بررسی علت سیاه شدن دهانه اگزوز

به مرور زمان دهانه اگزوز دچار سیاهی و کثیفی می شود که معمولاً علت سیاه شدن دهانه اگزوز به خاطر هیدروکربن های نسوخته‌ای است که از کاتالیزور ماشین فرار می کنند و روی دهانه اگزوز جمع می شوند. ما در این مقاله به بررسی علت سیاه شدن دهانه اگزوز پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید.

لوله اگزوز لوله‌ای است که از موتور تا قسمت عقب خودرو کشیده می شود. لوله اگزوز گازهایی را از موتور خودرو به بیرون منتقل می کند که این گاز نوعی گاز زائد است که باید از سیستم خارج شود. با گذر زمان به دلیل خروج این گازهای زائد، دهانه اگزوز دچار کثیفی و سیاهی می شود و اگر می خواهید بدانید که اصلی ترین “علت سیاه شدن دهانه اگزوز” (What Causes Tailpipes Often Dirty) چیست این مقاله به شما اطلاعات لازم را خواهد داد.

علت سیاه شدن دهانه اگزوز

علت-سیاه-شدن-دهانه-اگزوز

به طور کلی کاربرد اگزوز خودرو کاهش آلودگی هوا و سطح آلایندگی،‌کاهش صدا و کاهش دما می باشد که طبیعتاً سیاه شدن دهانه اگزوز به مرور زمان امری اجتناب ناپذیر است. حال دوده سیاهی که در دهانه اگزوز جمع می شود از هیدروکربن ها تشکیل شده است که جزء چرخه طبیعی احتراق می باشد. موتور ماشین های امروزی از کاتالیزوهایی استفاده می کنند که هیدروکربن های نسوخته‌ای که از کاتالیزور فرار می کنند را پاک کنند و تعداد بسیار کمی هیدروکربن را باقی بگذارند تا دهانه لوله اگزوز کثیف نشود. با این حال موتورهای تزریق مستقیم بنزینی تمایل به تولید ذرات معلق دارند که به نام دوده نیز شناخته می شود. این دوده در موتورهای بنزینی به دلیل انجام فرایند احتراق بوجود می آید که می تواند در دهانه اگزوز خودرو جمع شود. 

این شرایط در صورت وجود فیلتر هوا کثیف و همچنین رانندگی های تهاجمی و پرسرعت بوجود می آید. علاوه بر این، مشکلات انژکتور و تنظیم کننده فشار سوخت یا سنسورهای موتور می تواند باعث تزریق بیش از حد سوخت در مخلوط سوخت و هوا و ایجاد دوده در دهانه اگزوز شود.

پس به طور خلاصه می توانیم بگوییم که علت سیاه شدن دهانه اگزوز غنی بودن مخلوط هوا و سوخت است که باعث ایجاد هیدروکربن های نسوخته و تجمع آنها در دهانه اگزوز می شود. با گذر زمان طبیعی است که این هیدروکربن ها در دهانه اگزوز جمع شوند که شما می توانید با دستمال و اسپری پاک کننده، دهانه اگزوز را تمیز کنید. اما اگر بعد از تمیز کردن متوجه شدید که دهانه اگزوز سریعاً سیاه می شود توصیه می کنیم فیلتر هوا، انژکتورها و سنسورهای موتور را بررسی کنید تا اگر مشکلی در سیستم احتراق خودرو وجود دارد بتوانید سریعاً آن را برطرف کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت سیاه شدن دهانه اگزوز دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. آریافر می گوید

    سلام ببخشید من بی ام وی ۱۱۶ دارم بر ای سال ۲۰۱۴ ماشینم ۴ ماه پیش ارور داد که باید روغن اضافه کنم ۱ لیتر و من اینکارو کردم الان بعد از ۴ ماه دوباره آلارم داده که روغن اضافه کنم ۱ لیتر و اگزوز هم دهانه اش سیاهه و دفعه قبل مکانیک گفتن که اگه دوباره روغن کم کرد با توجه به اینکه اگزوز سیاهه یه مشکل خیلی جدی داره .
    میخواستم ببینم این حرف چقدر جدیه ممنون میشم جواب بدین .

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز سیاهی دهانه اگزوز تا مقداری کاملا طبیعی است و دوده های ناشی از دود خروجی اگزوز است و کم کردن روغن موتور ارتباطی به سیاهی دهانه اگزوز ندارد.
      اما از طرفی روغن کم کردن ماشین مشکل بسیار جدی است و عدم رسیدگی به آن میتواند به آسیب های جدی و هزینه بسیار سنگین تعمیر موتور ختم شود. این مشکل میتواند به دلیل خرابی واشر سرسیلند، ضعیف شدن رینگ موتور، یا حتی روغن ریزی و … رخ دهد. در صورت تمایل مقاله علت کم کردن روغن موتور را مطالعه کنید در این مقاله بصورت دقیق علل کم شدن روغن موتور ماشین بررسی شده است.
      همینطور پیشنهاد میکنیم در اولی فرصت اقدام به رفع مشکل کنید تا به سایر قطعات خودرو آسیب وارد نشود.