همه چیز درباره خلاص کردن ماشین اتومات در شرایط مختلف

دنده خلاص یا N در خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک وجود دارد ولی باید بدانید که در خودروهای اتوماتیک چه مواقعی می توانید از این دنده استفاده کنید. ما در این مقاله به بررسی خلاص کردن ماشین اتومات در شرایط مختلف پرداخته‌ایم تا آشنایی کاملی با این موضوع پیدا کنید.

بر خلاف دنده D و R، دنده خلاص یا N برای استفاده هنگام رانندگی در نظر نگرفته شده است. همچنین این دنده به مانند دنده P نیست که برای ثابت نگه داشتن خودرو طراحی شده باشد. در گیربکس های اتوماتیک، دنده خلاص موتور را از چرخ ها جدا می کند و باعث می شود که چرخ ها آزادانه بچرخند اما باید بدانید که بر خلاف خودروهای دنده دستی، در خودروهای اتوماتیک استفاده از دنده خلاص در حین حرکت می تواند آسیب های بسیاری را به گیربکس وارد کند. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “خلاص کردن ماشین اتومات” (What Is Use of Neutral Gear In Automatic Transmission Car) در شرایط مختلف بپردازیم تا بدانید در چه مواقعی می توانید از این دنده استفاده کنید.

علت خلاص نشدن ماشین اتومات

علت-خلاص-نشدن-ماشین-اتومات

علت خلاص نشدن ماشین اتومات” نشان دهنده مشکل در گیربکس یا سایر اجزای مرتبط آن است. دلایل رایج خلاص نشدن ماشین اتومات عبارتند از:

  • کم بودن روغن گیربکس
  • مشکل در اتصال دنده یا کابل ها
  • مشکل مبدل گشتاور

همچنین ممکن است به دلیل شل شدن قطب های باتری و یا خوابیدن باتری ماشین نتوان دنده را خلاص کرد که در صورت وجود هرگونه از این مشکلات، باید فوراً به آنها رسیدگی کنید تا از آسیب بیشتر به گیربکس خودرو جلوگیری شود. 

خلاص کردن گیربکس اتوماتیک در ترافیک

خودروهای اتوماتیک که در حالت خلاص هستند، در مصرف سوخت صرفه جویی نمی کنند و اگر شما دائماً “خلاص کردن گیربکس اتوماتیک در ترافیک” را انجام می دهید، باعث فرسودگی و آسیب گیربکس خواهید شد چرا که این کار گیربکس را در معرض ساییدگی غیر ضروری قرار می دهد و باعث می شود زودتر از موعد نیاز به تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک پیدا کنید.

توصیه می شود در ترافیک ها، ماشین در دنده D قرار داشته باشد و با فشار دادن پدال ترمز و رها کردن آن، به رانندگی خود ادامه دهید. اگر قصد دارید که بیشتر درباره نحوه روشن کردن، حرکت کردن و توقف کردن ماشین های اتوماتیک بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

خلاص کردن ماشین اتومات خاموش

خلاص-کردن-ماشین-اتومات

خلاص کردن ماشین اتومات خاموش هیچ اشکالی ندارد و در واقع همه گیربکس های اتوماتیک مانند AT، CVT و دو کلاچه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مواقع اضطراری یا در حالت خاموش بتوان به دنده خلاص تغییر حالت داد. 

حال یکی از موضوعات مهم، خلاص کردن ماشین اتومات در مواقع قطع برق ماشین یا خوابیدن باتری است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، قطع برق ماشین یا خوابیدن باتری یکی از علت های خلاص نشدن ماشین اتومات است. پس وقتی باتری خوابیده و ماشین روی دنده P قرار دارد، رفتن روی حالت خلاص کاری مهم است که باید انجام دهید. برای آزاد کردن لیور دنده و رفتن روی حالت خلاص، باید از اهرم آزاد کننده دستی یا اصطلاحاً Shift Lock استفاده کنید که بسته به نوع برند خودرو یا نوع گیربکس اتوماتیک،‌ می تواند در مکان های مختلفی قرار داشته باشد. به طور مثال Shift Lock در بعضی از خودروها روی طلق دنده و بعضی دیگر در پشت طلق دنده قرار دارد و با کشیدن اهرم Shift lock، خودرو از حالت P خارج می شود و شما می توانید خلاص کردن ماشین اتومات خاموش در مواقع اضطراری را انجام دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی درباره خلاص کردن ماشین اتومات دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مینا می گوید

    سلام.عالی بود اطلاعات خیلی خوبی بهم داد.متوجه شدم خیلی اشتباه میکردم.ممنونم