دلایل روشن شدن فلاشر هنگام ترمز چیست؟

در بعضی مواقع ممکن است هنگام ترمز گرفتن، چراغ فلاشر ماشین روشن شود که این موضوع در بعضی از خودروها یک قابلیت محسوب می شود و در بعضی دیگر به عنوان یک عیب یا مشکل در نظر گرفته می شود. ما در این مقاله قصد داریم به علت های روشن شدن فلاشر هنگام ترمز بپردازیم تا بدانید دلیل این مشکل چیست.

چراغ فلاشر یک چراغ نشانگر است که برای نشان دادن خطر یا سیگنال دادن به دیگر رانندگان از وضعیت هایی مانند توقف ناگهانی، ترافیک ها و شرایط اضطراری دیگر استفاده می شود. همانطور که می دانید چراغ های راهنما برای اطلاع دیگر خودروها از گردش به راست یا چپ است، ولی فلاشر یا چراغ خطر، جفت چراغ های راهنما را باهم روشن می کند. “روشن شدن فلاشر هنگام ترمز” می تواند یک قابلیت برای خودرویی خاص باشد و یا اینکه به عنوان یک عیب یا مشکل برای خودروی دیگر محسوب شود.

روشن شدن فلاشر هنگام ترمز

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی روشن شدن فلاشر هنگام ترمز بپردازیم تا بدانید آیا این موضوع استاندارد است یا در چه شرایطی می تواند نشان دهنده‌ی نقص در سیستم برقی خودرو باشد.

حالت استاندارد روشن شدن فلاشر هنگام ترمز

در بعضی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ و کلاً خودروهایی که از نظر سیستم برقی مدرن تر و بروزتر هستند، زمانی که راننده به طور محکم ترمز می کند یا اصطلاحاً ترمز میخ می گیرد، خودرو به صورت اتوماتیک فلاشر می زند تا خودروی پشت سری از این شرایط آگاهی پیدا کند و از ایجاد تصادف جلوگیری شود.

روشن شدن فلاشر هنگام ترمز برای این خودروها یک نوع قابلیت محسوب می شود که به نظر ویژگی کاربردی نیز به حساب می آید چراکه این ویژگی می تواند از بروز تصادفات تا حد زیادی جلوگیری کند.

مشکل روشن شدن فلاشر هنگام ترمز

مشکل روشن شدن فلاشر هنگام ترمز

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در بعضی از خودروها ممکن است این اتفاق نشان دهنده‌ی عیب یا نقص در سیستم برقی ماشین باشد. به این صورت که وقتی راننده کوچکترین ترمزی می گیرد، فلاشر ماشین روشن می شود.

در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که چرا فلاشر هنگام ترمز روشن می شود تا به شما کمک کنیم که بتوانید علت و راه حل مشکلات خودروی خود را بیابید.

مشکل روشن شدن فلاشر وقتی که ترمز میگیرید می تواند بسیار گیج کننده باشد، این بدین دلیل است که قطعات زیادی به سیستم چراغ راهنما متصل هستند. سیستم چراغ راهنما دارای لامپ، کانکتور، سیم، فیوز، واحد فلاشر، سوئیچ و غیره است.  بنابراین، مشکل در این قطعات مانند لامپ، اتصال سیم یا سیستم های دیگر است.

علت های این مشکل معمولاً به موارد زیر خلاصه می شود :

لامپ ها :

شایع ترین علت روشن شدن چراغ فلاشر در هنگام ترمز گیری می تواند مشکل در لامپ ها باشد. بنابراین اول از همه، مطمئن شوید که لامپ های مناسب دارید. برای این کار، دو لامپ رشته‌ای را بررسی کنید تا ببینید آیا مشکل از لامپ ها است.

به همین ترتیب، سیم کشی داخل مجموعه‌ی چراغ را بررسی کنید تا هرگونه اتصال نامناسب را پیدا کنید. این مشکل می تواند برای لامپ معیوب یا سوکت خرابی باشد که باعث بروز این اتفاق می شود. انجام این کار دشوار است، اما باید لامپ های ترمز را بردارید. سپس بررسی کنید که آیا سیستم به درستی کار می کند یا خیر.

سیم کشی ماشین :

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، قطعات زیادی به سیستم چراغ راهنما متصل هستند که در واقع چراغ های راهنما و سیم های چراغ ترمز وصل شده اند. هنگامی که فلاشر ماشین هنگام ترمز روشن می شود، ممکن است مشکل از سیم کشی ماشین باشد.

بنابراین، برای پیدا کردن مشکل، تمام سیم کشی های متصل را بررسی کنید. وقتی مشکلی در اتصالات سیم را پیدا کردید، آن را جدا کرده و سیم جدید را دوباره نصب کنید. مجدداً آب یا رطوبتی که می تواند مشکل ساز باشد را نیز بررسی کنید. به یاد داشته باشید، هر سیم شُل یا خورده شده با روشن شدن فلاشر موقع ترمز گرفتن مرتبط است.

