بررسی ساندرو

ساندرو یکی از خودروهای هاچ بک خانواده بزرگ رنو می‌باشد که در سال ۲۰۰۸ برای اولین از آن رونمایی شد. این مدل رنو تا سال ۲۰۰۹ فروش بالایی در سراسر آسیا و آمریکا را از آن خود کرد و از سال ۱۳۸۵ در ایران توسط کمپانی پارس خودرو مونتاژ گردید.

همه ما کمپانی معروف رنو فرانسه را می‌شناسیم و هر روزه مدل های مختلفی از خودرو های تولید شده توسط این شرکت را در حال تردد می‌بینیم. این کمپانی یکی از پرچم داران خودرو سازی در دنیاست و با ارائه رزومه قوی خود که به عرضه بیش از ده ها مدل جدید رنو که طی چند سال گذشته در بازارهای جهانی سر و صدای زیادی کرده، این واقعیت را اثبات می‌کند.

در میان خودروهای عرضه شده در چند سال اخیر، رنو “ساندرو” نیز از مدل های هاچ بک این کمپانی بوده است که محبوبیت بسیاری را در کشور ها به خود اختصاص داده است. ساندرو در طی سال های عرضه خود به بازارهای جهانی در دو مدل معمولی و استپ وی که نسخه فیس لیفت این مدل رنو بود، به فروش رسیده است. نوع اتوماتیک ساندرو که توسط کمپانی پارس خودرو ایران مونتاژ می‌شود نیز در چرخه تولید خودرو های پر فروش کشور قرار دارد.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به “بررسی ساندرو” از نظر ظاهری و فنی بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه ساندرو

تاریخچه رنو ساندرو

رنو ساندرو (Sandero) در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو رو نمایی شد. این خودرو که با نام اصلی داچیا ساندرو شناخته می‌شود، تا سال ۲۰۰۹ در بسیاری از کشور های جهان نظیر آمریکا لاتین، آمریکا جنوبی، آفریقا، آسیا میانه، و خاورمیانه عرضه شد و جزء هاچ بک های محبوب این کمپانی به حساب می‌آید. علت این نام گذاری به دلیل خرید سهام خودرو سازی رومانیایی به نام داچیا بود که توسط کمپانی رنو انجام شد.
سال ۲۰۰۸ نیز نسخه فیس لیفت این خودرو تحت عنوان رنو ساندرو استپ وی که توسط یکی از شعبات رنو در برزیل رونمایی شد، شروع به عرضه جهانی کرد. در واقع، استپ وی نمونه کراس اوور ساندرو می‌باشد که تفاوت های بسیاری از نظر ظاهری با مدل قبلی خود دارد. عرضه این مدل ساندور در سال ۲۰۱۵ در تمامی دنیا خاتمه یافت اما نسل جدید آن با کمی دستکاری و تغییرات جزئی همچنان در خط تولید شرکت پارس خودرو ایران قرار دارد و تا به امروز در حال عرضه می‌باشد.

همانطور که می‌دانید، رنو تندر ۹۰ نخستین خودرو مونتاژ شده در ایران بود که در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ آغاز گردید. بعد از تولید نه ساله این مدل رنو، نوبت به رنو ساندرو رسید که با توجه به ویژگی های ظاهری، بسیاری از افراد آن را به عنوان نسخه هاچ بک تندر ۹۰ می‌دانستند. تولید ساندرو از سال ۱۳۹۵ در کمپانی پارس خودرو در ایران شروع شد.

بررسی ویژگی های ظاهری ساندرو

از آنجایی که این خودرو بعد از تندر ۹۰ وارد خط تولید یا بهتر است بگوییم خط مونتاژ در ایران شد، برخی این مدل را نسخه هاچ بک این مدل رنو می‌دانستند چرا که پلتفرم ساندرو مشابه با تندر ۹۰ و رنو کلیو است و با کد X90 نام گذاری شده است. اما اتاق این رنو B90 است و متفاوت از اتاق تندر ۹۰ می‌باشد.
بدین ترتیب، با کمی تجزیه و تحلیل متوجه می‌شویم که ساندرو نسخه هاچ بک تندر ۹۰ محسوب نمی‌شود و از نظر ظاهری دو خودروی کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که رنو ساندرو در سگمنت سوپرمینی یا ساب کامپکت قرار می‌گیرد.

