بررسی نحوه کار کاتالیست خودرو

نحوه کار کاتالیست خودرو به این شکل است دود خروجی موتور وارد کاتالیزور می شود و توسط بخشی دیگر تبدیل به CO2 و H2O می شود. در این مقاله ما بررسی دقیق نحوه کار کاتالیست خودرو را انجام داده‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

مبدل کاتالیزوری یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو می باشد که کار آن این است آلاینده‌های مضر را قبل از خروج از سیستم اگزوز به آلاینده‌های کمتر مضر تبدیل کند. اما سوالی که بوجود می آید این است که کاتالیزور به چه شکلی این کار را انجام می دهد که به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی “نحوه کار کاتالیست خودرو” (How does a Catalytic Converter Work) بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

کاتالیست خودرو چطور کار می کند

نحوه-کار-کاتالیست-خودرو

گازهای خروجی اگزوز شامل مقادیر بالایی از CO و هیدروکربن ها می باشد که ازدیاد آن در هوا سبب ایجاد آلودگی و خطرات بسیاری برای سلامتی انسان می شود. این گازها قبل از عبور از اگزوز و آزاد شدن در هوا وارد کاتالیزور ماشین میشود. اینجاست که کارایی کاتالیزور به چشم می آید و کار آن آغاز میشود. نحوه کار کاتالیست خودرو به این شکل است که دود خروجی موتور وارد کاتالیزور خودرو که شامل فلز اکسیده است می شود و توسط بخش احیای این قطعه تبدیل به CO2 و H2O می شود، تبدیل گازها به این مولکول‌ها سبب بی خطر شدن آنها برای طبیعت خواهد شد. به زبان ساده‌تر وظیفه اصلی کاتالیزور ماشین کاهش آلایندگی خودروها می باشد که البته داستان به اینجا ختم نمی شود چراکه در این مرحله بخش اکسیده کننده کاتالیست وارد عمل شده و هیدروکربن‌های نسوخته و مونو اکسید کربن را در سطح پلاتین و پالادیوم کاتالیزور اکسید می کند و آنها را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. گاز دی اکسید کربن طبق باور بسیاری از دانشمندان، اثر گلخانه‌ای شدیدی داشته و برای سلامتی انسان مضر است.

در مرحله بعد، نوبت به سیستم کنترل کاتالیزور می رسد که جریان گازهای خروجی اگزوز را به صورت کامل بررسی نماید، در این بخش قطعه‌ای به نام سنسور اکسیژن وجود دارد که بین موتور خودرو و مبدل کاتالیزوری قرار گرفته و میزان اکسیژن موجود در این گازها را مورد سنجش قرار داده و به کامپیوتر خودرو منتقل می کند تا نسبت هوا به سوخت به تعادل رسیده و بهینه سازی شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره کار و وظیفه سنسور اکسیژن می توانید مقاله مربوطه را در مجله یدک یار مطالعه فرمایید. وجود یک مبدل کاتالیزوری در فرآیند کاهش میزان آلایندگی تاثیر گذار خواهد بود و این قطعه با انجام وظیفه خود درصد بالایی از آلاینده‌هایی مانند هیدرو کربن های نسوخته، مونو اکسید کربن، هیدروژن، آلدئیدها و اکسیدهای نیتروژن را کاهش می دهد.

در این میان، دی اکسید کربن که از مصرف سوخت های گوگرد دار مانند گازوئیل به وجود می آید، تنها ماده‌ای است که کاتالیزور وظیفه و نقشی در کاهش آن ندارد. لذا در پالایشگاه‌های تولید و عرضه گازوئیل، کاهش سطح گوگرد در سوخت ها از قوانینی است که برای جلوگیری از ورود گازهای سمی به داخل هوا تنظیم شده است.

کارکرد-کاتالیست-چیست

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که کاتالیزور در طی انجام این واکنش ها مقادیری از گازهای سمی مانند سولفید هیدروژن و آمونیاک را تولید می کند که به طور نا‌خواسته اتفاق می افتد. اما از آنجایی که حذف این واکنشها امکان پذیر نیست، با ایجاد تغییراتی در اجزا داخل کاتالیزور ماشین از جمله جنس مایع کاتالیست یا لایه اکسیدی، می توان از بروز چنین موردی جلوگیری کرد. به عنوام مثال، استفاده از فلز نیکل یا منگنز مانع ایجاد سولفید هیدروژن خواهد شد.

با تمام این تفاسیر، قطعاً تا کنون به اهمیت این قطعه در ماشین خود پی برده‌اید. عوامل و علائم خرابی کاتالیزور به شما کمک می کند تا در هنگام مشاهده‌ی ایراد و یا علائم خرابی این قطعه، سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید و همچنین بتوانید با دانستن دلیل آن، از بروز دوباره خرابی جلوگیری نمایید.

خرید کاتالیزور ماشین

با بررسی نحوه کار کاتالیست خودرو و اینکه این قطعه چه وظیفه‌ی مهمی دارد، اگر کاتالیزور ماشین دچار خرابی یا فرسودگی شده باشد بایستی در اسرع وقت برای تعویض آن اقدام کنید. به همین منظور شما می توانید برای خرید کاتالیزور ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با مجموعه یدک یار، کارشناسان ما تمامی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهند داد تا مناسب ترین کاتالیزور را برای ماشین خود خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد نحوه کار کاتالیست خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.