آموزش یکسره کردن فن ماشین, معایب و مزایا آن

فن ماشین یکی از اجزای مهم خودرها می باشد که وظیفه خنک سازی دمای موتور را بر عهده دارد. فن ماشین در زمان گرم شدن موتور شروع به کار می کند و زمانی که خنک سازی موتور صورت می گیرد این فن متوقف می شود. گاهی اوقات به دلیل بالا رفتن مداوم دمای ماشین افراد اقدام به یکسره کردن فن ماشین می کنند که به همین منظور ما در این مقاله به آموزش یکسره کردن فن ماشین و معایب و مزایا آن پرداخته‌ایم.

فن ماشین (Fan Machine) یکی از مهم ترین بخش های خودروست که وظیفه خنک سازی دمای موتور را بر عهده دارد. زمانی که سوخت در خودروها می سوزد، گرمایی را ایجاد می کند که بخشی از این گرما از طریق اگزوز به بیرون می رود، اما بخشی دیگر از این گرما به درون موتور نفوذ می کند و آن را داغ می کند. اگر فن ماشین به درستی کار نکند این گرما موتور را داغ می کند و باعث آسیب های زیاد به موتور و سایر سیستم های موجود در خودرو می شود. “یکسره کردن فن ماشین” راه حلی است که بعضی از افراد برای کاهش دمای موتور انجام می دهند. منظور از یکسره کردن فن ماشین حالتی است که فن به طور پیوسته کار می کند. البته در خودروهای امروزی فن رادیاتور بعد از خنک کردن موتور متوقف می شود و دوباره بعد از گرم شدن خودرو، شروع به کار کردن می کند.

اما اگر خودروی شما دائم با مشکل گرم شدن بیش از حد دست و پنجه نرم می کند، یکی از راه های کاهش دمای موتور، یسره کردن فن ماشین است که ما در ادامه قصد داریم به آموزش یکسره کردن فن و معایب و مزایای آن بپردازیم.

چگونه فن ماشین را یکسره کنیم

یکسره کردن فن ماشین

همانطور که اشاره کردیم، یسره کردن فن ماشین برای مواقعی استفاده می شود که خودرو در ترافیک یا حرکت دچار گرمای زیاد یا همان بالا رفتن آمپر می شود که این کار به شما کمک می کند دمای ماشین را کم کنید و سپس به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کنید. زمانی که قصد دارید فن را یکسره کنید دقت داشته باشید که روی سرسیلندر اکثر خودروها یک فشنگی یا فیش کمپسول آب وجود دارد، زمانی که شما این فشنگی آب یا همان فیش را قطع می کنید بعد از چند ثانیه فن رادیاتور روی حالت دور تند قرار می گیرد و تا زمانی که خودرو روشن است این فن در دور تند و به طور پیوسته کار خواهد کرد.

مزایا و معایب یکسره کردن فن ماشین

همانطور که در بالا گفته شد، یکسره کار کردن فن ماشین منجر به پایین آمدن آمپر و کم شدن گرمای موتور می شود که اگر خودروی شما دائماً با مشکل گرم شدن بیش از حد مواجه است این راه حل می تواند موقتاً مشکل گرمای زیاد خودرو را حل کند. یکی دیگر از مزایای یکسره کردن فن رفع دلیل روشن شدن چراغ چک با روشن شدن فن است. اما یکسره کار کردن فن ماشین در دراز مدت باعث کاهش بیش از اندازه دمای موتور می شود که این مسئله برای موتور زیان دارد و باعث مشکلات مختلف در موتور ماشین، قطعات مرتبط با موتور و سیستم خنک کننده خواهد شد.

با توجه به اینکه مشکل گرم شدن بیش از حد ماشین می تواند آسیب های جدی را به همراه داشته باشد، توصیه می کنیم در صورتی که خودروی شما دائماً دچار گرمای بیش از حد می شود آن را به صورت ریشه‌ای حل کنید. به همین منظور توصیه می کنیم در صورت بروز این مشکل خودرو را به تعمیرگاه برسانید تا افراد متخصص ماشین شما را بررسی کنند.

