کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد قطعه ای پلاستیکی یا فلزی است که روغن و روانکاوی قطعات خودرو را بر عهده می‌گیرد. این قطعه طراحی بسیار ساده اما مهمی دارد و نبود آن موجب نشت و روغن ریزی خواهد شد. جنس این قطعه معمولا از تفلون می‌باشد.

کاسه نمد” یک قطعه پلاستیکی یا فلزی است که در انواع خودرو ، کامیون، موتور سیکلت، ماشین آلات و هر نوع دستگاهی که در قسمت مشخصی از قطعات خود به نگهداری روغن نیاز دارد به کار گرفته می‌شود. کاسه نمد قطعه ای ساده و بسیار مهم در سیستم روغن اغلب دستگاه ها محسوب می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اینکه “کاسه نمد چیست؟” و وظایف آن شامل چه مواردی می‌شود، بپردازیم. با ما همراه باشید.

اجزای کاسه نمد

اجزا اصلی کاسه نمد ها

اجزا اصلی کاسه نمد (Oil Seal) شامل واشر، فنر، و نمد می‌باشند. فنر سبب ایجاد حالت کشسانی در تا کاسه نمد  شده و به راحتی قابلیت انعطاف پیدا می‌کند و از این طریق از نشت سیال در آن جلوگیری می‌کند.

واشر ها نیز از جنس ورق های فولادی ساخته می‌شوند تا بتوانند در مقابل ضربه های ناشی از حرکت شفت ها مقاومت کافی و لازم را داشته باشند. کاسه نمد ها برای اینکه بتوانند در شرایط مختلفی همچون فشار، دما، مواد شیمیایی، محیط اسیدی و قلیایی در برابر هر گونه فرسایش و خوردگی مقاومت نمایند، از ترکیب مواد پلاستیکی و فلزات گوناگون ساخته می‌شوند.

جنس کاسه نمد

از آنجایی که کاسه نمد ها در معرض مستقیم حرکات و تکان های شدید شفت ها و محیط قرار دارند، باید جنس آن ها از تفلون باشد تا از پوسیدگی و فرسودگی اجزاء جلوگیری شود، بنابراین جنس اکثر کاسه نمد ها از تفلون است.

علاوه بر این، جنس “انواع کاسه نمد” بسته به فشار و دمای متغیر است؛ به عنوان مثال، کاسه نمد های سیلیکونی مخصوص دمای بالا هستند اما در دماهای بالای ۲۵۰ درجه سانتی گراد از کاسه نمد های وایتون استفاده می‌شود.

کاسه نمد چکار می‌کند؟

به نظر شما “کاسه نمد چکار می‌کند؟” نقش اصلی کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن بوده و به طور کلی می‌توان گفت هر خودرویی که حرکت چرخشی داشته باشد برای جلوگیری از نشت روغن به کاسه نمد احتیاج دارد. در زمان های گذشته برای آب بند کردن شفت های تجهیزات صنعتی و شفت های ماشین آلات بجای کاسه نمد از نمد و یا پارچه استفاده می کردند به گونه ای که نمد سبب جذب روغن به خود شده و از نشت روغن یا سیال جلوگیری می‌کرد.

همانطور که گفته شد، وظیفه کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن است؛ اگر روغن دچار نشتی شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد؛ برای مثال، نشت روغن می‌تواند در سیم و شیلنگ های خودرو و همچنین اتصالات مختلف آن نفوذ کرده و سبب ایجاد جرقه های الکتریکی شده و در نهایت سیستم برق اتومبیل را دچار اختلال نماید.

نشت روغن در بخش هایی از موتور که دارای حرارت بالایی هستند منجر به نشت گاز های مضر شده و خطر آتش سوزی را دو چندان می‌کند. همچنین، اگر سطح روغن در موتور خودرو به اندازه کافی نباشد، میل لنگ و یاتاقان به صورت روان کار نکرده و منجر به سایش موتور و آسیب های جبران ناپذیر خواهد شد. با توجه به نکات گفته شده می‌توان کاسه نمد را قطعه ای مهم و کاربردی در خودرو ها محسوب کرد.

کاسه نمد کجا است؟

کاسه نمد ها در بخش های مختلف خودرو به کار گرفته می‌شوند؛ به طور مثال، از جمله بخش هایی که کاسه نمد می‌تواند در آن قرار داشته باشد میل لنگ، سوپاپ، شیر فرمان، پلوس، ورودی خروجی گیربکس و … اشاره نمود.

از جمله کاربرد های کاسه نمد در میل لنگ و پیستون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دو عدد کاسه نمد در دو سر ابتدایی و انتهایی میل لنگ خودرو وجود دارد که به آن ها اورینگ یا پکینگ نیز گفته می‌شود. وظیفه این دو عدد کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن به محیط بیرونی می‌باشد.
  2. موتور خودرو مکانی است که کاسه نمد کاربرد فراوانی در آن داشته و در محدوده پیستون قرار می‌گیرد. پیستون در یک محفظه بسته با سرعت نسبتا زیادی جا به جا می‌شود، سپس، کاسه نمد در محل حرکت میله قرار گرفته تا از نشت روغن به بیرون از محفظه جلوگیری نماید.
    همچنین، این نکته نیز فراموش نشود که پوسیدگی و فرسایش کاسه نمد سبب نشت روغن می‌شود بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
دلایل روغن ریزی کاسه نمد

دلایل روغن ریزی کاسه نمد

کاسه نمد ها به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و دچار روغن ریزی می‌شوند؛ از دلایل شایع این معضلات عبارتند از:

  • خشک شدن بر اثر حرارت
  • نصب اشتباه کاسه نمد
  • استفاده از کاسه بی کیفیت و نا مرغوب
  • اشتباه جا زدن کاسه نمد

خرید کاسه نمد

کاسه نمد در صورت داشتن هر گونه مشکل و ایرادی نیاز به تعویض پیدا می‌کنند و عدم بررسی به موقع به این مشکل خسارات بیشتری را برای شما به وجود خواهد آورد. عرضه کاسه نمد های متنوع با سطح کیفیت های مختلف اصطلاحا دست مشتریان را برای انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول باز می‌گذارد اما توجه به این نکته هم مهم است که محصولات تقلبی و فیک بازار که در پایین ترین درجه کیفیت تولید می‌شوند را شناسایی کنید.

مجموعه یدک یار یکی از معتبر ترین فروشگاه عرضه قطعات و لوازم یدکی خودرو با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی آنهست. این فروشگاه ارائه دهنده خدمات بسیاری در تمامی نقاط کشور است؛ از جمله خدمات این مجموعه تعویض یا مرجوع محصولی که دارای مغایرت است، و دریافت مشاوره رایگان می‌باشد.

برای دریافت مشاوره و خرید کاسه نمد با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می گوید

    باسلام
    مطلب فوق العاده بود و با ارزش بود
    ممنون از سایت یدک یار