فیلتر هوای اتاق چیست؟

فیلتر هوای اتاق مانند دیگر فیلتر های خودرو وظیفه جذب و حذف مواد آلاینده و مضر از جمله دود و گرد و غبار و جلوگیری از ورود آن به داخل خودرو را دارد. این فیلتر از پنبه و یا الیاف دیگر مبنی بر کاغذ شاخته شده است و به صورت پرده شکل طراحی شده است.

در این مقاله راجع به فیلتر هوای اتاق ماشین یا فیلتر هوای کابین مطالبی را می‌آوریم و شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله کاملا با این قطعه و اهمیت آن آشنا شوید. فیلتر کابین هوا یک جزء مهم در سیستم گرمایش و سرمایش هر وسیله نقلیه است. این جزء از ماشین به محافظت از مسافران در برابر آلودگی‌های موجود در هوایی که تنفس می‌کنند، کمک می‌کند.

فیلتر هوای کابین در خودرو به حذف آلاینده‌ های مضر از جمله دود و گرد و غبار از هوایی که در داخل خودرو تنفس می‌کنید کمک می‌کند. این فیلتر اغلب در پشت جعبه دستمال قرار دارد و هنگام حرکت خودرو به کمک سیستم HVAC موجود در خودرو، هوا را تمیز می‌کند. اگر متوجه شدید که خودروی شما بوی نامطبوعی دارد یا جریان هوا در خودروی شما کاهش یافته است، فیلتر کابین را تعویض کنید. با تعویض فیلتر کابین و استفاده از فیلتر نو، هوای داخل ماشین بهتر خواهد شد.

فیلتر هوای اتاق یک قطعه چین دار کوچک است که اغلب از مواد مهندسی شده یا پنبه چند الیافی مبتنی بر کاغذ ساخته می‌شود. قبل از اینکه هوای بیرون به داخل خودرو وارد شود، باید از این فیلتر یعنی فیلتر هوای اتاق عبور کند. این فیلتر هم هر گونه آلودگی موجود در هوای ورودی به ماشین را به دام می‌اندازد تا از نفوذ آن آلودگی‌ها به هوایی که سرنشینان خودرو تنفس می‌کنند جلوگیری کند. این قطعه مانند لنت ترمز نیست که مستقیما با جان راننده و سرنشینان سر و کار داشته باشد ولی به مرور زمان به سلامتی این افراد آسیب وارد می‌کند.

فیلتر هوای اتاق

اکثر خودرو های مدل جدید در سرتاسر دنیا دارای فیلترهای هوای کابین برای گرفتن مواد معلق و کثیفی‌های موجود در هوا هستند. سایت Cars.com  که یکی از سایت‌های مطرح دنیا در زمینه خودرو است، گزارش می‌دهد که اگر به بیماری آلرژی یا بیماری آسم مبتلا هستید و یا از سایر مشکلات بهداشتی که بر سلامت تنفسی شما تأثیر می‌گذارد رنج می‌برید، تمیزی هوایی که در داخل ماشین تنفس می‌کنید اهمیت ویژه ای دارد.

طبق گفته این سایت، چه پشت فرمان باشید و چه به عنوان مسافر در یک وسیله نقلیه، سزاوار هوای سالم و تمیز برای تنفس هستید. بهترین راه برای اطمینان از تمیز بودن هوا این است که اولا از خودرویی استفاده کنید که دارای فیلتر هوای اتاق است و ثانیا فیلتر هوای کابین خودروی خود را هر چند وقت یکبار که سازنده خودرو توصیه می‌کند، تعویض کنید. فراموش نکنید که فیلتر هوای کابین اگر کثیف شده باشد هیچ کارایی نخواهد داشت و ماشین شما با ماشینی که اصلا فیلتر هوای اتاق ندارد یکسان خواهد بود.

چه زمانی فیلتر هوای اتاق را تعویض کنیم؟

در کتابچه راهنمای مالک خودروی خود، ممکن است مسافت پیموده شده برای تعویض فیلتر هوای کابین توصیه شده را پیدا کنید، اگرچه بسته به نوع خودرو و سازنده خودرو متفاوت است. برخی از شرکت‌های خودروسازی در دفترچه راهنمای خودرو توصیه می‌کنند فیلتر هوای اتاق را هر ۱۵۰۰۰ مایل یک بار تعویض کنید، در حالی که برخی دیگر حداقل هر  25000 تا ۳۰۰۰۰۰ مایل طی کردن مسافت را برای تعویض فیلتر هوای اتاق توصیه می‌کنند. هر سازنده، توصیه‌های خاص خود را دارد، بنابراین بررسی دفترچه راهنما برای مدل خاص ماشین شما، اطلاعات خوبی را در مورد نیازهای آن به شما ارائه می‌دهد.
عمدتا متخصصان گوش زد می نمایند که هر ۷ تا ۱۰ هزار کیلو متر اقدام به تعویض فیلتر هوا کنید که عموما خیلی از افراد این کار را با تعویض روغن خودرو انجام می دهند.