یکسره کار کردن فن ماشین

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در مورد یسره کردن فن ماشین با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

35 نظرات
  1. BARAD SAFAII می گوید

    مهندس ممنونم بابت علمی که دراختیار همه قرار میدین فقط فن ماشین پراید یورو۴ به شدت فیوز ۴۰ میسوزونه چک کردم دیدم موتور فن به سختی میچرخه کمی با w40بدون اگاهی وعلم بهش زدم چندبار قبلش کارنمیکرد یک ضربه سبک میزدم بهش کارمیکرد خلاصه الان خیلی اذیتم کرده بنظرشما چکارکنم ؟شما فقط محبت کن طریقه یکسره کردن فن رو برام بفرستید کمک بزرگی میکنه چون درصورت دیدن بدکارکردنش یا عدم کار تعویضش میکنم کامل منتها گرونی وادارت میکنه راهی رو بری ک کمترهزینه داره ولی اسیب بیشترمیزنه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز یکسره کردن فن ماشین میتونه به سیم کشی خودرو شما آسیب جدی وارد کنه و حتی با اشتباه در یکسره کردن فن ماشین میتونه باعث آتشسوزی بشه لذا اصلا پیشنهاد به اینکار نمیکنیم. راه های مختلفی برای یکسره کردن فن ماشین وجود داره، از دور زدن جعبه فیوز گرفته تا سیم مستقیم از باتری و … ولی اگر خواستید فن خودرو رو یکسره کنید بهتره اینکار رو به متخصص و برق کار ماشین بسپارید.
      از طرف دیگه پیشنهاد اکید ما تعویض قطعه است چرا که اگر خودرو شما به دلیل درست کار نکردن فن به مشکل بخوره و جوش بیاره میتونه هزینه به مراتب بیشتری رو به شما تحمیل کنه و شما ناچار به باز کردن موتور و تعویض قطعات موتور و پرداخت اجرت تعمیر بسیار زیادی بشید، لذا پیشنهاد میکنیم این قطعه را تعویض نمایید تا با هزینه به مراتب کمتر از احتمال خطر و خرابی های خیلی جدی جلوگیری کنید.

  2. شادی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    میشه کمکم کنیدد
    من ماشین ۲۰۶ تیپ ۶ اتومات دارم که خیلی آمپرم میرفت بالا به خصوص وقتی کولر روشن میکردم از وسط یه خطو رد میکرد کامل
    بردمش تعمیرگاه فن ماشینو گفا باید یکسره کنیم تا داغ نکنه ماشین ، میگفت ماشینای ۲۰۷ ، ۲۰۶ که اتومات هستن باید این کارو کنن تا داغ نکنه ماشین
    واقعا هم داغ نکرد از اون روز
    اما همیشه فن ماشین رو دوره تنده و صدای خیلی زیادی میده خسته شدم از این صدا
    میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنم حرف ایشون درسته بوده یا نه؟!

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهتا راهکاری که به شما ارائه دادند راهکار اصولی نیست و یکسره کردن فن ماشین اصلا پیشنهاد نمیشود و تنها در شرایط ضروری مورد استفاده قرار میگیرد، معمولا علت بالا رفتن دمای آب در این شرایط گرفتگی رادیاتور و فرسودگی آن است که در برخی موارد میتوان با شستوشو و سرویس رادیاتور مشکل را مرتفع ساخت و در سایر موارد نیاز به تعویض رادیاتور است. در هر صورت بالا رفتن آمپر آب نشان دهنده نقص در سیستم خنک کننده خودرو است و با وخیم شدن آن حتی یکسره کردن فن هم کارایی نداشته و ماشین جوش می آورد و در نتیجه هزینه زیادی را به شما تحمیل میکند.
      پیشنهاد ما این است که بصورت اصولی ابتدا نقص را پیدا کرده و سپس اقدام به رفع آن نمایید.

  3. فرهنگ می گوید

    سلام جناب مهندس
    علت تکون نخوردن امپر اب و ثابت موندن در پایین ترین نقطه و همزمان یکسره شدن هر دو فن روی دور تند با باز کردن سوییچ چی میتونه باشه؟؟با سپاس فراوان

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند به دلیل خرابی ترموستات و یا سنسور دمای آب رخ دهد اما از طرفی شما دارید از تمامی توان سیستم خنک کننده ماشین استفاده میکنید و با یکسره کردن فن ماشین روی دور تند هموار از تمامی توان سیستم خنک کننده استفاده میکنید، بدیهی است که آمپر آب بالا نیاید.