سوئیچ فلاشر :

هنگامی که ترمز را فشار می دهید، یک ولتاژ پیوسته به چراغ های عقب منتقل می شود که این کار از طریق چراغ راهنما و سوئیچ فلاشر انجام می شود. اگر ترمز می گیرد و چراغ فلاشر روشن می شود به این معنی است که سوئیچ فلاشر دچار مشکل شده است.

بنابراین، پیشنهاد این است که واحد فلاشر را بررسی کنید تا ببینید همه چیز درست است یا خیر. هنگامی که متوجه خرابی سوئیچ فلاشر شدید باید آن را تعویض کنید.

سخن آخر

ما در مورد این مشکل و راه حل آن بحث کردیم و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سیستم چراغ راهنما را باید بررسی کنید چراکه دارای قطعات زیادی است و وقتی دچار مشکل روشن شدن فلاشر هنگام ترمز می شوید باید تمامی قطعات مربوطه را بررسی کنید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که سیم های چراغ راهنما و ترمز به هم وصل هستند، بنابراین شما باید علاوه بر قطعاتی که می توانند مشکل ساز باشند، تمامی اتصالات سیم کشی را بررسی کنید تا مشکل را پیدا کنید.

بیشتر مشکلات ناشی از لامپ ها، اتصال سیم ها، سوئیچ های فلاشر و غیره است. بسیاری از دارندگان خودرو می توانند از مولتی متر دیجیتال یا تستر مدار برای عیب یابی این عیوب استفاده کنند. توصیه می شود قبل از برخورد با مدار الکتریکی، دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید و یا اینکه خودرو را به مراکز معتبر که تعمیرات تخصصی سیستم برق خودرو را انجام می دهند ببرید تا عیب یابی و تعویض قطعات به درستی انجام گیرد تا مشکل روشن شدن فلاشر در زمان ترمز گرفتن حل شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به روشن شدن چراغ فلاشر هنگام ترمز دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا افرادی که این مشکل را دارند بتوانند از تجربیات شما عزیزان استفاده کنند و عیب خودرو را حل کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. سیدمحمدحسینی واعظ می گوید

    عرض سلام و خداقوتی دارم خدمت اساتید و مهندسان پرانرژی وهمیار و مهربان چراکه ازوقت علم خود دریغ نکرده ودرسنگرلطف واحسان پویاهستند بسیار وبسیارعالی
    ی سوال دارم چرا زمانی که ازریموت برای قفل کردن تندر۹۰ استفاده میشود فلاشر روشن نمیشه
    البته به تازگی این شرایط پیش آمده. ناگفته نباشد که چراغهای راهنما کامل کارمیکنند
    ازپاسخ شماممنون هستم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خوشحالیم که محتوای مجله یدک یار برای شما کار آمد بوده و توانسته به شما کمک کند.
      متاسفانه عیب یابی این مشکل تنها با بررسی خودرو از نزدیک امکان پذیر است اما پیش بینی ما این است که، احتمالا مشکل از یونیت قفل مرکزی خودرو یا ایموبلایزر ماشین شماست. از طرفی مشکلاتی مثل سوختن فیوز یا اتصالی بخشی از سیستم برقی ماشین نیز میتواند موجب چنین مشکلاتی شود.
      تاکید به این داریم که در صورتی که با سیستم برقی ماشین آشنایی ندارید به آن دست نزنید و به متخصص مراجعه فرمایید چرا که با اشتباهی کوچک میتوانید آسیب جدی به قطعات گران قیمت سیستم برقی خودرو وارد کنید و هزینه زیادی به شما تحمیل شود.

  2. Hosein می گوید

    سلام خسته نباشید من امشب داشتم با ماشینم میگشتم ک یهویی ب مشکل خوردم ک هروقت ترمز میکردم چراغ راهنما سمت شاگرد روشن میشد ولی چشمک نمیزد فقط همینجوری روشن میشد پاتو از ترمز برمیداری خاموش میشد اگه میتونید ی راهنمایی کنید ممنون خستع هم نباشید مرسی از اطلاعات هایی ک دادید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل در خودرو های مختلف میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد و باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا مشکل بصورت دقیق مشخص شود. اما رایج ترین دلیل چنین مشکلی اتصالی در سیم کشی چراغ یا مستهلک شدن برد و استند های چراغ است که در برخی موارد قابل تعمیر و در اکثر موارد با تعویض کامل چراغ مشکل رفع میشود.

  3. فرشاد می گوید

    چجوری از کار بندازیمش

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز در خودرو های مختلف متفاوت است، مدل خودرو خود را اعلام کنید تا به شما بصورت دقیق راهنمایی کنیم.
      از طرفی دقت کنید که این یک آپشن ایمنی محسوب میشود تا از تصادفات جلوگیری نماید.