوپاپ ها را تعویض کنید اما قبل از انجام هرکاری توصیه می کنیم خودرو را در مراکز فنی مورد بررسی قرار دهید تا تشخیص دقیق تری انجام گیرد. 

علت صدای سوپاپ اول صبح

علت صدای سوپاپ اول صبح که به صورت چق چق و تق تق شنیده می شود معمولاً به خاطر جریان نامناسب روغن در بین قطعات موتور از جمله سوپاپ اتفاق می افتد. توصیه می کنیم ابتدا سلامت روغن موتور را بررسی کنید و سپس از روغن موتور با کیفیت و با گرید مناسب استفاده کنید تا بررسی کنید آیا علت صدای سوپاپ اول صبح به روغن موتور مربوط می شود یا خیر. در غیر اینصورت بایستی، اولیل پمپ، فیلتر روغن، لقی سوپاپ ها و همچنین درب قالپاق سوپاپ ها را مورد بررسی قرار دهید تا علت اصلی صدای سوپاپ اول صبح مشخص شود.

صدای چق چق موتور اول صبح

صدای چق چق موتور اول صبح که در ابتدای استارت و زمانی که موتور سرد است به گوش می رسد، معمولاً بعد از گرم شدن موتور ممکن است از بین می رود. صدای چق چق موتور اول صبح به این دلیل ایجاد می شود که در ابتدای استارت روغن هنوز جریان کافی را پیدا نمی کند و نمی تواند به خوبی در بین قطعات موتور جریان پیدا کند تا روانکاری آن ها را انجام دهد. این عدم جریان مناسب روغن که باعث صدای چق چق موتور در اول صبح می شود به دلیل ضعیف شدن اویل پمپ، گرفتگی فیلتر روغن، بی کیفیت بودن روغن موتور یا گرید نامناسب روغن موتور و کاهش فشار روغن موتور اتفاق می افتد که باید سریعاً این مشکلات را بررسی کنید تا از خرابی پر هزینه جلوگیری کنید.

علت صدای سوپاپ هنگام گاز دادن

علت-صدای-سوپاپ-هنگام-گاز-دادن

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، در بسیاری از مواقع هنگام گاز دادن و بالا رفتن دور موتور، صدای سوپاپ ها که مانند تق تق، جیر جیر و یا چق چق می باشد از محفظه موتور شنیده می شود. بوجود آمدن این صداها علاوه بر اینکه می تواند طاقت فرسا باشد، باعث بوجود آمدن آسیب های مختلفی به بخش سرسیلندر ماشین مخصوصاً سوپاپ ها و میل سوپاپ می شود. هنگام فشار دادن پدال گاز حجم هوای ورودی به موتور افزایش پیدا می کند که به همان اندازه نیز جریان سوخت بالا می رود تا احتراق در سیلندرها انجام شود. حال اگر موتور خودرو قادر به پیش بردن این فرایند نباشد، فشار زیادی به موتور وارد خواهد شد و در نتیجه صدای های مختلفی از سوپاپ ها شنیده خواهد شد. به طور کلی می توان گفت که علت صدای سوپاپ هنگام گاز دادن به عدم تناسب نسبت حجم احتراق و شتاب گیری ماشین مربوط می شود که در این شرایط بهتر است از گاز دادن و شتاب گیری خودداری کنید تا تعمیرات لازم انجام شود.

علت صدای سوپاپ در سر بالایی

علت صدای سوپاپ در سر بالایی به دلیل اتخاذ دنده اشتباه یا بیش از حد سبک بوجود می آید که این شرایط منجر به تعلل پیشرانه در دور گرفتن و طولانی شدن پروسه احتراق و در نتیحه صدای سوپاپ می شود. عملکرد موتورهای احتراق داخلی به این شکل است که ابتدا سوپاپ ورودی هوا را باز می کند و با حرکت رو به پایین پیستون، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می شود. سپس سوپاپ ها بسته شده و با حرکت رو به بالای پیستون، مخلوط هوا و سوخت فشرده می شود. وقتی که پیستون به بالاترین حد خود رسید، شمع با انجام جرقه احتراق را انجام می دهد و نیروی حاصل از احتراق پیستون را با فشار زیاد به پایین هدایت می کند. در نهایت نیز سوپاپ خروجی باز می شود و با حرکت رو به بالای پیستون، گازهای حاصل از احتراق از سیلندر خارج می شود. حال مشکل صدای سوپاپ در سر بالایی زمانی بوجود می آید که به دلیل اتخاد دنده نامناسب فشار زیادی به موتور وارد می شود و محفظه موتور آنقدر گرم می شود که مخلوط سوخت و هوا وارد شده به دلیل این حرارت زیاد، زودتر از زمان جرقه زنی شمع ها مشتعل می شود. بدین ترتیب دو احتراق در داخل محفظه احتراق باهم تداخل پیدا می کنند که باعث فشار و تنش زیادی در موتور می شود که همین موضوع صدای سوپاپ در سربالایی را ایجاد می کند.

رفع صدای سوپاپ

برای رفع صدای سوپاپ اول از همه توصیه می کنیم که از روغن موتورهای باکیفیت و با گرید مناسب در ماشین خود استفاده کنید. اگر نمی دانید که چه روغن موتوری مناسب خودروی شماست، مقاله بهترین روغن موتور تمامی ماشین ها به شما در این مورد کمک خواهد کرد. مورد بعدی اینکه در زمان تعویض روغن موتور حتماً فیلتر روغن را هم تعویض کنید تا روغن موتور بتواند به خوبی روانکاری و خنک سازی قطعات داخل موتور را انجام دهد. نکته مهم دیگری که می تواند برای رفع و جلوگیری از صدای سوپاپ تاثیر گذار تاثیر گذار باشد، رسیدگی مداوم به سلامت موتور ماشین است تا در صورت تشخیص خرابی قطعات مختلف مانند سوپاپ ها بتوانید با تعویض به موقع از مشکلات اینچنینی جلوگیری کنید.

خرید سوپاپ ماشین

خرید-سوپاپ-ماشین

سوپاپ ماشین یک قطعه مصرفی محسوب می شود که خرابی آن عملکرد مناسب موتور ماشین را مختل می کند و باعث بوجود آمدن مشکلات مختلف از جمله صدای سوپاپ ماشین می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که نسبت به تعویض به موقع این قطعه اقدام کنید که در این رابطه شما می توانید برای خرید سوپاپ ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. مجموعه یدک یار طیف وسیعی از سوپاپ ماشین های مختلف را در بالاترین کیفیت گردآوری کرده تا شما مشتریان عزیز با خیالی راحت اقدام به ثبت سفارش کنید. همچنین امکان دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید تمامی سوالات خود را از متخصصان فنی یدک یار بپرسید تا از تجربه بهتری برای خرید بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت صدای سوپاپ ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. همین رسولی می گوید

    سلام ببخشید ماشینم تصادف کرده کارتل سوراخ شده کماکم استارت زدم یه دقیقه‌ای روشن کردم زود خاموش کردم الان ماشین و درست کردم روغن ریختم روشن کردم صدای میل سوپاپ میاد باید درستش کرد یا همین جوری میشه باهاش کار کرد ،ممنونم از راهنمایی تون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم هرچه زودتر اقدام به تعمیر نمایید، چرا که خرابی های اینچنینی موتوری میتواند باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات و سنگین تر شدن هزینه تعمیر موتور خودرو شما شود.