  4. فرهنگ می گوید

    ماشین پژو۴۰۵

  5. کیا می گوید

    سلام.خسته نباشید ببخشید من ماشینم پژو ۴۰۵ هستش و کولر که میزنم فن روی دور تند نمی رود اگرم میرود زود قطع میکند بردم پیش مکانیک از جای رله کمپرسور که به کپسول المینیومی وصله یکسره کردو الان تا کولر میزنم فن رو دور تند میره آیا از نظر شما این اشتباه هست و مشکل درچی میتونه باشه.ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهتا هر اقدامی که خودرو را از حالت فابریک خارج کند پیشنهاد نمیشود، بخصوص در خودرو هایی که احتمال خرابی های عجیب، اتصالی و … در آنها بیشتر است. یکسره کردن فن ماشین یک راهکار موقتی است و اگر به عنوان راه حل همیشگی به آن نگاه شود میتواند در برخی موارد مشکل ساز باشد. شما باید ابتدا علت این مشکل را ریشه یابی نمایید بعد اقدام به رفع آن کنید. این مشکل میتواند به دلایل مختلفی مثل خرابی رله فن، فیوز فن، سیم کشی و … باشد که پس از بررسی دقیق مشخص میشود.

  6. Mashhour می گوید

    سلام خسته نباشین
    ببخشین من یه مشکل واسم پیش اومده خیلی اذیتم میکنه چن وقته
    وقتی ماشینو روشن میکنم و شرو ب حرکت میکنمو یه ده دیقه اینا باهاش حرکت میکنم ماشین یکم آمپر بلند میکنه اونقدم بلند نمیکنه ک فن کار کنه اگه بیش از حد معمولی آمپر بلند کنه فن کار میکنه فقد مشکل من اینه ک اگ من بخوام سوپر مارکتی چیزی برم ماشینو ک خاموش کردم دیگ تا ده دیقه یا یه رب ماشین استارت میخوره و روشن نمیشه
    دینامم چک کردم ک سالم بود اگه میشه یه راهنمایی بکنین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا در این شرایط مشکل از سیستم احتراق است که باید به دقت بررسی شوند، قطعاتی مثل پمپ بنزین، شمع ها، وایر شمع ها، کویل، و… را بررسی کنید.
      پیشنهاد میکنیم مقاله علت استارت نخوردن ماشین هنگام گرم بودن را مطالعه کنید. بصورت دقیق به این مورد پرداخته شده.

  7. حسن می گوید

    سلام خدمت استاد و ناظر عزیز ببخشی ماشین پراید دارم میشه دوتا فن روش نصب کنم اخه وقتی کولر روشن میکنم حرارت خیلی میره بالا خواهشن راهنما کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      نصب دو فن روی خودرو غیر استاندارد است و معمولا انجام نمیشود، شما باید به دنبال مشکل در سیستم خنک کننده موتور خودرو باشید که چرا در زیر فشار به درستی وظیفه خود را انجام نداده و دمای آب بالا میرود. از سلامت و گرفته نبودن رادیاتور آب، گرفته نبودن شلنگ ها اطمینان حاصل کنید.

  8. امیر می گوید

    سلام مهندس خسته نباشید ‍‍‍بنده لیفان ۶۲۰ ۱۶۰۰ دارم از هر لحظه ایی که استارت بزنم با دور تند فن شروع به کار کردن میکنه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      رله فن خودرو را بررسی کنید، معمولا خرابی رله فن باعث میشود که فن ماشین یکسره کار کند.

  9. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید ماشین من سمند مدل۸۳ هست و مالک قبلی فن رو از ای سی یو قطع کرده و یکسره کرده و با باز شدن سویچ فن شروع به کار میکنه راهنمایی کنید چجور دوباره به ای سی یو وصلش کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این کار باید توسط متخصص و به کمک دستگاه مخصوص یا دیاگ انجام شود، یکسره کردن فن ماشین از کامپیوتر مرکزی نیاز به دستگاه های تخصصی دارد.

  10. حسین طائی می گوید

    سلام وخسته نباشید پراید دارم این چند روزه که حرارت ماشین بالا میره آب رادیاتور را عوضکردم ولی همچنان گرم می‌کند احساس میکنم دور تند کار نمی‌کند چکار ‌نم خیلی ممنون از شما

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      رله فن خودرو را بررسی کنید، بسیار از مواقع خرابی رله فن موجب میشود تا دور تند فن ماشین وارد مدار نشود.

