علت کثیف شدن شمع خودرو چیست؟

شمع های کثیف به شمع هایی گفته می شود که روی آن ها با موادی مانند کربن، روغن، بنزین و… پوشانده شده است. کثیف بودن شمع ها از عملکرد مناسب این قطعه جلوگیری می کند، به همین دلیل می بایست علت کثیف شدن شمع خودرو را بدانید تا از این موضوع جلوگیری کنید.

شمع های ماشین برای احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق ضروری هستند. اگر شمع ها کثیف باشند، روشن کردن ماشین بسیار سخت و دشوار می شود. بنابراین، چه چیزی “علت کثیف شدن شمع خودرو” است و چگونه می توان کثیفی شمع ها را از بین برد؟

برای اطمینان از اینکه خودروی شما روی تمام سیلندرها کار می کند، شمع های ماشین باید تمیز باشند. کثیف شدن شمع ها باعث می شود که مشکلاتی از قبیل شتاب ضعیف، سخت استارت خوردن ماشین، خاموش شدن و خشن کار کردن موتور ماشین را تجربه کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بدانید علت کثیف شدن شمع خودرو چیست (Cause of Dirty Car Spark Plugs) و چگونه می توانید شمع های ماشین را تمیز کنید.

منظور از کثیف شدن شمع خودرو چیست

شمع کثیف به شمعی گفته می شود که روی سطح آن با موادی ممنوعه پوشیده شده است. ممکن است کربن، بنزین و یا روغن را روی شمع ها مشاهده کنید که باعث ایجاد مشکل در عملکرد مصرف سوخت و استارت خوردن موتور می شود. ادامه رانندگی با شمع های کثیف و آلوده می تواند منجر به سایر مشکلات موتور یا خرابی مبدل کاتالیزوری شود.

علت کثیف شدن شمع خودرو

علت کثیف شدن شمع خودرو

عمده ترین دلایلی که باعث کثیف شدن شمع های ماشین می شوند عبارتند از:

آلودگی روغن در محفظه احتراق

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، ممکن است شما روغن را روی شمع ها مشاهده کنید. اولین علت روغنی شدن شمع این است که روغن زیادی با بنزین مخلوط شده است و مورد دوم اینکه رینگ های پیستون (جزیی که پیستون و سیلندر را آب بندی می کند) از کار افتاده اند. اگر این رینگ ها شکسته یا به نوعی از کار بیفتند، می توانند باعث شوند که روغن از پیستون عبور کند و روی شمع جرقه بزند و نوک شمع ها را آلوده کند و منجر به خرابی شود.

ایجاد کربن

اگر نوک الکترودهای شمع به رنگ مشکی با دوده های خشک باشد، ممکن است مشکل از تجمع کربن باشد. با این حال، دلایل ایجاد کربن بر روی شمع خودرو می تواند متفاوت باشد.

احتمال دارد فیلتر هوا کثیف باشد و منجر به کثیفی شمع ها شود. همچنین اگر انژکتورهای سوخت کثیف شوند یا بیش از حد خودرو را در حالت درجا یا بیکار قرار دهید، این اتفاق می افتد.

داغ شدن بیش از حد موتور

با گرم شدن بیش از حد موتور ماشین، نوک شمع ها کثیف می شوند و باعث زودتر خراب شدن آن ها می شود. گرمای بیش از حد موتور ممکن است به خاطر دلایل متعددی رخ دهد، اما اغلب به دلیل خرابی سیستم خنک کننده رخ می دهد.

علاوه بر این، پیش اشتعال منجر به گرمای اضافی در محفظه احتراق می شود. هنگامی که هر یک از این موقعیت ها رخ دهد، نه تنها الکترود شمع ها سریع تر فرسوده می شود، بلکه آسیب های دیگری به موتور وارد می شود که ممکن است تعمیر آن ها به این سادگی نباشد.

اشتباه در فاصله دو شاخه شمع ها

شمع ماشین باید شکاف مناسبی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که جرقه فضای مناسبی برای پَرِش دارد. این کالیبراسیون بسته به نوع وسیله نقلیه‌ای که با آن رانندگی می کنید متفاوت است. شما می توانید مشخصات دقیق را در دفترچه راهنمای ماشین خود بیابید، اما برخی از شمع ها از قبل شکاف دارند.

اگر شمع ها از قبل شکاف دارند، باز هم باید تنظیمات را با ابزارهای مخصوص بررسی کنید. اگر فاصله دو شاخه شمع ها اشتباه باشد، فشار اضافی روی نوک شمع وارد می شود که منجر به فرسایش زودرس می شود. شما همچنین متوجه برخی از مشکلات عجیب عملکرد موتور خواهید شد.

نحوه تمیز کردن شمع های کثیف

مواردی وجود دارد که تمیز کردن شمع ها با استفاده از آن ها ایده خوبی است. با این حال، بیشتر افراد متوجه می شوند که ارزش وقت گذاشتن را ندارد. اگر به دنبال راه حل ارزانی هستید و می خواهید آن را امتحان کنید، هیچ چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت. البته که یک شمع تمیز شده به اندازه یک شمع جدید عالی عمل نمی کند، اما ممکن است به شما کمک کند.

اگر می خواهید شمع های ماشین خود را تمیز کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از یک پارچه تمیز برای پاک کردن نوک شمع و سطح دوشاخه شمع استفاده کنید.
  • از پاک کننده های سریع مانند پاک کننده ترمز یا پاک کننده انژکتور سوخت استفاده کنید. آن را تا انتهای شمع اسپری کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.
  • با یک برس سیمی می توانید رسوبات شمع را تمیز کنید.
  • از کمپرسور هوا یا یک قوطی هوای فشرده برای دمیدن شمع استفاده کنید.
  • فاصله شمع را دوباره بررسی کنید و در صورت لزوم تنظیم کنید.

اگر شمع را به درستی تمیز نکنید، ممکن است خیلی زودتر از کار بیفتد. علاوه بر این، شما در اصل می خواهید بفهمید که چه چیزی باعث کثیف شدن شمع خودرو می شود و آن مشکل را اصلاح کنید، در غیر این صورت این مشکل ادامه خواهد داشت.

در بیشتر موارد، توصیه می شود که شمع را بعد از کثیف شدن تعویض کنید. دانستن اینکه همه چیز همانطور که باید کار می کند، بهتر است که شمع ها را بعد از کثیف شدن تعویض کنید. با این حال، اگر موتور ماشین شما مشکلی دارد، ابتدا باید این مشکل را برطرف کنید، در غیر این صورت شمع ها دوباره خیلی سریع دچار کثیفی می شوند.

خرید شمع خودرو

خرید شمع خودرو

با توجه به توضیحاتی که در مورد علت کثیف شدن شمع خودرو و راه های تمیز کردن آن بیان کردیم، اگر مشاهده کردید که شمع های ماشین شما آلوده شده است و زمان این را ندارید که شمع ها را شخصاً تمیز کنید، لازم است که آن ها را تعویض کنید.

به همین منظور، شما می توانید برای خرید شمع ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید. شما در بخش خرید شمع خودرو می توانید مدل ماشین خود را انتخاب کنید و سپس تمامی برند ها و مدل های متناسب با ماشین خود را مشاهده و اقدام به خرید کنید. با این حال، اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کدام مدل شمع ها برای خودروی شما مناسب است دارید، می توانید با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا مشاورین یدک یار اطلاعات جامعی را به صورت رایگان در اختیارتان قرار دهند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت کثیف شدن شمع خودرو و تمیز کردن آن دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.