ناحیه ای که در آن رانندگی می‌کنید نیز می‌تواند در تعداد دفعات تعویض فیلتر کابین ماشین شما نقش داشته باشد. کسانی که در مناطق شهری، شلوغ یا مکان‌هایی با کیفیت هوای ضعیف رانندگی می‌کنند، ممکن است نیاز به تعویض بیشتر فیلترهای خود داشته باشند.

اگر در مکانی با آب و هوای بیابانی زندگی می‌کنید، ممکن است فیلتر شما سریع‌تر با گرد و غبار مسدود شود و نیاز به تغییر مکرر داشته باشد. هم چنین هر چقدر در شهرهای آلوده رانندگی کنید هم خودروی شما به تعویض سریع‌تر فیلتر هوای کابین احتیاج خواهد داشت. این نیاز به تعویض سریع فیلتر به دو دلیل است اولا در جاهای آلوده یا مناطق بیابانی فیلتر هوا زود به زود کثیف می‌شود و ثانیا وجود فیلتر هوای اتاق سالم و کثیف نشده در این شهرهای شلوغ و یا مناطق بیابانی به نسبت شهرهای خلوت‌تر با اهمیت‌تر است و هر بار جلوی ورود آلودگی‌های بیشتری را از هوا به داخل ماشین شما می‌گیرد.

اگر دفترچه راهنمای خودروی خود را ندارید یا می‌خواهید علائمی را که نشان می‌دهد فیلتر شما نیاز به تغییر دارد بدانید، مراقب موارد زیر باشید:

  • جریان هوای داخل ماشین کاهش یافته باشد و یا ضعیف شده باشد، حتی زمانی که گرما یا تهویه مطبوع روی بالا تنظیم شده است.
  • صدای سوت از کانال‌های ورودی هوای کابین ماشین شما بیاید.
  • بوی نامطبوع و کثیف از هوای وسیله نقلیه شما بیاید.
  • در هنگام کارکرد سیستم گرمایش یا سرمایش ماشین شما، صدای بیش از حدی تولید گردد.

اگر هر یک از این علائم را در ماشین خود مشاهده کردید، فیلتر هوای اتاق ماشین را تعویض کنید تا ببینید آیا این تعویض فیلتر مشکل پیش آمده را حل می‌کند یا خیر.

نحوه تعویض فیلتر هوای کابین

در اکثر خودروها، فیلتر هوای کابین پشت جعبه دستمال قرار می‌گیرد. ممکن است با جدا کردن جعبه دستمال از بست‌هایی که آن را در جای خود نگه می‌دارند، بتوانید به فیلتر هوای اتاق ماشین خود دسترسی داشته باشید. اگر چنین است، دفترچه راهنمای مالک شما باید راهنمایی‌هایی در مورد نحوه برداشتن جعبه دستمال ارائه دهد. با این حال، اگر فیلتر هوای کابین شما زیر داشبورد یا زیر کاپوت باشد، ممکن است به راحتی در دسترس نباشد و دسترسی به آن به متخصص نیاز داشته باشد.

اگر قصد دارید برای صرفه جویی در هزینه، خودتان فیلتر هوای ماشین خود را تعویض کنید، فیلتر جدید را در فروشگاه قطعات خودرو یا از طریق وب سایت یدک یار خریداری کنید. یدک یار به عنوان یکی از بزرگترین توضیع کنندگان لوازم یدکی، از تمامی فیلتر های خودرو از جمله خرید فیلتر هوا پشتیبانی کرده و توانایی خرید را در اختیار شما می گذارند.