در ادامه به بررسی “مشخصات ساندرو” از نظر ویژگی های ظاهری در بدنه و کابین آن می‌پردازیم:

بررسی بدنه ساندرو

استفاده از پلتفرم تندر ۹۰ در ساندرو، ویژگی های بدنه خودرو را به صورت محسوسی شبیه به هم کرده  و تشابهات مختلفی را به وجود آورده است. یکی از مهم ترین نقاط مشترک بین آنها ارتفاع اتاق از سطح زمین است که در هر دو ۱۲ سانتی متر می‌باشد. با کمی دقت در طول خودرو درمی‌یابیم که ساندرو درب های کوچکتری خصوصا در بخش سرنشینان عقب دارد و این موضوع حاکی از کم فضا بودن صندلی های عقبی می‌باشد.

البته فضای داخلی اتاق ساندرو با توجه به حدود قیمتی و کلاس بدنه نسبت به ۲۰۷ یا ۲۰۶ بسیار مناسب تر ارزیابی می‌شود و برتری خود را به خوبی نشان می‌دهد.

نمای جلویی ساندرو

در نمای جلویی خودرو، شاهد دو چراغ کشیده ای هستیم که در بخش بالایی کمی از آن کشیدگی کم کرده است. جلو پنجره خودرو نیز در مقایسه با دیگر هاچ بک ها کمی بزرگ تر به نظر می‌رسد و تمام مشکی رنگ است. آرم برند رنو نیز در وسط آن به خوبی خود نمایی می‌کند. شاید در نگاه اول به بخش جلویی ساندرو متوجه کلاس بدنه هاچ بک آن نشویم اما با مایل شدن خودرو این مورد به خوبی آشکار می‌شود.


در نمای جانبی خودرو شاهد درب هایی با ابعاد نه چندان بزرگ هستیم که در مقایسه با دیگر خودروهای هم کلاس خود مانند ۲۰۷، کمی فراخ تر به نظر می‌آید. گلگیر برجسته ساندرو یکی از موارد تاثیر گذار در جذابیت نمای جانبی آن است. چراغ های راهنما ساندرو نیز درست در حد فاصل درب و گلگیر های جلویی قرار دارد.
به جرئت می‌توان گفت که چراغ های پشتی ساندرو یکی از معدود ویژگی هایی است که این مدل را از نظر ظاهری بسیار جذاب و زیبا کرده است. این چراغ ها تقریبا در بغل بدنه پشتی اتاق جای گرفته اند و کشیدگی قابل توجهی را دارا هستند. طراحی چراغ ها به طور محسوسی نشان از هاچ بک بودن بدنه آن نیز دارد. دومین موردی که بعد از دیدن نمای عقبی ساندرو به چشم می‌خورد، صندوق کوچک و نه چندان جا دار آن است که آرم برند رنو در وسط آن خود نمایی می‌کند.
با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که ظاهر بدنه ساندرو مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد اما ارتقا این موارد شاید به مدرن تر شدن ظاهر در مقایسه با حدود قیمتی آن کمک بیشتری می‌کرد.

طراحی کابین ساندرو

بررسی طراحی کابین ساندرو

اولین چیزی که بعد از نشستن در داخل ساندرو به چشم می‌خورد، استفاده از تریم ترکیبی خاکستری و نقره ای است که حاکی از تلاش تولید کنندگان برای مدرن جلوه دادن آن می‌باشد. طراحی کابین ساندرو معمولی و استپ وی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و این موضوع شاید از نقاط ضعف بزرگ آن محسوب می‌شود، اما در مقایسه با طراحی خشک و خشن کابین تندر ۹۰ از تفاوت های قابل توجهی برخوردار است.


