علائم خرابی واتر پمپ تیبا

خرابی واتر پمپ تیبا از جمله معضلاتی است که برای رانندگان و دارندگان این مدل خودرو پیش می‌آید. واتر پمپ نقش مهمی را در سیستم خنک کننده خودرو ایفا می‌کند و وجود ایراد در آن در وهله اول به موتور آسیب می‌زند. بنابراین، نیاز است تا علائم و نشانه های خرابی آن را بدانید تا به موقع نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

آیا می‌دانید نشانه و علائم خرابی واتر پمپ تیبا چیست؟ خرابی این قطعه چه آسیبی به خودرو وارد می‌کند و چه کاربردی برای اتومبیل دارد؟ واتر پمپ تیبا از قطعات سیستم خنک کنندگی خودرو محسوب می‌شود و برای انتقال آب، ضد یخ، و ضد جوش به بخش های مختلف موتور در هنگام فعالیت بکار می‌رود.

خرابی واتر پمپ علائم مختلفی را در خود جای داده که در این مقاله قصد داریم تا این نشانه ها را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

واتر پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

واتر پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

واتر پمپ یا پمپ آب (Water Pump) از جمله قطعات وابسته به سیستم خنک کنندگی خودروست که در ارتباط مستقیم با رادیاتور آب می‌باشد و مهم ترین وظیفه این قطعه به جریان درآوردن آب، ضد یخ، و ضد جوش به رادیاتور است. این عملکرد در واتر پمپ از یخ زدن خودرو در روزهای سرد زمستانی جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند تا متقابلا خودرو در روز های گرم خنک بماند.

عملکرد درست و صحیح این قطعه و سالم بودن آن موجب ثابت نگه داشتن دمای خودرو می‌شود، حال اگر این قطعه به درستی کار نکند موجب آسیب به موتور و اجزای داخلی آن به مرور زمان خواهد شد. به همین دلیل، خودرو شما دیگر جوش نمی‌آورد و دچار مشکل نمی‌شود.

دلایل خرابی واتر پمپ تیبا

اگر شما هم صاحب خودرو تیبا باشید، باید بدانید که سلامت واتر پمپ آن از جمله مهم ترین اقداماتی است که باید انجام دهی. حال زمانی که این قطعه دچار خرابی می‌شود دلایل و عوامل مختلفی در آن دخیل است. برخی از مهم ترین دلایل خرابی واتر پمپ تیبا عبارتند از:

یخ زدن آب درون موتور

یخ زدن آب درون موتور از معضلات استفاده نکردن از ضد یخ است که در روز های زمستانی ممکن است با آن رو به رو شوید. حال زمانی که آب درون موتور دچار یخ زدگی شود، واتر پمپ شکسته خواهد شد و در نهایت سبب خرابی این قطعه در تیبا خواهد شد.

زنگ زدن پره ها ی داخلی واتر پمپ

زمانی که پره های داخلی واتر پمپ خودرو دچار زنگ زدگی شود، آسیب جدی به خود قطعه و در نهایت خرابی واتر پمپ تیبا خواهد شود. بنابراین، بررسی هر چند وقت یکبار این قطعه بسیار حائز اهمیت است.

وجود خوردگی در دنده

وجود ایراد در چرخ دنده ها از جمله خوردگی یا شکستگی سبب خرابی واتر پمپ تیبا خواهد شد. این معضل ممکن است به طور معمول به چشم نیامده و هنگامی که به مرکز تعمیراتی مراجعه می‌کنید متوجه آن شوید.

نبود ضد یخ در سیستم خنک کننده اتومبیل

عدم استفاده از ضد یخ و ضد جوش در سیستم خنک کننده خودرو و یا استفاده از ضد یخ های بی کیفیت و نامرغوب سبب خرابی واتر پمپ تیبا خواهد شد.

علائم خرابی واتر پمپ تیبا

حال که با دلایل مختلف خرابی واتر پمپ آشنا شدید، وقت آن است که با علائم خرابی این قطعه نیز آشنا شوید. به طور کلی، علائم خرابی واتر پمپ تیبا عبارتند از:

خرابی واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر اولین و شایع ترین علائم خرابی واتر پمپ است و به شدت بر روی این قطعه پیشرانه تاثیر می‌گذارد. حال سوختن این قطعه در خودرو باعث افت شدید قیمتی و ارزش اتومبیل شما می‌شود. بنابراین، این معضل علاوه بر هزینه هنگفت برای تعمیر، از ارزش خودرو شما هم می‌کاهد.