  11. علیرضا می گوید

    سلام استاد عزیز و بزرگوار
    بنده امروز فن ماشینم از کار افتاد پژو ۴۰۵ glx
    هر سه رله رو عوض کردم و بازم فایده نداشت
    و وقتی فن کار نکنه سریعا دمای اب بالا میره ماشین هوا میگیره و….
    به خدمات برق خودرو مراجعه کردم گفتن مشکل از برنامه ecu هست و دیاگ زدن و مبلغ ۵۰۰هزار تومن اجرت گرفتن
    و بازم شب که رسیدم خونه فن کار نمیکنه ماشین باز هم جوش اورد
    اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید واقعا دیگه خسته شدم از خرج های این خودرو

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بدیهتا بدون بررسی خودرو از نزدیک نمیتوان نظر قطعی داد اما بصورت کلی اگر از سلامت رله فن اطمینان دارید و فیوز ها را بررسی کردید پیشنهاد میکنیم سیم کشی و آلمیچر فن رادیاتور را نیز مورد بررسی قرار دهید، احتمال این وجود دارد که خرابی از خود فن باشد.
      از طرفی گفتنی است وجود مشکلی در ECU که منجربه از کار افتان فن شود ممکن است اما بسیار به ندرت رخ میدهد، اگر واقعا مشکل از ارور ECU باشد و بعد از دیاگ این مشکل حل شده و باز مجدد این ارور در کوتاه مدت باعث از کار افتادن فن شده باشد باید علت این ارور را جویا شوید. در بسیاری از مواقع به دلیل اتصالی شاهد از مدار خارج شدن قطعه ای به دستور ECU هستیم که باز به بررسی فیوز ها و سیم کشی فن رادیاتور برمیگردد.

  12. حاج ممد می گوید

    سلام جناب مهندس
    اول تشکر بابت مطالب مفید ارزنده شما
    دوم یه سوال داشتم ماشینم تیبا است و چون تو ترافیک زیاد میمانم میخوام فنم هر چند وقت یه بار به اختیار خودم تند کار کنه و نمیخوام فشنگی قط کنم میخوام یه کلید بزارم سر راهش که بتونم به دلخواه این کار بکنم لطفا راهنمایی کنید چیکار میتونم بکنم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز متخصصین یدک یار به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنند که سیم کشی جداگانه انجام دهید، چرا که بسیار خطرناک بوده و احتمال آتش گرفتن سیمکشی و خودرو بسیار زیاد است. برای اینکار شما باید به سیستم سیم کشی خودرو خود مسلط باشید و یک سیم کشی اصولی و درست انجام دهید که با اینحال نیز احتمال اتصالی بسیار زیاد است.
      در هر صورت اگر نهایتا به این نتیجه رسیدید که میخواهید اینکار را انجام دهید پیشنهاد ما این است که به برقکار مجرب مراجعه کنید.

  13. مهدی می گوید

    سلام.
    من یه ماشین شورلت مالیبو ۲۰۰۳ خریدم که فن ماشین یکسره هست و وقتی چراغ روشن میشه بوسیله یه سیم که از چراغ آمده و و به سیم قبل سوکت فن وصل شده، فن یکسره کار میکنه، و به علت قوانین محلی که زندگی میکنم، باید روزها هم چراغ ماشین روشن باشه، و این باعث شده که فن همیشه کار کنه.
    مشکل من اینه که گاهی فراموشم میشه چراغ ها رو تو روز خاموش کنم و باتری‌م خالی بشه و مشکلات بعدش.
    تا الان ۲بار باتری رو شارژ کردم.
    اون سیم چراغ رو از کدام مسیر برق ماشین بگیرم؟ لطفاً راهنمایی کنین.
    اینجا هزینه تعمیر ماشین خیلی خیلی گرانه و دستمزد چندین برابر قیمت قطعه‌‌س، پس باید خودم اینکار رو انجام بدم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز به این نکته توجه داشته باشید که خودرو شما در کشور ما خودرو رایجی نیست، از اینرو متاسفانه مشاورین یدک یار با ساختار آن بصورت تخصصی آشناییت ندارند تا امکان راهنمایی دقیق به شما داشته باشند.
      اما بصورت کلی تاکید داریم اینگونه مشکلات برقی ماشین باید اصولی و به دست متخصص رفع شود تا خطراتی مثل اتصالی کردن و آسیب رساندن به قطعات برقی دیگر ماشین و یا حتی آتشسوزی سیم کشی وجود نداشته باشد.

