علت ورود دود اگزوز به داخل ماشین چیست؟

استشمام بوی دود اگزوز در داخل ماشین بسیار ناراحت کننده و مضر است به همین دلیل اگر خودرو دچاز این مشکل است باید سریعاً برای رفع این مشکل اقدام کنید. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت ورود دود اگزوز به داخل ماشین پرداخته‌ایم تا بتوانید عیب یابی دقیق را انجام دهید.

زمانی که بوی شدید دود اگزوز موتور خودرو در داخل ماشین به مشام می رسد، به این معنی است که اگزوز در جایی به سمت جلوی خودرو نشت کرده است. در این مواقع باید فوراً اگزوز را تعمیر کنید، زیرا دود اگزوز حاوی مونوکسید کربن است که شما را مسموم می کند. علاوه بر مضر بودن بوی دود اگزوز، استشمام آن باعث ناخوشایندی سرنشینان خودرو می شود و هیچکس دلش نمی خواهد این بو را در داخل ماشین استشمام کند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بیشتر بدانید که “علت ورود دود اگزوز به داخل ماشین” چیست.

علل ورود دود اگزوز به اتاق ماشین

علل ورود دود اگزوز به اتاق ماشین

علت پیچیدن بوی دود در اتاق ماشین (Exhaust Smell Inside Your Car) معمولاً به موارد زیر مربوط می شود :

نشتی اگزوز

محتمل ترین علت ورود دود اگزوز به داخل ماشین نشتی اگزوز است. گازهای تولید شده توسط موتور ماشین معمولاً از طریق لوله اگزوز خارج می شوند که نشت در این سیستم به این معنی است که دود از جای دیگری فرار می کند.

سیستم اگزوز ماشین بزرگ است و تقریباً در تمام طول وسیله نقلیه کشیده می شود، پس به این معنی است که تعیین دقیق نشتی می تواند دشوار باشد، به خصوص که می تواند ناشی از تعدادی از موارد مختلف مانند شُل شدن اتصالات، خوردگی و آسیب فیزیکی باشد.

منیفولدهای اگزوز

هنگامی که موتور روشن است، منیفولدهای اگزوز را برای داشتن نشتی بررسی کنید (به یاد داشته باشید که اگزوز بسیار داغ است و شما را می سوزاند، بنابراین تا زمانی که موتور کاملاً خنک نشده است، آن را لمس نکنید). به طور بالقوه، ممکن است نشتی بین منیفولد اگزوز و سرسیلندر، یا منیفولد اگزوز و لوله پایین اگزوز وجود داشته باشد. اگر نشتی پیدا شد، واشتر نشتی را تعویض کنید. منیفولد اگزوز را برای خوردگی شدید بررسی کنید. در موارد نادر، منیفولدهای اگزوز دارای خوردگی هستند و ممکن است نیاز به تعویض کلی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با میفولد اگزوز می توانید مقاله منیفولد چیست را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

شیر EGR

شیر چرخش گاز خروجی اگزوز را به سمت منیفولد ورودی هدایت می کند. اگر واشر شیر EGR از کار بیفتد، شروع به نشت گاز اگزوز می کند که ممکن است راه خود را به داخل کابین پیدا کند. اطراف شیر EGR را برای هرگونه نشتی واشر و همچنین لوله های منتهی به شیر EGR برای هر گونه خوردگی یا آسیب بررسی کنید.

مبدل کاتالیزوری و واشر

اگر مبدل کاتالیزوری وصل شود، فشار برگشتی شدیدی ایجاد می کند که می تواند باعث از کار افتادن واشر جفت شده بین لوله اگزوز و مبدل کاتالیزور و نشت دود اگزوز شود. حتی از زیر خودرو، این دودهای مضر می توانند به داخل اتاق ماشین راه پیدا کنند. نشتی اگزوز در اطراف محل نصب بین لوله اگزوز و مبدل کاتالیزوری را بررسی کنید.

لازم به توضیح است که وظیفه‌ی مبدل کاتالیزوری تبدیل گازهای بسیار سمی درون سیستم اگزوز به گازهای کم خطر تر، قبل از ورود آن ها به لوله اگزوز و خارج شدن از آن می باشد. اگر علاقه دارید که بیشتر درباره‌ی مبدل کاتالیزوری بدانید، توصیه می کنیم که مقاله کاتالیزور خودرو چیست را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

درب و پنجره های فرسوده

در بعضی از خودروهای فرسوده و قدیمی مشاهده شده است که به دلیل درب و پنجره های فرسوده و باز بودن درز های آن، بوی دود اگزوز داخل اتاق ماشین استشمام می شود. 

سخن آخر

هنگامی که با مشکل ورود دود اگزوز به داخل ماشین مواجه شدید، رانندگی را متوقف کنید و با یدک کش خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید چراکه این بو خطرناک است. تنفس دود اگزوز می تواند باعث مسمومیت با مونوکسید کربن شود. علاوه بر علائم ناخوشایند دیگر، استشمام بوی دود اگزوز می تواند باعث سرگیجه، تاری دید و حتی از دست دادن هوشیاری شود. همانطور که می توانید تصور کنید، داشتن برخی از این علائم هنگام رانندگی می تواند فاجعه آمیز باشد. 

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به ورود دود اگزوز به داخل ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. سینا می گوید

    سنسور اکسیژن خراب است اینم ی دلیل

  2. شایان می گوید

    میتونه واشر نسوز هم باشه