داشبورد ساندرو برخلاف تندر دارای خطوط منحنی می‌باشد اما جذابیت خاصی را در چشم بیننده ایجاد نمی‌‌کند. غربیلک فرمان و دستگیره درب های این رنو درست همانند مگان می‌باشد اما تفاوت در دریچه کولر و پنل کنسولی کمی تفاوت را در نگاه بیننده به وجود می‌آورد. آمپر های پشت فرمان نیز به رنگ سفید هستند و بخش راننده را از یکنواختی درمی‌‌آورد.
دسته دنده آن نیز دارای شکل های متفاوتی در دو نسخه معمولی و اتوماتیک می‌باشد و از ظاهر خاصب برخوردار نیست. ساندرو دارای سیستم صوتی ساده ای می‌باشد و طراحی آن نیز به طور فاحشی ساده و بیش از حد معمولی است. جالب است بدانید که دکمه های شیشه بالابر زیر سیستم صوتی خودرو تعبیه شده است.

صندلی های بکار رفته در ساندرو از جنس پارچه ای بوده و از راحتی مناسبی برخوردارند. در بخش عقبی نیز امکان جایگیری دو بزرگسال و یک خردسال وجود دارد. شیشه بالابرهای صندلی های عقب نیز برقی بوده و دکمه آن در وسط کنسل قرار گرفته است.
یکی از ویژگی های برجسته صندلی های عقبی، امکان خم کردن صندلی ها برای به وجود آوردن فضای بیشتر به وسیله ادغام با صندوق عقب می‌باشد. این ویژگی با بلند بودن طاقچه عقب به خوبی قابل پشتیبانی است.

چهار اسپیکر این خودرو نیز به صورت دو تایی در بخش جلویی و عقبی تعبیه شده است و کیفیت صدای آن مناسب می‌باشد. این بلندگو ها در بخش پایینی درب ها تعبیه شده و با تریم نقره ای خاکستری خودرو به خوبی ادغام شده است.

امکانات رفاهی ساندرو

رنو ساندرو با وجود دارا بودن سه نسخه مختلف در بازار که در حد فاصل های نه چندان زیادی از هم تولید شده اند، جزء خودروهایی است که امکانات و آپشن های کمی را در خود جای داده و این موضوع یکی از نقاط ضعف آن در مقایسه با دیگر رقبای هم رده خود به حساب می‌آید.
علاوه بر آن، امکانات رفاهی که در نسخه های اتوماتیک و فول آپشن آن به چشم می‌خورد تنها به صورت سفارشی پشتیبانی می‌شوند.

  • کیسه هوای سرنشینان جلو به همراه سوئیچ غیرفعال سازی
  • ترمز ضد قفل ABS
  • کمربند ایمنی سه نقطه ای
  • قلاب ایزوفیکس برای صندلی کودک
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • آینه جانبی با گرمکن
  • آینه جانبی با تنظیم برقی
  • قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان
  • کنترل سیستم صوتی پشت غربیلک فرمان (نسخه اتوماتیک)
  • سیستم صوتی دارای پورت USB و  AUX
  • قابلیت پشتیبانی از بلوتوث (نسنخه اتوماتیک)
  • شیشه بالابر های برقی
  • قفل مرکزی
  • چراغ هشدار خطر
  • سیستم ضد بخار شیشه عقب
  • سیستم تهویه دستی
  • کامپیوتر سفری
  • کروز کنترل (نسخه اتوماتیک و فول آپشن)
  • سنسور دنده عقب (نسخه اتوماتیک و فول آپشن)
  • سیستم مالتی مدیا با نمایشگر۱۰ اینچی (نسخه اتوماتیک و فول آپشن)
  • نمایشگر دنده عقب در آینه (نسخه اتوماتیک و فول آپشن)
  • دزدگیر تصویری (نسخه اتوماتیک و فول آپشن)
  • ترمز EBD (نسخه اتوماتیک و فول آپشن)

مشخصات فنی ساندرو

رنو ساندرو معمولی و استپ وی تفاوت چندانی از نظر فنی نیز با یکدیگر ندارند، و موارد بسیار جزئی در تفاوت این دو نسخه به چشم می‌خورد. در ادامه فهرستی از مشخصات فنی ساندرو معمولی و استپ وی را در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک برای شما فراهم آورده ایم:

نوع موتوربنزینی
حجم موتور۱۵۹۸ سی سی
سیلندر۴
سوپاپ۱۶
گشتاور۱۴۰ نیوتن متر
قدرت۱۰۵ اسب بخار
شتاب صفر تا صد۱۰٫۵ ثانیه (دستی) / ۱۱٫۵ ثانیه (اتوماتیک)
سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (دستی) /   170 کیلومتر بر ساعت (اتوماتیک)
محور محرکدیفرانسیل جلو
گیربکس۵ دسته دستی / ۴ سرعته اتوماتیک
مصرف ترکیبی۶٫۷  (دستی) / ۸٫۳ (اتوماتیک)
حجم باک۵۰ لیتر
نوع بدنههاچ بک
استاندارد آلایندگی۴ یورو

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که رنو ساندرو در سال ۲۰۰۸ توسط موسسه Euro NCAP مورد بررسی دقیقی گرفت و موفق به دریافت سه ستاره به جهت حفظ جان سرنشینان بزرگسال، چهار ستاره جهت حفظ جان سرنشینان خردسال، و همچنین یک ستاره برای حفظ جان عابران پیاده شد.
همچنین، در ارزشیابی های ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران موفق به دریافت چهار ستاره از پنج ستاره کیفیتی شد و در دسته بندی خودرو های با کیفیت داخلی قرار گرفت که جزء “آپشن ساندرو” در رزومه آن محسوب می‌شود.

رقبای ساندرو

با توجه به ویژگی های ذکر شده درباره این رنو، می‌توان نتیجه گرفت که ساندرو در دسته بندی خودرو های اقتصادی جای می‌گیرد و از اتومبیل های مناسب جهت تردد های شهری به حساب می‌آید، اما وجود رقبای مختلف هم رده، کار آن را کمی مشکل کرده است!

در حال حاضر، رقبای رنو ساندرو را می‌توان به لیست زیر تقسیم بندی کرد:

  • برلیانس H220 و H320  
  • ام وی ام ۳۱۵
  • هیوندا i10
  • پژو ۲۰۷i
  • پژو ۲۰۶
مزایا و معایب ساندرو

معایب و مزایای ساندرو

مزایامعایب
فضای داخلی جادارسرو صدای کابین هنگام رانندگی
گیربکس هوشمندکمبود امکانات رفاهی
سواری نرممصرف سوخت بالا
ایمنی مناسبهندلینگ ضعیف
ترمز قویشتاب ضعیف
قیمت اقتصادیکیفیت خشک و پایین پلاستیک کابین

خرید لوازم یدکی ساندرو

اگر شما هم جزء افرادی هستید که تصمیم به خرید ساندرو گرفته اید و یا هم اکنون از این مدل رنو استفاده می‌کنید، مطمئنا به مراکزی که قطعات و لوازم یدکی این مدل رنو را عرضه کند نیز فکر کرده اید.
تهیه لوازم جانبی و قطعات خودرو در کیفیت سواری، راحتی سرنشینان، عدم به وجود آوردن هزینه های اضافی، و در نهایت افزایش طول عمر خودرو شما تاثیر بسزایی دارد.
اطمینان خاطر از موارد ذکر شده بالا با مراجعه به مراکز ارائه محصولات تخصصی و با اصالت در این زمینه حاصل می‌شود، اما از آنجایی که افراد همگی نسبت به این مراکز اطلاعی ندارند و ممکن است به دنبال آن باشند، پیشنهاد ما به شما مجموعه یدک یار می‌باشد!

این مرکز در قالب فروشگاه در حال ارائه خدمات در زمینه فروش قطعات خودرو و لوازم یدکی با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی در تمامی نقاط کشور است. این مرکز همچنین امکان دریافت مشاوره رایگان در زمینه محصولی خاص را نیز برای مشتریان فراهم نموده است.

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید لوازم یدکی ساندرو با ما در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.