شندین صدا از واتر پمپ

زمانی که خودرو در حال حرکت است، شنیدن صداهای ناله مانند از پمپ آب که به دلیل شل شدن قرقره آن است را منجر می‌شود که نشانه خرابی این قطعه در تیبا شما شده است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

نشتی مایع خنک کننده

خرابی واتر پمپ سبب فرسودگی واشر های آن شده و نتیجه نشت مایع خنک کننده می‌شود و مایع سبز رنگ در اطراف واتر پمپ قابل مشاهده خواهد بود. این نشانه هم شایع ترین علامتی است که خرابی واتر پمپ تیبا را به شما گوشزد می‌شود.

خروج بخار از موتور

خروج غیر طبیعی بخار از موتور از دیگر نشانه های خرابی واتر پمپ تیباست. این قطعه وظیفه خنک سازی موتور و اجزای آن را دارد، حال زمانی که پمپ آب دچار خرابی شود، دمای موتور بالا رفته و بخار از زیر کاپوت خودرو بیرون می‌‌آید.

داغ شدن موتور

داغ شدن موتور همانند خروج بخار از آن از دیگر نشانه های خرابی واتر پمپ تیباست و بسیار خطرساز است. با دست زدن به موتور می‌توان به راحتی میزان دما و حرارت آن را متوجه شد که به راحتی خبر از خرابی این قطعه می‌دهد.

شنیدن صدای ساییدگی در موتور

زمان تعويض واتر پمپ چه موقع است؟

یکی دیگر از علائم خرابی شندین صدای ساییدگی موتور در هنگامی کار کردن آن است که خبر از خرابی واتر پمپ دارد.

شاخص نبودن و نوسان دما در خودرو

زمانی که نوسانات دمایی در خودرو یعنی حالت های عادی و نوسان بالا دما را مشاهده کنید، نشان از خرابی واتر پمپ تیبا دارد. البته این نوسان دما ممکن است تنها به دلیل خرابی این قطعه نباشد اما لازم است آن را نیز در لیست بررسی خود قرار دهید.

روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک دمای آب ساده ترینن نشانه ای است که خودرو به شما می‌گوید ایرادی در سیستم خنک کننده و واتر پمپ وجود دارد.

عملکرد نامطلوب کولر

یکی دیگر از علائم خرابی واتر پمپ تیبا، کار نکردن درست و صحیح کولر اتومبیل است. در این حالت، فضای داخلی کابین به درستی خنک نمی‌شود.

جلوگیری از خراب شدن واتر پمپ تیبا

جلوگیری از خراب شدن واتر پمپ تیبا

با توجه به اینکه قطعات خودرو همانند واتر پمپ از جمله قطعاتی هستند که بعد از گذشت مدت زمان مشخص نیاز به تعویض پیدا می‌کنند، اما با نگه داری و مراقبت از آن می‌توانید با حد بالایی از خرابی قطعه جلوگیری کنید. برخی از مهم ترین اقداماتی که می‌توانید در این راستا انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • تعویض مایع خنک کننده
  • تعویض تسمه تایم فرسوده
  • تنظیم درست تسمه واتر پمپ در زمان تعویض آن

خرید واتر پمپ تیبا

با توجه به موارد گفته شده، اگر واتر پمپ خودرو شما دچار ایراد و خرابی شده، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. پیشنهاد ما به شما برای خرید واتر پمپ تیبا مجموعه یدک یار است. این مجموعه با دارا بودن وب سایت فروشگاهی به صورن آنلاین سفارش شما را ثبت کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتان می‌رساند. همچنین، برای خرید و ثبت سفارش تلفنی در صورت عدم دسترسی به اینترنت، می‌توانید با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ نسبت به خرید این قطعه اقدام کنید.

اصالت در کیفیت قطعه و سلامت فیزیکی آن از جمله ویژگی قطعات ارائه شده در یدک یار است و در صورت وجود در هر گونه مغایرت، مشتریان می‌توانند قطعه را مرجوع و یا تعویض نمایند. علاوه بر این، امکان دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان متخصص در زمینه کسب اطلاعات درباره قطعه خاص، قیمت و برند های موجود، توصیه بهترین برند با توجه به بودجه و … برای کاربران فراهم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.