  14. شهاب می گوید

    سلام مهندس
    لطفا مرا راهنمایی و کمک کنید من ماشین پژو ۴۰۵ دارم مدل ۸۱ موتور ۲۰۰۰ الان چهار ماهه هر سه رله فن ها موقع کار کردن دور کند یا تند رله ها صدای چق چق میده و بعد از یک هفته رله سوخته و میچسبونه هر هفته رله عوض میکنم بردم پیش تعمیرکار گفتن از یونیت فن هستش . چندین یونیت فن عوض کردم ولی بازم درست نشد . گفتن باید یونیت فن خارجی اصل باید بخری هفتصد هزار دادم اصلش رو خریدم دو روز به خوبی کار کرد ولی بازم رله چسبوند تو شهرستان ما دیگه نمیدونن از چی هستش فشنگی قهوه ای آب عوض کردم . لطفا راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز احتمال دارد که این مشکل به دلیل نوسان برق یا وجود اتصالی در سیم کشی خودرو شما رخ دهد. خودرو را به برق کار متخصص نشان دهید، جعبه فیوز و فیوز ها را به دقت بررسی کنید، سیم کشی ها را بررسی و نداشتن اتصالی اطمینان حاصل کنید. از سلامت موتور فن و سیستم فن ماشین نیط اطمینان حاصل نمایید. به احتمال زیاد مشکل از این بخش ها نشأت میگیرد.

  15. پیام سردشت می گوید

    با عرض سلام خدمت مهندس
    یه پژوپارس مدل ۸۱ گرفتم فنهای دور کند ماشین وقتی به اولین خط امپر دما برسه روشن میشه ودیگه خاموش نمیشه کلا روشنه حتی ماشینم خاموش کنم و امپر دما رو خط اول باشه تا موقعی ک سویچو کامل نبندم بازهم خاموش نمیشه میگن ایراد از یونیت فنه و باید چند یونیت فن و امتحان کنم تا به نتیجه برسم چون میگن چند نوع رنگ داره زرد وقهوه ای وتوسی از کجا بدونم کدوم رنگو وصل کنم که ماشین بدون ایراد بشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز تنها راه تشخیص درست اینه که یونیت ببینید یونیت فن اصلی خودرو خودتون چه رنگیه و همون رو خریداری کنید. اگر فکر میکنید که یونیت فنی که در حال حاضر روی خودرو سوار هست یونیت اصلی است و خراب شده همانند همان را خریداری نمایید اما اگر یونیت فابریک نباشد باید اقدام به آزمون و خطا کنید.

  16. کامبیز می گوید

    سلام وقت بخیر مهندس لطفاً راهنمایی کنیدا پراید دارم ژند رادیات بالا سفت میشه موقعی ماشین روشن میکنم نه اینکه زیاد باد کنه یه ذره سفت میشه درب رادیات باز میکنم نرم میشه دلیلش چی میتونه باشه اگ کسی میتونه راهنمایی کنه بهم اس بده.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این نشان دهنده زیر فشار بودن سیستم خنک کننده خودرو شماست، در این شرایط معمولا این مشکل به دلیل وجود هوا یا گاز در سیستم خنک کننده خودرو است.
      در قدم اول پیشنهاد میکنیم اقدام به هواگیری اصولی نمایید، به احتمال خیلی زیاد مشکل شما مرتفع خواهد شد. اگر مجدد شاهد این مشکل بودید این احتمال وجود دارد که واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف شده باشد لذا در این شرایط گاز های ناشی از حتراق به سیستم خنک کننده نفوذ کرده و موجب این سفت شدن میشود.

  17. سروش می گوید

    ماشین فن یکسره شده و استارت میخوره روشن نمیشه پژو پارس سفارشی سال

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز یکسره شدن فن خودرو ارتباطی به روشن نشدن آن ندارد مگر مشکل اتصالی یا برقی باشد که باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  18. رسول محرمی می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشین من ۲۰۶ تیو فایو تیپ۵ هست دو روزه تا میخوام ماشینو روشن کنم آمپر ماشین می‌ره بالا و چراغ استپ روشن میشه فن دور تند کار می‌کنه آیا ضرری داره برا ماشین؟چون میخواستم برم مسافرت الان تعمیرکاران نیست همجا تعطیله..چیکار کنم بنظرتون ممنون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر آمپر آب خودرو بالاتر از حد استاندارد میرود و چراغ آمپر روشن میشود استفاده از ماشین موجب جوش اوردن خودرو شما خواهد شد. پیشنهاد میکنیم بررسی کنید که علت درست عمل نکردن سیستم خنک کننده خودرو از کجا نشأت میگیرد.