هزینه متوسط ​​فیلتر هوای کابین در کشورهای مختلف دنیا بین ۱۵ تا ۲۵ دلار است ولی به دلیل وجود کیفیت های متنوع و حتی تقلبی در بازار ایران قیمت آن بسیار متنوع است و از زیر ۵۰ هزار تومان تا قیمت‌های بسیار بالاتر موجود است. هزینه و دستمزد تعویض فیلتر هوای اتاق هم در دنیا از ۳۶ تا ۴۶ دلار متغیر است. البته هر چقدر که دسترسی به آن برای تعمیرکار سخت‌تر باشد، ممکن است هزینه بیشتری دریافت کند. خودروهای رده بالاتر و گران‌تر، قطعات گران‌تری هم دارند و ممکن است قطعات آنها را فقط بتوانید در نمایندگی‌هاّ آنها پیدا کنید.

اگر خودروی خود را در تعمیرگاه یا نمایندگی تعمیر می‌کنید، ممکن است تکنسین تعویض فیلتر هوای کابین را به شما توصیه کند. قبل از موافقت با تعمیرکار، از او بخواهید فیلتر هوای اتاق فعلی ماشین را به شما نشان دهد. ممکن است از دیدن فیلتری که با دوده، کثیفی، برگ‌ها، شاخه‌ها و سایر کثیفی پوشانده شده است، شگفت زده شوید که این امر تأیید کننده اهمیت و لزوم تعویض این قطعه است. با این حال، اگر فیلتر هوای کابین شما تمیز و بدون کثیفی است، احتمالاً می‌توانید آن را عوض نکنید و مدتی صبر کنید.

عدم تعویض فیلتر کثیف و گرفتگی بر کارایی سیستم گرمایش و سرمایش خودروی شما تأثیر می‌گذارد. راندمان ضعیف فیلتر هوای اتاق، می‌تواند منجر به مشکلات دیگری از جمله کاهش حجم هوا، بروز بوی بد در کابین خودرو یا خرابی زود هنگام اجزای HVAC خودرو شود. در این صورت، صرفاً تعویض فیلتر کثیف می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت هوای خودرو ایجاد کند.

اقدامات دیگر برای محافظت از خودروی شما

برای حفظ کیفیت هوا و جلوگیری از ته نشین شدن سایر آلرژن‌ها در خودروی خود می‌توانید اقدامات بیشتری انجام دهید:

  • داخل ماشین و کف ماشین و موکت‌های فرش شده در کف ماشین را به طور مرتب جاروبرقی بکشید.
  • سطوح داخلی ماشین، از جمله پانل درها، فرمان، کنسول و داشبورد را پاک کنید.
  • درها و پنجره‌های ماشین خود را برای آب بندی مناسب بررسی کنید.
  • فوراً کثیفی‌های موجود در ماشین را تمیز کنید تا از رشد کپک در آن جلوگیری کنید.

مشکلات مرتبط با فیلترهوای اتاق کثیف

مشکلات-مرتبط-با-فیلترهوای-اتاق-کثیف

گرفتگی و کثیف بودن فیلتر هوا می‌تواند مشکلات دیگری هم برای خود شما و سایر سرنشینان ماشین و هم برای ماشین شما ایجاد کند. یکی از مشکلات، کاهش سلامت شما است، زیرا آلاینده‌ها می‌توانند در هوا حرکت کنند و باعث واکنش‌های آلرژیک در بدن شما و سایر سرنشینان و یا مشکلات تنفسی شوند.

یک فیلتر کثیف نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد و آلاینده‌ها را فیلتر کند، بنابراین تعویض مکرر فیلتر در خودرو بسیار مهم است. اگر هم بعد از طی مسافت مشخصی، فیلتر هوای اتاق ماشین خود را عوض نکردید، حداقل هر سال در شروع فصل بهار که آلرژی بیشتر پیش می‌آید آن را تعویض کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که فیلتر هوای کابین کثیف ایجاد می‌کند، پایین آوردن راندمان HVAC خودرو است. در نتیجه، سیستم گرمایش و سرمایش خودروی شما باید سخت‌تر کار کند و به طور بالقوه باعث سوختن این قطعه می‌شود. هم چنین راندمان ضعیف فیلتر اتاق ماشین منجر به از دست دادن جریان هوا می‌شود که می‌تواند با تغییر فصول باعث شود نشستن در خودروی شما احساس راحتی کمتری برای شما و سرنشینان داشته باشد.

جریان هوا ضعیف شده همچنین بر توانایی سیستم در پاک کردن مه یا بخار از شیشه‌های خودرو تأثیر می‌گذارد. هوای کثیف می‌تواند باعث ایجاد تراکم بر روی شیشه جلو شود و دیدن جاده پیش روی شما را سخت کند. با تعویض فیلتر شفافیت پنجره‌ها بیشتر شده و راننده دید بهتری خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.