كولر خودرو را بهتر بشناسیم(بخش ۲)

در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجره‌ها را بالا ندهید. بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود. در خودروی پراید در زمانی که کولر روشن است کمی‌ملایم‌تر رانندگی کنید تا واشر گلویی اگزوز نسوزد. سعی کنید تا بیشتر در جاده از کولر پراید استفاده کنید.

كولر خودرو را بهتر بشناسیم(بخش ۲)

اما یکی دیگر از عیوب شایع، نوسان دور موتور در زمان استفاده از کولر است. این عیب دلایل زیادی نداشته ولی در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاملاً متفاوت است. در تمامی‌خودروها در زمان گرفتن کولر دور موتور کمی‌افزایش پیدا می‌کند تا بتواند افزایش بار بر روی موتور ناشی از اتصال کمپرسور به موتور را جبران کند.

در حالت عادی دور موتور خودروی شما در حد ۸۰۰ بوده که دور آرام است. زمانی که کولر را روشن می‌کنید این دور کاهش پیدا می‌کند. اما باید عاملی این دور موتور را افزایش دهد تا افت قدرت جبران شود. در خودروهای  انژکتوری این افت قدرت توسط استپر موتور و کمی‌تغییر زاویه دریچه گاز جبران می‌شود. در اصطلاح استپر کمی‌به خودرو گاز می‌دهد. اما در خودروهای کاربراتوری این جبران افت قدرت توسط یک شیلنگ وکیوم جبران شده که دریچه گاز را تغییر حالت می‌دهد.

اگر خودروی کاربراتوری دارید و در زمان استفاده از کولر دور موتور نوسان دارد حتماً موتور و کاربراتور خودروی خود را تنظیم کنید. اما اگر خودرویتان انژکتوری است باید دیاگ زده شود تا نحوه کار استپر موتور یا همان موتور پله‌ای کنترل شود. گاهی کثیف شدن موتور پله‌ای و تمیز کردن و شست‌وشوی آن این مشکل را  برطرف می‌کند. گاهی تعمیرکاران موتور پله‌ای را عوض می‌کنند که چندان هم کم هزینه نیست‌. دقت کنید در بسیاری مواقع تمیز کردن و کنترل جریان استپر این مشکل را برطرف می‌کند.

عیب دیگری که معمولاً در خودروهایی با موتور کم بازده‌تر و ضعیف‌تر به وجود می‌آید بالا رفتن آمپر آب است. بالا رفتن آمپر آب نشان‌دهنده بالا رفتن دمای موتور است. این وضعیت می‌تواند عیوب بسیار زیادی را به وجود آورد. اولین عیبی که بسیار نزدیک است سوختن واشر سرسیلندر است. همچنین خرابی سایر قطعات حساس به گرما از عوارض این عیب است. البته توجه داشته باشید نوسانات اندک در دمای موتور امری کاملاً طبیعی است و نباید چندان نگران آن بود اما اگر این مسئله ادامه پیدا کند می‌تواند خطرناک باشد. استفاده از کولر بار اضافه‌ای بر روی موتور تحمیل می‌کند اما این بار اضافه در آن حد نیست که باعث افزایش غیرقابل کنترل دمای موتور شود و سیستم خنک‌کننده خودرو باید بتواند همچنان از پس خنک‌کاری موتور برآید. برای رفع این مشکل باید دو بخش از سیستم خنک‌کننده را کنترل کنید: یکی رادیاتور و دیگری فن خنک‌کننده.اگر رادیاتور کثیف بوده نتواند به درستی تبادل حرارتی را انجام دهد و گرما را دفع کند این عیب حاصل می‌شود. برای رفع آن رادیاتور و مجاری آن باز شده و شسته می‌شود. مجاری آن باز شده و آب به درستی تبادل حرارت دارد. گاهی رادیاتور درست بوده ولی فن خودرو دچار مشکل شده نمی‌تواند به درستی هوا را بدمد. هر دو فن در خودرو بسیار با اهمیت هستند که دور گردش آنها نیز موثر است. باز هم برای این کار باید فن کنترل و چک شود. رله فن نیز در کارکرد آن بسیار موثر است. سوختن آن باعث از کار افتادن فن می‌شود.

گاهی کولر روشن است ولی ماشین گرم شده و آمپر آب بالا می‌رود. با تمام این شرایط فن‌ها در دور آرام  کار می‌کنند. باز هم باید علت را در فشنگی  سر کپسول جست‌وجو کرد.در مجموع توصیه می‌شود سیستم خنک کاری خودرو قبل از راه‌اندازی و استفاده از کولر به خصوص در خودروهای ارزان قیمت که چند سال از تولیدشان می‌گذرد، کنترل شود.اما در برخی از خودروها که مدتی از شارژ گاز کولر آنها گذشته است کم کردن گاز و خالی شدن گاز کولر (به شدت برای محیط‌زیست مضر است) بسیار شایع بوده و کولر کار نمی‌کند. در این شرایط باید کولر دوباره شارژ گاز شده و فشنگی روی کپسول چک شود. قبل از شارژ حتماً با سرویس کار توافق کنید که اگر شارژ گاز کولر کم شد باید پاسخگو باشد. همچنین تمامی‌اتصالات و مجاری را کنترل کرده و در صورت نیاز عوض کند تا شارژ کولر کم نشود.

به این نکته حتماً توجه کنید تا بعد از مدتی کوتاه مجبور نشوید دوباره کولر را شارژ کرده و آن را گاز کنید. هزینه هر بار شارژ کردن کولر  نزدیک ۴۰ هزار تومان است.گاهی کولر قطع و وصل کرده و درست کار نمی‌کند. این مساله یا از اتصالات آن بوده یا از فشنگی قهوه‌ای رنگ آب است. در این مواقع فشنگی عوض شده و سیستم دوباره چک می‌شود.در بسیاری مواقع کولر از نظر بازده و کارکردش مناسب است ولی سر و صدای اضافی دارد. در این شرایط باید کاپوت را بالا زد و کولر گرفت. در محیطی آرام و کم سر و صدا این کار انجام شود. سپس به سر و صدای ایجاد شده و منشا آن دقت کنید تا معلوم شود عیب از کجاست. گاهی عمر تسمه کولر به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کرد.

توصیه می‌کنیم از تسمه با کیفیت و خوب استفاده کنید تا مشکل ایجاد نکند. گاهی تسمه سالم است ولی تنظیم نبوده و صدای سوتی ایجاد کرده که در زمان کولر گرفتن ایجاد می‌شود. در این مواقع تسمه کمی‌سفت می‌شود تا این مشکل حل شود. از سفت کردن زیاد تسمه به شدت پرهیز کنید تا هم عمر تسمه کم نشده و هم بلبرینگ کمپرسور خراب نشود. گاهی خود کمپرسور در جای خود محکم نبوده و سر و صدا و ارتعاش ایجاد می‌کند. با آچارکشی و سفت کردن کمپرسور این مشکل در این شرایط حل می‌شود.

از بلبرینگ کمپرسور نام بردیم. یکی از عوامل بی‌صدا کار کردن سیستم کولر و کمپرسور همین بلبرینگ است. این بلبرینگ باید تحت فشار خاصی کارکرده تا عمر مناسبی داشته و خراب نشود. خرابی آن چندان هزینه بالایی برای تعویض ندارد (در خودروی پراید) در مجموع اگر کمپرسور خراب و شارژ کولر کم نشود بر طرف کردن سایر عیوب چندان هزینه‌بر نیست

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.